صبح صادق >>  پرونده >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۱  ، 
شناسه خبر : ۳۶۶۴۵۷
نگاهی به کتاب‌های نوشته‌شده درباره سیدحسن نصرالله
«حزب‌الله» برای جوانان ایرانی با نام «شهید سیدحسن نصرالله» گره خورده است؛ جوان‌های ایران از جنگ ۳۳ روزه تا به امروز سیدحسن نصرالله را شخصیتی نظامی دیدند که در حرف‌هایش صادق است و همان کاری را می‌کند که می‌گوید؛ اما سیدحسن نصرالله تنها چهره نظامی نداشت و ابعاد زندگی او چهره‌های جذاب‌تری هم دارد که در این روز‌ها خواندن آنها خالی از لطف نیست. 
عدد کتاب‌هایی که با کلام سید نگاشته شده، بسیار است. با آنکه هنوز ناگفتنی‌ها بسیار است، به بخشی از کتبی اشاره خواهیم کرد که با کلام سید مقاومت یا برای کلام سید مقاومت نگاشته شده‌اند.
 
انشالله پیروزید
«حضرت آیت‌الله بهجت در همان روز‌های اول جنگ برای من پیغام فرستادند. انتقال پیام هم به‌صورت غیرمستقیم صورت گرفت؛ یعنی آن برادری که از قم آمده بود با یکی از برادران‌مان تماس گرفت و به کسی که پیش من بود، خبر داده بود و ایشان برای من نقل کرد که حضرت آیت‌الله بهجت برای‌تان پیغام فرستاده که خیال‌تان راحت باشد. شما ان‌شاءالله در این جنگ پیروز خواهید شد.»
این جملاتی ا‌ست که شهید نصرالله مدتی پس از رحلت آیت‌الله بهجت، در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه «المنار» لبنان بیان کرد. جملاتی که در سال ۱۳۹۸ به کتاب «پدر معنوی حزب‌الله» تبدیل شد. در این کتاب شهید نصرالله به‌تفصیل خاطرات و تحلیل‌های خود را درباره آیت‌الله بهجت بازگو کرد. این خاطرات را «وحید خضاب» گردآوری و به زبان فارسی ترجمه کرده است. در این کتاب به نقل از شهید مقاومت، به نقش آیت‌الله بهجت در تفکر هسته مرکزی حزب‌الله و نامه‌نگاری‌های میان ایشان و شهید مقاومت در جنگ لبنان اشاره شده است. این کتاب به چاپ پنجم خود رسیده و در ۸۸ صفحه تلاش کرده است وجه دیگری از حزب‌الله، شهید مقاومت و ارتباط مقاومت لبنان با علمای شیعه ایران را روایت کند.
 
مردی ساده
«مردی به اتاق وارد شده است و با لبخند و محبت دستش را به سوی من پیش آورده که سربازانش، اسطوره ارتش شکست‌ناپذیر خاورمیانه را متلاشی کرده‌اند و هزاران نفر به عشق او نام فرزندان‌شان را حسن و نصرالله گذاشته‌اند.» این چند خط، خطوط نوشته شده «محمدرضا زائری» است در کتاب «نصرالله». زائری در کتابش از دیداری می‌گوید که چند روز پس از جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاده است. البته کتاب نصرالله به صرف گفت‌وگوی او با سید مقاومت خلاصه نمی‌شود و چند یادداشت و ترجمه از گفتگو‌های سید مقاومت با تعدادی از روزنامه‌ها و مجله‌های عربی و فرانسوی در آن وجود دارد.