صبح صادق >>  راهبرد >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۶۷۱
یادمان

«رضا سراج»، سخنگو و معاون دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در پی تحمل یک دوره بیماری صعب‌العلاج در روز ولادت نبی مکرم اسلام (ص) و امام صادق (ع) پس از تحمل ۴۰ سال رنج و درد ناشی از جانبازی به همرزمان شهیدش پیوست. او تحلیلگر مسائل راهبردی، رسانه و جنگ نرم سپاه بود که در حوزه سیاسی و فرهنگی تألیفات گوناگونی از خود بر جای گذاشت. 
تألیفات او عمدتاً در زمینه‌های راهبردی، سیاسی و فرهنگی بود. سراج به دلیل فعالیت‌های خود مورد غضب دولت آمریکا هم قرار گرفت و در خرداد ۱۴۰۲، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده وی را تحریم کرد.
سال ۱۳۹۸ بود که دکتر رضا سراج، کارشناس مسائل راهبردی، در بیست سالگی هفته‌نامه صبح صادق گفت: «معتقدم هفته‌نامه صبح صادق گام بسیار مهمی در جبهه نیرو‌های انقلابی به ویژه در سپاه برداشته است و توانسته است خلأ‌های بسیار مهمی را در حوزه‌های تبیینی و تحقیقی برطرف کند.»
فرمانده کل سپاه در پیامی به مناسبت درگذشت این رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه عروج ملکوتی سردار پرافتخارموجب تأثر و تألم خاطر شد، نوشت: «کارنامه درخشان او همیشه الهام بخش و درس آموز برای نسل جوان این سرزمین خواهد بود.»

حاج عقیل به آرزویش رسید

شهادت انتهای راه مردان خداست. کسانی که فارغ از هیاهو‌های دنیا آمده‌اند تا رخت ظلم و ستم را برچینند، هراسی از کسی ندارند. «ابراهیم عقیل» ملقب به «تحسین» فرمانده نیرو‌های ویژه حزب‌الله لبنان موسوم به «یگان رضوان» یکی از این مردان بود که در حمله روز جمعه (۳۰ شهریور) رژیم صهیونیستی به «ضاحیه جنوبی» بیروت به شهادت رسید.
به جرئت می‌توان او را یکی از فرماندهان تأثیرگذار نظامی در نیرو‌های رضوان معرفی کرد؛ فرماندهی که پس از «شهید فواد شکر» دومین فرمانده بزرگ حزب‌الله لبنان به شمار می‌رفت. از خصوصیات بارز او توانایی‌اش در مدیریت عملیات‌های پیچیده نظامی بود. اهمیت نقش فرماندهانی، مانند ابراهیم عقیل را دشمنانی، مانند دولت آمریکا می‌فهمند که برای ترور یا دستگیری او ۷ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بودند. یکی از نقاط عطف در کارنامه نظامی ابراهیم عقیل، نقش او در جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله با رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ بود. در آن جنگ، حزب‌الله توانست با بهره‌گیری از تاکتیک‌های نظامی پیچیده و استفاده از توانایی‌های جنگ نامتقارن، ارتش اشغالگر را به چالش بکشد. فعالیت‌های نظامی و امنیتی ابراهیم عقیل و نقش او در حزب‌الله موجب شد نام او در فهرست تحریم‌های بین‌المللی قرار گیرد.