محمد سجاد سیاهکارزاده رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزادانزلی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از ویژگیهای متمایز مجتمع بندری کاسپین، ایفای نقش در معادلات حمل و نقل بین المللی کالا در بستر کریدورهای بین المللی به صورت ترکیبی است، اظهار کرد: اتصال به شبکه ریل سراسری و فعالیت اسکله رو رو، مجتمع بندری کاسپین زمینه ساز توسعه و تنوع بخشی به بازارهای صادراتی و ترانزیتی این منطقه را فراهم کرده است.
وی خدماترسانی اسکله رو رو، را تکمیل کننده زیرساختهای ترانزیت ترکیبی و چند وجهی توسط منطقه آزاد انزلی دانست و افزود: با فعالیت اسکله رو رو، امکان سرعت بخشیدن به عملیات تخلیه و بارگیری و افزایش حجم بار ترانزیتی در بستر کریدورهای بین المللی عبوری از منطقه آزاد انزلی فراهم شده که با استقبال شرکتهای داخلی و کشورهای منطقه همراه شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اقدامات این سازمان جهت بهره برداری حداکثری از زیرساخت بسیار مهم، وصل شدن به خطوط راه آهن کشور، که زمینه اتصال به مسیرهای مختلف ریلی داخلی و بین المللی مهیا میکند، بیان کرد: برهمین اساس تفاهم نامههایی با برخی کارخانجات تولیدی داخلی جهت صدور محصول به بازارهای اوراسیا منعقد شده که میتوان به صادرات بالغ بر 13 هزار تن سیمان تولیدی طی حدود سه ماه گذشته اشاره کرد.
سیاهکارزاده مهمترین ظرفیت ایجاد شده در قالب وصل شدن به خطوط ریلی را شامل فعالسازی کریدور شمال جنوب، نقل و انتقال کالا میان کشورهای حاشیه دریای کاسپین و جنوب خلیج فارس و اتصال دریای شمالی به دریاهای جنوبی کشورمان دانست و تصریح کرد: در همین راستا علاوه بر برنامه ریزی و رایزنی مستمر برای افزایش فعالیتهای بخش فرعی طرح یک کمربند یک جاده جمهوری خلق چین، در قالب کریدور چین-قزاقستان-ایران، ترانزیت کالا میان کشورهای آسیای میانه و اوراسیا با جنوب و غرب آسیا نیز در دستور کار قرار دارد.
وی از ترانزیت 25 هزار تنی اوره میان یکی از کشورهای منطقه با غرب آسیا خبر داد و گفت: حضور در نشستهای بین المللی حوزه روسیه و اوراسیا به منظور معرفی مزایا و معافیتهای قانونی و بستههای حمایتی-تشویقی برای جلب نظر فعالین اقتصادی آن مناطق جهت ترانزیت کالا از طریق نخستین منطقه آزاد شمال کشور مهمترین برنامه کاری بین المللی این منطقه محسوب میشود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه هم اکنون مجتمع بندری کاسپین با 6 پست اسکه فعال، آماده خدماترسانی به همه کشتیهای تجاری-باری فعال در دریای کاسپین است، افزود: از این تعداد یک پست اسکله رو رو همزمان با راه اندازی خط ریلی برای تسریع و تسهیل در نقل و انتقال کالا مشغول فعالیت است و چهار پست اسکله دیگر، کارگو و عمومی بوده و آخرین نیز اسکله دلفین برای تخلیه و بارگیری ورغنهای خوراکی و صنعتی است.
به گفته سیاهکارزاده، در شش ماهه نخست سالجاری مجتمع بندری کاسپین بامیزبانی از 126 فروند کشتی، شاهد تخلیه و بارگیری بیش از 346 هزار تن کالا بود.