صبح صادق >>  تاریخ >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۶۸۲۲
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی/ گروه تاریخ

یکی دیگر از باور‌های مردم‎سالارانه حضرت امام (ره) که در کلام ایشان نیز تجلی یافته بود، این بود که امام (ره) سیاست را متعلق به همه اقشار جامعه می‌دانستند، نه قشری خاص. اینگونه نبود که از نگاه ایشان حق دخالت سیاست مختص دانشگاهیان یا حوزویان یا بازاریان و سرمایه‌داران یا روشنفکران و خارج رفته‌ها باشد. از نگاه ایشان، همه ملت ایران از زن و مرد، پیر و جوان حق دارند در چارچوب قانون، در سیاست دخالت کرده و برای امور کشور تصمیم بگیرند. به واقع، در نگاه ایشان، نظام اسلامی نظامی طبقاتی و متعلق به قشر خاصی نیست که در آن از جایگاه ممتازی برخوردار باشد. سیاست و سیاست‎ورزی هرچند کاری تخصصی است که هر که بیشتر تلاش علمی کرده باشد، با آگاهی و بصیرت و دقت بیشتری تشخیص و تصمیم خواهد گرفت، اما امری عمومی و متعلق به همه اقشار جامعه بوده و ممنوعیت و انحصاری در آن وجود ندارد.

بزرگ‎مرد تاریخ ایران زمین در آستانه انتخابات مجلس خبرگان رهبری با صراحت اعلام می‌دارند: «حرف ما این است که نه تنها روحانی، همه قشر‌ها باید در سیاست دخالت بکنند. سیاست یک ارثی نیست که مال دولت باشد، یا مال مجلس باشد، یا مال افراد خاصی باشد، سیاست معنایش همین وضع آن چیز‌هایی که در یک کشور می‏گذرد، از حیث اداره آن کشور، همه اهالی این کشور در این معنا حق دارند. خانم‏ها حق دارند در سیاست دخالت بکنند، تکلیف‏شان این است، روحانیون هم حق دارند در سیاست دخالت بکنند، تکلیف آنهاست، دین اسلام یک دین سیاسی است که همه چیزش سیاست است، حتی عبادتش.»

حضرت امام (ره) در عباراتی حکیمانه در برابر جریان انحرافی که در آستانه انتخابات دوم مجلس مدعی شده بود از آنجا که در اسلام، سیاست امری تخصصی است، تنها اسلام‌شناسان باید در آن دخالت کرده و دیگران باید از آنها تبعیت کنند، چنین هشدار می‌دهند: «همان طوری که مکرر من عرض کرده‏ام و سایرین هم گفته‏اند، انتخابات در انحصار هیچ کس نیست، نه در انحصار روحانیون است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروه‌هاست. انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است و انتخابات برای تأثیر سرنوشت شما ملت است. از قراری که من شنیده‏ام در دانشگاه بعضی از اشخاص رفته‏اند گفته‏اند که دخالت در انتخابات، دخالت در سیاست است و این حق مجتهدین است. تا حالا می‏گفتند که مجتهدین در سیاست نباید دخالت بکنند، این منافی با حق مجتهدین است، آنجا شکست خورده‏اند حالا عکسش را دارند می‏گویند. این هم روی همین زمینه است، اینکه می‏گویند انتخابات از امور سیاسی است و امور سیاسی هم حق مجتهدین است هر دویش غلط است. انتخابات سرنوشت یک ملت را دارد تعیین می‏کند. انتخابات بر فرض اینکه سیاسی باشد و هست هم، این دارد سرنوشت همه ملت را تعیین می‏کند، یعنی آحاد ملت سرنوشت زندگی‌شان در دنیا و آخرت منوط به این انتخابات است. این این‏طور نیست که انتخابات را باید چند تا مجتهد عمل کنند. این معنی دارد که مثلاً یک دویست تا مجتهد در قم داشتیم و یک صد تا مجتهد در جا‌های دیگر داشتیم، اینها همه بیایند انتخاب کنند، دیگر مردم بروند کنار؟!

این یک توطئه‏ ای است که می‏خواهند همان طوری که در صد‌ها سال توطئه‏شان این بود که باید روحانیون و مذهب از سیاست جدا باشد و استفاده ‏های زیاد کردند و ما ضرر‌های زیاد از این بردیم، الان هم گرفتار ضرر‌های او هستیم. حالا دیدند آن شکست خورد، یک نقشه دیگر کشیدند، و آن این است که انتخابات حق مجتهدین است، انتخابات یا دخالت در سیاست حق مجتهدین است. دانشگاهی‎ها بدانند این را که همان طوری که یک مجتهد در سرنوشت خودش باید دخالت کند، یک دانشجوی جوان هم باید در سرنوشت خودش دخالت کند. فرق مابین دانشگاهی و دانشجو و مثلاً مدرسه‏ای و اینها نیست، همه‏شان با هم هستند. اینکه در دانشگاه رفتند و یک همچو مطلبی را گفتند، این یک توطئه‏ای است برای اینکه شما جوان‌ها را مأیوس کنند.»

در جریان انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی نیز بار دیگر شاهد تعابیر ناب و اظهارات مردم‎سالارانه حضرت امام (ره) هستیم که به صراحت بر اعتبار رأی اکثریت مردم تأکید کرده و ولایتی را در عرصه سیاسی برای ملت نمی‌پذیرند. ایشان در دیدار با نمایندگان منتخب مردم در مجلس خبرگان با صراحت خطاب به آنان می‌گویند: «اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان معتبر است ولو به خلاف، به ضرر خودشان باشد. شما ولی آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست ما نمی‏خواهیم بکنیم. شما وکیل آنها هستید؛ ولی آنها نیستید. بر طبق آن طوری که خود ملت مسیرش هست. شما هم خواهش می‏کنم از اشخاصی که ممکن است یک وقتی یک چیزی را طرح بکنند که این طرح برخلاف مسیر ملت است، طرحش نکنند از اوّل، لازم نیست، طرح هر مطلبی لازم نیست. لازم نیست هر مطلب صحیحی را اینجا گفتن. شما آن مسائلی که مربوط به وکالت‌تان هست و آن مسیری که ملت ما دارد، روی آن مسیر راه را بروید، ولو عقیده‏تان این است که این مسیری که ملت رفته خلاف صلاحش است. خوب، باشد. ملت می‏خواهد این طور بکند، به ما و شما چه کار دارد؟ خلاف صلاحش را می‏خواهد. ملت رأی داد­ه؛ رأیی که داده متَّبع است.»