صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۴۵۱۸۱

اخبارویژه برخی روزنامه های 16 مرداد 1391


جام جم

قحطی مدیریت

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه در کشور قحطی مدیریت داریم نه کالا، گفت: معتقدم نرخ ارز باید بین 1600 تا 1700 تومان باشد تا بتوانیم ارز تک‌نرخی را عملیاتی کنیم.اسدالله عسگراولادی در گفتگو با فارس در واکنش به این سؤال که شش ماه پیش شما معتقد بودید دچار قحطی می‌شویم ،اما عملا این اتفاق نیفتاد و با موجودی مناسب کالاهای اساسی در کشور مواجه هستیم،اظهار داشت: من در همان مقطع هم اعلام کردم ما قحطی مدیریت داریم چرا که قحطی کالا در ایران هیچگاه اتفاق نمی‌افتد. البته سوء تفاهم شد و از همه عذرخواهی هم کردم و انشاء‌الله هیچ وقت قحطی کالا نداشته باشیم.

به نام فلسطین به کام صهیونیسم

مجله آمریکایی فارین پالسی با تاکید بر آن که کمک رسانی آمریکا به تشکیلات خودگردان در چارچوب تقویت شهرک‌سازی‌ها قرار می‌گیرد، نوشت که مردم فلسطین تنها به برنامه‌هایی برای جلوگیری از شهرک سازی‌ و تبعیض نژادی علیه خود نیاز دارند.مجله مذکور نوشت: به عنوان مثال راه‌هایی که هیات‌هایی کمک رسان آمریکا با هدف تقویت زیرساخت‌ها در کرانه باختری می‌سازند به شهرک‌های اسرائیلی منتهی می‌شوند و این مساله منجر به قرار گرفتن شهرک‌های فلسطینی در کانون‌های مختلف می‌شود که با برنامه‌های اسرائیل در شهرک‌سازی‌ها هماهنگی دارد.این مجله از برنامه‌های کمک رسانی اروپا با هدف تحقق توسعه پایدار در سایه اشغالگری‌های پی در پی اسرائیل انتقاد کرده و این برنامه‌ها را باعث ایجاد مشکلات ساختاری در داخل تشکیلات خودگردان و گسترش فساد دانسته است.

مهاجرانی: لندن وطن من است

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات در جدیدترین پست وبلاگش با خودباختگی فرهنگی از امکانات ابتدایی و ظاهری به اصطلاح فرهنگی انگلیس چنان سودا زده و اغوا شده سخن می‌گوید و بی محابا اعتراف می‌کند که لندن را بیشتر از تهران دوست دارد، بلکه به سبب آن بهره‌ای بیشتر از کیسه‌های پول انگلیسی به چنگ آورد.عطاالله مهاجرانی در سایت خود ذیل پستی تحت عنوان «چرا لندن را دوست دارم» ظاهراً در میان سالی میل به تجدید وطن کرده و گفته است: در آغاز پنجاه سالگی از ایران خارج شدم. پنجاه سال زندگی در ایران و در شرق، بگذار نیمه دوم عمرت در غرب بگذرد! دیدم لندن برای من دیگر یک مرحله گذار نیست سرزمینی است برای زندگی کردن ... دیدم لندن را دوست دارم، با تنوع ملیت‌ها و تساهل و تسامحش. با احترام عابرها به هم و دست تکان دادن‌ها.زشتی این گفتار و تناقضات آن در حدی بوده است که داد همفکرهای اصلاح طلب وی از جمله داریوش سجادی از روزنامه نگاران دوران اصلاحات را نیز در آورده است

.

خراسان

مرسی تصمیم قطعی برای سفر به تهران نگرفته است

فارس - روزنامه مصری «المصریون» اعلام کرد: «یاسر علی» سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر تاکید کرد که مرسی هنوز تصمیم قطعی درباره شرکت یا عدم شرکت در اجلاس غیرمتعهدها که قرار است پایان اوت برگزار شود، اتخاذ نکرده است. وی افزود که به محض اتخاذ تصمیم قطعی در این باره فورا آن را اعلام خواهیم کرد.

پاسخ رئیس سازمان زندان ها به ادعای وکیل فائزه هاشمی

فارس- اسماعیلی رئیس سازمان زندان ها با رد ادعای عدم اجرای حکم فائزه هاشمی به خاطر پربودن زندان ها گفت: هر فردی که از سوی دادستان معرفی شود را در زندان پذیرش می کنیم.

فارس: فائزه هاشمی رفسنجانی از کشور خارج شد

فارس- یک سایت خبری با انتشار فیلمی، مدعی شد فائزه هاشمی رفسنجانی دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از محکومان فتنه ۸۸ کشور را به مقصدی نامعلوم ترک کرده است.

آزادی ۸ صیاد ایرانی در قطر

ایسنا - ۸ نفر از صیادان ایرانی از مناطق حاشیه خلیج فارس که به علت ورود و صید غیرمجاز در آب های قطر بازداشت شده بودند، آزاد شدند. عبدا... سهرابی، سفیر ایران در قطر، این خبر را اعلام کرد.

میرتاج الدینی: در وضعیت بدر و خیبر هستیم

ایسنا- میرتاج الدینی مشاور رئیس جمهور در امور روحانیون با اشاره به وضعیت تحریم های اعمال شده علیه ایران، بر این نکته که سال هاست شرایط شعب ابی طالب را گذرانده ایم تاکید کرد و گفت: در وضعیت «بدر» و «خیبر» هستیم.

سخنرانی رئیس مجلس سنای پاکستان در مجلس

خبرنگار پارلمانی: رئیس مجلس سنای پاکستان در ابتدای جلسه علنی دیروز لحظاتی از تریبون صحن علنی در خصوص دیدگاه های مشترک منطقه ای دو کشور برای وکلای ملت سخنرانی کرد و گفت: پاکستان و ایران نگرش مشترک به مسائل بین المللی و منطقه ای دارند و در مجامع بین المللی همکاری نزدیکی دارند.

نامه روسای کانون های کارگری و بازنشستگی در حمایت از مرتضوی

ایلنا - روسای کانون های کارگری و بازنشستگی و کانون های عالی شورای اسلامی کار سراسر کشور در نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار تبدیل صندوق تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی و همچنین اصلاح اساسنامه این سازمان و تشکیل شورای عالی تامین اجتماعی و نیز رعایت اصل سه جانبه گرایی شدند.در این نامه آمده است: دیوان عدالت اداری حق ورود و دخالت در صندوق تامین اجتماعی را ندارد. ایلنا این نامه را در حمایت از مرتضوی عنوان کرده است.

روزنامه رسمی رای دیوان عدالت اداری درباره مرتضوی را منتشر کرد

مهر - صبح روز گذشته روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران رای دیوان عدالت اداری را منتشر کرد و این بدان معناست که قانونا سعید مرتضوی از امروز دیگر رئیس تامین اجتماعی نیست.

جمهوری اسلامی

* روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" چاپ سرزمین‌های اشغالی فلسطین، اعتراف کرد که رژیم صهیونیستی توان حمله نظامی به ایران را ندارد. این روزنامه در شماره دو روز پیش خود نوشت: جنگ با ایران برای اسرائیل یک فاجعه است. روزنامه هاآرتص در گزارشی که به این موضوع اختصاص یافته، از سردمداران رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و نوشت: اسرائیلی‌ها با پشت سر گذاشتن تجربیاتی سخت به این نتیجه رسیده‌اند که سران رژیم اسرائیل از ارتکاب اشتباهات مهم و خسارت بار مصون نیستند.
* تحریفات رسانه‌ای که توسط شبکه‌های تلویزیونی وابسته به ارتجاع عرب در موضوع بحران سوریه صورت می‌گیرد به قدری گسترده است که حتی صدای غربی‌ها را نیز در آورده است. نشریه آمریکائی "فارن پالیسی" در گزارشی نوشت: شبکه‌های خبری الجزیره و العربیه در مورد پوشش دادن اخبار مربوط به حوادث سوریه معیارهای خبری را زیر پا گذاشته‌اند. حمایت‌های آشکار تبلیغاتی از گروه‌های تروریست در سوریه، انتشار اخبار دروغ درباره حوادث این کشور، سرپوش گذاشتن بر جنایات گروه‌های مسلح مخالف دولت و خودداری از پوشش دادن اخبار واقعی سوریه، از جمله محورهای انحراف خبری این شبکه‌ها هستند. در تازه‌ترین مورد، در واقعه تلخ جنایت تروریست‌ها در حلب که 4 نفر از طرفداران دولت سوریه را با وحشیانه‌ترین روش به قتل رساندند، با اینکه بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی غرب صحنه‌های این جنایت را پخش کردند، شبکه‌های وابسته به ارتجاع عرب از انتشار آن امتناع نمودند.
وطن امروز

مهاجرانی: لندن وطن من است نه تهران!
عضو اصلی اتاق فکر فتنه که چندی پیش به همراه نوری‌زاده عامل MI6 دست گدایی به سوی عربستان دراز کرده بود، این بار مجیزگوی دربار سلطنتی ملکه انگلیس شد! به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات در جدیدترین پست وبلاگش با خودباختگی فرهنگی از امکانات ابتدایی و ظاهری به اصطلاح فرهنگی انگلیس سخن گفت و بی‌محابا اعتراف کرد که لندن را بیشتر از تهران دوست دارد. زشتی این گفتار و تناقضات آن در حدی بوده است که داد همفکرهای اصلاح‌طلب وی از جمله داریوش سجادی از روزنامه‌نگاران دوران اصلاحات را نیز در آورده است. مهاجرانی در سایت خود ذیل پستی تحت عنوان «چرا لندن را دوست دارم» ظاهرا در میانسالی میل به تجدید وطن کرده و گفته است: ... در آغاز 50 سالگی از ایران خارج شدم. 50 سال زندگی در ایران و در شرق، بگذار نیمه دوم عمرت در غرب بگذرد! دیدم لندن برای من دیگر یک مرحله گذار نیست سرزمینی است برای زندگی کردن... دیدم لندن را دوست دارم، با تنوع ملیت‌ها و تساهل و تسامحش. با احترام عابرها به هم و دست تکان دادن‌ها. داریوش سجادی نویسنده روزنامه‌های زنجیره‌ای با انتقاد از ذوق‌زد‌گی مردی که خود سال‌ها در قامت یک مسؤول بالای حکومتی بوده، اظهار می‌دارد: « اگر آقای مهاجرانی که اکنون مبتهجانه با دیدن یک اینترنت پرسرعت و 4 تا ماشین که برای عابر پیاده رعایت حق تقدم می‌کنند و عابرین برای راکبین دست تکان می‌دهند و می‌خندند و مردم در‌ها را برای یکدیگر باز نگاه می‌دارند چنین اموری ایشان را تا آن اندازه بر سر شوق می‌آورد که لندن را در قامت وطن فهم می‌کنند! جای اعتراضی نیست. فضای زندگی هر کس به اندازه نیازهایش است». وی در ادامه می‌افزاید: «اما جناب مهاجرانی به یک نکته ظاهرا کمتر توجه کرده‌اند و آن اینکه اموری مانند احترام به حق تقدم عابر پیاده و تشکر و دست تکان دادن ایشان از رانندگان خودرو و در‌های ساختمان را برای یکدیگر باز نگاه داشتن و به یکدیگر لبخند زدن جملگی امور فرهنگی‌اند و اگر کسی بخواهد بابت نبود چنان رفتارهای نیکو و حسنه نزد شهروندان ایرانی گلایه به جایی ببرد (که البته این ادعا دروغی بزرگ است و حسن رفتار و نوع دوستی ایرانیان در دنیا موضوعی غیرقابل انکار است) یکی از مشروع‌ترین آنها پناه بردن به وزارت فرهنگ و ارشاد و وزیر فرهنگ و ارشاد در ایران است. جناب مهاجرانی ظاهرا فراموش کرده‌اند ایشان قبلا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بودند و اگر امروز از نبود رفتارهای فرهنگی هم‌وطنانش در ایران دل چرکین‌اند و بابت وجود چنان سنت‌های حسنه‌ای در لندن مشعوف‌اند قبل از هر چیز باید کارنامه عملی خود در دوران وزارت‌شان را مورد ملامت قرار دهند که نتوانسته‌اند چنان آدابی را در ایران‌شان نهادینه کنند!

هاآرتص: جنگ با ایران برای اسرائیل فاجعه است
نویسنده سرشناس اسرائیلی با انتشار مقاله‌ای ضمن مخالفت شدید با حمله احتمالی به ایران، خواستار ایستادگی صهیونیست‌ها در قبال چنین ماجراجویی‌هایی شد. «دیوید گراسمن» نویسنده معروف اسرائیلی با انتشار مقاله‌ای در روزنامه صهیونیستی ‌هاآرتص، به مخالفت با بحث درباره حمله به ایران پرداخته و از همه اسرائیلی‌ها خواسته است در برابر ماجراجویی‌های احتمالی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بایستند. به گزارش فارس، گراسمن در ابتدای مقاله خود عنوان می‌کند که تمام تحرکات جنگ‌طلبانه بنیامین نتانیاهو بر اساس یک چارچوب فکری تاریخی شکل گرفته است، چارچوب فکری‌ای که قوم یهود را «ملتی فناناپذیر» و ابدی و دیگران را قدرت‌های گذرا و موقت می‌داند. وی می‌نویسد کسانی نظیر بنیامین نتانیاهو زمانی که به حمله به ایران فکر می‌کنند، «تنها به تبعات سیاسی موقت و دغدغه‌های اقتصادی می‌اندیشند: آنها نگران آن هستند که حمله به ایران بر قیمت نفت و نتایج انتخابات تاثیر بگذارد و این در حالی است که (در نظر آنها) ما (اسرائیل) در قلمرو اسرائیل جاوید همواره وجود خواهیم داشت».این نویسنده اسرائیلی نامزد دریافت جایزه نوبل اینگونه رفتارهای خودمحورانه نتانیاهو را نمونه‌ای از یک عملکرد مستبدانه خوانده و اشاره می‌کند که حتی مجله «تایم» نیز به بنیامین نتانیاهو لقب «بنیامین شاه» داده است. به عقیده گراسمن این بدان معناست که هرگاه بحث درباره سرنوشت و تصمیمات مهم اسرائیلی‌ها مطرح می‌شود، این جهان‌بینی افراطی، تنگ‌نظرانه و محدود نتانیاهو است که باید قضاوت کرده و تصمیم‌گیری کند.

دنیای اقتصاد

ارجاع پرونده مرتضوی به هیات عالی حل اختلاف قوا؟

روزنامه خراسان در شماره دیروز خود نوشت: برخی نزدیکان رییس‌جمهور به وی پیشنهاد داده‌اند تنها راه‌حل قطعی پایان جنجال‌ها درباره انتصاب مرتضوی به سمت مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی، اعلام نظر هیات حل اختلاف قوا مبنی بر عدم‌صلاحیت دیوان عدالت اداری برای تصمیم‌گیری درباره این انتصاب است و باید این موضوع را به این هیات ارجاع داد.

 

پیش از این و به هنگام مطرح شدن موضوع استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اعتراض به انتصاب مرتضوی هم برخی منابع خبری از ارجاع مساله به هیات عالی حل اختلاف خبر داده بودند؛ اما با مخالفت جدی رییس مجلس، این موضوع منتفی شد.

کیهان

بهاءالله مهاجرانی: لندن وطن من است  

وزیر ارشاد دولت اصلاحات می گوید لندن را به خاطر تساهل و تسامحش دوست دارد و آنجا را وطن خود محسوب می کند.
عطاءالله مهاجرانی در وبلاگ خود با اشاره به حضور دختران محجبه در دبیرستان ها و فرودگاه لندن به مراجعه خود به چشم پزشکی می پردازد و می نویسد: «رفته بودم بیمارستان چشم وسترن آی، نزدیک ایستگاه قطار بیکر استریت، ... چهل پنجاه نفری توی نوبت بودند. رفته بودم عینک سازی، متخصص چشم گفت سریع به بیمارستان بروم. برایم معرفی نامه و شرح ماوقع چشم چپم را نوشت، که غبارآلود می بینم. انگار توده های کوچکی از ابر جلو دیدم بازی می کنند. تا می خواهم بر نقطه ای متمرکز شوم، همان توده ابر از راه می رسد... جمعیت منتظر از همه رنگ و نژاد و سرزمین بودند. سه خانم با حجاب هم بودند. مصری و اندونزیایی و نیجریه ای... چینی و کره ای و هندی و انگلیسی و... از هر گوشه موسیقی زبانی به گوش ات می رسید و نیز وقتی با موبایل صحبت می کردند. خانم هندی... پیرزن آفریقایی... در اتاقکی شیشه ای که پایین سالن بود، خانم سیاه پوستی اطلاعات پزشکی ام را در رایانه وارد کرد. مرحله دوم پیش جوان کره ای رفتم..... دوباره منتظر شدم تا نوبت پزشک متخصص. پزشک خانم چینی بود. دقیق و کاردان ... ترکیب جمعیتی که در سالن انتظار بودند و تنوع ملیت پزشکان، حاکی از آن بود که در شهری زندگی می کنم که خلاصه دنیاست».مهاجرانی می نویسد: «در مسیر با خودم فکر می کردم، همین روزها بود که در آغاز پنجاه سالگی از ایران خارج شدم. پنجاه سال زندگی در ایران و در شرق، بگذار نیمه دوم عمرت در غرب بگذرد! وطن همان سرزمینی است که در آن جا احساس آرامش و طمأنینه می کنی. به تعبیر امام علی علیه السلام همان سرزمینی که تو را تحمل می کند. دیدم لندن برای من دیگر یک مرحله گذار نیست. سرزمینی است برای زندگی کردن.... دیدم لندن را دوست دارم، با تنوع ملیت ها و تساهل و تسامحش.»
نوشته سراسر ستایش مهاجرانی درباره لندن و احساس آرامش در آنجا به عنوان وطن و محیط تساهل و تسامح در حالی است که اولاً پایتخت انگلیس چند ماه پیش شاهد سرکوب خشونت بار و سنگین شهروندان معترض به اوضاع اقتصادی بود و احتمالاً آقای مهاجرانی لت و پار شدن آن شهروندان را ندیده است. ثانیاً آقای مهاجرانی به خاطر روشنفکری و مبارزات سیاسی و فرهنگی از کشور نگریخت بلکه به اعتبار کلاهبرداری از چند خانم و شکایت آنها به دادگاه و برای اینکه مجبور به تحمل مجازات و پرداخت خسارت و مهریه به آنها نگردد، از کشور خارج شد. ثالثاً وی در لندن گروهی موسوم به حلقه لندن را تشکیل داد و این گروه را به عنوان اتاق فکر جنبش سبز در خارج کشور معرفی کرد و به همین دلیل تا مدت ها مورد عنایت ویژه شبکه وابسته به وزارت خارجه و سرویس جاسوسی انگلیس (بی بی سی) قرار داشت. رابعاً دولت انگلیس طی همین یک دهه اخیر نقش برجسته ای در قتل عام مردم افغانستان و عراق و فلسطین و بحرین ایفا کرده که به دلایل روشن به چشم تاربین آقای مهاجرانی نیامده است.
 وال استریت ژورنال: ایران با مهارت تحریم ها را دور می زند  

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد ایران با مهارت تحریم ها را دور می زند و راهبرد فعلی آمریکا در زمینه تحریم این کشور کارایی خود را از دست داده است.
این روزنامه همزمان با تلاش های دولت و کنگره آمریکا برای وضع تحریم های جدید علیه ایران نوشت: کمیته مشترک کنگره در حال تصویب لایحه تحریم های جدید علیه ایران با هدف مسدود کردن روزنه تحریم های قبلی از طریق گسترش فهرست موسسه های ایرانی مشمول تحریم است. همچنین این لایحه دولت اوباما را موظف می کند تا مجازات هایی را بر شرکت های خارجی که با شرکت های بخش انرژی و مالی ایران همکاری می کنند وضع کند. متاسفانه در همین زمینه، ایرانی ها با مهارت صدها شرکت جدید را جایگزین شرکت هایی که قبلا در فهرست تحریم ها قرار دارند می کنند. به عنوان نمونه، شرکت ملی تانکر ایران و خطوط حمل و نقل جمهوری اسلامی از قبرس به مالتا، از مالتا به تانزانیا و از تانزانیا به تووالو تغییر پرچم داده اند.
وال استریت ژورنال تصریح کرد: همچنین، تهران خلاقانه از مجاری مالی جدیدی برای دور زدن تحریم ها استفاده می کند، از جمله، از صرافی ها و شرکت های در سایه به منظور کسب منابع ارزی یا فروش نفت در مقابل دریافت طلا از طریق ترکیه. در ماه آوریل، این نشریه به مورد «کانلون بانک» اشاره کرد. این بانک مبادلات سریعی را با ایران انجام می دهد و در کنترل شرکت ملی نفت چین قرار دارد. از آنجایی که این بانک هیچگونه روابط کارگزاری یا پرداخت از طریق ایالات متحده و یا اتحادیه اروپا برقرار نمی کند نسبت به تحریم های غرب ایمنی موثری دارد.
گزارشگر این روزنامه می نویسد: همه آنچه ذکر شد این ادعا را تایید می کند که رهیافت کنونی ایالات متحده آمریکا در زمینه تحریم ها که وابسته به توانایی و تمایل دولت در ردیابی شرکت های ایرانی یا خارجی است به تدریج کارایی خود را از دست داده است. از سوی دیگر، اقدامات هیئت اجرایی در زمینه اقدامات پشت صحنه به منظور مستثنی کردن برخی از کشورهایی که از ایران نفت خریداری می کنند نیز کارآمدی تحریم ها را کاهش می دهد. وزارت خزانه داری آمریکا نمی تواند شرکت های ایرانی را به همان سرعتی که ایرانی ها شرکت های جدیدی تاسیس می کنند تحت تحریم قرار دهد. اما آن نهاد می تواند از شر این روند تکراری با اعلام این موضع که هر شرکتی که اقدام به خرید، مبادله یا حمل و نقل نفت ایران می کند ناقض قوانین آمریکا است، خلاص شود.
راز مقاومت ایران در گزارش شورای روابط خارجی آمریکا

شورای روابط خارجی آمریکا به بررسی ریشه های مقاومت ایران مقابل فشارهای غرب پرداخت و نوشت تحریم ها در تغییر رفتار ایران مؤثر نبوده اند.
سایت رسمی این شورا در تحلیلی نوشت: تحریم ها به تنهایی کافی نیستند و باید مذاکرات سیاسی و حتی تهدید نظامی چاشنی آن شود. موفقیت آزمون تحریم ها به این نیست که چه قدر مشکل برای حریف ایجاد می کنند بلکه به این است که چه قدر توانسته رفتار مقامات ایران را تغییر دهد. ایرانی ها در چنین مواقعی اصرار دارند که ثابت کنند تحریم ها بر آنان مؤثر نیست.
مگان سولیوان نویسنده این تحلیل خاطرنشان می کند: با توجه به نتایج نا امید کننده مذاکرات مسکو که به رغم درک فشارهای اقتصادی از سوی تهران حاصل شده می توان گفت مقامات ایران از قبل خود را برای مقابله با «شمشیر داموکلس» غرب آماده کرده بودند. آنها تصمیم گرفته بودند فشارهای اقتصادی را تحمل کنند.
ارگان شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیل دیگری نوشت: شکست مذاکرات این سؤال را در غرب مطرح کرده که آیا ما مقامات ایران را به درستی شناخته ایم؟ غرب از فقدان یک چهارچوب مفهومی مناسب برای پاسخ گویی رنج می برد و چون پس از گذشت سی و سه سال از پیروزی انقلاب اسلامی از درک ریشه های رفتاری رهبران ایران عاجز است بنابراین شانس کمی برای تغییر رفتار ایران دارد.
نویسنده معتقد است: «رمزگشایی از منشأ رفتار رهبران ایران می تواند طیفی از گزینه های واقع گرایانه را مطرح کند و راه های جدیدی برای برخورد با تهدید ایران پیش پای غرب بگذارد. در مورد بحث ایدئولوژی باید گفت رهبران ایران پیش از اینکه «اصول گرا» یا «اصلاح طلب» باشند همگی (امام) خمینی گرا هستند. آنها هنوز از ذخیره فکری انقلابی اولیه ای که امام خمینی به نظام تزریق کرد استفاده می کنند. جنبه مذهبی خمینی گرایی هنوز در جامعه ایران کاربرد دارد. مذهبی که در تلاقی با آموزه های مکتب شیعه بحث «ولایت» را مطرح می کند توانسته 30 سال حکومت کند.»این تحلیل اضافه می کند: امروزه دومین نسل خمینی گراها مخالفت با غرب را در کنه جهان بینی خود حفظ کرده اند. همچنین این آموزه که ایران و جهان اسلام باید از نفوذ غرب پیراسته باشند هنوز در ذهن بسیاری از افراد انقلابی برجا مانده است. در برابر این سؤال که «چگونه با تهدید فرهنگی غرب مقابله کنیم؟» پیشنهاد شریعتی این بود که یک انقلاب برمبنای امامت می تواند تا زمان ظهور موعود جوامع اسلامی را اداره کند. این همان مفهومی بود که پیشتر امام خمینی در دکترین «ولایت فقیه» مطرح کرده بود.
تحلیل گر شورای روابط خارجی آمریکا خاطرنشان می کند: «بعد از انقلاب نیز به شدت با فرهنگ و مؤلفه های غربی در داخل کشور مقابله شد همانطور که در سطح روابط خارجی ایران زیر بار سلطه غرب نرفت. حال مؤلفه هایی که امام خمینی انقلاب را براساس آن بنیان نهاد معیار سنجش مشروعیت اخلاقی و تاریخی نظام شده است. این تفکر که ایران همواره در مواجهه با غرب ذی حق است در سیاست خارجی ایران نمود عینی دارد. برهمین اساس حل و فصل بحران هسته ای ایران تحت چنین شرایطی دشوار به نظر می رسد. زیرا اگر بازیگری هم در میان مقامات جمهوری اسلامی باشد که بخواهد در مقابل غرب نرمش نشان دهد نظام که به عنوان یک کل دشمنی وجودی و همیشگی با غرب را به عنوان هویت خود تعریف کرده است مانع وی خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران نمی تواند بعد از این همه هزینه هایی که استکبار جهانی بر ایرانیان تحمیل کرده از مواضع خود کوتاه بیاید.»
ابراز علاقه تحلیلگر صهیونیست به تجزیه ترکیه، سوریه و عراق

یک تحلیلگر صهیونیست می گوید اتفاقات منطقه به کردستان این امکان را می دهد که تا دریای مدیترانه امتداد یابد.
«اوورا بنگیو» رئیس برنامه مطالعات کردی در مرکز مطالعات موشه دایان (وابسته به دانشگاه تل آویو)، مولف کتاب «کردستان عراق؛ تشکیل یک دولت در داخل دولت عراق» است. به گزارش العالم، وی در روزنامه هاآرتص نوشت: شاید از قبل تحولات منطقه بتوان مثلث کردی شامل کردستان عراق و ترکیه و سوریه را تشکیل و تا دریای مدیترانه ادامه داد.همزمان روزنامه وطن چاپ ترکیه در گزارشی خاطرنشان کرد: غرب خواستار تجزیه کشورهای منطقه خاورمیانه و ایجاد دولت های کوچک است که کاری به بهره برداری و انتقال نفت خاورمیانه نداشته باشند.این روزنامه چاپ ترکیه نوشت: عراق پس از اشغال به سه منطقه تجزیه شد اما اگر آنها اعلام استقلال نکردند به دلیل مهیا نبودن شرایط بود. غرب همین سناریو را در قبال سوریه دنبال می کند و به دنبال تجزیه این کشور براساس قومیت ها و مذاهب است.
عاموس یادلین: جنگ با حزب الله نابودکننده اسرائیل است

رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل، این رژیم را از درگیری با حزب الله برحذر داشت.
عاموس یادلین حزب الله را دارای قدرتی ویرانگر توصیف کرد و گفت: بی تردید جنگ با حزب الله برای ما بسیار ویران کننده خواهد بود. من به مقام های ارشد اسرائیل توصیه می کنم خطر نکرده و با حزب الله وارد جنگ نشوند. در صورت این اتفاق، حملات به شدت ویرانگر و کوبنده ای متوجه اسرائیل خواهد شد و قطعاً هزینه های سنگین سیاسی، نظامی و اقتصادی شدیدی را تحمیل خواهد کرد.
به گزارش القدس العربی، یادلین همچنین درباره احتمال اجرای مدل لیبی برای سوریه گفت: «تفاوت این دو بسیار زیاد است، این اختلاف این قدر روشن است که نمی تواند به هیچ وجه آن را کتمان کرد. نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با قدرت از سوی ارتش عربی سوریه حمایت می شود و از سوی دیگر حمایت روشن روسیه و چین را هم درکنار خود دارد. این حداقل واقعیت های موجود در مورد سوریه است که تفاوت های آن را با لیبی کاملاً روشن می کند.»
وی گفت: بشار اسد مصمم است تا آخرین لحظه به جنگ ادامه دهد و کمر خم نکند. شاید او به این نتیجه برسد که به اسرائیل حمله کند اما این اتفاق در صورتی رخ می دهد که اسرائیل بخواهد علیه سوریه تحرکاتی را انجام دهد.انتشار اظهارات این مقام اطلاعاتی- نظامی سابق درباره نتایج ویرانگر و هزینه های سنگین درگیری با حزب الله لبنان در حالی است که برخی منابع در وزارت دفاع رژیم صهیونیستی مدعی شده بودند جنگ با ایران، بیش از 300 کشته برای اسرائیل نخواهد داشت!!
در همین حال یک کارشناس امور رژیم صهیونیستی پیش بینی کرد در صورت برافروخته شدن آتش جنگ، 70 هزار صهیونیست فقط در تل آویو کشته شوند. سمیح شبیب به العالم گفت: درگیری اسرائیل با ایران می تواند به نابودی یک سوم تل آویو منجر شود. آنها می دانند که ایران در برابر هیچ تهدیدی سکوت نمی کند.
از سوی دیگر روزنامه هاآرتص فاش کرد: ژنرال بنی گانتس رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل که به شدت مخالف درگیری نظامی با ایران است، بی تردید این مخالفت خود را زمانی که تصمیم به حمله در کابینه حساس وزیران پست های امنیتی و سیاسی اسرائیل به بحث نهاده شود، مطرح خواهد کرد.
هاآرتص نوشت: از آنجا که ژنرال گانتس برای رسیدن به ریاست ستاد کل ارتش وامدار نتانیاهو و ایهود باراک نیست، دستی گشاده تر در بیان مخالفت خود دارد. بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک مایل به دادن پست ریاست ستاد کل ارتش به ژنرال یوآو گالانت بودند اما ماجرای زمین هایی در کیبوتص «عامیکام» که خانه ژنرال گالانت بر آن بنا شده است، دولت را سال گذشته ناچار به منصوب کردن ژنرال گانتس به ریاست ستاد کل ارتش کرد.
روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت نیز در همین زمینه نوشت: در کنار ژنرال گانتس یک دوجین دیگر از مقاماتی که اکنون یا در گذشته از مسئولان ارشد عرصه های نظامی، اطلاعاتی یا امنیتی بوده اند با درگیری نظامی با ایران مخالف هستند.به نوشته یدیعوت آحارونوت، ژنرال امیر اشل فرمانده جدید نیروی هوایی اسرائیل نیز در میان بلندپایگان اسرائیلی است که با اقدام نظامی علیه ایران مخالف است.
این نشریه به ژنرال بنی گانتس فرمانده کل ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، تامیر پاردو رئیس سازمان اطلاعاتی خارجی «موساد»، یورام کوهین رئیس دستگاه امنیت کل «شاباک»، ژنرال امیر ایشل فرمانده نیروی هوایی و آوی کوخافی رئیس دستگاه اطلاعات نظامی «امان» اشاره کرد که همه آنان با اقدام نظامی یکجانبه و بدون هماهنگی و پشتیبانی از سوی آمریکا مخالفت کرده اند. روزنامه صهیونیستی نوشت ارزیابی های رسمی ایالات متحده نیز حاکی از آن است که فرماندهان دستگاه امنیتی با عملیات یکجانبه اسرائیل علیه ایران مخالفند.

قدس

تیم نوری را دارای وجهه نمی‌دانم
خبرآنلاین: اسدا... بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه، در پاسخ به اینکه آیا عبدا... نوری با طرح مباحث رادیکالی به فکر هزینه سازی برای نظام است، گفت: عبدا... نوری چه هست که بخواهد به نظام فشار بیاورد! او اگر می توانست به خودش قوت می داد. من تیم او را دارای وجهه نمی‌دانم.
می خواهند تخریب کنند
رجا: حجت‌الاسلام قاسم روانبخش عضو شورای مرکزی جبهه پایداری گفت: آنچه به نقل از بنده درباره عدم اتفاق نظر جبهه پایداری به سعید جلیلی مطرح شده، در راستای تخریب نامزد احتمالی است.
حملات متقابل سایبری از سوی ایران
باشگاه خبرنگاران:حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در خصوص حملات سایبری صورت گرفته علیه تأسیسات هسته‌ای کشورمان گفت:در برابر هر حمله سایبری، حملات متقابل سایبری را در دستور کار داریم.
وزیر اسبق: لندن وطن من است!
جهان:مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات وعضو اصلی اتاق فکر فتنه که چندی پیش به همراه نوری زاده عامل «MI6» دست گدایی به سوی عربستان سعودی دراز کرده بود، گفته است: لندن را بیشتر از تهران دوست دارم واحساس می کنم اینجا وطن من است!
شهادت یک محیط‌بان همزمان با افطار
فرارو:عبدا... یاری رئیس منطقه لشگردر ملایر شنبه شب همزمان با لحظات ملکوتی افطار در درگیری با متخلفان مسلح به شهادت رسید.
خبرنگار ایران به حبس محکوم‌ شد
فارس:حکم حبس خبرنگار محلی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در دادگاه تجدید نظر باکو از دو سال به یک‌سال کاهش یافت.
خودداری اینترپل از تحویل خاوری
مهر: پس از پی گیریهای پلیس اینترپل کشورمان برای بازگرداندن محمودخاوری یکی از متهمان پرونده فساد بانکی بزرگ، پلیس اینترپل کانادا با اعلام اینکه مدیرعامل سابق بانک ملی همچنان در اتاوا کانادا زندگی می کند از تحویل وی به ایران خودداری کرد.
صهیونیستها علیه نتانیاهو
فارس:هزاران نفراز صهیونیستها شنبه شب در اعتراض به حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران و سیاستهای ریاضت اقتصادی و افزایش مالیات در تل‌آویو تظاهرات کردند.
این موضوع به حالت استهزا درآمده
خبرگزاری دانشجو:حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ،سخنگوی قوه قضاییه در دیدار جمعی از اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران با اشاره به مختصر کردن نام متهمان در جلسات علنی دادگاه فساد گفت: این موضوع به حالت استهزا درآمده، اما هیچ بازدارندگی‌ای هم نداریم.

ادعای روزنامه السیاسه درباره ایران
الف:روزنامه ضد ایرانی «السیاسه» کویت مدعی شد: یک هیأت نظامی ایران طی دو هفته آینده به بغداد سفر می‌کند تا توانایی‌های نظامی نیروهای عراقی را ارزیابی و با این کشور پیمان نظامی منعقد کند.
تجمع اخراجی‌ها برابر مجلس
خبر آنلاین: شماری از مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی آموزش و پرورش دیروز در اعتراض به اخراج‌شان از آموزش و پرورش برابر مجلس تجمع کردند.
اختلاس 15 میلیارد تومانی در بنیاد شهید
مهر:تجسس ماموران سازمان بازرسی کل کشور در امور مالی بنیاد شهید به کشف اختلاسی 15میلیارد تومانی منجر شد.
مرتضوی عزل نشود، وزیر استیضاح می‌شود
صراط:حسین سبحانی نیا درباره ضرورت اجرایی شدن حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر عزل سعید مرتضوی از سمت خود، گفت: اکنون که حکم صادر شده، چنانچه از اجرای آن استنکاف شود برخی نمایندگان برای پیگیری آن وارد عمل خواهند شد ولو اینکه به استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بینجامد.

بعید می دانم تمدن بیاید
نسیم:محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استانداری درباره حضور تمدن در جلسه علنی شورای شهر تهران در زمینه جدایی ری از تهران گفت: ‌بعید می‌دانم وی در این جلسه حضور یابد.

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات