تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶  ، 
شناسه خبر : ۳۶۷۴۹۷
منابعی در جنبش جهاد اسلامی و حماس با بیان اینکه شرایط بعد از شهادت یحیی السنوار هیچ تغییری نکرده است، گفتند که شروط مقاومت درباره هرگونه توافقی، همان شروطی است که قبلاً مطرح کرده بود و اسرائیل اگر اسرایش را می‌خواهد، باید بهای آن را بپردازد.

 در شرایطی که روز گذشته هیئتی از رژیم صهیونیستی برای مذاکرات تبادل اسرا و آتش‌بس به دوحه رفته بود و برخی پیشنهادات جدید در این زمینه مطرح شده است، «محمد الحاج موسی» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین طی سخنانی به این منظور اعلام کرد: خواسته‌ اصلی مقاومت، رسیدن به توافقی است که آتش‌بس کامل در نوار غزه و عقب‌نشینی کامل اشغالگران را از این باریکه تضمین می‌کند.

این مسئول جهاد اسلامی در گفتگو با المیادین اظهار داشت: مقاومت فلسطین هیچ‌گونه پیام رسمی درباره مذاکرات دریافت نکرده است و مجدداً تأکید می‌کنیم که ما از هیچ یک از شروطی که قبلاً گفته بودیم، عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

وی با اشاره به فریبکاری‌های آمریکا تأکید کرد: دولت آمریکا با حمایت نامحدود از رژیم اشغالگر صهیونیستی آرای بسیاری از یهودیان را به دست آورد و اکنون با ادعای تلاش برای توقف جنگ، به‌دنبال جلب آرای اعراب و مسلمانان است.

اسرائیل اگر اسرای خود را می‌خواهد باید بهایش را بپردازد

الحاج موسی تصریح کرد: رژیم اشغالگر اگر آزادی اسرای خود را می‌خواهد، باید بهای آن را بپردازد و این بها، آتش‌بس کامل و عقب‌نشینی کامل اشغالگران از نوار غزه است. هدف اصلی صهیونیست‌ها از این جنگ، آوارگی مردم فلسطین است و ما هرگز کارت اسرا را از دست نخواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم که اشغالگران مجدداً تجاوزات خود را علیه غزه از سر بگیرند.

سخنگوی جهاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما خواهان توافقی هستیم که آتش‌بس کامل را تضمین کند. ما آماده مذاکره درباره هر توافقی هستیم، اما طبق شروطی که قبلاً تعیین کرده بودیم.

وی در ادامه گفت: گردان‌های سرایا القدس (شاخه نظامی جهاد اسلامی) که در کرانه باختری ایجاد شده‌اند، همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد و در برابر توطئه‌هایی که وزرای افراطی صهیونیست از جمله ایتمار بن گویر و بزالل اسموتریچ طراحی می‌کنند، خواهند ایستاد.

مقاومت فلسطین به همه شروط قبلی خود پایبند است

از طرف دیگر، العربی الجدید به نقل از یک منبع ارشد وابسته به جنبش حماس اعلام کرد: مقامات این جنبش منتظر نتیجه نشست چهارجانبه روز یکشنبه در دوحه هستند و بررسی خواهند کرد که آیا نتیجه این مذاکرات با دیدگاه مقاومت فلسطین برای انجام یک توافق سازگار است یا نه.

این منبع افزود: رویکرد حماس و کل مقاومت فلسطین در این زمینه همان شروطی است که قبلاً بر آن تأکید شده بود؛ یعنی آتش‌بس جامع، عقب‌نشینی کامل اشغالگران از نوار غزه، پایان دادن به عملیات نسل‌کشی علیه غیرنظامیان در غزه، ورود کمک‌ها و امدادرسانی سریع به این باریکه و بازسازی نوار غزه.

این منبع که نام خود را افشا نکرد، گفت: حماس خواهان یک معامله شرافتمندانه است و زمانی که پیشنهاد منسجمی دریافت کنیم، درباره توافق تصمیم خواهیم گرفت و باید این توافق کاملاً روشن باشد و رژیم اشغالگر بدون هیچ ابهامی با شروطی که مقاومت تعیین کرده بود موافقت کند.

اصول و شروط حماس بعد از شهادت السنوار هیچ تغییری نکرده است

در همین زمینه، یکی دیگر از رهبران حماس در گفتگو با العربی الجدید اظهار داشت ادعاهای اشغالگران مبنی بر تغییر موضع حماس بعد از شهادت یحیی السنوار و این ادعا که مقامات حماس قادر به تصمیم‌گیری نیستند، کاملاً دروغ است و ثوابت و اصول حماس، چه قبل از شهید السنوار و چه بعد از ایشان، به همان شکل باقی می‌ماند و این جنبش، مسیری را دنبال خواهد کرد که پیش از این رهبرانش پیموده بودند.

این منبع درباره مذاکرات مربوط به آتش‌بس گفت: حماس با تلاش‌های میانجی‌ها اعم از مصر یا قطر، برای رسیدن به آتش‌بس در نوار غزه به‌صورت مثبت تعامل دارد، اما ما خطوط قرمزی داریم که طی دوره گذشته به همه میانجی‌ها ابلاغ کردیم و هر توافقی باید شامل عقب‌نشینی کامل اشغالگران از نوار غزه، آتش‌بس جامع، بازگشت همه آوارگان به محل سکونت خود در شمال و جنوب غزه، امدادرسانی و بازسازی نوار غزه باشد.

منبع مذکور در خصوص اقدامات آمریکا در زمینه مذاکرات تأکید کرد: همه می‌دانند که آمریکا میانجی نیست، بلکه شریک اصلی و حامی همه جنایت‌هایی است که رژیم اشغالگر در بیش از یک سال گذشته علیه نوار غزه انجام داده است. آمریکا همچنین با صحبت و ادعاهای مکرر درباره پیشنهادات جدید برای آتش‌بس، شرایط و زمان کافی برای اشغالگران فراهم می‌سازد تا جنایات خود را علیه مردم فلسطین ادامه دهند.

گفتنی است شهر دوحه قطر، دیروز میزبان هیئتی از رژیم صهیونیستی برای مذاکرات آتش‌بس بود و شب گذشته عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر از پیشنهادی برای آتش‌بس دوروزه خبر داد.

بنا به گفته السیسی، این آتش‌بس به‌ازای تبادل اسراست و پیشنهاد داده شده است چهار اسیر اسرائیلی آزاد شوند.

رئیس جمهور مصر همچنین گفت: مذاکرات در این رابطه طی 10 روز آتی در مورد اجرای این آتش‌بس فوری انجام خواهد شد تا مقدمه‌ای برای آتش‌بس دائمی باشد.