تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۶۷۱۶۵

آرمان‌هاي فراتاريخي زندگي اباعبدالله(ع)

تلاش براي احيا ارزش‌هاي اسلامي، مهمترين آرمان زندگي امام حسين(ع) است كه نظام اسلامي بر اساس آن بنا نهاده شده است.

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي / سوم شعبان سالروز ميلاد بزرگمردي است که تاريخ مشابه آن را به خود نديده است. آنگاه كه حسين بن علي عليه السلام، آموزگار بزرگ شهادت، خطاب به يارانش فرمودند كه: «اني لا اري الموت الا سعاده و لا الحياه مع الظالمين الا برما» (مرگ را جز سعادت و خوشبختي نمي‌بينم و زندگاني با ستمگران را جز هلاکت و بدبختي نمي‌دانم) سبكي براي زيستن را بر محور عزت و آزادگي بنا نهادند كه براي هميشه تاريخ الهام بخش مجاهدان راه حق و مشتاقان به آزادانه زيستن خواهد بود.

مروري بر آرمان‌ها و آموزه‌هاي مكتب حسيني ما را با حقايق و معارفي آشنا مي‌سازد كه مي‌توان آنها را شعارهايي فراتاريخي دانست كه تا به امروز در همه نهضت‌هاي حقيقت‌گراي تاريخي نشانه‌اي از آن را مي‌توان يافت. تلاش براي احيا سنت رسول‌الله و ارزشهاي اسلامي، مبارزه با ظلم، و تاكيد بر حفظ عزت در برابر، تنها بخشي از آرمان‌هاي ايشان است كه تا به درس‌آموز مبارزين راه حق قرار گرفته است.

در صدر نهضت‌هاي بزرگ تاريخي كه با تاسي از نهضت حسيني شكل گرفته‌اند، نهضت اسلامي ملت ايران قرار دارد كه هم در مرحله شكل گيري و هم در مرحله آغاز مبارزه و هم در مرحله پيروزي و بعد از آن در مرحله تاسيس حكومت اسلامي به آموزه‌هاي حسيني توجه تام داشته است و امروز نيز در مرحله تثبيت و تداوم در دهه چهارم انقلاب اسلامي و مرحله تشكيل دولت اسلامي نيز به مكتب كربلا نيازمند است.

تلاش براي احيا ارزش‌هاي اسلامي، مهمترين آرمان زندگي امام حسين(ع) است كه نظام اسلامي بر اساس آن بنا نهاده شده است. سنت‌هايي كه در همه عرصه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و حتي اقتصادي بايد در جامعه اسلامي جاري و ساري باشد. از امر به معروف و نهي از منكر و اقامه صلاه گرفته تا بسط و گسترش انصاف و برابري و عدالت و مبارزه با فقر و فساد و تبعيض! امروز توجه به همه شعائر ديني و تلاش براي فراگير نمودن و نهادينه ساختن ارزش‌هاي اسلامي در جامعه و به واقع ساختن "جامعه اي اسلامي" يكي از گام‌هاي مهم تحقق كامل انقلاب اسلامي است كه بايد براي تحقق آن تلاش شود. اين مهم آنجايي بيشتر قابل درك خواهد بود كه فراموش نكنيم جنگ نرم همه جانبه و تهاجم فرهنگي به ارزش‌هاي جامعه اسلامي، امروز در صدر برنامه‌هاي استكبار جهاني عليه انقلاب اسلامي قرار دارد و بيشترين بودجه‌هاي دشمنان صرف آن مي‌شود.

آرمان برجسته ديگر زندگي امام حسين(ع) ظلم ستيزي و ايستادگي در برابر زياده خواهان است كه توجه و تقويت آن نيز به يكي ديگر از نيازهاي امروز انقلاب ما تبديل شده است. مساله مبارزه با ظلم و جور را مي‌توان هم در سياست داخله و هم سياست خارجه مورد توجه قرار داد. در سياست داخله، پرهيز از تعدي و ظلم به حقوق ملت توسط دستگاه‌ها و نهادهايي كه به واسطه ماموريت‌هاي ذاتي خود نيازمند اقتدار و استيلا هستند (همچون دستگاه قضايي، نيروي انتظامي و ...)، همچنين تلاش براي تقويت اركان مردم سالاري ديني كه بر حقوق و آزادي‌هاي ملت تاكيد دارد، يكي از نشانه‌هاي تمسك به اباعبدالله خواهد بود.

در سياست خارجي نيز روح ايستادگي و استقامت در برابر استكبار جهاني و استعمارگران زياده‌خواه و تاكيد بر شعار "نه شرقي نه غربي" و حمايت از مظلومان و مستضعفان عالم، آرمان‌هايي است كه منشاء و مبداء آن را در حركت حسين علي(ع) بايد جستجو نمود. در جهاني كه نظام سرمايه‌داري - صهيونيستي، در تلاش است تا همه مخالفين و منتقدين خود را به بردگي مدرن و تسليم و وادادگي بكشاند، توجه به روح قيام امام حسين(ع) و عدم تسليم در برابر فاسق و فاجر زمانه به خوبي مي‌تواند مانيفسيت سياست خارجه جمهوري اسلامي قرار گيرد.

تقويت روحيه عزت حسيني يكي ديگر از نيازهاي ملت ما در زمانه‌اي است كه مستكبران عالم براي به ذلت كشاندن ملت ايران دست به دست هم شده‌اند. استكبار جهاني با تهديدات نظامي، تشديد تحريم‌هاي همه جانبه اقتصادي، فشارهاي سياسي براي در كشاندن مسئولين نظام اسلامي به پاي ميزمذاكره و تلاش براي كوتاه آمدن ملت ايران در مساله حق بهره برداري از انرژي هسته‌اي، در تلاش است تا ملت ايران را از اوج عزت به حضيض ذلت بكشاند. در اين ميان توجه به آنچه در سبك زندگي ارائه شده توسط سيدالشهداء برجسته است، به خوبي مي‌تواند بر حفظ عزت ملت ايران بيفزايد و مقوم ايمان و اراده ملت ايران در اين مسير پرخطر باشد، كليد واژه‌هايي چون حريت و آزادگي، شجاعت، ايستادگي، غيرت، ايثار، از خودگذشتگي، وفاي به عهد، صبر، توكل، رضا؛ مفاهيم ارزشمند سبك زندگي حسيني است كه تمسك به آن پيام آور عزت ملت ايران در اين زمانه خواهد بود.

روز ميلاد حسين(ع) روز بازخواني اين شاخص‌ها و مولفه‌هاي حسيني زيستن است. روزي که بايد به کساني تبريک گفت که چنين زيستني را سرلوحه زندگاني خود قرار داده اند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات