تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۶۳۸۹۷

دانشگاه‌ها جولانگاه جریانهای سیاسی نشود (بخش دوم)

اشاره: “برداشت و توقع بنده و نظام اسلامى از جماعت دانشجو این است که فکر مى‏کنیم دانشجو یک روشنفکر تمام عیار مسلمان است؛ متدین است. در سطح دنیا جریاناتى وجود دارند – بعضی شان در ایران شعبه هم دارند که دانشجو را نه روشنفکر مى‏پسندند، نه مسلمان. روشنفکر نمى‏پسندند، زیرا او را دچار تعصب‌ها و تحجرهاى حزبى، سیاسى و وارداتى مى‏کنند. ما وقتى مى‏گوییم تحجر، فوراً ذهنمان مى‏رود به تحجر مذهبى؛ بله آن هم یک نوع تحجر است، اما تحجر فقط تحجر مذهبى نیست بلکه خطرناک‌تر از آن، تحجر سیاسى است.” رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار دانشجویان نمونه و ممتاز دانشگاه‌ها در سال 81 تاکید موکدی دارند بر آن چه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از دانشجویان انتظار می رود و این موضوعی است که طی روزهای اخیر تاکید دوباره بر آن وظیفه ومسئولیت دانشگاه ها، مسئولان و البته دانشجویان را دشوارتر از گذشته کرده است. "برداشت و توقع بنده و نظام اسلامى از جماعت دانشجو این است که فکر مى‏کنیم دانشجو یک روشنفکر تمام عیار مسلمان است؛ متدین است. در سطح دنیا جریاناتى وجود دارند – بعضی شان در ایران شعبه هم دارند که دانشجو را نه روشنفکر مى‏پسندند، نه مسلمان. روشنفکر نمى‏پسندند، زیرا او را دچار تعصب‌ها و تحجرهاى حزبى، سیاسى و وارداتى مى‏کنند. ما وقتى مى‏گوییم تحجر، فوراً ذهنمان مى‏رود به تحجر مذهبى؛ بله آن هم یک نوع تحجر است، اما تحجر فقط تحجر مذهبى نیست بلکه خطرناک‌تر از آن، تحجر سیاسى است.” رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار دانشجویان نمونه و ممتاز دانشگاه‌ها در سال 81 تاکید موکدی دارند بر آن چه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از دانشجویان انتظار می رود و این موضوعی است که طی روزهای اخیر تاکید دوباره بر آن وظیفه ومسئولیت دانشگاه ها، مسئولان و البته دانشجویان را دشوارتر از گذشته کرده است.

دغدغه های مطرح شده توسط رهبر انقلاب اسلامی به خوبی مشخص می کند که ایشان دغدغه و مشکل دانشگاه ها را در فضای حاکم بر دانشگاه ها از سال ها پیش دریافته بودند و در دیدارهای متعدد بر حل این موضوعات تاکید داشتند که " دانشگاه مرکز علم و آگاهى است. هر چیزى که مزاحم علم و آگاهى باشد، جایش در دانشگاه نیست. دانشگاه ضربه اساسى را از همین دخالت‌ها و نقش‏آفرینى متحجران سیاسى در محیط‌هاى دانشجویى مى‏خورد. دانشگاه باید محیط کارِ علمى و تحقیقى باشد. دانشگاه باید جایى باشد که در آن امکان فریب، تقلّب و مغلطه‏بازى یا وجود نداشته باشد یا کم وجود داشته باشد. باید آن کسانى که غوغازیستند و اصلاً در فضاى غوغا مى‏توانند زندگى کنند و بدون فضاى غوغا زندگى برایشان مشکل است، نتوانند در دانشگاه نقش ایفا کنند... مثلاً فرض کنید بحث سیاسى مطرح است، خیلى خوب؛ اختلافات سیاسى و مناقشات سیاسى، چیزى است که طبیعى است و عیبى هم ندارد. اصلاً نه فقط در زمینه‏هاى سیاسى، حتى در زمینه‏هاى مذهبى نیز اختلاف نظر و اختلاف دیدگاه به پیشرفت کمک مى‏کند و هیچ مانعى ندارد. "

حاکم بودن فضای تندروی، نفی همدیگر، سرکوب اندیشه ، دور شدن از مباحث علمی و گسترده شدن اختلافات از جمله تهدیدهایی است که می تواند دانشگاه ها و دانشجویان را در مسیر فعالیت های شان با موانع و مشکلات جدی روبه رو کند. متاسفانه اخیرا با روی کارآمدن دولت جدید عده ای از جریانات سیاسی با مهیا دیدن بستر ایجاد شده در سایه تغییر مدیران از فرصت استفاده کرده و با انواع روش ها درصدد تحمیل و تطهیر اندیشه و خطوط فکری خود در دانشگاه ها هستند فضایی که می تواند با کوتاهی مسئولان شرایط نامساعدی را برای حیات و فعالیت جنبش های دانشجویی ایجاد کند.

علی بیانی، دبیر تحکیم وحدت با ابراز نگرانی از اتفاقات اخیر در دانشگاه ها می گوید:  این تحولات آینده نگران کننده ای را پیش روی تشکل ها و فعالان دانشجویی متصور می کند یعنی این اتفاقات باعث می شود یک سری جریانات سیاسی که چندسالی بود در دانشگاه ها حضور نداشتند و دانشگاه ها یا دانشجویان اجازه حضور به آنها را نمی دادند دوباره به دانشگاه ها برگردند؛ در دانشگاه ها متاسفانه دانشجویانی مورد سوء استفاده این جریانات قرار گرفته اند که نمونه آن همین دفتر تحکیم وحدت است که به یاد داریم به چه روزی افتاده بود و باید مراقب بود؛ زمانی این مجموعه رو به افول و اضمحلال رفت که این جریانات سیاسی مجموعه را پیاده نظام خود می دانستند و در دانشگاه ها جولان می دادند.

بیانی در ادامه به خبرنگار سرویس گزارش کیهان می گوید: اگر جریانی در مسیر آن ها نباشد به راحتی حذفش می کنند. این گروه امروز دوباره احساس می کند می تواند در جریانی شبیه دهه هفتاد، دانشجویان را درگیر جریانات سیاسی تندرو کند.

حضور هماهنگ هیئت سه نفره

در دانشگاه‌ها

وی با تاکید بر خطراتی که افراط در دانشگاه ها می تواند ایجاد کند با اشاره به فعالیت هیئت بازرسی سه نفره وزیر علوم که در دانشگاه ها حضور پیدا می کند ادامه می دهد: در جریان بازرسی همین هیئت یک سری دانشجویان در دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه  اصفهان به شکلی سازماندهی شده و با اطلاع از تاریخ حضور هیئت اعزامی هماهنگی هایی را در شبکه های اجتماعی انجام می دهند و بعد از اینکه آن سه نفر به دانشگاه می روند اتفاقاتی بر علیه روسای دانشگاه می افتد و شعارها و خواسته های هدفمند و مشخص مطرح می شود؛ ممکن است این حرکات به نظر ناچیز بیایند اما می تواند در آینده با حضور جریان های سیاسی در دانشگاه ها خطرناک تر شود.

جواد رضایی پور، مسئول سیاسی بسیج دانشگاه امیرکبیر هم با ترسیم فضای این دانشگاه در روزهای اخیر اظهار می دارد: از وقتی دولت  جدید آمده فضای دانشگاه ها برخلاف آنچه در این سال ها جریان داشته به جای این که به سمت پیشرفت علمی برود به سمت هیاهو و التهاب های سیاسی رفته است و متاسفانه گروه ها و افرادی که لیدرهای افراطی طیف اصلاح طلب بودند و حتی سابقه زندان را دارند دوباره به کف دانشگاه برگشته اند و رهبری جریاناتی را برعهده گرفته اند که سابقه التهاب و اغتشاش در دانشگاه را دارند.

وی در گفت و گوی خویش با گزارشگر کیهان ادامه می دهد: چندین حرکت غیرقانونی هم اخیرا در دانشگاه انجام داده اند و دقیقا همان شعارهایی که  سال 88 در 16 آذر سر دادند همان شعارها را تکرار کردند.

تلاش برای انحلال انجمن اسلامی

اما حسین هوشمند، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انتقاد از فضایی که پیش تر در دانشگاه امیرکبیر ایجاد شده بود تصریح می کند: دانشگاه به دلیل وجود برخی افراد تندرو و وابسته به گروه های معاند بسیار راکد شده بوده و از فعالیت های مختلف ممانعت می شد. اکنون هم با تغییر دولت، اصلاح طلبان تندرو شورایی را در امیر کبیر و 30 دانشگاه دیگر تشکیل داده اند تا بتوانند ترکیب انجمن های اسلامی را تغییر دهند. این گروه در تلاش هستند قبل از شروع سال تحصیلی و انتخابات بعدی، انجمن را منحل و انتخابات زودهنگامی را برگزار کنند.

وی نیز در گفت و  گو با گزارشگر کیهان اضافه می کند: تندروها همیشه هدف و برنامه خاصی برای دانشگاه ها داشته اند امیرکبیر متاسفانه تریبون افراطیون بوده و آنها همیشه برنامه خاصی برای این دانشگاه دارند الان هم اگر فضای دانشگاه ها مناسب باشد افراطیون قدرت را در دست می گیرند و برنامه های مدنظرشان را در دانشگاه پیاده می کنند.

برنامه ریزی هماهنگ در دانشگاه علامه

اما حسن غیبی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه با تشریح فضای دانشگاه علامه و این که دانشجویان در دانشگاه علامه آن پویایی و تحرک لازم را ندارند می گوید: اکنون طیف تندروی جریان اصلاح طلبی فعال شده و مشخص است که از قبل لینک و برنامه داشته اند و برخی  اساتید هم به آنها کمک می کنند؛ با تعداد دانشجویان  متخلفی که برگشته اند هرچند خیلی ها به گفته خودشان از فعالان و مجرمین فتنه 88 در کشور بودند ولی همه با  انسجام خاصی خود را آماده کرده اند.

غیبی اضافه می کند: تندروها بر دانشگاه علامه و امیرکبیر خیلی تمرکز دارند و می خواهند این دو دانشگاه را پیشتاز خیلی از جریان هایی که مدنظرشان است بکنند. از دانشجویان و جریان های مختلف می خواهیم که حواس شان به این موضوع باشد که برخی با برنامه برای تخطئه کردن نیروهای ارزشی می آیند و در بسیاری از موارد این موضوع علنی شده است.

باید از گذشته درس گرفت

حرکت به سمت فضای ملتهب در دانشگاه ها نمی تواند به فضای ایده آل برای دانشجویان منتهی شود. آن چه مشخص است این که دانشجویان باید تلاش کنند فضای عقلانی و توام با تدبیر و توجه به علم بر سایر حاشیه ها غلبه کند.

علی بیانی معتقد است: باید از گذشته درس گرفت، دانشجو باید ابتدا ثابت کند که عقد اخوت با هیچ جریانی نبسته است که این درمورد مسئولان تشکل ها بیشتر صدق می کند. انتظار از وزارت علوم این است که همراه با سیاست های مورد مطالبه رهبری برای پیشرفت علم برنامه هایش را به گونه ای تنظیم کند که فضا برای ورود جریان های سیاسی تندرو به دانشگاه ها بسته شود که این مهم ترین مطالبه دانشجویان و فعالان دانشجویی از وزارت علوم است.

وی تاکید می کند: البته این به معنای غفلت از فعالیت های سیاسی و فرهنگی در دانشگاه ها نیست اگر فضا به سمتی برود که فضای سیاسی نباشد بازهم فضا برای جریان های سیاسی تندرو باز می شود و دانشجویانی که نتوانند فعالیت سیاسی خود را انجام بدهند متوسل به نهادهایی بیرون از دانشگاه می شوند.

حسین هوشمند هم تاکید می کند: رشد علمی دانشگاه طی 8 سال اخیر که همراه با فضایی آرام بود بسیار چشمگیر بود و مقالات و پروژه های متعدد خارج از دانشگاه افزایش یافته است.

باید تلاش شود این فضا ادامه یابد و محیط دانشگاه به سمت سیاست زدگی صرف نرود. اگر سایت های وابسته به منافقین را رصد کنیم می بینیم که آن ها به دنبال چنین هدفی هستند و در رسانه های خود اظهارات و موضع گیری های افراطیون را برجسته و منعکس می کنند و اگر توانش را داشته باشند حادثه کوی دانشگاه در سال 78 را تکرار خواهند کرد.

جواد رضایی پور هم اظهار می دارد: بنابر فرمایشات رهبر معظم انقلاب و آن چه که مطلوب همه دانشجویان است دانشگاه نباید جولانگاه جریان های سیاسی باشد وقتی می گوییم دانشگاه یعنی محل کسب علم. وقتی دانشجو وارد دانشگاه می شود فضای سیاسی نباید اولویت بر درسش شود و نباید به محیط علمی ضربه بزند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات