صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۵۴۹۸۶

اخبار ویژه برخی از روزنامه های دوشنبه 7اسفند1391


خراسان
تابناک نوشت
رئوفیان سخنگوی جبهه ایستادگی با اشاره به خطرات و اهداف حلقه انحرافی ابراز عقیده کرد که جریان انحرافی همه نیرو و هنر خود را برای طعمه کردن هاشمی رفسنجانی بسیج کرده است اما قطعاً هاشمی در این دام نخواهد افتاد.

نسیم نوشت

علی دارابی معاون سیمای صداوسیما با بیان اینکه برنامه های تلویزیون ویژه انتخابات ریاست جمهوری را به وزارت کشور ابلاغ کرده ایم و منتظر اعلام ستاد انتخابات هستیم گفت: در کنار پخش برنامه  کاندیداها، برنامه هایی را برای حامیان و یا نمایندگان کاندیداها تدارک دیدیم که حتی آن ها هم در مناظره هایی جداگانه شرکت کنند.
فردا نوشت

محجوب دبیرکل خانه کار گفت: خانه کارگر اولین تشکیلاتی بود که کاندیدای خود را مطرح کرد و به همین دلیل باید گفت اگر گروه های اصلاح طلبی دنبال حضور در انتخابات باشند، می توانند از حسین کمالی کاندیدای ما حمایت کنند.
فردا نوشت

اسداللهی نماینده مجلس با اشاره به تخلفات بی شمار روزنامه ایران گفت: جریان انحرافی از مدت ها پیش برای انتخابات پیش رو برنامه ریزی کرده است و در مرحله اول،هدفشان تخریب افرادی است که برای آنها به عنوان رقیب انتخاباتی مطرح هستند.
خبرآنلاین نوشت

محمد سعیدی کیا، از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که {آیا احساس می کنید رأی  آوری داشته باشید؟}: من کاملاً امیدوارم...شاید حدود 300 تا 400 حکم مدیریتی گرفته باشم. به نظرم همه مردم به طور نسبی مرا می  شناسند و در استان ها و شهرستان ها حمایت می کنند. اینها بدون اینکه من بگویم به من زنگ می  زنند و می  گویند آقا ما آماده فعالیت برای شما هستیم. شبکه نانوشته ای در کشور برای من وجود دارد که شناخت نسبتاً خوبی از سابقه کار من دارد که اگر این را به طور کامل به توده مردم منتقل کنند، امیدوارم که به لطف خدا کارها خوب شود.
جمهوری اسلامی

*
یک روزنامه آمریکائی به ارسال سلاح‌های سنگین توسط دولت‌های غربی برای مخالفان دولت سوریه اعتراف کرد. روزنامه واشنگتن پست نوشت: قدرت‌های غربی و عربی درحال ارسال سلاح‌های سنگین و پیشرفته برای گروه‌های مخالف سوری هستند. این روزنامه از نظارت کامل رژیم صهیونیستی بر ارسال این سلاح‌ها خبر داد. در همین حال، محافل خبری جهان عرب از کشف اسناد سری مربوط به ارتباط گروه‌های مسلح در سوریه با قطر و عربستان خبر داده‌اند.
*
اشتغال به کار زنان ایتالیائی در ادارات و شرکت‌ها آنها را دچار مشکلات زیادی کرده و حیثیت خانوادگی‌شان را به خطر انداخته است. یک زن ایتالیایی از "سیلویو برلوسکونی" نخست‌وزیر سابق ایتالیا خواست به دلیل رفتار بی‌شرمانه‌اش با وی در حضور دیگران از او و همه زنان ایتالیا عذرخواهی کند. به گزارش رویترز، "آنجلا برونو" 30 ساله کارمند شرکت انرژی‌های تجدیدشونده در گفت و گو با شبکه 7 تلویزیون ایتالیا گفت که دختر13 ساله وی پس از دیدن ویدیویی از او در جریان دیدار کاری با برلوسکونی در شبکه اجتماعی چندین روز گریه کرده است. در این ویدیو برلوسکونی و برونو برای انعقاد قرارداد با هم دیدار کردند که در جریان این دیدار برلوسکونی در برابر دیگر همکاران و با لحنی کنایه آمیز به وی پیشنهاد "غیراخلاقی" داده است. برونو گفت: "من می‌خواهم برلوسکونی از همه زنان ایتالیایی عذرخواهی کند. چرا که آنها نباید اینطور در محیط کار و یا خارج از آن آزار داده شوند. این ایتالیایی است که من آن را برای هیچ کس آرزو نمی‌کنم و امیدوارم کسی نیز خواهان آن نباشد."
*
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اردبیل در پاسخ به مطلب چاپ شده در ستون جهت اطلاع 28/11/91 درخصوص شیوع بیماری سل در اردبیل با ارسال نامه‌ای اعلام کرد: "در سال 1390 تعداد 11065 مورد بیمار مسلول در کشور تشخیص داده شده که از این تعداد 139 بیمار در طول سال در استان اردبیل شناسائی و تحت درمان قرار گرفتند. لازم به ذکر است از مجموع این بیماران تنها 3 نفر مبتلا به سل مقاوم به درمان بوده‌اند نه بیشتر آنان و 90 درصد بیماران مسلول در استان بهبود یافته‌اند. شایان ذکر است انتشار باسیلهای مقاوم به درمان و گسترش جهانی ایدز دو عامل اصلی جهت مطرح شدن بیماری سل بعنوان اولویت سلامت مطرح است نه تهدید علیه سلامت جامعه". خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در اردبیل ضمن تقدیر از مسئولین دانشگاه که وجود 139 مورد بیماری سل در استان را تأیید کرده‌اند می‌نویسد: قابل انتقال بودن این بیماری ویروسی خطرناک و سهل انگاری در پیشگیری آن در اردبیل غیرقابل انکار بوده و اثرات منفی و گرانی‌های زیاد مردم از گسترش بخصوص 3 مورد مقاوم در مقابل درمان تهدید کمی نیست لذا انتظار می‌رود مسئولین بهداشتی با درک درست از حساسیت‌ها برنامه‌های پیشگیری دقیقی از ورود این قبیل مشکلات به داخل مرزهای کشورمان داشته باشند.
جام جم

آیا هاشمی منجی می شود

خبرگزاری روسی ریانوستی طی گزارشی به بررسی احتمال کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری 92 پرداخته و نوشته است:گروهی از تحلیل گران سیاسی و اقتصادی معتقدند که فردی مانند هاشمی رفسنجانی که تجربه هشت سال اداره کشور در زمان جنگ عراق علیه ایران را داشته، می تواند منجی کشور شود.به گزارش پایگاه خبری انتخاب به نقل از ریانوستی، بسیاری از تحلیل گران سیاسی معتقدند که هاشمی رفسنجانی در نهایت، نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران نخواهد شد، بلکه به نفع چهره هایی همچون «علی اکبر ولایتی» مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب یا «علی اکبر ناطق نوری» رییس دفتر بازرسی رهبری ایران که هر دوی آنها از اصولگرایان معتدل به شمار می روند و نیز از چهره های نزدیک به حاکمیت هستند، کناره گیری و حمایت خود از آنان را اعلام خواهد کرد.
در صورت درست بودن تحلیل این تحلیل گران، به نظر می رسد هاشمی رفسنجانی به نفع ولایتی کنار رود، زیرا «علی اکبر ناطق نوری» اعلام کرده که قصد ورود به انتخابات را ندارد. اما ولایتی که از اعضای ائتلاف 1+2 اصولگرایان به شمار می رود، ستاد انتخاباتی خود را تشکیل داده و در صورت پیروزی در انتخابات، با توجه به اینکه مشاور امور بین الملل رهبر ایران است، شاید مأمور مذاکره با ایالات متحده آمریکا شود.

اصرار اردوغان بر آتش‌افروزی در سوریه

در حالی‌که جامعه بین‌المللی و از جمله دشمنان سوریه به ناکامی توطئه‌ها جهت براندازی نظامی در این کشور اذعان دارند، اردوغان همچنان بر مواضع گذشته خود پافشاری می‌کند.به گزارش فارس، پایگاه خبری لبنانی النشره در مقاله‌ای تحت عنوان «چرا اردوغان گفت‌وگو درباره سوریه را نمی‌پذیرد و آتش‌افروزی اصرار دارد» به قلم «امین حطیط»، تحلیلگر امور استراتژیک به بررسی سیاست‌های نخست وزیر ترکیه در شرایط کنونی منطقه می‌پردازد.حطیط در این ارتباط می‌نویسد: «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه بر این باور است، «آتش عربی» که غرب به عنوان «بهار عربی» از آن یاد و تبلیغ می‌کند، مواضع قدرت امت عربی را به دست خواهد گرفت و راه را در مقابل برای وی برای به دست گرفتن رهبری امت جهانی اسلام باز می‌کند. بنابراین با ابزارهای عربی - اسلامی و سلاح ناتو و با رویای بازگشت به تاریخی که زمان آن را از بین برده و به فراموشی سپرده است، مخالفت خود را با سوریه به عنوان خلیفه و ولی امری آغاز کرد که تمام اقدامات منطقه‌ای زیر نظر او و به دست دولتش صورت می‌گیرد.
اخلاقا خوب نیست مخالفت کنم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به اعلام سه کاندیدهای جبهه پیروان اشاره و تصریح کرد: از بنده نیز به عنوان یکی از این سه کاندیدا اسم برده شده، که البته این به پیشنهاد تشکل‌ها و بدون تفاهم با من بوده است و من اراده‌ای برای این کار ندارم، البته این هم که ما مخالفت کنیم اخلاقا درست نیست.به گزارش مهر، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین شنبه شب  در جلسه ماهانه  این جامعه با بیان اینکه بعضی‌ها در انتخابات به دنبال فتنه هستند، هشدار داد: باید فتنه‌ها از الان رصد کنیم؛ فتنه فعلی از بحث انتخابات آزاد شروع شده که عده‌ای در داخل نظام و عده‌ای نیز در خارج این مقوله را مطرح کرده اند و ما نیز همین جا تاکید می‌کنیم که انتخابات گذشته نیز همه آزاد و سالم بوده است و کسانی که در داخل این کلید واژه را مطرح می‌کنند بدانند که مقوله انتخابات آزاد مورد استفاده دشمن قرار گرفته است.باهنر با بیان اینکه سیاست راهبردی ما رفتن به سمت وحدت است، گفت: اگر جامعتین به ساز و کار مشخص برسند ما حتما در قالب آن عمل خواهیم کرد در غیر این صورت بنده، آل اسحاق و آقای متکی با هم کار خواهیم کرد.
استراتژی‌ انتخاباتی اصلاح‌طلبان

مدتهاست که عناصری از جریان به اصطلاح «اصلاح طلب» برای فرار از اشکالات متعدد دوران سازندگی و دوم خرداد و خطای سنگین خود در به وجود آوردن افتضاح فتنه 88 و حمایت و سکوت درباره آن، استراتژی بامزه ای را در پیش گرفته اند. این افراد دائما با بزرگنمایی برخی اشکالات خصوصا سیاه نمایی معضلات اقتصادی کنونی، خود را منجی آینده اقتصاد ایران قلمداد کرده و بهترین شعار را برای رقابت 92 نجات اقتصادی برگزیده اند.
به گزارش جهان نیوز، این استراتژی که از سوی سایر عناصر این جریان هم پیگیری شده است، کاملا مردود بوده و گلایه امروز ایشان درباره مشکلات اقتصادی، از جانب مردم اشک تمساح تلقی خواهد شد؛
مشکلات اقتصادی امروز چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. همچنین نمی توان سهم سوءمدیریت داخلی کنونی را در به ثمر نشاندن خواست تحریم کنندگان خارجی در نظر نگرفت، اما راه حل این مشکلات قطعا نزد اصلاح طلبان نیست؛ چراکه برخی مشکلات امروز ریشه در تصمیمات نادرست اقتصادی روزهای زمامداری کارگزاران و اصلاح طلبان دارد.

هاشمی شانس ندارد

عباس عبدی، از جمله تحلیلگران اصلاح‌طلبی است که از تحلیل ورود هاشمی رفسنجانی به انتخابات استقبال نکرد و اینگونه واکنش نشان داد که « گمان نمی‌کنم که هیچ شانسی برای حضور مجدد و موفقیت‌آمیز هاشمی رفسنجانی وجود داشته باشد»این فعال سیاسی در بخشی از صحبت های خود با خبرگزاری تسنیم در خصوص حضور اصلاح طلبان در انتخابات 24 خرداد ماه، اظهار داشت: به نظرم اصلاح‌طلبان تا وقتی که نتوانند درباره انتخابات ریاست جمهوری به جمع‌بندی روشنی برسند، نخواهند توانست در شوراها، عملی جمعی انجام دهند.
قدس

تحویل بودجه در نبود لاریجانی
گروه سیاسی:علی لاریجانی رئیس مجلس روز گذشته برای انجام سفری 5 روزه تهران را به مقصد بمبئی ترک کرد.این سفر در حالی صورت می گیرد که بنا بر گفته رئیس جمهور قرار است لایحه بودجه92 چهارشنبه به صحن مجلس بیاید.

احمدی‌نژاد تحمیل شد

ایلنا: احمد کریمی اصفهانی، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: احمدی‌نژاد به هیچ عنوان نامزد اصولگرایان نبود و به آنها تحمیل شده بود.
سوءقصد به جان رئیس‌پلیس اطلاعات خرمدره

فرارو: معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان زنجان، از سوء‌قصد به رئیس‌پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان خرمدره از سوی اراذل و اوباش خبر داد و گفت: این مأمور پلیس از ناحیه پا و شکم مجروح شده است.
آل‌اسحاق نامزد مؤتلفه شد

رجا: محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: مؤتلفه، یحیی آل‌اسحاق را به عنوان نامزد مورد نظر خود به جبهه پیروان خط امام و رهبری معرفی کرده است.
اقدام ضد ایرانی مخالفان سوری

افکار: مخالفان بشار اسد در اقدامی توهین‌آمیز، از طریق یک فیلم، به تمسخر اظهارات مقامهای ایرانی در رابطه با بحران سوریه پرداختند.
نماز خواندن در کنار مرسی حرام است!

قدس آنلاین: یکی از علمای الازهر با صدور فتوایی عجیب، نماز خواندن در کنار محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر را حرام اعلام کرد.
اوباما هم کاپشن احمدی‌نژادی پوشید!

فردا: مهدی کلهر، مشاور رسانه‌ای سابق محمود احمدی‌نژاد، در یادداشتی نوشت: «لباس پوشیدن احمدی‌نژاد، روی دشمن شماره یک انقلاب اسلامی تأثیر گذاشته است. کاپشنی که اوباما برای بازدید از مناطق طوفان‌زده بر تن کرد شبیه کاپشن احمدی‌نژاد است و در تاریخ رؤسای‌جمهور آمریکا، رئیس‌جمهوری که چنین کاپشنی بر تن کرده باشد پیدا نخواهید کرد.»
چهره ماندگار کیلویی چند!

واحد مرکزی خبر: علیرضا افتخاری، خواننده نام‌آشنا و با سابقه کشور گفت: چند سال پیش مرا به عنوان چهره ماندگار معرفی کردند؛ چهره ماندگار کیلویی چند، اینها فقط القاب در حد یک امضاست و عمل در پی آن وجود ندارد.
قیمتها شبانه تغییر می‌کند!

مهر: علیرضا زاکانی، دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه نظارت مناسبی در کشور نیاز داریم و قیمتها شبانه تغییر پیدا می‌کنند، گفت: در کشور شاهد عدم مبارزه با مفاسد اقتصادی هستیم.
لغو کنفرانس ضد شیعه در عربستان‌سعودی

رسا: یک کنفرانس ضد شیعه که قرار بود در شهر تبوک عربستان‌سعودی برگزار شود به دلیل اعتراض شهروندان و شخصیت‌های مختلف لغو شد.
کیهان
رهبر ایران درست می گویدتوپ در زمین آمریکاست
موضع متناقض آمریکا در زمینه دعوت به مذاکره در کنار تهدید و فشار بیش از یک دهه است که شکست خورده است.نشریه فارین پالیسی در گزارشی تحلیلی نوشت: همین واقعیت باعث شده تا رویکرد اوباما نسبت به ایران فلج شود.استفن والت در فارین پالیسی می نویسد: اگر کسی شما را تهدید کند که در صورت انجام ندادن کاری که دوست ندارید تنبیه خواهید شد، شما چه واکنشی نشان می دهید؟ شما امتناع می کنید، زیرا تسلیم شدن در برابر تهدیدها، موجب می شود فرد تهدید کننده تقاضاهای بیشتری بکند. حال اگر فردی یشنهاد دهد که اگر کاری را که نمی خواهید بکنید، انجام دهید به شما پاداش می دهد چه؟ اگر مبلغ درشت باشد، شما موافقت می کنید، زیرا همکاری از جانب شما حاوی پیام بسیار متفاوتی است.وی می افزاید: در عرصه سیاست بین المللی دولت ها- و مردم- مداوم در حال «کمک متقابل» هستند، به گونه ای که رفتار را با دادن چیزی به دیگری در عوض آنچه که می خواهد، توجیه می کند. کمک متقابل نشان می دهد که اگر کاری برای من بکنی من نیز کاری برای تو خواهم کرد.فارین پالیسی می نویسد: برای سال ها حرف آخر ایران این بوده که نمی خواهند به زور مذاکره بکنند، یا همانگونه که رهبر عالی در رد پیشنهادهای اخیر برای مذاکرات مستقیم گفت که «در واقع توپ در زمین شماست. آیا با تهدید و فشار می توان پیشنهاد مذاکره داد؟ ملت ایران از هیچ تهدیدی واهمه ندارد.» اینگونه اظهارات به عنوان نشانه ای از سرسختی ایرانیان تلقی می شود، اما آنگونه که گفته شد، تنها یک شالوده راهبردی شفاف برای موضع ایران وجود دارد و در واقع این است که هر کسی ما را به این شیوه تهدید کند، دقیقا این موضع را اتخاذ می کنیم.تحلیلگر آمریکایی با اشاره به نقض تعهد از سوی آمریکا در سال 2009 و در زمینه مبادله اورانیوم 5/3 درصد با سوخت راکتور تهران نوشت: این توافق به این دلیل تا حدودی موفق شد که یک کمک متقابل بود و ایران ملزم به تسلیم شدن در برابر تهدید ها نبود. مقامات ترکیه و برزیل که به میانجیگری این مساله کمک کردند بیشتر آمریکا و نه ایران را مسئول شکست آن دانستند.والت آنگاه می پرسد: پس چرا این همه آدم های باهوش رویکردی را در قبال ایران ادامه می دهند که متناقض بوده و دائما به مدت یک دهه شکست خورده است؟ مطمئن نیستم اما فکر می کنم این مساله با حفظ اعتماد در داخل واشنگتن ارتباط دارد. زیرا ایران سال های متمادی خطرناک جلوه داده شده و به عنوان بزرگترین تهدید امنیتی که با آن مواجهیم خوانده شده است.والت در پایان خاطر نشان می کند: باید دید آیا اوباما می تواند از این اتفاق نظر کهنه که تاکنون رویکرد ما را در قبال ایران فلج کرده است، بیرون بیاید. تنها پرسش این است که آیا دولت اوباما می تواند راهبردی را بیابد که ایران را متقاعد به ماندن در آستانه هسته ای بکند و در عین حال درها را برای روابط مثبت تر با این کشور باز کند. بیش از همه باید رویکرد رویارویی که بیش از یک دهه دائما شکست خورده است، کنار گذاشته شود.

چاه ویل فتنه برای اصلاح طلبان

طیف های مختلف مدعی اصلاح طلبی همچنان میان گزینه های حداکثری و حداقلی، و تحریم انتخابات یا دنده عقب گرفتن از ادعای تقلب سردرگمند.عباس عبدی در این زمینه به تسنیم گفت: گروهی از اصلاح طلبان حضور فعال در انتخابات را به گونه ای تعریف و بیان می کنند که شامل نامزد حداکثری آنان از حیث رای آوری است، و گروهی دیگر تحقق این برداشت را در شرایط کنونی مطابق با واقعیت های موجود سیاسی ایران ندانسته و آن را به منزله بلاموضوع کردن شرکت در انتخابات می دانند، و گمان می کنند که شرایط سال 1388 با 1392 آن قدر تفاوت دارد که نتوان از همان موضع 4 سال پیش وارد انتخابات شد.
وی می افزاید: این قطع رابطه میان اصلاح طلبان و حاکمیت برای هر دو طرف مشکل آفرین شده است، شاید دیدار اخیر سه نفر از فعالان اصلاح طلب با رهبری بتواند زمینه را برای بازسازی این ارتباط برقرار نماید.
وی در پاسخ به این سؤال که کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی و حضور وی را به عنوان کاندیدا چقدر محتمل می دانید و آیا این تصمیم را صحیح و مناسب می دانید؟ می گوید: با توجه به شرایط سنی و وضعیت سیاسی و دو بار حضور ناموفق قبلی آقای هاشمی (مجلس ششم و سال 1384) گمان نمی کنم که هیچ شانسی برای حضور مجدد و موفقیت آمیز ایشان وجود داشته باشد.
از سوی دیگر محمدجواد حق شناس از اعضای حزب اعتماد ملی به ایلنا گفت: 4 طرح برای اجماع اصلاح طلبان مطرح شده است و جریان اصلاح طلبی نامزد اول خود را خاتمی می داند. ما تا آخر فروردین منتظر پاسخ آقای خاتمی مبنی بر اینکه در انتخابات شرکت خواهند داشت یا نه اگر بنا به هر دلیلی تکلیف ما مشخص نشد آن وقت ساز و کار اجماع خواهد بود.وی افزود: پارلمان اصلاح طلبان (ایده از آقای نجفی) اتاق فکر (ایده از آقای عبداله نوری) طرح مناسک (ایده از حزب مردم سالاری) و مدالیته (مطروحه از سوی حزب مردم سالاری) از جمله ساز و کارهای اجماع اصلاح طلبان به حساب می آید و پیشنهاد من این است که آقای خاتمی مجموعه ای از دوستان که مسلط به کار سازماندهی شده هستند را مأمور بررسی چهار ایده مطرح شده کنند. اما خبرگزاری مهر در خبری اعلام کرد اتاق فکر اصلاح طلبان که هر دو هفته یکبار با حضور چهره های شاخص اصلاحات از مجمع روحانیون مبارز، احزاب منحل شده مشارکت و سازمان مجاهدین، کارگزاران و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به دعوت خاتمی برگزار می شود، راهبرد کاندیدای حداکثری و انتظارات حداقلی[!؟] را انتخاب کرده است.بنابراین گزارش در جلسه هفته گذشته این اتاق فکر که با حضور محمد خاتمی، غلامحسین کرباسچی، عبدالله نوری، محمدرضا خاتمی، مجید انصاری، محمدعلی نجفی، اسحاق جهانگیری، نجفقلی حبیبی و... برگزار شد، استراتژی راهبردی «کاندیدای حداکثری و انتظارات حداقلی» برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات تعیین شد. یعنی بدون گذاشتن هیچ شرطی، یک چهره شاخص که بتواند اجماع کامل میان اصلاح طلبان ایجاد کند انتخاب و با آن کاندیدا وارد رقابت ها شوند. در این جلسات برخی عقیده دارند تنها با کاندیداتوری خاتمی اصلاح طلبان می توانند به کاندیدای حداکثری برسند و برخی دیگر بر کاندیداتوری هاشمی تأکید دارند.برخی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی نیز که یکی از قطب های تصمیم گیری در این جلسات هستند اعتقاد دارند که پروژه حضور مجدد خاتمی و هاشمی در انتخابات به نفع جریان اصلاحات نیست و این تلقی را ایجاد می کند که این جریان توانایی معرفی چهره جدید را ندارد. کارگزاران بر حضور چهره هایی همچون نجفی و جهانگیری در انتخابات تأکید دارد.
بنابراین گزارش، محمد خاتمی با کاندیداتوری اش در انتخابات مخالفت کرده و از اعضای این کمیته مشورتی خواسته بر روی فرد دیگری به اجماع برسند.بازی اصلاح طلبان با کلمات قلمبه اما گنگ در حالی است که آنها برای حضور در چارچوب حقوقی انتخابات، چاره ای جز اعلام برائت از فتنه گران قانون شکن و معارض با جمهوریت و اسلامیت نظام ندارند وگرنه بازی با کلماتی نظیر حداقلی و حداکثری، راه به جایی نمی برد.

از عملگی گروهک ها تا ژست استقلال نظر!

یک عضو حزب منحله مشارکت می گوید اصلاح طلبان مهندسی پذیر نیستند.محمدرضا جلایی پور در مصاحبه با روزنامه زنجیره ای بهار گفته است: شبح اصلاح طلبان همه را ترسانده است(!) او همچنین می گوید: اگر شبح را در رده شخصیت ها حساب کنید، خاتمی و حتی هاشمی همان شبح هایی هستند که محافظه کاران از آنان می ترسند.
خبرنگار درباره حضور در انتخابات می گوید «اگر ادعای تخلف و تقلب در انتخابات 88 را قابل طرح بدانیم باید نهاد انتخابات منتفی باشد» و او بدون پاسخ به خبرنگار می گوید: چرا این حرف را می زنید؛ در انتخابات پیشین به نظر من مهندسی کردند و اصلاح طلبان هم نتوانستند این موضوع را پیگیری کنند، اما ما به انتخابات آینده به شکل فرصتی برای پیگیری حق انتخاب نگاه می کنیم.
وی در این مصاحبه چند بار میان ادعای مهندسی شدن انتخابات در سال 88 و اینکه ما مهندسی پذیر نیستیم رفت و برگشت می کند اما سرانجام توضیح نمی دهد که بالاخره انتخابات قبلی اگر مهندسی شده بود، چرا پس از این مهندسی نشود و اگر نشده بود، پس چرا ادعای تقلب و مهندسی انتخابات را مطرح کردند؟
جلایی پور در عین حال در همین مصاحبه اذعان کرده که اصلاح طلبان از سوی دیگران در ماجرای سال 88 مدیریت شده و دنباله رو بودند؛ آنجا که خبرنگار از حضور حداکثری در خیابان می پرسد و او پاسخ جالبی می دهد: شما موضوعی را مطرح می کنید که اصلا کار اصلاح طلبان نبود و نیست. حضور در خیابان پیامد ناخواسته رفتار کسانی بود که انتخابات را مهندسی کردند واقعا اصلاح طلبان در خیابان نقشی نداشتند؛ خود آقای موسوی هم دنبال جمعیت بود و نه جلوی جمعیت؛ یعنی آنان یک جوری مدیریت کردند که آن حضور در خیابان پیامد ناخواسته اش بود.
برخلاف ادعای جلایی پور، خاتمی در جلسات خصوصی موسوی و کروبی را مسئول خیابانی شدن اصلاح طلبان و باعث هزینه ��ای سنگین برای آنان معرفی کرده است. در عین حال مقامات آمریکایی و صهیونیستی در فتنه سبز بارها از سران داخلی این فتنه اعلام حمایت کرده و کسانی چون مایکل لدین مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا تصریح کردند که با فتنه گران از اواسط دهه 1980 میلادی و به واسطه دفتر نخست وزیری در ارتباط بودند. بعدها تندرو هایی چون عبدی اعلام کردند که حرکت رادیکال، اشتباه بود و اصلاح طلبان باید از مسیری که آنان را به بن بست رسانده برگردند.
جلایی پور این را هم به روزنامه بهار گفته که «اصلاح طلبان رویکردشان به انتخابات سال 92 اصلا حداکثری نیست. شما 84 را نگاه کنید، آقای معین مسائل اساسی و حقوق بشر را مطرح کرد اما غافل از این که معین برای مردم جاذبه نداشت. پس اصلاح طلبان دیگر این طور عمل نمی کنند. جنبش اصلاحات الان در شرایطی نیست که یک نامزد از بالا بر آن نازل شود.
او می گوید: نباید حرکتی کنیم که مردم یک طرف بروند و اصلاح طلبان یک طرف.
خاطرنشان می شود جلایی پور اولین مدیر اسمی زنجیره ای از نشریات (شامل جامعه، توس، نشاط، عصر آزادگان و اخبار روز) بود که ظاهرا توسط اصلاح طلبان راه اندازی شد اما از سوی گروهک هایی نظیر نهضت آزادی و برخی روزنامه نگاران سلطنت طلب نظیر بهنود مدیریت و مهندسی شد؛ به نحوی که مهاجرانی وزیر ارشاد دولت خاتمی درباره برخی از این نشریات تصریح کرده بود آنها خود را طرفدار خاتمی جا می زنند اما در واقع سخنگوی نهضت آزادی هستند و به گونه ای عمل می کنند که گویی خاتمی، گورباچف و آقای یلتسین هستند که قدرت را در دست خواهند گرفت؛ آنها روزنامه را برای متشنج کردن اوضاع سیاسی می خواهند.
با این فرض باید گفت که ادعای آقای جلایی پور مبنی بر اینکه اصلاح طلبان مهندسی پذیر نیستند چه با توجه به عملکرد و بازی خوردگی دوره اصلاحات و چه سواری دادن به گروهک های ضدانقلاب در آشوبگری سال 88، بلاوجه و یک تواضع بیجاست!
شما همان رضا پالانی رنگ شده نیستید؟
راه اندازی یک حلقه مافیایی از سوی اعوان و انصار رضا ربع پهلوی با اعتراض گروه های اپوزیسیون مواجه شد.برخی سلطنت طلبان همکار رضا پهلوی از جمله شهریار آهی و رضا خادم طی یک سال گذشته تلاش کردند با جمع کردن چند تن از چپ های بریده و مدعی لیبرال دموکراسی، گروهکی موسوم به «اتحاد برای دموکراسی» را به واسطه چند ملاقات در بروکسل و استکهلم و پراگ راه اندازی کرده و آن را نماینده اپوزیسیون جا بزنند. این شعبده بازی با اعتراض گروه های قدیمی تر مواجه شده است.نویسنده پایگاه اینترنتی اخبار روز وابسته به گروهک موسوم به اتحاد جمهوری خواهان در واکنش به فعالیت های مباشرین رضا پهلوی می نویسد: ماه گذشته از طرف «اتحاد برای دموکراسی» دو سند منتشر شد. لازم است سوال کنم که : 1-آیا کنفرانس استکهلم را بایست محل زایش این تشکل دانست؟ اگر پاسخ مثبت است. 2- آیا در این کنفرانس شکل تشکیلاتی این تشکل نیز مشخص گردید؟ براساس موازین شناخته شده، هر تشکلی مشروعیت خویش را از دو طریق به رسمیت شناخته شدن از طرف ارگانهای ذیربط قانونی و همچنین اعضا و طرفداران خویش کسب می نماید. از آنجا که این اتحاد در شرایط غیرمتعارف و خارج از بستر جغرافیایی فعالیت عملی خویش شکل گرفته یا می گیرد پس از دو طریق فوق «صرفا» اعضا و هواداران باقی می ماند از آنجا که این اتحاد در روند حرکتی خود از استکهلم به بروکسل و از بروکسل به پراگ دچار تغییرات گشته و من تماشاگر در هر کنفرانس عده ای خاص را مشاهده کرده ام، پس اگر سهوی در این میان است تماما ناشی از رفتار غیرشفاف گردانندگان این اتحاد است نه از تماشاگر. گردانندگانی که سعی نموده و می نمایند تماشاگر را به تماشای نمایشی از پیش پردازش شده ببرند، نه آنکه آنان را در پردازش این نمایش شرکت دهند. چرا!؟
این نوشته می افزاید: ایرانیان حق دارند بدانند 1- هیئت موسس این اتحاد چه کسانی هستند؟ 2- هزینه های مترتب بر آن از کدام محل تأمین می گردد؟ 3- «شورای سیاستگذاری» این اتحاد از چه کسانی تشکیل شده است؟ و آنها از طرف کدام مرجع انتخاب گشته اند. با این مقدمه، نگاه ما بر همان پاراگ�

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات