صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۶۸۴۹۹

ایران نزدیک‌تر از همیشه به مقاومت فلسطین/دکتر یدالله جوانی

قدرت مقاومت برای دفاع در برابر صهیونیست‌ها، ریشه در ارتباط آنان با تهران و حمایت‌های همه‌جانبه ایران از این گروه‌ها دارد.

پایگاه بصیرت، گروه بین الملل؛ دور ساختن جمهوری اسلامی و ملت ایران از مقاومت فلسطین و خالی کردن عقبه اطمینان‌بخش گروه‌های جهادی فلسطین مانند حماس و جهاد اسلامی برای تداوم مبارزه علیه رژیم صهیونیستی از اهداف راهبردی بحران‌آفرینی و فتنه‌انگیزی مذهبی در منطقه و به‌ویژه در کشور سوریه بود. یک جبهه غربی، عربی و صهیونیستی با محوریت آمریکا طی چهار سال گذشته، با هدف تضعیف محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی، تلاش فراوان کرد تا با برافروختن شعله‌های جنگ مذهبی ـ طایفه‌ای در کشورهای منطقه راهبردی غرب آسیا و شمال آفریقا، علاوه بر سرگرم‌سازی جهان اسلام از درون، بین جمهوری اسلامی و گروه‌های مقاومت فلسطین جدایی انداخته و به دوره حمایت ایران از مقاومت پایان دهد.
شکست‌های سخت رژیم صهیونیستی در جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و ۸ روزه از یک طرف و روند رو به توسعه قدرت گروه‌های فلسطینی از طرف دیگر سران رژیم صهیونیستی و حامیان اصلی این رژیم را بیش از هر زمان دیگر نسبت به فروپاشی اسرائیل غاصب نگران ساخته بود. در این میان تمامی کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و نظامی به این واقعیت پی برده بودند که قدرت مقاومت برای دفاع در برابر صهیونیست‌ها، ریشه در ارتباط آنان با تهران و حمایت‌های همه‌جانبه ایران از این گروه‌ها دارد. البته این واقعیت غیرقابل انکار با اشارات کوتاه مقام معظم رهبری مبنی بر دخالت ایران در جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه و تصریح بر اینکه از این پس هر کشور و یا گروهی که با رژیم صهیونیستی وارد جنگ شود مورد حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی خواهد بود، آشکارتر از پیش شد. صهیونیست‌ها و حامیان‌شان با توجه به چنین واقعیتی بر فاصله انداختن بین گروه‌های فلسطینی و به‌ویژه حماس با جمهوری اسلامی تمرکز کرده و برای رسیدن به این هدف راهبردی بحران سوریه را پدید آوردند. گرفتاری برخی از گروه‌های فلسطین مانند حماس در بحران سوریه با ویژگی همراه شدن با معارضان سوری و دور شدن از بشار اسد از یک طرف و غلتیدن در دامن کشورهای همسو با رژیم صهیونیستی مانند قطر از طرف دیگر، صهیونیست‌ها را چنان ذوق‌زده کرد که تصور کردند هدف مورد نظر حاصل شده است. در همین فضا بود که صهیونیست‌ها، مقاومت بدون حمایت جمهوری اسلامی را شکستنی و فرو ریختنی ارزیابی کرده و با مقدمه‌سازی و بهانه‌تراشی، جنگ تمام‌عیاری را علیه غزه از زمین، هوا و دریا آغاز کردند. اما در همان روزهای اول جنگ مشخص گردید که صهیونیست‌ها دچار خطای محاسباتی شده‌اند، زیرا واقعیت‌های صحنه برخلاف تصورات و برآوردهای آنان بوده است. صهیونیست‌ها بر اساس برآوردهای غلط، تصرف غزه و خلع سلاح مقاومت را نه تنها هدف‌گذاری، بلکه آن را اعلام کردند! جنگ ظالمانه و ناجوانمردانه صهیونیست‌ها با چنین هدفی علیه غزه آغاز شد، لکن دو واقعیت آشکارتر از پیش شد:
۱ـ غزه از قدرت دفاعی بالایی برخوردار است و تسلیم رژیم کودک‌کش صهیونیستی نخواهد شد.
۲ـ جمهوری اسلامی برخلاف تصور رژیم صهیونیستی و حامیان غربی و منطقه‌ای‌اش، از هر زمان دیگر به مقاومت فلسطین و گروه‌های جهادی نزدیک‌تر شده است.
نشانه‌های گزاره دوم بسیار فراوان است. نشانه‌هایی که هم صهیونیست‌ها و هم حامیان‌شان را به شدت در هم ریخته و نگران ساخته است. این نشانه‌ها را می‌توان در دو سطح مورد بررسی قرار داد.

الف ـ سطح ملت ایران
مراسم روز قدس امسال، نشان داد که در اراده ملت ایران برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی نه تنها هیچ خللی وارد نشده، بلکه ایرانیان با هر گرایش سیاسی و سلیقه‌ای در موضوع مبارزه با رژیم صهیونیستی و دفاع از جریان مقاومت، متحد و مصمم‌تر از پیش شده‌اند. محکوم کردن شعار «نه غزه، نه لبنان» سال ۸۸ از سوی کسانی که طی پنج سال گذشته نسبت به این موضوع سکوت کرده بودند، دلیل محکم و قاطعی برای وحدت نظر و انسجام ایرانیان در موضوع فلسطین است.
ب ـ سطح حاکمیت
طی روزهای گذشته، مواضع مسئولان سیاسی و فرماندهان نظامی و به‌ویژه مواضع صریح و قاطع حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) نشان داد که جمهوری اسلامی با تمام توان و به صورت همه جانبه در کنار مقاومت فلسطین قرار دارد و هیچ مسئله‌ای نتوانسته و نمی‌تواند مواضع اصولی و اخلاقی ایران در قبال ملت مظلوم فلسطین و رژیم اشغالگر قدس را تغییر دهد. نمونه‌هایی از این مواضع صریح و قاطع عبارت است از:
۱ـ مقام معظم رهبری در خطبه‌های عید فطر، ضمن اعلام قضیه غزه به عنوان قضیه اول جهان اسلام و قضیه اول دنیای انسانیت، از رژیم صهیونیستی با عنوان سگ هار و گرگ درنده یاد کرده و با توجه به هدف راهبردی صهیونیست‌ها از تجاوز به غزه فرمودند: «رئیس‌جمهور آمریکا فتوا صادر کرده است که باید مقاومت خلع سل��ح بشود! بله معلوم است؛ می‌خواهید خلع سلاح شود تا همین مقدار ضربه‌ای را هم که در مقابل این همه جنایت وارد می‌کند، نتواند وارد کند؛ ما عرض می‌کنیم به عکس، همه دنیا و به‌خصوص دنیای اسلام، موظفند هر چه می‌توانند به تجهیز ملت فلسطین کمک کنند.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی که با صراحت موضوع تجهیز و تسلیح فلسطین در کرانه باختری همانند غزه را مورد توجه قرار داده‌اند، در دیدار با مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، ضمن فراخوان همه مسلمانان برای یاری به مظلومان فلسطینی فرمودند: «پیام روشن ما به دولت‌های اسلامی این است که بیایید به یاری مظلوم برخیزیم و نشان دهیم که جهان اسلام در مقابل ظلم و ستم آرام نمی‌نشیند.
۲ـ مواضع سران سه قوه در قبال جنایات رژیم صهیونیستی و ضرورت حمایت از ملت فلسطین و به ویژه مظلومان غزه از اراده سیاسی در ایران برای حمایت همه‌جانبه از مقاومت فلسطین خبر می‌دهد.
۳ـ سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در سخنرانی روز قدس در تهران، حمایت جمهوری اسلامی از مقاومت فلسطین و گروه‌های جهادی فلسطینی در برابر رژیم صهیونیستی را اینگونه مورد تأکید قرار ‌داد: «صهیونیست‌ها را خانه‌به‌خانه تعقیب[می‌کنیم] و انتقام قطره‌قطره خون شهیدان فلسطین را می‌گیریم.»
۴ـ سرلشکر سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه طی پیامی بی‌سابقه به مقاومت فلسطین ضمن تجلیل از مقاومت مردم غزه و شهدای فلسطین از یک طرف و نثار لعن و نفرین بر رژیم صهیونیستی و حامیانش، حمایت از مقاومت را اینگونه مورد تأکید قرار می‌دهد: «ما در محضر خدای عزوجل با شهدا عهد می‌بندیم که بر عهد خود پایبند بمانیم و دگرگونه نشویم؛ همانگونه که بودیم و هستیم به تکلیف دینی خود در حمایت از مقاومت عمل کنیم؛ ما تأکید می‌کنیم که در اصرار برای پیروزی مقاومت و بالا بردن آن تا پیروزی ادامه خواهیم داد تا اینکه زمین و آسمان و دریا برای صهیونیست‌ها تبدیل به جهنم شود و قاتلان و مزدوران بدانند که حتی یک لحظه هم از دفاع از مقاومت، حمایت آن و پشتیبانی ملت فلسطین دست بر نخواهیم داشت و تردیدی در این امر نخواهیم کرد.»
پیام سردار سلیمانی بازتاب وسیعی در رسانه‌های خبری پیدا کرد و نقطه مشترک این بازتاب‌ها، پیام جدیت ایران برای حمایت بیشتر از مقاومت بوده؛ پیامی که از یک طرف امید به پیروزی را در گروه‌‌های فلسطینی تقویت کرد و از طرف دیگر نگرانی صهیونیست‌ها را افزایش داد. «عبدالباری عطوان» نویسنده مشهور عرب در این راستا می‌گوید: «اسرائیل و اعراب باید پیام سردار سلیمانی را جدی بگیرند. این نامه روحیه گروه‌های مقاومت فلسطین را افزایش داده و موجب هراس تل‌آویو و سران دولت‌های عربی شده است.» معاون دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به پیام سردار سلیمانی می‌گوید: «پیام سردار سلیمانی برای مقاومت فلسطین معانی زیادی دارد. مقاومت اگر کمک ایران را نداشت قادر به مقابله با دشمن صهیونیستی در این سطح نبود.»
سخنگوی کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز با اشاره به پیام سردار سلیمانی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «این پیام نشان دادکه حامیان مقاومت هیچ‌گاه آن را تنها نگذاشته‌اند و بیشتر از گذشته از آن حمایت می‌کنند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات