صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۵۰۲۲۸

اخبار ویژه برخی روزنامه ها 3 آبان 1391


کیهان
باید ماست مالی کنیم تا کیهان ما را دست نیندازد! (خبر ویژه)
کاریکاتوریست خارج نشین نشریات زنجیره ای همچنان معتقد است همایش های اپوزیسیون در خارج کشور بیشتر قمپزیسیون پیروپاتال های تاریخ گذشته و دست به جیب رژیم سعودی است!
نیک آهنگ-ک با اشاره به نشست اخیر طیفی از عناصر ضدانقلاب و برخی اصلاح طلبان فراری در کلن آلمان نوشت: معمولا حرف های من به واکنش های تندی منجر می شود. اشکال از خود من است. مثلا وقتی برخی اقدامات گروه های سیاسی که همایش نیروهای اپوزیسیون را به جمع شدن گروهی فعال و روزنامه نگار دور هم تقلیل می دهند و مدعی ایجاد آلترناتیو می شوند را بازی «قمپزیسیون» نام نهادم، دوستان زیادی در این سو معترض شدند که چرا حرکات دموکراسی خواهانه گروه های مختلف را دست انداخته ام. یا وقتی در یک گروه بسته فیسبوک دعوت تعداد قابل توجهی از اعضای یکی از احزاب «قومی» به شوخی به پاسخ به مهربانی و میزبانی از دوستان فراری مربوط کردم، جماعت به «خودنویس» حمله کردند و حتی علیرضا نوری زاده خودنویس را دروغ گو خواند، اما نگفتند دروغ ما در مورد کنفرانس شان کجا بوده؟ اما هفته پیش شاهد چند جابجایی نسبتا خوب بودیم. کسانی که حاضر نشده بودند در کنفرانس های مختلف با دیگران زیر یک سقف بنشینند، در شهر کلن همدیگر را دیدند و احتمالا چاق سلامتی هم کرده اند. البته اینکه براندازها با طرفداران ماندگاری چگونه به نتیجه ای مشترک می توانند برسند، با خدا است.
وی در سایت خودنویس اشاره به اینکه اپوزیسیون بعد از 34 سال است همچنان به طفل نابالغ می ماند، می نویسد: این نشست ها و سخنان کدام بار را از روی دوش اپوزیسیون در این سالها برداشته است؟ اما نکته مهم تر! سن بازی گران اپوزیسیون چقدر است؟ من عکس های کنفرانس ها را دوست دارم جور دیگری ببینم. عکس های پس کله مهمانان به من می گوید که چند نفر موهای شان سفید است و چند نفر وارد دایره کچل ها شده اند و چند نفر رنگ موی خود را به رخ بقیه کشیده اند! اگر روزی از نهضت آزادی به عنوان حزب پیرمردها یاد می شد، الان باید بسیاری از نهادهای سیاسی مخالف رژیم تهران را چه نامید؟
وی اضافه کرد: در یک سال گذشته، کنفرانس ها و گردهم آیی های مختلفی برگزار شده که برخی شفاف تر بوده اند و اطلاع رسانی قوی ترشان به انعکاس آن چه رخ داده کمک کرده است. اگر برخی نگرانند که مثلا طرح بعضی موضوع ها از سوی کیهان مسخره شود، و به همین دلیل سانسور را جانشین شفافیت کرده اند، عملا ق��عده بازی کیهانیان را پذیرفته اند. یک اپوزیسیون متحد و قوی اگر خود قاعده بازی را تعیین کند، توپ را راحت تر به زمین طرف مقابل می اندازد و دیگر منفعلانه و مفعولانه مظلوم نمایی نمی کند.
«نیک آهنگ-ک» خواستار پذیرش اشتباه از سوی خطاکننده در جبهه اپوزیسیون شده و نوشت: «اگر عضوی از اپوزیسیون که موقعیت بسیار جالب توجهی هم دارد، خطایی مرتکب شد، نباید به دست کل جریان سیاسی ماله بدهند تا کار ایشان را ماست مالی کنند. ماله کشی خطایی است که انگار یکی از فاکتورهای خونی ما شده است. اپوزیسیون اگر توانست آن قدر مشروعیت نزد ایرانیان خارج از کشور به دست آورد که بدون نگرانی کمک های مالی خودشان را به این گروه ها برای نجات کشور سرازیر کنند، احتمالا با اقبال داخلی ها هم روبرو خواهند شد. یادتان باشد که کمک های مردمی با گرفتن پول از دولت هایی مثل عربستان و غیره! فرق می کند. ما که البته چیزی نمی دانیم...»
سایه سنگین پهپاد ایوب بر سر رزمایش اسرائیل (خبر ویژه)
یک خبرنگار صهیونیست حضور آمریکا در رزمایش مشترک با اسرائیل را کم فروغ و نمایشی توصیف کرد.
رزمایش مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی تحت عنوان چالش دشوار 2012 از زمستان سال گذشته چندین نوبت به تعویق افتاده بود. میترا فرهمند خبرنگار رادیو فردا در فلسطین اشغالی درباره رزمایش مذکور گزارش داد: قرار بود این رزمایش اوایل بهار انجام شود اما به نیمه اکتبر موکول شد. آمریکا آن زمان نمی خواست که با مشارکت دادن نیروهای نظامی اش در چنین مانوری در کنار اسرائیل، آن هم در حالی که سخنان جنگ طلبانه سران اسرائیل شدت گرفته بود، آمریکا را در یک مقابله نظامی با ایران نشان دهد.
وی افزود: پنتاگون به تازگی تایید کرد که از شمار نیروهای خود در رزمایش کنونی، به میزان چشمگیری کاسته است، امری که پنتاگون آن را تنها ناشی از جدول زمانی نیروهای نظامی آمریکا در جهان می داند. پنتاگون همچنین تایید می کند که نوع و میزان برخی از تجهیزات و هزینه مالی خود را در این رزمایش کم کرده است.
گزارش رادیو فردا می افزاید: اما رسانه های آمریکا نوشته بودند باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با کاستن از شمار نیروهای نظامی مشارکت کننده در رزمایش با اسرائیل خواسته است که به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پیام بدهد که در اندیشه عملی کردن «گزینه نظامی» در قبال تاسیسات هسته ای ایران نباشد. در دوره اخیر مناسبات میان نتانیاهو و اوباما به خاطر اصرارهای نخست وزیر اسرائیل برای تعیین «خط قرمز» در پرونده هسته ای ایران متشنج بوده است؛ این تنش ها به جایی رسید که نتانیاهو در سفر ماه گذشته خود به آمریکا نتوانست تاریخی برای ملاقات با اوباما بگیرد.
یادآور می شود مقارن با اولین روز رزمایش 3 هفته ای آمریکا و اسرائیل در صحرای نقب (جنوب فلسطین اشغالی)، یک فروند پهپاد پیشرفته رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین سقوط کرد.
پیش از این هم نفوذ یک پهپاد متعلق به حزب الله به عمق منطقه استراتژیک نقب و انجام فعالیت های شناسایی، با حیرت و شوک شدید در محافل رسانه ای و اطلاعاتی جهان به ویژه رژیم صهیونیستی مواجه شده بود. کانال 2 تلویزیون اسرائیل می گوید سایه پهپاد ایوب بر سر رزمایش صهیونیست ها سنگینی می کند.
تروریست ها شیعه و سنی را با هم ترور می کنند (خبر ویژه)
در حالی که برخی گروهک های اپوزیسیون همچنان با طیفی از گروه های تروریستی در ارتباطند، یکی از فعالان اپوزیسیون اعلام کرد گروه های تروریستی پایگاهی در میان مردم ندارند.
اغتشاشات 3 سال پیش بهانه ای بود تا گروهک های تروریستی نظیر پژاک، کومله، دموکرات، ریگی و منافقین در کنار سایر گروه های اپوزیسیون به هم برسند و متفق القول مدعی جنبش سبز شوند.بعد از آن نیز در بسیاری از نشست های محفلی گروه های ضد انقلاب، از سران برخی از همین گروه های تروریستی برای هماهنگی دعوت به عمل آمده است. رسانه های فارسی زبان انگلیسی و آمریکایی و فرانسوی نیز بارها تریبون های خود را به عناصری نظیر ریگی و... سپردند.
با این حال عبدالستار اوشوکی از عناصر اپوزیسیون مقیم لندن درباره اقدام تروریستی اخیر در چابهار که منجر به شهادت دو نفر شد، گفت: گروه های تروریستی در داخل پایگاه مردمی ندارند
وی در مصاحبه با دویچه وله با بیان اینکه گروه موسوم به حرکت انصار پس از فروپاشی گروه ریگی به وجود آمده، افزود: آنها گروه تکفیری و قائل به خشونت و کشتار جمعی نظیر عملیات انتحاری هستند. امکان فعالیت آنها بسته به میزان امکاناتی است که در آن سوی مرز در اختیار آنها گذاشته می شود.
وی همچنین گفت: این گروه ها در داخل بلوچستان ایران پایگاه مردمی ندارند، چون شدیداً به دنبال جنگ، درگیری و نفاق بین سنی و شیعه هستند. وانگهی آنها در کشتار جمعی خودشان هم خبرگی ویژه ای دارند. مردم با بمب گذاری شدیداً مخالف هستند به خصوص که معمولاً بمب گذاری ها و عملیات انتحاری این گروه های مسلح و خشونت گرا تمایزی بین بلوچ و فارس یا بلوچ سیستانی و شیعه و سنی نمی گذارد. ما دیدیم که در همین عملیات اخیر چابهار از دو کشته شده، یکی سنی است، دیگری شیعه مذهب، یکی سیستانی و دیگری بلوچ است. در نتیجه بلوچ و سیستانی به طور مساوی مورد خشونت قرار گرفته اند. در عملیات 22 ماه پیش در چابهار نیز به همین صورت تعداد زیادی از اهل سنت کشته شدند و ادعای این گروه که برای احقاق حقوق اهل سنت مبارزه می کند، با این روش های خشونت آمیز و کشتار جمعی، مورد قبول مردم بلوچ نیست. علاوه بر آن ایدئولوژی تکفیری و همفکری این گروه ها با گروه های مشابه در پاکستان و افغانستان، عملکردشان هم در بلوچستان باعث ضرر می شود و به همین دلیل هم ما می بینیم که جامعه روحانیت اهل سنت در بلوچستان و امام جمعه اهل سنت زاهدان، شدیداً این عملیات را محکوم کرده و گفته است که این یک عملیات تروریستی است که توسط نیروهای وابسته به استکبار جهانی صورت گرفته و شیعه و سنی را به صورت یکسان مورد هدف قرار داده است.
کلینتون: تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز جدی است (خبر ویژه)
تلویزیون صدای آمریکا گفت: واشنگتن تهدید ایران درباره بستن تنگه هرمز را سرسری نمی گیرد بلکه جدی می داند.به گزارش صدای آمریکا، هیلاری کلینتون ضمن سخنرانی در دانشگاه جرج تاون واشنگتن به تهدیدهای ایران در بستن تنگه هرمز اشاره کرد و گفت ما این تهدیدها را جدی می گیریم.
وی افزود: در دیدگاه آمریکا انرژی در کانون ژئوپلتیک و منبع ثروت و قدرت است و به این دلیل می تواند منشا درگیری و همکاری باشد.وزیر امور خارجه آمریکا گفته است نفع ما در این است که جلوی درگیری را بگیریم.تلویزیون صدای آمریکا گفت: خلیج فارس و تنگه هرمز شاهراه انتقال 20 درصد نفت به جهان است و واشنگتن تهدید ایران به بستن تنگه هرمز را سرسری نمی گیرد.
بنابراین گزارش کلینتون در ادامه سخنانش گفته که «همه از انواع تحریم ها علیه تهران خبر دارند اما نمی دانند این چه دیپلماسی دشواری را طلبیده تا موثر واقع شود».وی افزوده است: منطقه ای دیگر از جهان که دستخوش تنش شده و منشا آن باز هم منابع انرژی است دریای جنوب چین است جایی که به خاطر نیاز داخلی چین از یک طرف و فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان از طرف دیگر هر کدام ادعای مالکیت بر نفت و گاز طبیعی در اعماق کف دریا را دارند.
کلینتون می گوید: ما داریم به آنها کمک می کنیم که خودشان یک دستور العمل واضح و روشن برای مدیریت آن منابع احتمالی بدون درگیری تدوین کنند.
لطفاً ناراحت نشوید چون نظامیان یانکی کلاً بی شعورند! (خبر ویژه)
یک تحلیلگر و نویسنده آمریکایی ضمن تخطئه مواضع کاخ سفید علیه سوریه، عملکرد ایالات متحده در خاورمیانه را فاجعه آمیز خواند.
ویلیام بلوم از بنیانگذاران و سردبیران «واشنگتن فری پرس» در تحلیلی که از سوی «زدنت» منتشر شده به تحلیل سخنان هیلاری کلینتون درباره کشته شدن سفیر آمریکا در بنغازی لیبی پرداخت. هیلاری کلینتون گفته بود «من هم مانند خیلی از آمریکایی ها از خودم می پرسم چطور این اتفاق افتاد؟ چگونه این در کشور و شهری اتفاق افتاد که ما به آزادی آن کمک کردیم و جلوی ویرانی اش را گرفتیم؟ این اتفاق ها نشان می دهند که دنیا می تواند چقدر پیچیده و عجیب باشد».
تحلیلگر آمریکایی در بخش دیگری از تحلیل خود به نفرت مردم خاورمیانه از ارتش پنتاگون پرداخت و تأکید کرد: من برای ارتش آمریکا متأسفم. ارتش در افغانستان تلاش کرده دوره های آموزشی دایر کند، مشاوران فرهنگی بفرستد و پیشنهادها و رهنمودهایی بدهد. مقامات رسمی می گویند سربازان افغان و پلیس این کشور به نظامیان آمریکایی حمله می کنند. 51 سرباز نیروهای ائتلاف، امسال توسط سربازان افغان کشته شده اند. ارتش افغانستان هم چیزهای تازه ای را تجربه می کند. مشابه آن چیزهایی که برای آمریکایی ها تهیه کرده اند، برای آنها هم درست شده، راهنمایی درباره روش های عجیب سربازان آمریکایی. هدف این راهنما آن است که سربازان افغان را متقاعد کند که کارهای توهین آمیز همتایان غربی شان در واقع به دلیل تفاوت های فرهنگی است و نباید بابت آن انتقام گرفت. جزوه ای که آنها تهیه کرده اند شامل این توصیه ها می شود؛ لطفاً ناراحت نشوید اگر یک سرباز ناتو دماغش را جلوی شما بگیرد و فین کند. سربازان ناتو هیجان خود را با کوبیدن دست به [...] همدیگر نشان می دهند. ممکن است این کار را با شما هم بکنند. اما توجه کنید که آنها قصد ناراحت کردن شما را ندارند! وقتی کسی با شما راحت است، ممکن است موقع صحبت پایش را در حضور شما روی میز بگذارد. این راهنما همچنین به سربازان افغان هشدار می دهد که سربازان غربی ممکن است به آنها چشمک بزنند، در مورد بستگان زن با آنها شوخی کنند یا موقع دوش گرفتن کاملاً لخت در برابر دیگران قرار گیرند.
ویلیام بلوم پس از مرور این آموزش های مضحک می نویسد: من مانده ام که اگر این توصیه نامه به سربازان افغان بگوید که ادرار کردن روی جسد هموطنان آنها، بریدن انگشت ها و سوزاندن قرآن، چیزی نیست جز فرهنگ یانکی های آمریکایی و معنایی توهین آمیز ندارد، آن وقت چه خواهد شد؟! آیا هیچ افغانی نباید به دلیل شکنجه شدن در زندان های آمریکایی ناراحت شود چون همین کار را در آمریکا با زندانیان آمریکایی هم می کنند؟ از همه مهم تر این که مردم افغانستان باید بمباران شدن را درک کنند، حمله نظامی را درک کنند، 11 سال اشغال را درک کنند، چون این به «صلاح» خودشان است و آزادی و دموکراسی نام دارد؟ من متأسفم برای ارتش آمریکا در افغانستان.
تحلیلگر آمریکایی اضافه کرد: من در مورد سربازان آمریکایی در عراق هم نوشته ام که هر کاری ��لشان بخواهد می توانند بکنند. آنها عادت کرده اند راه خودشان را بروند، خودشان را بهترین بدانند و بپرسند که چرا عراقی ها ما را دوست ندارند و از ما بدشان می آید؟ چرا ما نمی توانیم بر آنها غلبه کنیم و از بین شان ببریم؟ آیا آنها دموکراسی و آزادی نمی خواهند؟ نظامیان آمریکایی ناامیدکننده اند.
وی با بیان اینکه مواضع دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در اقدامات ضد حقوق بشری در دو حوزه سیاست داخلی و خارجی یکسان است، نوشت: من نمی توانم راه حلی برای توقف این توحش بدهم جز اینکه خود را آموزش دهید و هر چقدر که می توانید به دیگران بیاموزید و آگاهی سیاسی و ایدئولوژیکی آنها را بالا ببرید و تعداد مخالفان را بالا ببرید.
بلوم در نوشته های خود توجه زیادی به مداخلات سازمان سیا نشان می دهد و در حال حاضر، یک خبرنامه ماهانه الکترونیکی به نام «گزارش ضد امپراتوری» منتشر می کند. وی کارکرد نوشته های خود را چنین توضیح می دهد؛ «کار من اگر به امپراتوری آمریکا پایان ندهد، دست کم روند فعالیت آن را کند می کند. دست کم این جانور را که رنج های بسیاری در سراسر جهان آفریده، زخمی میکند.»
دنیای اقتصاد
بازتاب نامه احمدی‌نژاد در روزنامه‌ها
نامه روز دوشنبه محمود احمدی‌نژاد به رییس قوه‌قضائیه در روزنامه‌های صبح دیروز به شیوه‌های متفاوتی انعکاس یافت. در حالی که روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت در تیتر نخست خود از این نامه به عنوان «اخطار رییس‌جمهور به قوه‌قضائیه» نام برد، روزنامه همشهری، وابسته به شهرداری تهران در صفحه اول خود از آن انتقاد کرد و برای آن، این گونه تیتر زد: «نمایندگان مردم خواستار تمرکز رییس‌جمهور بر معضلات اقتصادی و معیشتی شدند/ نرخ تورم محرمانه؛ نامه‌نگاری بازدید از اوین غیرمحرمانه!»
روزنامه کیهان هم در مطلبی که در صفحه اول خود به این موضوع اختصاص داد، زیر عنوان «نامه دوم رییس‌جمهور به قوه‌قضائیه» نوشت: «انتشار این نامه که دیروز پایگاه اطلاع‌رسانی دولت آن را منتشر کرد، در حالی است که بسیاری از دلسوزان نظام بر پرهیز از حاشیه‌سازی‌ها و اقدامات تنش‌آفرین در کشور تاکید دارند.»
تحلیل امیر محبیان و عباس عبدی
در همین حال، سایت خبری فرارو نوشت: امیر محبیان با اشاره به نامه احمدی‌نژاد به رییس قوه قضائیه در باره بازدید از زندان اوین به روزنامه «اعتماد» گفت: «احمدی‌نژاد بازی بزرگ و ادامه‌داری را آغاز کرده است؛ بر این باورم او در پی مدیریت افکار عمومی از طریق خبرسازی و سوژه‌آفرینی است؛ روشی که در آن تخصص غریزی دارد. فکر می‌کنم بازی احمدی‌نژاد اگر در گام‌های اولیه خود موفق شود و تحت کنترل قرار نگیرد، قرار است افراد شناخته‌شده زیادی را به مرور در بر بگیرد.»
وی افزود: معتقدم احمدی‌نژاد با این اقدام کوشیده است در صحنه شطرنج ایران، رییس قوه‌قضائیه و برادر یکی از رقبای سرسخت خود را کیش کند. با این حرکت احمدی‌نژاد خواسته است یک بازی دو سر برد برای خود و دو سر باخت برای رییس قوه‌قضائیه را سامان دهد، زیرا اگر به او اجازه دهند که از اوین دیدار کند؛ چون اکثر زندانیان معمولا حق به جانب بوده و خود را بی‌گناه تلقی می‌کنند؛ بنابراین در دیدار از بی‌گناهی خود یاد خواهند کرد و رییس‌جمهور همین نظرات را اگر به صحنه عمومی بکشاند ولو اساسا منطق حقوقی نداشته باشد ضربه‌ای به قوه‌قضائیه تلقی خواهد شد ضمن آنکه رییس‌جمهور به این وسیله حق نظارت و برتری خود را بر قوه‌قضائیه تثبیت کرده است.
در همین حال، عباس عبدی هم در تحلیل این موضوع به سایت خبری فرارو گفت: احمدی‌نژاد طرف‌های مقابل خود را در شرایطی قرار داده که نمی‌دانند با وی چه کنند؛ بنابراین شاید اگر همان سال گذشته تصمیم خود را می‌گرفتند به نفع آنها بود؛ ولی آن موقع این کار را نکردند و گمان بردند شاید در دو سال آینده می‌توانند وی را مدیریت کنند.وی ادامه داد: « آقای احمدی‌نژاد حاضر نیست به راحتی کنار برود و امکان هم ندارد به همین راحتی کنار برود؛ چون فکر می‌کند بعد از کناره‌گیری نابود می‌شود؛ بنابراین این شکاف یک شکاف بسیار عمیق است.»
اکرمی: توکلی به دنبال استیضاح رییس‌جمهور است
سایت خبری خبرآنلاین نوشت: سید رضا اکرمی، نماینده سابق تهران در مجلس درباره مخالفت احمد توکلی
با طرح سوال از رییس‌جمهور می‌گوید: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس هر طرح و لایحه‌ای، موافق و مخالف دارد. باید طبق آیین‌نامه عمل شود. حرف‌های دیگران هم وحی منزل نیست که مخالف یا موافقی داشته باشند؛ اما آقای توکلی بحث دیگری دارند و دنبال استیضاح رییس‌جمهور هستند که شرایط دیگری را می‌طلبد.
جمهوری اسلامی
* فساد اخلاقی و ناهنجاری‌های اجتماعی در اروپا هر روز به شکل جدیدی ظاهر می‌شود که یکی از تازه‌ترین آنها تبلیغات روسپی خانه روی پیراهن بازیکنان فوتبال است. درحالی که بحران اقتصاد یونان را فرا گرفته یک تیم فوتبال آماتور راه جدیدی را برای پرداخت صورتحساب‌ها و هزینه‌های تیم پیدا کرده و آن بهره گیری از کمک‌های مالی یک روسپی‌خانه است. به گزارش "انتخاب" البته اعضای این تیم که موسوم به "ووکه فالس لاریسا" است در عوض این کمک مالی، پیراهن‌هایی صورتی را بر تن می‌کنند که نام این روسپی خانه بر آن نقش بسته است. روسپیگری در یونان قانونی است و این گونه مراکز تحت مقررات دولتی فعالیت می‌کنند اما اینکه یک روسپی خانه حامی مالی یک تیم فوتبال باشد مخالفت‌هایی را برانگیخته است.
* رئیس سابق شورای ملی سوریه در گفتگو با یک روزنامه سعودی، با استدلال‌های واهی خود ایران، سوریه و حزب‌الله لبنان را به ترور وسام الحسن متهم کرد. به گزارش دیپلماسی ایرانی، برهان غلیون، رئیس سابق گروهک‌های مسلح سوریه موسوم به شورای ملی سوریه، که حضور عناصری از این شورا در ناآرامی‌های بیروت به خوبی قابل مشاهده است، در اظهاراتی سعی کرد ایران، سوریه و حزب‌الله لبنان را به دست داشتن در ترور وسام الحسن رئیس سابق اداره اطلاعات امنیت ملی لبنان متهم کند. این مخالف سوری که با روزنامه الوطن عربستان سعودی گفت و گو می‌کرد، مدعی شد که اسد این توطئه را طراحی کرده تا درگیری‌های سوریه را به لبنان نیز بکشاند. وی استدلال واهی خود را قطعی دانست. این ادعا درحالی مطرح شده که برخی منابع امنیتی لبنانی از بازداشت برخی شبه نظامیان خارجی در درگیری‌های شمال لبنان خبر می‌دهند، این افراد به احتمال فراوان از همان نیروهایی هستند که برای اعزام به سوریه در لبنان مستقر شده‌اند و از سوی جریان 14 مارس برای پیشبرد اهدافشان در لبنان و افزایش درگیری‌ها برای ناکارآمد کردن دولت نجیب میقاتی به کار گرفته می‌شوند. غلیون با اشاره تلویحی به بیهوده بودن فعالیت‌های اخضر ابراهیمی در سوریه ادعا کرد که خونین‌ترین روزهای سوریه همان روز دیدار ابراهیمی با بشار اسد بود که در آن 200 نفر کشته شدند.
* نمایندگان هیئت جمهوری اسلامی ایران و کانادا در نشست اتحادیه بین المجالس در کبک کانادا با یکدیگر به مشاجره پرداختند. به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه کانادایی "گلوب‌اند میل" ایرج ندیمی نماینده مجلس شورای اسلامی و سرپرست هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست به هنگام سخنرانی "جان برد" وزیر خارجه کانادا که به وضعیت حقوق بشر در ایران اعتراض داشت، به این سخنان اعتراض کرد و نشست اتحادیه بین المجالس را جای مناسبی برای مطرح کردن این موضوعات ندانست. ندیمی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: "خوب است ما هم در این نشست از استقلال منطقه کبک از کانادا حمایت کنیم؟... اینجا محل مناسبی برای بیان این موضوعات نیست." ندیمی با بلند کردن تابلوی هیئت نمایندگی ایران بارها به سخنان وزیر خارجه کانادا در اعتراض به وضعیت حقوق بشر در ایران اعتراض کرد.
وطن امروز
انتشار اعترافات اعضای ستاد میرحسین
نویسنده کتاب اعترافات اعضای کمیته مشترک موسوی و کروبی گفت که در این کتاب هیچگونه تفسیر شخصی و برداشت فردی به کار نبرده است. سلمان علوی‌نیک در گفت‌وگو با مهر از انتشار دومین مجلد از مجموعه کتاب اعترافات فتنه 1388 خبر داد و گفت: دومین مجلد از مجموعه کتاب اعترافات فتنه 1388 با موضوع اسناد وزارت اطلاعات و قوه قضائیه در موضوع اعترافات اعضای کمیته موسوی و کروبی برای پیگیری زندانیان فتنه منتشر شد. وی اظهار داشت: این مجلد به کالبدشکافی تحرکات کمیته‌ غیرقانونی موسوی و کروبی برای پیگیری امور زندانیان فعال در فتنه پرداخته است و با بازگشایی پرونده امنیتی 2 تن از اصلی‌ترین عوامل کمیته مذکور، خوانندگان را از ظلم‌هایی که بر نظام اسلامی در حوادث پس از انتخابات رفت، آگاه می‌کند. علوی‌نیک افزود: این کتاب حاصل فعالیت مشترک قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و مرکز اسناد انقلاب اسلامی است. در این کتاب تمام اسناد و اوراق بازجویی و اسناد محاکمه اعضای این کمیته مورد بازگشایی و در اختیار من قرار گرفت و نزدیک به 60 درصد از آنها که امکان انتشار داشت در کتاب قرار داده شد.این نویسنده در ادامه از تدوین و تالیف این کتاب تا 10 مجلد خبر داد و گفت: آثار بعدی این مجموعه به ترتیب به بررسی نقش حزب کارگزاران، مشارکت، عناصر وابسته به رضا پهلوی، جریان‌های دانشجویی ضدانقلاب، منافقین و... در حوادث سال 88 می‌پردازد.
تلاش همزمان کانادا و شیرین عبادی برای فشار بر ایران
پس از یک‌ماه از انتشار گزارش جدید احمد شهید و تکرار اتهامات گذشته، برخی جریانات به‌دنبال تشدید فشارهای سیاسی علیه ایران هستند. به گزارش «ندای انقلاب»، علاوه بر رایزنی‌های سیاسی دولت کانادا برای جلب همراهی کشورهای غربی با قطعنامه ضد‌ایرانی در شورای حقوق بشر، شیرین عبادی نیز دست به انتشار نامه‌ای خطاب به احمد شهید زده است. وی در بخشی از نامه خود با تکرار اتهامات گذشته از جمله «محاکمه غیر‌عادلانه‌»، مدعی شده نسرین ��توده، دوست قدیمی‌اش، از حقوق زندانیان عادی نیز بهره‌مند نیست! این درحالی‌ است که مقامات قضایی ایران یکی از ایرادات حقوقی وارد به گزارشات احمد شهید را استنادات وی به اخبار غیر‌موثق و تحریف شده جریانات ضد‌انقلاب اعلام کرده‌اند. از سوی دیگر بررسی عملکرد متناقض و دوگانه عبادی در قبال مساله حقوق بشر باعث شده تا عناصر شناخته شده اپوزیسیون خارج از کشور بارها وی را به دفاع از «حقوق بشر خودی‌ها» و «دوستان» شخصی‌ متهم کنند. موضوعی که در این نامه نیز تکرار شده و به صورت مشخص تنها به دوست قدیمی عبادی‌، یعنی نسرین ستوده، اشاره کرده است.
عدم‌پذیرش درخواست رفع بازداشت مهدی هاشمی
وکیل مهدی هاشمی با اعلام خبر عدم‌پذیرش درخواستش برای تبدیل قرار بازداشت از سوی دادسرای امنیت گفت که این درخواست را از طریق پست سفارشی به دادسرا ارسال خواهد کرد. سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی درباره آخرین وضع مهدی هاشمی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: به استناد بند «ه» ماده 3 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، هرگاه متهم موجبات بازداشت را مرتفع ببیند، می‌تواند از بازرس درخواست رفع بازداشت کند. وی افزود: برای بازداشت موقت یک‌ماه زمان در نظر گرفته شده و امروز یک‌‌ماه از بازداشت مهدی گذشته و من مراجعه کردم تا تقاضای تبدیل قرار بازداشت وی به قرار وثیقه را ارائه دهم. ‌متاسفانه مسؤولان دادسرا برخلاف روال پذیرفته شده و بند 3 قانون حقوق شهروندی از پذیرش درخواستم خودداری کردند که این اقدام غیرقانونی است. وکیل مهدی هاشمی گفت: از نظر ما موجبات بازداشت مهدی که در ماده 32 قانون آیین دادرسی کیفری آمده، مرتفع شد و نه بیم فرار و نه بیم تبانی و نه بیم امحای ادله وجود ندارد. علیزاده‌طباطبایی افزود: مسؤولان دادسرا می‌توانستند درخواستم را بگیرند ولی با آن مخالفت کنند تا ما هم بر اساس قانون عمل کنیم اما اصلا به من اجازه ورود به دادسرا را ندادند
خراسان
هیئت پارلمانی اروپا به زودی وارد تهران می شود
فارس- هیئت پارلمانی اروپا به زودی وارد تهران می‌شود. پیش از این وب سایت خبری «آنلاین اوپنیون»، ذکر کرده بود: این هیئت که ماموریت خود از سفر به ایران را «تمرین ساخت پلی» برای ارتباط با ایران نامیده، قرار است از 27 اکتبر سال جاری (6 آبان) به مدت یک هفته به ایران سفر کند. این هیئت 8 آبان ماه میهمان سفارت قبرس در ایران خواهد بود که روز ملی خود را جشن می‌گیرد. قبرس ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.
تأکید سوئد بر تداوم گفت‌وگو با ایران درباره مسائل مورد علاقه طرفین
فارس- وزیر خارجه سوئد نسبت به ادامه گفت‌وگوها با ایران درباره مسائل مورد علاقه طرفین و تداوم رایزنی با همتای ایرانی‌اش تأکید کرد. حمیدرضا شاکری‌نیاسر سفیر جمهوری اسلامی ایران در استکهلم دوشنبه با «کارل بیلت» وزیر امور خارجه سوئد دیدار و درباره موضوعات دوجانبه و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.
معاون وزیر ارتباطات: علیه هیچ کشوری حمله سایبری نکرده ایم
ایسنا- علی حکیم‌جوادی معاون وزیر ارتباطات، در پاسخ به ادعاهایی که مبنی بر حملات سایبری ایران به کشورهایی مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: به صراحت اعلام می‌کنم که ایران هیچ حمله‌ای نسبت به هیچ کشوری صورت نمی‌دهد. رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات در عین حال گفت:‌ البته اتفاقی که امروزه در دنیا مرسوم شده آن است که برخی کشورها با استفاده از IP برخی کشورهای دیگر به حمله اقدام می‌کنند که این اتفاق در ارتباط با ایران هم رخ می‌دهد و ما هم روزانه شاهدیم که با IP برخی کشورها حملاتی به ما صورت می‌گیرد.
دهشیار: انتخابات آمریکا تاثیری بر سیاست خارجی این کشور ندارد
ایسنا- حسین دهشیار استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه سیاست خارجی ایالات متحده متاثر از یک فرد نیست، گفت: در حوزه سیاست خارجی هیچ فرقی نمی‌کند که رییس‌جمهور آمریکا چه کسی باشد.
طبیب زاده: جاسبی برای تعلیق ۲ماهه تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد در حال رایزنی است
مهر- زهره طبیب زاده، یکی از طراحان تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی از رایزنی جاسبی با نمایندگان برای مخالفت با طرح تحقیق و تفحص از بدهی های کلان دانشگاه آزاد در صحن علنی مجلس خبر داد و گفت که این طرح در ۲ماه اخیر در نوبت بررسی قرار دارد. وی ادامه داد: در صورتی که جاسبی از عملکرد خود در دانشگاه آزاد مطمئن است نباید از تحقیق و تفحص هراسی داشته باشد زیرا اثبات عملکرد درست ایشان در دانشگاه آزاد به نفع وی و جریان سیاسی حامی جاسبی است.
غضنفری: آماده توسعه همکاری تجاری با قاهره هستیم
فارس - «مهدی غضنفری»، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با روزنامه «المصری الیوم» با اشاره به آمادگی تهران برای توسعه همکاری تجاری با قاهره گفت که همکاری خوبی بین مصر و ایران در زمینه خودروسازی وجود دارد.
دستغیب: مجلس به صورت سنتی اداره می شود
فارس - سیداحمدرضا دستغیب، نایب رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس با بیان این که هم اکنون مجلس به صورت سنتی اداره می شود، گفت: باید تغییراتی در آیین نامه به وجود بیاید.
رئیس دوره ای جبهه اصلاحات: حضور کمالی در انتخابات ریاست جمهوری حرکت خوبی است
ایلنا - حبیبی، نایب رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: اگر کسی این شایستگی را در خود می بیند که می تواند نامزد شود، باید حضور پیدا کند و کسی هم نمی تواند جلوی او را بگیرد اما این که رای خواهد آورد یا نه، فضای اجتماعی و سیاسی تعیین کننده آن خواهد بود. وی تصریح کرد: اما در این میان به جز حضور نامزد کارگری مسئله دیگری نیز مهم است و آن، این که نهادهای کارگری چقدر فعال بوده اند. حبیبی گفت: شرکت کمالی در انتخابات آینده حرکت خوبی است و او از دوستان من است و با وی آشنایی دارم از این رو فکر می کنم که توانایی لازم را دارد و اگر هم این توانایی را در خود دیده است حضورش می تواند تاثیرگذار باشد.
جام جم
بازی بزرگ احمدی‌نژاد
جام جم آنلاین: امیر محبیان با اشاره به نامه احمدی نژاد به رییس قوه قضائیه در باره بازدید از زندان اوین گفت:احمدی ‌نژاد بازی بزرگ و ادامه‌داری را آغاز کرده است؛ بر این باورم او در پی مدیریت افکار عمومی از طریق خبرسازی و سوژه‌آفرینی است؛ روشی که در آن تخصص غریزی دارد. فکر می‌کنم بازی احمدی‌نژاد اگر در گام‌های اولیه خود موفق شود و تحت کنترل قرار نگیرد قرار است افراد شناخته‌شده زیادی را به مرور در بر بگیرد.
به گزارش فرارو، این تحلیل گر مسائل سیاسی ادامه داد:احمدی‌نژاد با این اقدام کوشیده است در صحنه شطرنج ایران، رییس قوه قضاییه و برادر یکی از رقبای سرسخت خود را کیش دهد. با این حرکت احمدی‌نژاد خواسته است یک بازی دو سر برد برای خود و دو سر باخت برای رییس قوه قضاییه را سامان دهد، زیرا اگر به او اجازه دهند که از اوین دیدار کند؛ چون اکثر زندانیان معمولا حق به جانب بوده واز بی‌گناهی خود یاد خواهند کرد و رییس‌جمهور همین نظرات را اگر به صحنه عمومی بکشاند ولو اساسا منطق حقوقی نداشته باشد ضربه‌ای به قوه قضاییه تلقی خواهد شد ضمن آنکه رییس‌جمهور به این وسیله حق نظارت و برتری خود را بر قوه قضاییه تثبیت کرده است.وی افزود:ولی اگر به او اجازه دیدار از زندان داده نشود که ظاهرا ممانعت‌های قانونی صریحی در این راستا وجود دارد در این حالت نیز این ذهنیت، البته نادرست، در اذهان به وجود خواهد آمد که در زندان‌ها چه می‌گذرد که حتی به رییس‌جمهور اجازه نمی‌دهند به آنجا سرکشی کند! لذا از لحاظ بازیگردانی سیاسی، کیش سختی به قوه قضاییه داده می‌شود که البته واقعا آن را ضربه به اعتماد مردم در این شرایط می‌دانم. هر چند معتقدم شفافیت در کار قوه قضاییه لازم است.
واکنش اوباما به مذاکره مستقیم
"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در سومین و آخرین مناظره با "میت رامنی" نامزد جمهوریخواه به انتشار گزارشهای اخیر درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا واکنش نشان داد. به گزارش رویترز عربی،اوباما در جریان این مناظره تاکید کرد: این گزارشها در مطبوعات بوده و نادرست است.خاطرنشان می شود روزنامه نیویورک تایمز اخیرا از موافقت مقدماتی ایران و آمریکا با انجام مذاکرات مستقیم در موضوع هسته ای خبر داده بود. این روزنامه مدعی شده بود این توافق در جریان مذاکرات محرمانه برخی مقامات دو کشور حاصل شده است.
پایه حقوق مخالفان سوری
یک روزنامه سعودی از پرداخت نخستین حقوق تصویب شده برای هر یک از مخالفان سوری که 150 دلار بوده، با پشتیبانی بین المللی خبر داد.روزنامه الریاض سعودی امروز خبری را به نقل از مخالفان سوری در منطقه ای از استان حلب منتشر کرده است.بنابر این گزارش، مخالفان مسلح سوری که به تازگی به عضویت گردانهای مسلح ضد نظام سوریه درآمده اند، پس از یک ماه در صفهای طولانی برای دریافت نخستین حقوقشان مشاهده شده اند.سرهنگ "عبدالسلام الحمیدی" از افسران جداشده از ارتش سوریه در این باره اظهار داشت: شورای نظامی اخیرا تعهد داده به مخالفان سوری که علیه نظام می جنگندند حقوق ماهانه پرداخت کند.
طرح کودتا در لبنان
جریان 14 مارس به همراه ارتش آزاد سوریه قصد داشتند تا همزمان با اشغال ساختمان نخست وزیری لبنان به پادگان‌ها ارتش در شمال کشور حمله کنند تا دولت را وادار به استعفا کنند.شبکه المنار در گزارشی اعلام کرد که برخی از نیروهای ارتش آزاد در درگیری‌های روز شنبه در بیروت مقابل دفتر نخست وزیری حضور داشتند.
المنار با نشان دادن تصاویری درگیری های مقابل نخست وزیری پس از تشییع وسام الحسن مسئول اطلاعات امنیت ملی لبنان، تصریح کرد که این افراد به همراه افراد مسلح 14 مارس در این درگیری ها حضور داشتند.
این شبکه تاکید کرد که مقاومت نیروهای امنیتی مقابل دفتر نخست وزیری و پشتیبانی از آنها توسط ارتش، باعث شد طرح کودتا خنثی شود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات