صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۶۶۸۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3872 یکشنبه 21 اردیبهشت ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) علاج مقابله‌ با دشمنی‌ها فقط یک‌چیز است و آن، تکیه‌ به اقتدار ملّی و مستحکم کردن هرچه بیشتر ساخت درونیِ کشور.(28/11/1392)

سرمقاله

همگرایی داخلی پیش‌نیاز گفت‌وگوهای عزتمند

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور، صبح امروز در آیین رونمایی از دستاوردهای هسته‌ای و در آستانه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با گروه 1+5 طی سخنانی گفت: این را همه غربی‌ها و شرقی‌ها بدانند که ما در زمینه انرژی هسته‌ای یک قدم عقب‌ نمی‌نشینیم. ما راه خطایی را نرفته‌ایم که بخواهیم متوقف شویم یا ادامه ندهیم. ما هیچ چیزی نداریم، مثل غربی‌ها چیزی نداریم که روی میز بگذاریم به جز شفافیت. اقدامات حقوقی، سیاسی و تبلیغاتی هم پای فعالیت‌های علمی ماست. ما می‌خواهیم به دنیا بگوییم که دشمنان ما دروغ گفتند و ملت ما در مسیر مجد و عظمت است. دنیا اگر می‌خواهد با دولت و ملت ایران روابط حسنه داشته باشد، باید اولاً در برابر حقوق ملت ایران تسلیم شود و راه تسلیم را در پیش بگیرد و در برابر عظمت ملت ایران، راه تکریم را در پیش بگیرد و در برابر دانشمندان کشور، راه تمجید را در پیش بگیرد، نه تضعیف و نه تحقیر این ملت؛ هیچ‌یک از این‌ها کارگر نیست.

همین مقدار از سخنان دکتر روحانی برای کلیات چگونگی آماده شدن برای مذاکرات کفایت می‌کند. در این فرازها پیام‌هایی برای دشمن، پیامی برای مردم و دشمن و خطوط کلی برای گروه مذاکره‌کننده مشاهده می‌شود که اگر این مجموعه با جزئیاتش که ذکر نشد؛ اما از کلیات موجود می‌توان آن‌ها را حدس زد، چارچوب سیاست‌های در نظر گرفته شده برای مذاکرات باشد و گروه‌های سیاسی نیز فارغ از اختلافات سیاسی و براساس قواعد برآورنده منافع ملی به آن بنگرند، زمینه ارزشمندی برای حمایت یکپارچه و قدرتمند از مذاکرات هسته‌ای فراهم می‌شود. آنچه که می‌تواند به این یکپارچگی و تقویت موضع ایران در مذاکرات، کمک فوری کند - که به‌شدت هم به آن نیاز است - ورود چهره‌های سیاسی، گروه‌ها و جریان‌های مختلف به عرصه و حمایت از مذاکراتی با چنین مشخصاتی است. اگر به یاد داشته باشیم که عمر توافق‌نامه ژنو که انتقادات جدی به آن وارد بود و البته درس‌هایی را نیز از خود بر جای گذاشت، با همه زشت و زیبایی‌هایش در حال پایان است و جمهوری اسلامی برای مذاکرات قدرتمند همچنان از مزیت‌های جذاب و متقاعد‌کننده‌ای برخوردار است، بهتر می‌توانیم وضعیت حساس مذاکرات را درک کنیم و با فرصت دانستن آن، ضمن جبران کاستی‌های گذشته، بیشترین حقوق هسته‌ای را به دست آوریم.

ترجمه

آیا ایران با بمب هسته‌ای ده سال فاصله دارد؟

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی دیپلمات ۱۱ می 2014 (۲۱ اردیبهشت) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های رئیس سابق سازمان اتمی رژیم صهیونیستی در مورد برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: رئیس سابق سازمان اتمی اسرائیل[رژیم صهیونیستی] مدعی است ایران برای ساختن یک بمب هسته‌ای عملیاتی، ده سال زمان نیاز دارد. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، سرتیپ اوزی ایلم که ده سال ریاست کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل را بر عهده داشت، معتقد است که ایران یک دهه برای دستیابی به بازدارندگی هسته‌ای زمان نیاز دارد. پایگاه اینترنتی یدیعوت آحارونوت گزارش داد که «برنامه هسته‌ای ایران تنها ده سال دیگر عملیاتی خواهد شد... البته مطمئن نیستم که ایران خواهان دستیابی به بمب هسته‌ای است.» ایلم گفت که برآورد وی بر اساس تجربه طولانی‌مدتش در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی است. «با توجه به حضورم در طرح‌‌های فنی بسیار، آموخته‌ام که راه دشوار و زمان‌بری پیش‌رو قرار دارد.» وی تشریح کرد که توافق هسته‌ای موقت ایران و گروه 1+5 در کاهش ظرفیت ایران در ساخت تسلیحات هسته‌ای نقش مهمی داشت.

در ادامه مقاله آمده است: آقای ایلم در دستگاه امنیتی اسرائیل نیز سابقه طولانی‌مدتی دارد. وی تشریح کرد: «مسائل اصلی برای حل‌وفصل دیپلماتیک همچنان پیش‌روی ماست؛ اما قطعاً ممکن است خوش‌بینانه باشد. تصور می‌کنم ما علاوه بر تحریم‌های جاری باید به روند دیپلماتیک، ‌شانسی جدی بدهیم. حتی مطمئن نیستم که ایران خواهان دستیابی به بمب هسته‌ای است؛ برای ایران تبدیل شدن به کشوری در آستانه ساخت بمب هسته‌ای می‌تواند کافی باشد به‌طوری که بتواند به قدرت منطقه‌ای تبدیل شود و همسایگانش از آن وحشت داشته باشند.» در نگاه اول، اظهارات وی در این مورد که ایران تا سال 2015 به توانمندی هسته‌ای ساخت تسلیحات هسته‌ای دست می‌یابد، با بیشتر برآوردهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در تضاد است. مطابق برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا، ایران کم‌وبیش چنین ظرفیتی دارد، هرچند این کشور همچنان برای حرکت ساخت تسلیحات هسته‌ای گام برنداشته است. از سوی دیگر، از برآورد سازمان‌های اطلاعاتی غربی چنین به‌نظر می‌رسد که ایران در صورت سر هم کردن یک سلاح هسته‌ای، به کشوری دارای تسلیحات هسته‌ای تبدیل می‌شود. مطابق این استاندارد، کره‌شمالی با وجود ظاهراً ناتوانی در پرتاب کلاهک هسته‌ای، کشوری دارای تسلیحات هسته‌ای تلقی می‌شود. از این لحاظ، پیش‌بینی آقای ایلم به هیچ وجه غیرمحتمل نیست.

در پایان مقاله آمده است: ذکر این نکته شایسته است که برآوردهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل و اظهارات مقامات دولتی ارشد بارها با این محوریت بیان شده که ایران به‌سرعت به ساخت تسلیحات هسته‌ای نزدیک می‌شود. سال 1992 بنیامین نتانیاهو که در آن هنگام عضو پارلمان اسرائیل بود، گفت که ایران می‌تواند ظرف سه تا پنج سال بمب هسته‌ای تولید کند. همان سال شیمون پرز، وزیر خارجه اسرائیل، گفت که ایران تا سال 1999 به کشوری دارای تسلیحات هسته‌ای بدل خواهد شد.

اخبار و تحلیل‌ها: یکی از سیاست‌های همیشگی صهیونیست‌ها درباره بحث هسته‌ای ایران، القای این موضوع به افکار عمومی جهان است که ایرانی‌ها به هر حال به‌دنبال ساخت بمب هسته‌ای هستند و همان‌گونه که این پایگاه خبری آمریکایی هم اشاره کرده، سران صهیونیست‌ها تاکنون زمان‌های مختلفی را از یک‌سال، سه و پنج سال و به‌تازگی هم ده سال برای رسیدن ایران به تولید بمب هسته‌ای مطرح کرده‌اند. در حالی که هیچ سندی نیز تا به حال ارائه نکرده‌اند و صهیونیست‌ها خود دارای بزرگ‌ترین زرادخانه اتمی در غرب آسیا با دویست کلاهک هسته‌ای هستند. اصولاً یکی از راه‌های بزرگ‌نمایی بحث هسته‌ای ایران، گمراه کردن افکار عمومی از توجه به بحث هسته‌ای این رژیم است.

اخبار 

رشد یک چیز مهم‌تر از حفظ ارزش‌های اسلامی است؟!

 سیدرضا اکرمی به‌تازگی در مصاحبه با یک پایگاه اینترنتی در واکنش به اظهارات وزیر ارشاد که گفته بود ما چیزی را به‌عنوان سانسور قبول نداریم، گفت: هر عاقلی می‌فهمد این‌ها شوخی است! وی در ادامه درباره گفته آقای جنتی مبنی بر اینکه «هیچ کتابی پشت در ممیزی ارشاد نمی‌ماند. نمی‌توانیم به بهانه حفظ ارزش‌های اسلامی، جلوی رشد چیزی را بگیریم»، افزود: این‌ها شعار است. من در مصاحبه دیگری هم گفتم، آقای جنتی خیلی بر کارهای خود تسلط ندارد وگرنه یک وزیر باید اول کارمندان خود را جمع و مدیریت کند؛ مثل پدری که اول باید فرزندان خود را جمع کند، هر مسئولی ابتدا باید دستگاه مربوط به خود را درست کند. یک وزیر باید اول کارمندان خود را جمع کند، فرهنگی و منضبط کند و بگوید اینجا نوشته است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ اگر قبول دارید، بمانید؛ اگر نه، خداحافظ!»

اخبار و تحلیل‌ها: ضمن تأیید نظر آقای اکرمی باید گفت اشکال دوم صحبت آقای جنتی در عملکرد زیرمجموعه وی است که با این موضوع هم گزینشی برخورد می‌کنند و فقط به برخی کتاب‌ها مجوز می‌دهند.

نامه اقتصادی توکلی به رئیس‌جمهور

 «احمد توکلی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور درباره چرایی انتخاب چهار شرکت آمریکایی برای فروش کالاهای اساسی به‌کشورمان نوشت: «ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص.» ملاحظه می‌فرمایید که دشمن راه معارض را برگزیده و ما هم کوتاه آمده‌ایم. کار دشمن مقتضای طبیعت او است؛ ما چرا زیر این توقع ظالمانه جدید برویم؟ هنوز خیلی مانده تا مذاکرات به نتیجه نهایی برسد. اگر در این اوایل راه ما سقف استیفای حقوق خویش را کوتاه بگیریم و تن به زورگویی دشمن بدهیم، قدرت چانه‌زنی ما در مسائل مهم‌تر کم نخواهد شد؟ آیا جناب‌عالی در جریان این امر قرار گرفته‌اید و اگر جواب مثبت است، دستوری در اصلاح کار صادر فرموده‌اید؟ ما به سردارانی که در خط مقدم به دفاع از منافع ملت مشغولند، اعتماد داریم، ولی آنان را مصون از اشتباه نمی‌دانیم و از جناب‌عالی که فرمانده هستید، انتظار مراقبت بیشتری داریم.

اخبار کوتاه     

* بر اساس اخبار رسیده، بعضی از رسانه‌ها، خاطراتی از دانشمندان هسته‌ای منتشر کرده‌اند که شورای‌عالی امنیت ملی و سازمان انرژی اتمی خواستار توقف ادامه انتشار این خاطرات شدند. گفته می‌شود این خاطرات از کتابی ممنوع‌الانتشار نقل شده که دارای اخبار طبقه‌بندی شده است و از رسانه‌هایی که این خبر را منتشر کرده بودند، خواسته شده تا این مطالب را از روی خروجی خود حذف کنند.

* جریان حزب منحله مشارکت دفاتر استانی خود را به‌جز استان کرمان، به صورت علنی یا در پوشش بقیه احزاب تشکیل داده‌ است. این گروه به بدنه جوان خود سه دستور ابلاغ کرده است: ۱- مطلقاً در برنامه‌های خود علیه رهبری حرف نزنید و سعی کنید یک تأیید کلی از رهبری داشته باشید. ۲- از ائتلاف با دولت بپرهیزید و فعلاً پیگیری نکنید تا اصلاحات تصمیم خود را اعلام کند. ۳- پیش‌قدم و پیش‌قراول نقد دولت در هیچ موضوعی نباشید؛ به این دلیل که آقای روحانی فعلاً تنها و آخرین امید ما برای بقا و ادامه حضور در داخل نظام است.

* «صادق زیباکلام» که در همایش «رایحه تدبیر» و در جمع اصلاح‌طلبان در کرمان صحبت می‌کرد، در سخنانی عجیب گفت: «اینکه چرا هاشمی، معمار کبیر انقلاب، در انتخابات ۹۲ رد صلاحیت شد، به این دلیل است که قانون وجود ندارد»! وی البته مشخص هم نکرد که چرا هاشمی را معمار کبیر انقلاب می‌داند نه حضرت امام را!

* بر اساس اخبار دریافتی، وزارت ارشاد به‌تازگی مجوز انتشار مجدد یک هفته‌نامه فمینیستی را صادر کرده و این نشریه قرار است به‌زودی با سردبیری «شهلا شرکت» از فعالان فمینیست، منتشر شود.

* به‌تازگی «اندرو» شاهزاده انگلیسی، در حمایت از کشور بحرین، از این کشور به‌عنوان محلی برای آزادی و تحمل مذهبی یاد کرده و گفته است: «من اعتقاد دارم که آنچه در بحرین در جریان است، منبع امیدی برای بسیاری از مردم جهان و مایه افتخار بحرینی‌هاست.»! در همین راستا «پاتریک کاکبرن» ستون‌نویس روزنامه «ایندیپندنت» در شماره اخیر این روزنامه به‌شدت از حمایت‌های لندن از رژیم آل‌خلیفه انتقاد کرده و نوشته است که دولت انگلیس از رژیمی حمایت کرده و آن را می‌ستاید که مدت‌هاست اکثریت شیعی بحرین را سرکوب می‌کند.

* اخبار رسیده حاکی از آن است که گروهک تروریستی منافقین تلاش‌هایی را برای تأثیرگذاری در مرحله بعد از انتخابات مجلس نمایندگان عراق و تشکیل دولت آینده این کشور آغاز کرده است. بر اساس این اخبار «ظافر العانی» (حامی سرسخت منافقین و از رهبران المتحدون) این روزها با تحرکات زیگزاگی میان جریان صدر و ائتلاف المواطن که می‌کوشند ائتلاف وسیعی را تشکیل دهند، به آن‌ها پیوسته و تحت عنوان این ائتلاف، می‌خواهند برنامه‌های مشترکی را با مجاهدین خلق برای نفوذ در دولت جدید به اجرا در بیاورند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات