صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۳۵۱۵۲

الگوی اسلام ترکیه در برابر مدل اسلام ایران

على اسماعیلى مقدمه: انقلاب اسلامی در ایران به دلیل ویژگی ها و مشخصات ضداستعماری و استکبارستیزی که داشت، از همان ابتدای پیروزی مورد مخالفت و دشمنی مستکبران شرق و غرب قرار گرفت و آنان از الگو شدن انقلاب اسلامی ایران برای دیگر مردم مسلمان جهان به شدت وحشت داشتند. لذا از همان روزها، با طراحی توطئه های مختلف از جمله، برپایی جنگ های داخلی و خارجی، ترور، تحریم و ... علیه ایران سعی کردند انقلاب اسلامی ایران را در چشم جهانیان ناکارآمد بنمایانند. اما پیروزی های ایران در عرصه های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری و پیشرفت های بزرگ علمی و تکنولوژی و از سویی، تأثیر معنوی انقلاب اسلامی بر مبارزان مسلمان در فلسطین، لبنان و عراق و ... و استقلال و عدم وابستگی آن ثابت کرد که الگوی اسلامی ایران، بهترین الگو برای دموکراسی و حکومتداری در عصر جدید است. بیداری اسلامی اخیر مردم مسلمان در کشورهای عربی، به خوبی تأثیر انقلاب اسلامی در حرکت و جنبش های آنان را برای رهایی از وابستگی و استقلال و آزادی به اثبات رساند و همین موضوع سبب شد که غربی ها در فکر راه چاره برآیند و به زعم خود الگویی جایگزین را مقابل الگوی اسلامی ایران علم کنند. این الگوی جدید، الگوی اسلام ترکیه بود. الگویی سکولار و لیبرال مسلک که سردمداران آن گرچه مسلمان بوده و شعارهای شان نیز اسلام گرایی است، اما در عین حال اهل معامله و سازش با غرب و صهیونیست ها نیز هستند و مدل حکومتی شان هم هیچ خطری برای قدرتمندان و زورگویان جهان نداشته و ندارد، حال این سوال مطرح می شود که چه ویژگی هایی در اسلام مدل ترکیه با اسلام الگوی ایران وجود دارد که غربی ها اینچنین حامی و پشتیبان سینه چاک آن بوده و آن را تبلیغ می کنند؟

ویژگی‌های الگوی اسلام ترکیه
واقعیت این است که اسلام مدل ترکیه علی رغم برخی انتقاداتی که غربی ها و صهیونیست ها و ظاهرا بر آن دارند، از منظر آنان، بهترین گزینه برای انقلاب های مردمی به ثمر رسیده در کشورهای عربی ای است که خواهان برقراری حکومتی با قوانین و احکام اسلام هستند، اسلامی که کمترین چالش های ممکن را برای غربی ها و صهیونیست ها داشته باشد. خاستگاه اسلام الگوی ترکیه، خاستگاه لیبرال مآب است که برخی از مهم ترین ویژگی های آن بدین گونه است:
1- اسلام سکولار:در اسلام حکومتی لیبرال الگوی ترکیه، بسیاری از ارزش ها و باورها و اعتقادات غرب پذیرفته شده است و دیدگاهی لیبرال مسلکی دارد که مورد قبول دولتمردان اسلام گرای آن می باشد. در این مدل اسلامگرایی، شما در عین مسلمان بودن از آزادی هایی همچون آزادی های رایج در غرب برخوردارید. در این الگو نوعی اسلام سکولار و لائیک مدنظر دولتمردان اسلامگرایی ترک وجود دارد که بیش از آنکه احکام و قوانین اسلام بر روش حکومتی آنان جاری باشد، قوانین و ارزش های غرب بر آن جاری و ساری است.
2- اسلام سازشکار و منفعت طلب:اسلام لیبرال مسلک موردنظر دولتمردان اسلامگرای ترکیه، اسلامی سازشکار و منفعت طلب است که اهل مبارزه با استکبار و قدرت های زورگو نیست، گر چه شاید علی الظاهر با برخی از اقدامات دولتمردان دول زورگو و مستکبر غرب و صهیونیست هم هر از گاه مخالف باشد، اما این مخالفت ها بیشتر یک ژست سیاسی برای بهره برداری های سیاسی دولتمردان ترک در جهان اسلام و نوعی عوام فریبی است. اسلام الگوی ترکیه، اسلامی متضاد با آرمانگرایی اسلامی است و بیشتر اهل زد و بند و برخاسته از دیدگاهی ماکیاولیستی است. بیشتر مصلحت اندیش است و تنها منافع خود، حزب و گروه و کشور خود را در نظر می گیرد و حاضر نیست هیچ هزینه ای برای آرمان ها و منابع سایر مسلمانان جهان بپردازد .
ویژگی‌های مدل اسلام ایران
از آنجا که رهبر و زعیم حرکت و انقلاب اسلامی در ایران، فردی روحانی و عالم و آگاه به اسلام و باورهای آن بود، لذا نظام جمهوری اسلامی بر اساس باورهای اصیل اسلامی نضج گرفته و بارور شده است. این نظام واجد ویژگی هایی است که آن را متفاوت از مدل اسلام ترکیه می کند. برخی ویژگی های مهم آن بدین شرح است:
1- اسلام حقیقی و ناب :خاستگاه مدل انقلاب اسلامی، اسلام ناب و اصیل است و قوانین و احکام حکومتی آن برخاسته از اسلام ناب محمدی است. در این مدل، حاکم اسلامی نمی تواند بنابر منفعت و مصلحت اندیشی فرد، گروه و منطقه و... از کنار معضلات جهان اسلام به سادگی عبور کند. به همین دلیل است که جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از مستضعفان و مسلمین دربند جهان را جزو اصول راهبردی خود دانسته و در برابر مشکلات و مسائل جهان اسلام، خود را مسئول می داند. در باورهای انقلاب اسلامی، آزادی ها نامحدود نیست و حدود آن را اسلام تعیین کرده است. در این الگو، حتی حفظ ظواهر و شعائر اسلامی بر همگان واجب بوده و تمام مردم جامعه بایستی آن را رعایت کنند. در مدل ایرانی سیاست و حکومت داری عین دیانت است.
2- استکبارستیزی
یکی از اصول و سیاست های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی که برخاسته از باورهای اصیل اسلام است، استکبارستیزی اسلام الگوی ایران است. بنا بر این اعتقاد، دولتمردان ایرانی بایستی منافع جهان اسلام و مردم مسلمان را چون منافع کشور ایران در کلیه مراودات بین المللی مدنظر داشته باشند. در اینجا بحث منفعت طلبی فردی ، حزبی، کشور و... نیست. حمایت از جنبش ها و حرکت های ضداستکباری و اسلامگرایانه سایر ملل مسلمان وحتی غیرمسلمان، جزیی از وظایف دولتمردان جمهوری اسلامی است. اسلام مدل انقلاب اسلامی سازشکار نیست. مصلحت اندیشی سبب نمی شود که حاکمان کشورمان در اصول، باورها و آرمان های دینی خود در برابر زورگویان و مستکبران کوتاه بیایند. استکبارستیزی و حمایت از مستضعفان و محرومان جهان و به ویژه مسلمانان از اصول راهبردی جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب بوده و هست.
نتیجه
با توجه از آنچه که از ویژگی های الگو های اسلام ایران و ترکیه برشمردیم به راحتی می توان موافقان و مخالفان این الگوها و دیدگاه ها را در بین دولتمردان و مردم جهان شناخت.
اسلام مدل ترکیه از آنجا که بر اساس باورهای اصیل و ناب اسلامی شکل نگرفته، لذا اسلامی مصلحت اندیش، منفعت طلب و سازشکار است که فقط پوسته ای ظاهری از اسلام داشته و خطری نیز برای غرب و منافع آن ندارد، به همین جهت مورد توجه و علاقه دول استکباری غرب وصهیونیست هاست و غربی ها و صهیونیست ها این مدل را بر مدل اسلام ناب و استکبارستیز جمهوری اسلامی که نافی هرگونه سلطه پذیری آنان بر دیگر کشورهای مسلمان است، ترجیح می دهند. اما از آن سو، اکثریت مردم مسلمان جهان که مخالف سلطه پذیری و وابستگی کشورهای شان به غرب صهیونیست ها هستند، الگوی اسلامی جمهوری اسلامی را بهترین الگو و نوع حکومت، برای حکومت های جدیدشان می دانند. واقعیت این است که پس از موج جدید بیداری اسلامی در جهان عرب، غربی ها و صهیونیست ها به شدت به ترویج و تبلیغ الگوی اسلام ترکیه به جای الگوی مدل اسلام جمهوری اسلامی در کشورهای انقلابی در جهان عرب پرداختند. اگر چه نتایج انتخابات در این کشورها نشان داد که مردم این کشورها به الگوی اسلامی جمهوری اسلامی که استکبارستیز و ضد وابستگی است، رغبت و توجه بیشتری نشان می دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات