صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۶۹۸۰۳

فرصت های ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد/حسن خدادی

سفر رئیس جمهور و هیات همراه به نیویورک و رایزنی آنان با مقامات کشورها، فرصتی برای بیان اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است تا تبلیغات منفی غرب درباره کشورمان و همچنین تفاسیر انحرافی برخی رسانه های داخلی از سیاست خارجی کشور خنثی شود

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: واقعیت این است که شصت و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که هر سال در چنین روزهایی در نیویورک برگزار می شود، دارای حاشیه هایی پر رنگ تر از متن برای جمهوری اسلامی ایران می باشد که در قالب هیئتی بلندپایه در این نشست حضور یافته است.

شایان ذکر است مجمع عمومی یکی از ارکان مهم و اصلی سازمان ملل محسوب می شود. قطعنامه های موضوعی مجمع عمومی اگرچه لازم الاجرا نیست، اما در اصل انعکاسی از دیدگاه های برآمده از فرهنگ ها و باورها، اعتقادات دینی و نگاه سیاسی کشورها به مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی می باشد که می تواند دستاوردهای مهمی نیز برای کشورهایی که حضور فعال در نیویورک دارند داشته باشد. لذا هیئت عالی رتبه ایرانی به ریاست دکتر حسن روحانی نیز با همین تأکید و برای بیان دیدگاه های نظام جمهوری اسلامی ایران در قبال سرنوشت ملل جهان و با هدف زدودن القائات و فضاسازی های مغرضانه علیه ملت ایران که از سوی قدرت های سلطه طلب صورت می گیرد و همچنین به منظور تبیین رویکردهای منطقه ای و بین المللی تهران در زمینه مسائل و موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و . . . در نیویورک حضور یافته است.

 فرصت ویژه هیئت ایرانی

همانگونه که در سطور بالا اشاره شد شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به فرصتی ویژه برای هیئت ایرانی تبدیل شده است تا با استفاده از آن رویکردها و اهداف و مبانی خود را در سطوح مختلف منطقه ای و بین المللی حول محور موضوعات گوناگون در قالب "دیپلماسی هوشمندانه و چند وجهی" تشریح و پیگیری نماید. چناچه در این چارچوب دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که پیشاپیش و چند روز قبل از سفر رئیس جمهوری برای پیگیری ادامه مذاکرات هسته ای با 1+5 در نیویورک حضور یافته است در راستای تحقق این امر و همچنین تقویت مناسبات موجود با کشور مختلف جهان رایزنی های متعددی را با برخی مقامات از جمله وزرای خارجه اوکراین، ایسلند، عربستان، پاکستان، ترکمنستان، وزرای خارجه تعدادی از کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین، نیز دبیرکل سازمان ملل متحد، دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی و دبیرکل اتحادیه عرب داشته است.

این در حالیست که در این چارچوب رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز از نخستین ساعات ورود به نیویورک برنامه کاری خود را با دیدارهای دیپلماتیک با مقامات بلندپایه کشورهای جهان آغاز نموده و با سران تعدادی از کشورها از جمله ژاپن، ترکیه، فرانسه، انگلیس، اتریش دیدارهایی داشته است که مطمئناً این ملاقات ها می تواند نتایج خوبی نه تنها برای منافع ملی ایران بلکه ملت ها و دولت های منطقه و جهان نیز داشته باشد. ضمن اینکه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در جریان این سفر علاوه بر سخنرانی در اجلاس جهانی آب و هوا و نیز مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیدارها و مصاحبه‌هایی هم با ایرانیان مقیم آمریکا و رسانه‌های مختلف آمریکایی خواهند داشت.

دستاوردهای نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای ایران

آنچه مشخص است این که شصت و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از سه شنبه (25 شهریور ماه) در مقر این سازمان در شهر نیویورک گشایش یافته و تا اول ماه اکتبر (9مهر) به کار خود ادامه خواهد داد، از جهات و ابعاد مختلف وجودی همچون سال های گذشته می تواند برای ایران حائز اهمیت بوده و دستاوردهای مختلفی در پی داشته باشد که همه آن ها را می توان در سه دستاورد مهم خلاصه نمود.

نخست؛ اجلاس مذکور فرصتی مغتنم به شمار می رود تا هیئت بلندپایه ایرانی بخصوص رئیس جمهوری اسلامی ایران که در دو نشست مهم یعنی اجلاس جهانی آب و هوا و مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در جمع سران بیش از 180 کشور جهان سخنرانی داشته است و خواهد داشت، بتواند نکته نظرات ایران به عنوان یک قدرت عمده منطقه ای را به سران و نمایندگان کشورهای مختلف بیان و تشریح نموده و از این تریبون مهم بین المللی صدای انقلاب اسلامی و ملت متمدن ایران را به گوش جهانیان در گوشه و کنار دنیا برساند و از این طریق نه تنها به ترسیم تصویری واقعی از چهره نظام مقدس اسلامی در جهان بپردازد بلکه تعاملات منطقه ای و بین المللی با ایران را بویژه بواسطه دیدارها و ملاقات های حاشیه ای به سطحی تعیین کننده ارتقا دهد.

دوم؛ سازمان ملل متحد بخصوص مجمع عمومی آن که یکی از تریبون های عمده بین المللی که رؤسای جمهور و وزرای خارجه 193 کشور جهان مخاطب آن هستند مطمئناً فرصتی ناب و استثنایی برای جمهوری اسلامی ایران که سال هاست از جانب کشورهای سلطه طلب جهان بویژه ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان غربی و منطقه آن در معرض انواع و اقسام اتهامات پوچ و واهی قرار دارد می باشد تا با تشریح واقعیت های مربوط به سیاست های منطقه ای و جهانی اش بتواند با تکیه بر دیپلماسی هوشمندانه و خرد ورزانه مبتنی بر عقلانیت اسلامی و ایرانی که وجه بارز سیاست خارجی ایران می باشد، تبلیغات منفی رژیم صهیونیستی و در کنار آن برخی مقامات آمریکا و اروپا و همینطور رسانه های غربی برای وارونه جلوه دادن سیاست های ایران در عرصه های گوناگون از جمله برنامه هسته ای، تروریسم، ایران هراسی و اسلام هراسی، حقوق بشر و تحولات منطقه را خنثی و بی اثر سازد.

اما دستاورد سومی که این اجلاس سالانه می تواند برای جمهوری اسلامی در پی داشته باشد و در بالا نیز تا حدودی به آن اشاره شد، دفاع و صیانت از حقوق مسلم ملت ایران در دستیابی به انرژی و فناوری صلح آمیز هسته ای با استفاده بر دیپلماسی هوشمندانه و خردورزانه جمهوری اسلامی ایران می باشد. در واقع حضور هیئت ایرانی در نشست مذکور و علی الخصوص دیدارهای حاشیه ای آن فرصتی مناسب همزمان با پیگیری مذاکرات هسته ای با ائتلاف 1+5 به شمار می رود تا مقامات ایرانی حاضر در نیویورک به ابهامات ساختگی غربی ها در موضوع هسته ای ایران پایان دهد و تا حد زیادی توطئه افکنی های آمریکا و برخی از همپیمانان غربی و منطقه ای آن را در راه توسعه فناوری های صلح آمیز هسته ای ایران با بن بست مواجه نموده و به چالش بکشد. 

اولویت های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی مبتنی بر اصل حکمت، عزت و مصلحت بسیار شفاف، روشن و ثابت است؛ نفی سلطه پذیری در تمامی اشکال آن و نفی سطله جویی در تمامی شقوق متصور که تحت هیچ شرایطی نمی توان از آن عدول و تخطی کرد. همچنین دفاع از حقوق مسلمانان و مظلومان دیگر اصل مهم در سیاست خارجی ایران است. بیان این اولویت ها در شرایط کنونی که آمریکا ادعای ائتلاف جهانی علیه داعش را دارد. بسیار مهم است، چرا که آمریکا از یک سوتلاش می کند با دعوت نمایشی از ایران برای حضور در ائتلاف ضدداعش، ایران را زیر سیطره طرح های خود تعریف کند و از سوی دیگر در سایه این نمایش به نقض حاکمیت سوریه و عراق و تحیمل سلطه گری بر آن ها بپردازد. مقامات کشورمان که این روزها در نیویورک حاضر هستند با بیان اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و رد نظام سلطه می توانند ترفندهای آمریکا را نقش بر آب کنند.

از سوی دیگر برخی رسانه ها و گروه ها در داخل کشور علاقمند هستند تا سفر رئیس جمهور و هیات همراه به نیویورک را در قالب خواسته های سیاسی خود ناظر به دوستی کامل با غرب تعریف کنند. به عنوان نمونه خط رسانه های دوم خردادی قبل از سفر رئیس جمهور به نیویورک این بود که احتمالا رئیس جمهور با اوباما دیدار کند. این خبر احتمالی چندین روز تیتر یک روزنامه هایی  همچون شرق، اعتماد، آفتاب یزد و.. بود و این رسانه های افکار عمومی جامعه را به جای پرداختن به مسائل اصولی سیاست خارجی به این موضوع هدایت می کردند.

در همین جهت بعد از دیدار رئیس جمهور روحانی با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، بسیاری از روزنامه های دوم خردادی به برجسته سازی این دیدار و تعریف آن به عنوان اتفاقی نادر در سیاست خارجی پرداختند. حال آنکه در شرایط کنونی که آمریکا و در کنار آن، انگلیس به دنبال فتنه ای دیگر در منطقه آن هم با کارت مقابله با داعش هستند، چنین برجسته سازی رابطه با انگلیس وجهی ندارد و به جای آن لازم است به اهداف آمریکا و انگلیس توجه کرد.

در این شرایط مسئولان سیاست خارجی با بیان اهداف و تصمیمات ایران در مسائل سیاست خارجی باید مانع از هرگونه سوء تفسیر اهداف و مقاصد سیاست خارجی شوند.

همچنین در حال حاضر نمایندگان جمهوری اسلامی ایران رایزنی های فشرده هسته ای با مقامات 5+1 را دنبال می کنند. در این شرایط نوعی همپوشانی می تواند بین سخنان رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و نیز دیدارهای وی با مقامات کشورها جهت کمک به دیپلماسی هسته ای کشورمان ایجاد شود و می تواند مانع از فشار گروه غربی 5+1 جهت امتیازگیری از ایران در مذاکرات هسته ای گردد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات