صبح صادق >>  پرونده >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۶۵۰۵۰

حکومت الله در زمین

چهره‌ای که امام خمینی (ره) از حکومت ترسیم کردند، جمهوری اسلامی بود؛ لذا حضرت امام (ره) پس از همه‌پرسی تعیین نوع حکومت و رأی آری مردم به جمهوری اسلامی فرمودند: «امروز روز آغاز حکومت‌الله است در زمین». خاصیت حکومت الله این است که هستی را پر کرده و این اگر بخواهد در ظاهر دین، ظهور و بروز پیدا کند، می‌شود همانی که حضرت امام (ره) گفت: «آغاز حکومت‌الله در زمین.»

حال سؤال اساسی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که چرا وقتی اراده خدا در شریعت ظهور و بروز پیدا می‌کند، باید در قالب جمهوری اسلامی باشد؛ به تعبیر دیگر چرا حکومت الله در زمین، می‌شود جمهوری اسلامی؟ برای پاسخ به این پرسش به بحثی که حضرت امام (ره) درباره آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکم بِوَاحِدَه أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی» فرمودند، می‌پردازیم. ایشان در تفسیر این آیه می‌فرمایند: «اگر همه توصیه‌های قرآن را جمع کنیم در یک کلمه، آن کلمه می‌شود قیام جمعی و قیام فردی برای خدا.» همچنین در جای دیگر امام (ره) در تفسیر روایت جنود عقل و جهل می‌فرمایند: «همه اخلاق خوب و اخلاق غلط همه‌اش در انسان به یک نکته برمی‌گردد و آن هم هویت «قیام لِلّه» است.»

بنابراین، وقتی قیامی برای خدا باشد و از احکام الهی پیروی کرده باشد و در ظاهر و باطن اسلام ریشه داشته باشد، یقیناً راه به سوی منجی هم دارد و امتداد راه خود را در او می‌بیند. چنانکه امام خمینی (ره) در این باره می‌فرمایند: «انقلاب اسلامی ایران مقدمه و شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام، به پرچمداری حضرت حجت (ارواحنا له فداه) است.»

ظهور و قیام حضرت مهدی (عج) عظیم‌ترین و بی‌سابقه‌ترین انقلاب تاریخ است که تحولات اساسی و همه‌جانبه‌ای را در عرصه‌های فکری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جهان همراه داشته و خواهد داشت. این انقلاب بزرگ جهانی مانند سایر انقلاب‌های اجتماعی ناشی از علل و شرایط مهمی بوده و به زمینه‏سازی‏های زیادی نیاز دارد. قیام‌ها و انقلاب‌های بیدارگرایانه از جمله اموری است که سبب تسریع در انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) شده و موجب بیداری و آگاهی جامعه جهانی و در نتیجه فراهم شدن زمینه ظهور می‌شود. ادعای ما این است که انقلاب اسلامی ایران یکی از انقلاب‌هایی است که زمینه‌ساز انقلاب جهانی حضرت موعود است؛ از همین‌رو برای اثبات این سخن مباحث مرتبط با انقلاب شامل مفهوم انقلاب در لغت و اصطلاح، شرایط عمومی انقلاب‌ها و وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران از سایر انقلاب‌ها بیان شده است تا ضمن بحث درباره آرمان‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی، چگونگی زمینه‌سازی آن برای انقلاب جهانی موعود روشن شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات