صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۶۳۶۳۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3794 یکشنبه 15 دی ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) مماشات با مستکبر براى هیچ کشورى سود به ارمغان نمى‌آورد. (12/8/92)

سرمقاله

تروریست‌ قربانی تروریسم!

مرگ «ماجد الماجد» گمانه دخالت عربستان در انفجار تروریستی نزدیک سفارت ایران در لبنان را به یقین نزدیک کرد. روز گذشته ارتش لبنان مرگ «ماجد الماجد» را تأیید کرد؛ اما درباره علت آن توضیحی نداد. «ماجد الماجد» تبعه عربستان و سرکرده گروهک ترویستی عبدالله عزام بود که مسئولیت انفجار در نزدیکی سفارت ایران در بیروت را که منجر به شهادت بیست‌وهشت نفر و مجروح شدن ده‌ها نفر دیگر شد، پذیرفت. فرایند دستگیری و مرگ مشکوک وی حاکی از عملیات حساب شده و پیچیده‌ای برای مکتوم و پنهان نگه‌داشته شدن مسائل بسیار مهم است. به گزارش خبرگزاری‌ها، فائز غصن، سرپرست وزارت دفاع لبنان، اول ژانویه خبر بازداشت ماجد را تأیید کرد اما چند روز بعد، همزمان با تکذیب خبر بازداشت وی، اعلام شد مقامات عربستان برای تحویل وی از لبنان، تلاش‌های گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند و حتی برای متقاعد کردن دولت لبنان، پیشنهاد پرداخت سه میلیارد دلار در ازای تحویل وی دادند و این در حالی بود که عوامل لبنانی عربستان نیز به دولت لبنان فشار می‌آوردند که الماجد را تحویل عربستان دهد که در نهایت، رایزنی‌های سیاست خارجی ایران، مانع انجام این معامله سیاسی شد و با توافق صورت گرفته، قرار شد تروریست مذکور در لبنان بازجویی و محاکمه شود و گروهی از ایران نیز در مراحل بازجویی حضور داشته باشد. سوابق فعالیت‌های ده‌ساله الماجد در القاعده و مسئولیت‌های مختلف و مهمی که در این سازمان تروریستی داشت، وی را به فردی دارای اطلاعات گسترده و مهم از زوایای مختلف القاعده و ارتباط‌های درونی و بیرونی آن تبدیل کرد به نحوی که زنده ماندن و بازجویی وی می‌توانست به افشای اسرار مهمی منجر شود که با باز کردن گره از حوادث تروریستی چند سال گذشته در منطقه، رسوایی‌های بزرگی را برای برخی شخصیت‌ها و کشورها به همراه داشت. ظاهراً تنها راه جلوگیری از این رسوایی و ادامه جنایت‌های تروریستی، حفظ این اسرار بود که با مرگ «ماجد الماجد» تضمین می‌شد؛ از این رو عربستان متهم اصلی مرگ «ماجد الماجد» است.

ترجمه

دگردیسی و بازگشت القاعده

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی المانیتور 4 ژانویه 2014 (۱۴ دی) در مقاله‌ای به روند ظهور مجدد سازمان تروریستی القاعده پرداخت و نوشت: سازمان القاعده و ایده القاعده‌گرایی در سراسر جهان عرب به‌دلیل شکست بیداری عرب به‌منظور ایجاد حکومت‌های اصلاح‌طلب رونق گرفته است. مخالفان انقلاب که خواهان حفظ دیکتاتورهای پیر در قدرت بودند و یا خواهان قدرت‌یابی دیکتاتورهای دیگر بودند، حال نسل جدیدی از القاعده را ایجاد می‌کنند. کمتر از سه سال پیش، القاعده (سازمان و ایدئولوژی‌اش) در مسیر عقب‌نشینی بود. اسامه بن‌لادن، رهبر و بنیان‌گذار کاریزمای آن کشته شده بود. بسیاری از اعضای کلیدی آن کشته شدند. گفتمان القاعده که تنها جهاد خشونت‌آمیز و تروریسم می‌تواند در جهان اسلام تغییر به‌وجود آورد نیز با سرنگونی دیکتاتورها، عمدتاً از طریق تظاهرات‌های غیرخشونت‌آمیز مورد حمله قرار گرفت.

در ادامه مقاله آمده است: اخوان‌المسلمین به‌عنوان دشمن قدیمی القاعده، ظاهراً در مسیر تسلط بر سیاست‌های جهان عرب بود و اثبات کرد که تغییر واقعی بدون تروریسم ممکن است. العولقی بازگشت القاعده را پیش‌بینی کرد. او در مجله انگلیسی‌زبان به نام «اینسپایر» بیداری عربی را سونامی تغییر توصیف کرد که به‌طور غیرقابل اجتنابی به نفع القاعده خواهد بود. او گفت امیدوار است اصلاح‌طلب‌ها و دموکرات‌ها در برابر توطئه‌های ضدانقلابی شکست بخورند و بی‌نظمی و هرج‌ومرج به‌نفع جهاد جهانی خواهد بود. حالدر آغاز ۲۰۱۴ تصویر بسیار متفاوت با ۲۰۱۱ است. غم‌انگیزترین مسئله این است که وابستگان به القاعده از بیروت تا بغداد خیزش کرده‌اند. القاعده در عراق که زمانی به‌طور جدی از شکست آن‌ها صحبت می‌شد،‌ احیا شده و اقداماتی مرگبارتر از گذشته صورت می‌دهد. امروز گروه دولت اسلامی عراق و شام (وابسته به القاعده) بار دیگر برای به دست گرفتن مدیریت استان انبار می‌جنگد. این گروه با موفقیت به جبهه النصره در سوریه کمک کرد که شکوفا شود. این دو گروه به همراه هم برای نابودی منطقه تلاش می‌کنند. هزاران جهادی در سراسر جهان اسلام که بسیاری از آن‌ها نیز از اروپا آمده‌اند، به سوریه روانه شده‌اند تا علیه رژیم بشار اسد بجنگند. خشونت‌ فرقه‌ای شیعه و سنی چندبرابر شده‌ است و آتشی را که القاعده شعله‌ور ساخته، برافروخته‌تر کرده است. نقش‌‌آفرینی تروریستی القاعده (گردان‌های عبدالله عزام) نیز مورد توجه است که تلاش می‌کند جنگ داخلی سوریه را به لبنان بکشاند. نام این گردان‌ها که شریک کلیدی بن‌لادن در افغانستان در دهه ۱۹۸۰بودند، به‌دلیل حمله به سفارت ایران در بیروت در نوامبر گذشته دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. دستگیری اخیر رهبر آن به نام ماجد بن‌محمد الماجد، تبعه سعودی، احتمالاً به تلاش‌های این گروه پایان نخواهد داد.

در پایان مقاله آمده است: روشن‌ترین چشم‌انداز برای القاعده احتمالاً در مصر است. کودتایی که به بازگشت دیکتاتوری نظامی در پرجمعیت‌ترین کشور عربی منجر شد، بر ایدئولوژی و گفتمان القاعده در چشم جهادگرایان اعتبار بخشیده است. ارتش، افراط‌گرایان در اخوان‌المسلمین را به سوی القاعده هدایت می‌کند. از کودتای ژوئیه ۲۰۱۳ تاکنون ۲۶۰ حمله تروریستی تنها در صحرای سینا به وقوع پیوسته است. انصار بیت‌المقدیسی به‌عنوان بزرگ‌ترین گروه تروریستی در مصر حمایت خود از ایمن الظواهری (جانشین بن‌لادن) را پنهان نکرده است. به طور کلی، می‌توان گفت نسل چهارم القاعده در سراسر خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] در حال ظهور است. ‌آبیسب

اخبار

افرادی که رأی نداشتند ادعای تقلب کردند!

علی‌محمد بشارتی، وزیر کشور دولت هاشمی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی یک شبکه اطلاع‌رسانی، درباره طرح ادعای تقلب در سال88 اظهار داشت: بنده خودم وزیر کشور بودم؛ در همان زمان گل‌آقا که مجله منتشر می‌کرد، طی مطلبی در مجله‌اش نوشت: «بنویسید خاتمی و بخوانید ناطق»؛ چرا که هر دوی این افراد در آن زمان جزو نامزدها بودند. وی افزود: بنده همان موقع با گل‌آقا تماس گرفتم و گفتم: چرا این حرف را زدید و توهم ایجاد کردید؟ که گل‌آقا در پاسخ به من گفت: ما می‌خواستیم شوخی کنیم. من هم در پاسخ گفتم: در مسائل راهبردی نباید شوخی کرد. بشارتی ادامه داد: اگر کسی حرفی دارد، باید آن را مطرح کند؛ ولی نباید خیلی مسائل را سیاسی کرد. وی ادامه داد: آقای قرائتی یک جا گفت: شخصی به یک روحانی مراجعه کرد و گفت: برای من استخاره بگیر؛ ولی کاری کن که خوب بیاید. عده‌ای هم در انتخابات شرکت می‌کنند تا انتخاب شوند و اگر انتخاب نشوند، ادعای تقلب می‌کنند. وزیر کشور دولت هاشمی گفت: به اعتقاد من مشکل فتنه سال 88 هم در همین یک کلمه بود و در آن سال، کسانی که زمینه رأی آوردن نداشتند، گفتند تقلب شده است!

اخبار کوتاه     

 *محسن کدیور، ضدانقلاب فراری، به‌تازگی طی گفت‌وگویی با پایگاه‌ خبری ضدانقلابی جرس که زیرنظر مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت خاتمی، اداره می‌شود، به‌دلیل اظهارات حسن روحانی درباره حماسه تاریخی 9 دی به‌شدت به وی حمله کرد و از رئیس‌جمهور خواست تا به جای این اظهارات، «سکوت» پیشه کند. کدیور که در میان بسیاری از اپوزیسیون هم به‌عنوان فردی پرخاشگر و هتاک شناخته می‌شود، در بخشی از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه سران فتنه از جمله موسوی و کروبی از عناصر بیگانگان نبوده‌اند، به ارتباطات گسترده سبزها و مخالفان جمهوری اسلامی با دشمنان و بیگانگان اعتراف کرد و گفت:«اینکه گفته شود برخی از مخالفان جمهوری اسلامی وابسته به خارج بوده و هستند، احتمال صدق دارد، اینکه گفته شود برخی هواداران جنبش سبز مشکلی در توسل به دول خارجی نمی‌بینند، این هم احتمال صدق دارد، هرچند چنین توسلی مکرراً از سوی رهبران نمادین جنبش و فعالانی از قبیل اینجانب به‌شدت محکوم شده است.(!)

* علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، پس از انتشار خبر بازداشت بابک زنجانی، طی یادداشتی به ضرورت برخورد دستگاه قضا با آقازاده‌ها اشاره کرد و نوشت: «خبر دستگیری بابک زنجانی مجدداً بارقه‌های امید مبارزه بی‌اغماض با مفاسد اقتصادی را در اذهان روشن ساخت و کم‌تحرکی مسئولان کشور در برخورد با عناصر سودجو را اندکی جبران کرد؛ اما به نظر بنده، کار مبارزه با مفاسد اقتصادی، اقداماتی بسیار عمیق‌تر و قاطع‌تر از سوی مسئولان سه قوه طلب می‌کند. اگر از بنده پس از ده سال حضور در مجلس بپرسید راه‌حل درست مبارزه با مفاسد اقتصادی چیست، خواهم گفت هر راه‌حلی جز با شروع برخورد با مسئولان متخلف در کشور، فرزندان و اطرافیان سودجوی آن‌ها، آب در هاون کوبیدن است.» 

* یکی از پایگاه‌های خبری نوشته است که محمد خاتمی به‌تازگی در جمعی، به انتخاب قالیباف برای شهرداری تهران واکنش نشان داده و ضمن گلایه از اعضای شورای شهر تهران گفته است: چرا در شورایی که چهارده عضو اصلاح‌طلب وجود دارد، باید قالیباف برای شهرداری انتخاب شود؟ او البته نگفته است که چرا در شورای شهر، اقلیت باید بر اکثریت پیروز شود؟!

* محمدمهدی تندگویان، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر پایتخت که تنها رزومه چشمگیرش، فرزندی شهید محمدجواد تندگویان است، درست در روز 9دی در صفحه وی‌چت خود عکس فتنه سبز را قرار داد! وی با وجود اعتراف همه جریانات مختلف حتی شخص خاتمی به نبود تقلب در انتخابات، ظاهراً همچنان به دستبند سبز و کلاهبرداری بزرگ موسوی در لوای این دستنبد وفادار است! او همچنین با انتشار تصاویر مشترکی با سیدمحمد خاتمی در صفحه فیس‌بوکش و توهین‌های بسیار به دولت احمدی‌نژاد و بی‌شرف خواندن وزرای او(!)، نشان داد که در شأن و شخصیت یک چهره سیاسی نیست!

*  گروهی با دیوارنویسی فراماسونری در برخی از نقاط شهر سیرجان، آشکارا فرقه ضاله شیطان‌پرستی را تبلیغ می‌کنند و البته به بازنویسی شعارهای فتنه‌گران علیه نظام نیز می‌‌پردازند. متأسفانه برخی از این تصاویر حاوی جملات رکیک و زننده و توهین آشکار به ائمه‌اطهار (علیهم‌السلام) و نظام مقدس جمهوری اسلامی است. این دیوارنویسی‌ها بیشتر در شهرک برق این شهر دیده می‌شود.

* در حالی که چندی پیش همه چیز برای ایراد سخنرانی سعید جلیلی در دانشگاه آزاد بجنورد آماده شده بود، ناگهان این برنامه به‌طور کاملاً غیرمنتظره‌ای با مخالفت رئیس این دانشگاه مواجه و لغو شد. بنا بر اظهارات مسئول بسیج این دانشگاه، این مخالفت‌ها تا جایی ادامه داشت که «طه هاشمی»رئیس دانشگاه خطاب به مسئولان بسیج دانشگاه گفت: «دیگر دوره تاخت‌وتاز شما در دانشگاه، به سر رسیده است»! به‌نظر می‌رسد که با تغییر مدیریت در دانشگاه آزاد، فضای امنیتی بر روی فعالیت‌های دانشجویی حاکم شده است.

پیک پژوهشگاه: کتاب «سلام‌نامه و صلوات‌نامه»، به قلم علی چمن‌نژادیان در دو جلد به‌هم‌ پیوسته و در ده فصل به‌صورت شش‌هزار بیت سلام و صلوات بر محمد و آل‌محمد(ص) از سوی انتشارات زمزم هدایت، وابسته به پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع) به چاپ رسیده است. این کتاب مرجع مناسبی برای مداحان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و مجریان برنامه‌های فرهنگی، مذهبی است. (ارتباط با پژوهشکده 1000118259)

 

 

 

 

 

          

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات