تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۷۲۵۸۲
در سیزدهمین کنگره سراسری حزب مردم سالاری مطرح شد:

رفع نابسامانی‌ها و «اصلاحات»؛ لازمه جامعه «متعادل»


 گروه سیاسی - علامه عزیزی: سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری پنج‌شنبه در مجتمع فرهنگی آدینه با شعار «اصلاحات لازمه اعتدال» برگزار شد. در این همایش آیت‌الله موسوی‌تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌لاری عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، حجت‌الاسلام والمسلمین رهامی رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، حجت‌الاسلام والمسلمین منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتمادملی،‌ علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی، دکتر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری و محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت سخنرانی کردند.گفتنی است رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دولت اصلاحات نیز به سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری پیام ارسال کردند که در ابتدای مراسم پیام آنها قرائت شد.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین قدرت‌الله علیخانی مشاور پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجید نصیرپور معاونت نظارت بر قوانین معاونت پارلمانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین آگاه مشاور و مسوول هماهنگی امور ایثارگران نهاد ریاست جمهوری‌، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و نماینده مردم تهران در مجلس، حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار، راه‌چمنی دبیرکل حزب اتحاد و همکاری ملی، پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، خون چمن رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، پروفسور سید‌حسن امین، الیاس حضرتی مدیرمسوول روزنامه اعتماد، صادق نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، رمضانعلی سلطانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، محمد سلامتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، دکتر صابری عضو شورای شهر تهران، علی محمد غریبانی دبیر کل انجمن اسلامی مهندسان ایران، تقی‌زاده نماینده سابق مردم خوی در مجلس شورای اسلامی، رحمانقلی قلیزاده نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، نمازی قائم مقام انجمن نمایندگان ادوار مجلس، ترابی نماینده سابق شهرکرد در مجلس شورای اسلامی، رحمت‌الله خسروی عضو سابق شورای شهر تهران‌، اعضای شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، دبیران استانی و شهرستانی حزب مردم‌سالاری و دبیران و اعضای شاخه‌های حزب مردم‌سالاری و تنی چند از شخصیت‌های سیاسی،اجتماعی و فرهنگی حضور داشتند.

از نکات قابل توجه در این مراسم حضور شخصیت‌های تاثیرگذار و شاخص جریان اصلاحات بود.لازم بذکر است در این مراسم یکی از گروه‌های تواشیح تهران به اجرای چند برنامه به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، عربی و فارسی پرداخت؛ همچنین کلیپ حزب مردم‌سالاری که خلاصه‌ای از فعالیت‌های این حزب از ابتدا تا به حال بود نیز در خلال مراسم پخش شد. در ابتدای مراسم ساعت 9:30 پس از قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید اعضای هیات رئیسه حزب آقایان محسنی‌بندپی، محمدحسین روانبخش، اقبال محمدی و حجت‌الاسلام والمسلمین حسین قیومی و خانم فهیمه جهازیان در جایگاه هیات رئیسه مستقر شدند و مراسم راس ساعت اعلام شده با صحبت‌های ریاست هیات رئیسه آغاز شد.

رئیس هیات رئیسه سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری:

حزب مردم‌سالاری از پیش‌قراولان جبهه اصلاحات است

در ابتدای مراسم رئیس هیأت رئیسه حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه حزب متبوعش از پیش قراولان اصلاحات بوده است، گفت: ما در اجلاسیه بهمن ماه 91 جرقه حضور مردم در انتخابات 92 را زدیم. انوشیروان محسنی‌بندپی رئیس هیأت رئیسه حزب مردم‌سالاری در سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری که صبح روز پنجشنبه در مجتمع آدینه برگزار شد ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: حزب مردم‌سالاری سیزدهمین کنگره خود را امروز با شعار اصلاحات لازمه اعتدال برگزار می‌کند و از این رو با برنامه‌های مدون و مشخصی پیش قراول اصلاحات است.

محسنی‌بندپی با اشاره به کنگره حزب مردم‌سالاری در بهمن ماه سال 91 یادآور شد: ما در آن کنگره فضا را برای شرکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری 92 ایجاد کردیم و جرقه حضور مردم زده شد.

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: ما از شرایط بی‌انضباطی مالی عبور کردیم و با خردورزی، اندیشه، اعتدال و تدبیر توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که به توسعه امنیت پایدار در فضای اقتصادی و نشاط و آرامش سیاسی برسیم و شاهد تکامل آن باشیم.

وی به رشد مثبت اقتصادی علی‌رغم کاهش شدید قیمت نفت اشاره کرد و گفت: ما با این وجود به برابری واردات و صادرات غیرنفتی رسیده‌ایم که این از مؤلفه‌های مهم اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

محسنی‌بندپی در پایان با اشاره به اینکه ما در آذر 93 شاهد حضور همه جریانات سیاسی بودیم اظهار امیدواری کرد که برای انتخابات مجلس دهم نیز شاهد حضور حداکثری مردم و همدلی و وفاق بین آنها باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین قیومی:

پیروزی خط‌مشی اصلا‌ح‌طلبی، شکست استراتژی براندازی معاندان نظام است

در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین حسین قیومی عضو هیات رئیسه حزب مردم‌سالاری گفت: زمان به سرعت می‌گذرد... لکن خوب و بد، زشت و زیبای حوادث و مصائب در تاریخ و حافظه مردم می‌ماند. دو سال قبل 5 بهمن 91 در همین مکان بود که جناب روحانی سخنرانی فرمودند و تلویحا اعلام کاندیداتوری کردند. به هر جهت پس از فراز و فرودها و شدائد وارده بر مردم و علی‌رغم خواست و نیت بدخواهان انتخاب رئیس‌جمهور با استقبال مردم از مبارزه قانونی مسالمت‌آمیز برای تغییر جناح‌های حاکمیت و باز شدن جو سیاسی جامعه، عملا به نفی و طرد براندازی انجامید.

این فعال اصلاح‌طلب در ادامه گفت:به همین دلیل گروه‌های مخالف و معاند ضد انقلاب و ضدجمهوری اسلامی که در سایه حمایت بیگانگان و همکاری دشمنان فعالیت می‌کنند، هر زمان که اصلاح‌طلبان با استقبال همگانی مردم روبرو می‌شوند با بدترین شکل و زشت‌ترین کلمات به آنان حمله می‌کنند. آنها خوب می‌دانند که پیروزی خط‌مشی اصلا‌ح‌طلبی شکست استراتژی براندازی آنان است و لذا در جهت تخریب و تضعیف احزاب و افراد صاحب نفوذ اصلاح‌طلب می‌باشند آنان تثبیت قانون اساسی و پایداری نظام جمهوری اسلامی در سایه آرامش و حاکمیت ملت را به نفع مصالح و برنامه‌های خود نمی‌بینند به همین دلیل عمیقا طرفدار نابسامانی و ناپایداری‌اند و با تشدید بحران‌های داخلی و نارضایتی‌های عمومی به خیال خام خود در جهت ساقط کردن جمهوری اسلامی و یا به صورت تضعیف شده و انحراف یافته درآید و احیانا زمینه لازم برای یک کودتای خزنده و یا دیکتاتوری فراهم آید در نظر این سیاست بازان و ابرقدرت‌ها باز شدن جو سیاسی و فعالیت احزاب قانونی سد راه محسوب می‌گردد و باید حذف یا بی‌اثر گردند. بنابراین بر تمامی افراد و احزاب و گروه‌های علاقمند به ایران و اسلام واجب است با مودت و محبت و همدلی و با التزام به قانون اساسی در جهت توسعه فرهنگی و اقتصادی و سیاسی جامعه بکوشند تا لباس عزت بپوشند.

پیام آیت‌الله ‌هاشمی به کنگره حزب مردم‌سالاری:

تعدد احزاب، فضا را برای مردم‌سالاری دینی باز می‌کند

در ادامه برنامه پیام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری توسط حجت‌الاسلام والمسلمین علیخانی مشاور آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی قرائت شد.

در این پیام آمده است: تعدد احزاب که در قانون اساسی جمهوری اسلامی اصول و بندهای متعددی را به خود اختصاص داده بن‌بست‌های موجود در حکومت‌های متعصب را می‌شکند و فضا را برای مردم‌سالاری دینی باز می‌نماید.

پیام آیت‌الله اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی به شرح زیر است:

وجود احزاب متعهد در هر جامعه‌ای به تبع خویش افکار و اندیشه‌های متعددی را خلق می‌نماید و تفکرات متنوع را در چارچوب قوانین عام شکل و سازمان می‌دهد و صاحبان آن تفکرات و احزاب در تضارب آرا و گفت و گوهای سیاسی و فرهنگی به جامعیتی می‌رسند که می‌تواند نقشه راه مردم و مسوولان یک جامعه به سوی پیشرفت‌های همه جانبه و عاقبت‌ به خیری در دنیا و آخرت شود.

تعدد احزاب که در قانون اساسی جمهوری اسلامی اصول و بندهای متعددی را به خود اختصاص داده بن‌بست‌های موجود در حکومت‌های متعصب را می‌شکند و فضا را برای مردم‌سالاری دینی باز می‌نماید و در این مسیر آنچه عاید جامعه و جوانان می‌گردد، پایداری، پیروزی، پویایی، نشاط و سرزندگی سیاسی است و می‌بینیم که در جامعه اسلامی ایران احزاب موجود با همه محدودیت‌هایی که دارند چگونه از ذات اسلامی نظام که همانا «یستمعون القول و یتبعون احسنه» است دفاع می‌کند و نمی‌گذارند تک صدایی مردم و جامعه را ناامید و مایوس نماید.

با تشکر از زحمات همه کسانی که در جهت نهادینه کردن تحزب در کشور تلاش می‌نمایند برگزاری کنگره حزب مردم‌سالاری را نیز در جهت نکات مثبت و منفی و تقویت فرهنگ احترام به آرا و نظرات دیگران می‌خواهم و امیدوارم نتایج این کنگره فراتر از حزب به جوانان و جامعه هم برسد که تاکید اسلام عزیز است در «انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبایل لتعارفوا».

پیام سیدمحمد خاتمی به کنگره حزب مردم‌سالاری:

مردم‌سالاری مقتضای زندگی مطلوب در روزگار ماست

همچنین پیام رئیس دولت اصلاحات به سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری نیز توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حسین قیومی از اعضای هیات رئیسه کنگره قرائت شد.در این پیام آمده است: حزب مردم‌سالاری به نوبه خود تلاش کرده است علی‌رغم پاره‌ای محدودیت‌ها و همه فراز و نشیب‌ها نشاط را به عرصه حیات اجتماعی و فعالیت‌های سیاسی بیاورد و از مردم‌سالاری سازگار با دین که حاصل ارجمند انقلاب اسلامی است دفاع کند. متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی به شرح زیر است:

مردم‌سالاری مقتضی زندگی مطلوب در روزگار ماست و مردم‌سالاری سازگار با دین، حاصل انقلاب کبیر اسلامی است و سیاست دینی، انقلابی و ملی همه ما دفاع از نظامی است که متعلق به همگان و متکی بر رای مردم و مدافع آزادی، عدالت و اخلاق است. در جمهوری اسلامی حضور همه مردم در تمامی عرصه‌ها به رسمیت شناخته شده است و لازمه آن حضور فعال، آزاد و امن همه تشکل‌ها و احزاب و گروه‌هایی است که در عین پایبندی به اصالت‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی، مدافع حقوق مسلم مردم و ناظر بر رفتار و سلوک مسوولان و منتقد منصف سیاست‌ها و رویه‌ها و پاسدار مصالح ملی و حقوق اساسی جامعه هستند.

حزب محترم مردم‌سالاری به نوبه خود تلاش کرده است علیرغم پاره‌ای محدودیت‌ها و همه فراز و نشیب‌ها نشاط را به عرصه حیات اجتماعی و فعالیت‌های سیاسی بیاورد و از مردم‌سالاری سازگار با دین که حاصل ارجمند انقلاب اسلامی است دفاع کند.

ضمن ادای احترام به همه تشکل‌ها و احزاب و گروه‌هایی که از ارزش‌های اصیل اسلامی و روش‌های مردم‌سالارانه دفاع کرده و می‌کنند؛ برای همایش سراسری حزب مردم‌سالاری آرزوی موفقیت می‌کنم.

امیدوارم این نشست‌ها در جهت فراهم کردن زمینه همدلی بیشتر میان جریان‌ها و گروه‌هایی باشد که در صداقت آن‌ها و نیز پایبندیشان به مصالح ملی و عزت میهن و پیشرفت آن و سربلندی ملت تردیدی وجود ندارد.

آیت‌الله موسوی‌تبریزی: ‌اصلاح‌طلبی دریافت درست اطلاعات و انتخاب گزینه درست است

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این همایش با اشاره به اینکه در آستانه دهه فجر قرارداریم گفت: این روزها مصادف با تشریف‌فرمایی امام راحل به تهران و تحصن علمای بزرگ قم است که می‌توان در این میان به آیت‌الله بهشتی، شهید مطهری، آیت‌الله طالقانی، دکتر سحابی و مرحوم مصدق اشاره کرد. بنده هم در آن روزها در خدمت این عزیزان در دانشگاه تهران به تلمذ می‌پرداختم و معتقدم برای گرامیداشت یاد آنها باید بزرگداشت‌هایی برای این عزیزان گرفته شود.

آیت‌الله موسوی‌تبریزی با اشاره به نقش جوانان گفت: در روزهای انقلاب جوانان با صفای نفس در مقابل شاه ایستادند و شهید شدند، اما عده‌ای هم در آشوب‌های آن موقع تندروی‌هایی صورت دادند، کسانی مانند مجاهدین خلق از این تندروی‌ها استفاده و از احساس پاک جوانان در آن روزها سوء‌استفاده‌هایی کردند و بعضا اقدام به تحریک جوانان و مردم در خصوص فحشا و منکرات کردند. خیلی‌ها در چنین روزهایی در آن زمان تلاش می‌کردند تا جوانان را به سمت تندروی سوق دهند و از احساسات آنها استفاده کنند.

مرحوم طالقانی در آن زمان می‌گفت که اسلحه ما حضور مردم و منطق است. اگر در هر موضوعی بتوانیم از احساسات مردم به خوبی استفاده کنیم و آن را در مسیر اعتدال قرار دهیم می‌توانیم پیشرفت ‌کنیم و این راه را امام راحل نیز نشان داده است به گونه‌ای که عده‌ای در آن روزها با شعار «رهبران ما را مسلح کنید» بنزین در آتش ریختند که آیت‌الله طالقانی به میدان آمد و با آنها صحبت کرد و گفت که این شعار امروز ما نیست.

وی در ادامه گفت: اگر در هر موقع و موضعی بتوانیم از جوانان و فطرت پاک آنها درست استفاده کنیم، می‌توانیم پیشرفت کنیم که حضرت امام هم بر این موضوع تاکید داشت به گونه‌ای که در سال 92 خیلی از جوانان خوب کشورمان زمانی که بنده در قم مایوس بودم و در تدارک مقدمات انتخابات ریاست جمهوری بودم، به بنده گفتند در انتخابات شرکت می‌کنیم و تحریم انتخابات را کنار گذاشتند چراکه راه سربلندی کشور شرکت حداکثری در انتخابات است.

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در بیان مشی اصلاح‌طلبی خاطرنشان کرد: ما باید همیشه حوادث را تحلیل کنیم چون ممکن است خیلی از مواقع آن‌چه ما فکر می‌کرده‌ایم پیش نیاید. در مشی اصلاح‌طلبی و در سیاست انسان‌های متعدد همیشه این‌طور نیست که بهترین نفر انتخاب شود، چون اصلاح‌طلبی با ایده‌آل‌طلبی متفاوت است و باید موانع و مقتضیات را دانست و شرایط را درک کرد.

وی افزود: ‌اصلاح‌طلبی دریافت درست اطلاعات و انتخاب گزینه درست است کمااینکه امیرالمومنین یک لحظه از کارهای خلیفه دوم غافل نماند و در خطبه سوم نهج‌البلاغه آمده که حکومت به کسی رسید که خطاهایش زیاد بود اما پوزش‌هایش هم بیش از نود بار مشهود بود مانند مسائل حکومتی و مباحث قضا و قضاوت لذا باید بگویم ایرادی ندارد که انسان با چنین آدمی کار کند و اصلاحات را به پیش برد، به عبارتی که یک انسان اصلاح‌طلب باید زبان‌شناس و سیاستمدار باشد و یک انسان انقلابی و اصلاح‌طلب باید موقعیت‌شناس باشد و بین خوب و بد، و بد و بدتر را تشخیص دهد که مساله تزاحم اهم و مهم در فقه شیعه آمده است همچنین تفاوت افسد و فاسد هم در این بین مورد اشاره است.

وی با اشاره به موضوع رد صلاحیت آیت‌الله ‌هاشمی در انتخابات اخیر اظهار داشت: امر تشخیص بسیار مهم است و یکی از کارهای احزاب همین تشخیص است و احزاب کارگاه تشخیص هستند لذا احزاب باید تشخیص خوبی در مسائل اقتصادی، سیاسی، حقوقی و مسائل دیگر را داشته باشند و بر مبنای اطلاعاتی که به دست می‌آورند به مردم اطلاع‌رسانی کنند وبگویند که مصلحت و صلاح در چیست به گونه‌ای که در انتخابات اخیر آیت‌الله‌ هاشمی را رد صلاحیت کردند اما ایشان چیزی نگفتند و اظهار کردند که من از انقلاب قهر نمی‌کنم، اما چنان به خوبی مدیریت کرد که شاید اگر کاندیدا باقی می‌ماند نمی‌توانست چنین مدیریتی انجام دهد. یا آقای خاتمی - که خدا حفظش کند - با دلسوزی و صبر بسیار زیاد برای نظام زحمت کشیدند و می‌دانند اگر نظام به هم بریزد چه خواهد شد. چون این بزرگان می‌دانند اگر نظام به هم بریزد به نفع هیچکس نیست.

آیت‌الله موسوی‌تبریزی گفت: تدبیر این عزیزان قابل ذکر و ستایش است چراکه تدبیر در عصبانیت راهی ندارد و در جایی می‌توان تدبیر کرد که اوضاع آرام باشد تا دید باز و آسوده به میدان بیایند و تدبیر کنند و تدبیر هیچ‌ وقت با عصبانیت و پرخاشگری معنا ندارد.

دادستان کل کشور در زمان حضرت امام (ره) با اشاره به روی کار آمدن دولت یازدهم تاکید کرد: در جایی می‌توان راه درست را انتخاب کرد که براساس اعتدال فکری حرکت کنیم. ممکن است خیلی‌ها امروز گلایه داشته باشند و بگویند ریاست جمهوری آقای روحانی ایده‌آل ما نیست ولی اگر بزرگانی ایشان را تأیید نمی‌کردند آیا به همین مقدار هم می‌رسیدیم یا ممکن بود ریاست دست کسانی بیفتد که امروز می‌بینید همان حرف‌های صهیونیست‌ها درباره مسائل هسته‌ای را می‌زنند.

آیت‌الله موسوی‌تبریزی گفت: آرامش و احترام امروز کشور ما و این که مخالفان نمی‌توانند ما را متهم به طرفداری از تکفیری‌ها و داعش کنند به دلیل همین تدبیر صورت گرفته است. به همین دلیل می‌گویم ادامه اصلاحات جز از راه انتخابات پیش نخواهد رفت. البته به شرطی که منیت‌ها را کنار بگذاریم، با یکدیگر مشورت کنیم و ببینیم صلاح در چیست.

وی با اشاره به نامه اخیر مقام معظم رهبری به جوانان غربی گفت: در این نامه رهبر معظم انقلاب با جوانان صحبت کردند. این نامه فقط برای اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نیست. بلکه همه ما و مسوولین باید با جوانان صحبت کنیم باید در دینداری به اصل دین توجه کرد و جوانان باید درباره دین مطالعات زیادی داشته باشند تا خودشان اصل آن را درک کنند و نباید به حرف من و عمل من نگاه کنند. اروپایی‌ها هم اگر به این نکته توجه کنند دین اسلام حتماً پویایی خود را حفظ خواهد کرد.

آیت‌الله موسوی‌تبریزی در پایان با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدوارم در انتخابات مجلس و خبرگان به شرط کنار گذاشتن منیت‌ها پیروز شویم.

حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی‌لاری: نمی‌خواهیم از زیر چتر نظام بیرون برویم

همچنین در این کنگره وزیر کشور دولت اصلاحات با اشاره به شعار کنگره حزب مردم‌سالاری مبنی بر «اصلاحات لازمه اعتدال» تصریح کرد: از این شعار دو برداشت می‌توان داشت؛ برداشت اول این است که لازمه اعتدال اصلاحات است و برداشت دوم این است که اعتدال لازمه اصلاحات است و البته شکل سومی هم وجود دارد و آن این است که اصلاحات و اعتدال لازم و ملزوم یکدیگرند.

حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات با تبریک فرارسیدن میلاد امام حسن عسگری(ع) و دهه فجرگفت: امیدوارم با حضور در مناسبت‌های مرتبط با دهه فجر از اندیشه‌ها و راه و رسم حضرت امام (ره) پاسداری و این شایستگی را پیدا کنیم که رهروان خوبی برای آن امام عزیز باشیم. موسوی‌لاری گفت: برگزاری این کنگره می‌تواند پیام‌های مختلفی داشته باشد؛ اولین پیام این است که حرکت در مسیر تحزب‌،حرکت در چارچوب تشکیلات قانونی و نهادهای مدنی بعنوان امری نهادینه شده در جمهوری اسلامی ایران است، با اینکه قانون اساسی به تحزب اهتمام داشته و راه را در جهت سامان‌یابی نهادهای مدنی باز کرده است، اما همواره این موضوع، موضوعی بوده که نمی‌توانیم مدعی باشیم که خوب، صحیح و کامل نهادینه شده است.

وی با بیان اینکه نگاه به مقوله تحزب همواره با شک و تردید همراه بوده است گفت: البته سیر حرکت به گونه‌ای است که همه ‌آنها که با شک و تردید به این موضوع نگاه داشتند امروز مسیر نسبت به قبل متفاوت شده و حتی کسانی‌که تحزب را مثبت نمی‌دانستند و به آن تردیدآمیز نگاه می‌کردند، دریافته‌اند که تحزب مقوله‌ای مثبت است و کسانی‌ که روزی فکر می‌کردند برای وجیه‌المله بودن نباید عضو حزبی بود، این فکرها را کنار گذاشته‌اند و اصل پذیرش سلایق و تنوع افکار را به رسمیت شناخته‌اند..

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه به هر ترتیب در جمهوری اسلامی اصل وجود سلایق متعدد در قالب احزاب، تشکل‌ها و نهادهای مدنی به رسمیت شناخته شده است، به شعار این کنگره (اصلاحات لازمه اعتدال) اشاره کرد و گفت: وقتی در قالب یک حزب و نهاد مدنی حرکت خود را سامان می‌دهیم باید هدف خود را نیز مشخص کنیم و قاعدتاً هدف ما این است که جامعه‌مان به بهترین وجه در زمینه‌های مختلف از جمله فرهنگ، اقتصاد،‌ مدیریت اجرایی، ارتباطات بین آحاد جامعه و همچنین ارتباط بین حاکمیت و توده‌های مردم به بهترین وجه اداره شود.

موسوی‌لاری با تاکید بر اینکه اصلاحات یعنی آنکه همواه تلاش کنیم راه رفته را ببینیم تا کمی و کاستی‌ها را اصلاح‌کنیم و راه آینده را به درستی انتخاب کنیم، یادآور شد: هدف، اصلاحات است و ما باید بهترین روش را انتخاب کنیم که بگوییم اصلاحات لازمه اعتدال است یا اعتدال لازمه اصلاحات است، یک اصل اساسی وجود دارد و آن اینکه اصلاح‌طلبی درون خود نمی‌تواند خشونت و افراط را بپذیرد و با خشونت و افراط نمی‌توان راه اصلاح‌طلبی را پیمود.

موسوی‌لاری اظهار کرد: چه بگوییم اصلاحات لازمه اعتدال و چه بگوییم لازمه اصلاحات، اعتدال است باید روی یک اصل تکیه کنیم و آن این است که نمی‌شود راه اصلاح‌طلبی را با پرخاشگری و خشونت‌گری پیمود.

این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: با بیان این‌که اعتدالگری یک راه، روش و وسیله برای رسیدن به هدف و تبیین گفتمان است، اظهار کرد: گفتمان حاکم بر جامعه ما گفتمان اصلاح‌طلبی است و طبیعتاً از مسیر اعتدال می‌توان به آن رسید.وی در ادامه اظهار کرد: وقتی می‌گوییم اصلاحات یعنی این‌که ما می‌خواهیم زیر چتر قانون اساسی و این نظام مشکلات را رفع کنیم و نمی‌خواهیم این چتر از سر ما برداشته شود. در واقع اصلاحات زیر چتر قانون اساسی حرکت می‌کند.موسوی‌لاری خاطرنشان کرد: البته در جاهایی قانون اساسی مورد بی‌مهری قرار گرفته که باید این بی‌مهری‌ها را برطرف کرد و اگر این اتفاق بیفتد مسیر درستی شکل خواهد گرفت که ما اسم آن را اصلاحات می‌گذاریم.وی افزود: در قانون اساسی آمده است که مردم ما می‌توانند در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند. البته گاهی اوقات در نوع تلقی از قوانین اشتباهاتی رخ می‌دهد.

وقتی گفته می‌شود که مردم حق انتخاب دارند باید پرسید که چه زمانی این حق بروز و ظهور پیدا می‌کند. در اینجا یک موضوعی محل اختلاف است و آن این‌که آیا مقامات مسوول در انتخابات اعم از ناظر و مجری وقتی می‌خواهند احراز صلاحیت کنند اول از همه باید با عینک بدبینی به همه نگاه کنند؟ یک سری دیگر هم معتقدند که همه را اصالتاً صالح بدانیم مگر این‌که خلاف آن ثابت شود.موسوی لاری گفت: اصلاح‌طلبان در این موضوع این‌که از همان اول با عینک بدبینی به همه کنشگران سیاسی نگاه کنیم را قبول ندارند.

این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز همچنین اظهار کرد: در قانون اساسی آمده است که ابراز نظر جامعه و حضور مردم در عرصه کدگذاری و قانون‌گرایی یکی به شکل انتخاب نماینده‌ای است که در مجلس قانون‌گذاری می‌کند و دیگر این‌که آمده است در مواردی می‌شود مستقیماً از مردم نظر خواست. نمایندگانی که روی صندلی سبزمجلس می‌نشینند از کجا این حق را پیدا کرده‌اند مگر نه این است که از طرف مردم چنین حقی پیدا کرده‌اند. حال مواردی است که می‌شود که خود مردم مستقیماً نظر دهند.وی با بیان این‌که چرا ما نمی‌توانیم واژه‌ای را که در قانون اساسی آمده بکار بگیریم و بگوییم که در مواردی می‌شود به آرای عمومی مراجعه کرد، ادامه داد: گاهی اوقات مسأله‌ای ساده است اما مراجعه به آرای عمومی می‌تواند کمک کند و البته این‌که چه موضوعی در این حد است خود مسأله‌ای است.

موسوی‌لاری در ادامه با بیان این‌که پیش روی اصلاحات یک سلسله مشکلات و موانع وجود دارد که باید آنها را شناسایی کرد،‌ گفت: وقتی شما می‌گویید اصلاح‌طلبم یعنی پرخاشگر افراطی و مرز نشناس نیستم افزود: یک عده نون‌شان در دعواست و دلشان می‌خواهد جامعه همیشه مشکل داشته باشد و درگیری بین اقشار جامعه وجود داشته باشد تا آنها فلسفه وجودی‌شان را شکل دهند و یا اینکه موجودیت‌شان را حفظ کنند.وی افزود: از آنجا که فضای انتخابات را پیش رو داریم باید بدانیم که جریانی آرامش جامعه را به نفع خودش نمی‌بیند و می‌خواهد جامعه را به سمت چالش و درگیری بکشاند و می‌خواهد و دوست دارد با لطایف‌الحیل کاری کند که از فضای آرامش دور شویم.

حال باید یک راهبرد اصلی را مدنظر قرار دهیم و آن، این‌که نباید بگذاریم فضای جامعه به سمت تندی رود.این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز افزود: باید مراقبت کنیم سلایق متنوع و اختلاف برداشت‌ها به اختلاف مسیر و هدف منتهی نشود و اجماع اصلاح‌طلبان اصلی است که نباید هیچکدام از تشکل‌های اصلاح‌طلب از آن عبور کنند.موسوی لاری گفت: ممکن است دست‌هایی تلاش کنند فضایی به وجود بیاید که طی آن یک جبهه حیدری نعمتی درون خود داشته باشیم.وی با بیان این‌که وحدت یعنی این‌که در هدف مشترک مسیرمان را طی کنیم و راهمان را بشناسیم، خاطرنشان کرد: چگونه راه رفتن را باید با هم تمرین کنیم. چرا که در غیر این صورت همین موضوع می‌تواند باعث اختلاف شود.این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در پایان همچنین تأکید کرد که گام نخست اصلاح‌طلبان در مسیر پیش رو باید اجماع باشد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسن رهامی: لازمه جمهوریت گردش آزاد اطلاعات و قدرت است

رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز در این گردهمایی، گفت: کسی که در فساد دست داشته حق ندارد روی صندلی ای بنشیند که زمانی جایگاه بزرگانی همانند مدرس بوده است. حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رهامی رییس کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان اظهار داشت‌: فرمایشات پیامبر اکرم(ص) در جهت اصلاح جامعه امت اسلامی و در جهت پیشبرد اهداف شریعت می‌تواند راهگشا باشد، خصوصا اینکه هماکنون در جهان اسلام در جهت ارتباط و همدلی میان مسلمانان سخنان پیامبر اسلام حائز اهمیت است. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حدیثی از پیامبر‌(ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) فرموده که اگر دو صنف از امت من اصلاح شوند جامعه اصلاح می‌شود و اگر این دو صنف فاسد شوند جامعه فاسد خواهد شد و این دو صنف علما و امرا هستند. عالمان و نخبگان کسانی هستند که وظیفه‌شان مثل انبیا اصلاح و تربیت جامعه است و اگر کارگزاران پاکدست، سالم، مدیر و مدبر باشند جامعه اصلاح می‌شود.

این فعال اصلاح‌طلب در ادامه اظهار کرد: پیامبر فرمودند اگر به جامعه‌ای وارد شدید و دیدید که مردم به حق هم تجاوز نمی‌کنند و سالم زندگی می‌کنند، سراغ عالمان و حاکمان جامعه بروید و اگر فساد در آن حامعه حاکم بود باز هم به سراغ حاکمان و علمای آن جامعه بروید چراکه اگر جامه‌ای با فساد روبرو باشد، بی‌شک دلیل آن نقص و کم و کاستی در رفتار عالمان و حاکمان آن جامعه است و از این حیث توسعه احزاب و سر و سامان دادن به جامعه آن‌ها به عنوان مقدمه، برای جامعه مورد نظر واجب است. وی ادامه داد: اگر علما کار تربیت را‌‌ رها کردند و به تجارت شکر و آهن روی آوردند، مطمئنا آن جامعه فاسد و آلوده خواهد شد و اگر عمرا فاسد شدند و در اختلاس‌ها و فسادهای اقتصادی ورود کردند، دیگر نمی‌توانند در هیچ بابی اظهار نظر کنند و سخن بگویند.

وی با اشاره به نزدیک شدن ایام دهه فجر گفت: اینکه خوشحالیم در آستانه دهه فجر و رخ دادن انقلاب اسلامی هستیم و اینکه خرسندیم که نظام شاه را سرنگون کرده‌ایم و جمهوری اسلامی آورده‌ایم، باید بدانیم که این تنها تغییر اسم نیست و تنها تغییر اسم حائز اهمیت نخواهد بود چراکه باید از درون تغییر کرد بطوریکه لازمه جمهوریت حضور تمام عیار مردم‌، گردش آزاد اطلاعات و قدرت است‌؛ که حضور احزاب لازمه گردش آزاد قدرت و آزادی مطبوعات لازمه گردش آزاد اطلاعات به حساب می‌آید و لازمه گردش آزاد اطلاعات، آزادی بیان و آزادی مطبوعات و تعطیل نشدن یک روزنامه بخاطر یک مقاله است که تمامی دنیا به این امر واقفند و بدان احترام می‌گذارند.

رهامی ادامه داد: تعطیلی یک روزنامه و مطبوعات اعدام یک شخصیت است، لذا ما حامی نظام و جمهوریت هستیم و خواهان آن هستیم که قانون اساسی با تمام ابزار‌ها اجرا شود یعنی بعد از وارد شدن به عرصه سیاست، باید مسوولیت تمام قوا و تمام اشخاص مشخص باشد.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به نشر فسادهای اخیر، تصریح کرد: اگر برخی افراد در هر قوه‌ای در فساد دست داشته‌اند، قوه قضاییه باید با آنها برخورد کند و مطمئنا بهتر این است که به جای برخورد با نشر نامه مطهری در مطبوعات، با این افراد برخورد شود چرا که صندلی مجلس جای کسانی مانند شهید بهشتی و شهید مدرس است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های ناظر چه کردند که این حجم از فساد مالی به وجود آمد، گفت: در 200 سال اخیر تاریخ کشور ما، این حجم فساد بی‌سابقه است و باید سوال شود که چه کسانی مسوول این موضوع بوده و هستندو باید مشخص شود که چه کسانی مسوول خروج بیت المال بوده‌اند و چه کسانی باید نظارت می‌کردند و این کار را انجام نداده‌اند. رهامی افزود: بخشی از مشکلاتی که برای جوانان ما وجود دارد، از همین اختلاس‌ها و فسادها نشات می‌گیرد و باید سوال شود آیا کسانی که در این اختلاس‌ها شرکت داشته‌اند، مسوول مشکلات جامعه نیستند؟

رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همچنین اظهار کرد: ما ملتزم به اجرای بند بند قانون اساسی هستیم و در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب پیوندمان را با امام و شهدا تجدید می‌کنیم. لازمه حفظ نظام قانومند شدن احزاب و حاکم شدن خرد جمعی است. چون دوره شخص‌سالاری به لحاظ تاریخی تمام شده است. حضور در احزاب و آموزش مردم نسبت به حقوق‌شان و دخالت مردم در تمام شئون مملکت واجب است. من توسعه احزاب را یک امر مقدس شرعی برای حفظ نظام می‌دانم و امیدوارم حزب مردم‌سالاری در این توسعه قدم مناسب را بردارد. این استاد دانشگاه ادامه داد: باید مشخص گردد که در یک انتخابات کدام حزب از چه کسی با چه برنامه ای حمایت کرده است چون زمانی که شخصی رأی می‌آورد باید به وعده‌های خود ملزم باشد و اگر فسادی روی داد باید مشخص شود که چه کسانی از این شخصیت‌ها برای رسیدن به این جایگاه حمایت کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: عالمان و نخبگان کسانی هستند که وظیفه شان مثل انبیا اصلاح و تربیت جامعه است و اگر کارگزاران پاک دست، سالم، مدیر و مدبر باشند جامعه اصلاح می‌شود.این استاد دانشگاه اضافه کرد: در بحث احزاب و توصیه به فعالیت‌های سیاسی و سر و سامان دادن به تشکل‌ها فعالیت حزبی؛ صرف کردن وقت و سرمایه مادی واجب تلقی می‌شود.

رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در پایان تصریح کرد: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که فردسالاری کارایی ندارد و دوره جمع‌گرایی است لذا باید دخالت فرد فرد مردم در انتخابات صورت گیرد و به نظر بنده این امر، یک بحث واجب شرعی به حساب می‌آید که امیدواریم قدم‌های موثری در این خصوص برداشته شود تا در آستانه دهه فجر در مقابل خون شهدای انقلاب و اسلام شرمنده و سرافکنده نشویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا: وزارت کشور دست نفوذی‌های دولت قبل را کوتاه کند

در ادامه برنامه قائم مقام حزب اعتماد ملی نیز با اشاره به برگزاری چنین کنگره‌ها و همایش‌هایی گفت: اکنون فصل بهار کنگره و همایش احزاب را شاهد هستیم و این نشان می‌دهد دولت تدبیر و امید قدم‌های بسیار خوبی در رابطه با احزاب برداشته است. وی ادامه داد: عملکرد دولت یازدهم موجب شده تا احزاب با فراغ بال بتوانند برنامه ریزی کنند و چنین کنگره‌ها و همایش‌هایی را برگزار کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا خاطر‌نشان کرد: در زمینه احزاب، فصل بسیار تاریکی را در 8 سال گذشته داشته‌ایم که آن را پشت سر گذاشته‌ایم و برای جبران آن یک جهش برای فضای سیاسی کشور و رسیدن به آرمان‌هایمان را لازم داریم و این کنگره‌ها می‌تواند زمینه ساز بستر مناسبی برای انتخاب آینده باشد زیرا سال آینده 2 انتخابات مهم را پیش رو داریم.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در ادامه افزود: بعد از رحلت امام در هر انتخابات با مشکل تایید صلاحیت‌ها رو به رو شدیم. کسی مشکلی با بررسی ندارد، ولی مسئله این است که قانون حاکم باشد، نه سلایق اشخاص. البته ما در دولت‌های گذشته مشکل نظارت را داشتیم ولی در دولت قبل مشکل اساسی‌تر، هیات‌های اجرایی بودند، چون تنگ نظری در اجرا کمی بیشتر وجود داشت، اما خدا را شکر در دولت روحانی چنین مشکلی نبوده و وجود ندارد. اکنون امیدواریم وزارت کشور همت کند و دست دولتیان گذشته را که اکنون در دولت فعلی وجود دارند، کوتاه کند و به شکلی قانونمند عمل کند. هیچکس در این زمینه بحثی ندارد که باید فیلتری برای تایید صلاحیت افراد در انتخابات وجود داشته باشد؛ ولی آیا باید قانون حاکم باشد یا سلیقه اشخاص مخصوصی که وظیفه نظارت برعهده دارند؟

وی با بیان اینکه اکثریت کسانی که رد صلاحیت شده‌اند، برگه‌ای با نوشته شما احراز صلاحیت نشده‌اید، می‌گیرند، یادآور شد: یک زمان است گفته شده برای احراز صلاحیت باید از 4 مرجع استعلام گرفته شود، حال آن 4 مرجع استعلام مثبت داده‌اند و چند نفر به ما می‌گویند که صلاحیت شما برای ما احراز نشده است. منتجب نیا اضافه کرد: به عنوان یک طلبه و استاد دانشگاه و کسی که با حقوقدان‌ها سر و کار دارم، می‌گویم این مسئله یک کار غیرحقوقی و غیرشرعی است که اصل بر فساد باشد و همه را فاسد بدانیم، مگر اینکه برای ما چند نفر ثابت شود و حال این مسئله تبدیل به حربه سیاسی شده است.

وی با اشاره به شیوه تأیید صلاحیت کاندیداها برای انتخابات با بیان اینکه باید از یک فاجعه پیشگیری شود، گفت: من از آقای‌ هاشمی خواستم حالا که مجمع تشخیص نظام در حال بررسی سیاست‌های کلی انتخابات است به این مسئله‌ (رد صلاحیت‌ها) خاتمه دهد. در ادامه اظهار داشت: از آقای دکتر مطهری می‌خواهم در این خصوص کار کنند و مانع از فاجعه رد صلاحیت‌ها بشوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ‌حربه احراز صلاحیت در دست برخی افراد است، بنابراین باید مشخص شود که این موضوع در حوزه اختیارات مرجع چهارگانه است یا مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا شورای نگهبان. مجلس شورای اسلامی باید این مسئله را بررسی کند و برای یک بار هم که شده ریشه این تناقض را دربیاورد تا حیثیت افراد زیر سوال نرود.

علی مطهری: دل ما بیشتر برای انقلاب می سوزد یا تندروها؟

علی مطهری نیز در ادامه کنگره با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در مورد شعار این کنگره مبنی بر این‌که اصلاحات لازمه اعتدال است، گفت: من این شعار را بدین شکل تکمیل می‌کنم که اصلاحات و پایبندی به اصول لازمه اعتدال است.علی مطهری نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: برای این‌که ما اعتدال انقلاب اسلامی را حفظ کنیم خوب است هر چند سال یک بار در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یک آسیب‌شناسی از انقلاب داشته باشیم و راه طی شده را ارزیابی کنیم و ببینیم چگونه این راه طی شد و در کجا نقایص وجود داشت و همچنین در کجا موفق بودیم و در کجا عقب‌گرد داشته‌ایم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شهید مطهری قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هشدار دادند و گفتند که ممکن است نهضت اسلامی با آفاتی مواجه شود، که نفوذ اندیشه‌های بیگانه، تجددگرایی افراطی، رخنه فرصت‌طلبان، ‌ناتمام گذاشتن نهضت و آفت معنی هستند. در تبیین نفوذ اندیشه‌های بیگانه که یکی از این آفات است گفت: این‌که اندیشه غیراسلامی به نام اسلام وارد اندیشه انقلاب شود یکی از آفات مورد توجه بود که البته این موضوع شاید امروز مشکل اساسی ما نیست.

وی ادامه داد: همچنین مساله تجددگرایی افراطی و این‌که بخواهیم اسلام را باب طبع زمان کنیم و برخی احکام را به بهانه مقتضیات زمان تغییر دهیم یکی دیگر از این آفات است که البته امروز کمتر دچار این آسیب هستیم. اما مسأله رخنه فرصت طلبان یکی دیگر از آفت‌ها است که امروز از مشکلات ما قلمداد می‌شود. همچنین مسأله ابهام طرح‌های آینده از دیگر آفات است که ما از ابتدای انقلاب با این مشکل مواجه بودیم و مخصوصاً در مسائل اقتصادی از ابتدای انقلاب خودمان هم درست نمی‌دانستیم که می‌خواهیم چه کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: آفت معنی هم یکی دیگر از آفت‌هاست و به این معناست که قدرت طلبی‌ها زیاد، و اخلاص‌ ما کم شود. کم شدن اخلاص و حسن نیت و زیاد شدن قدرت طلبی‌ها و هواهای نفسانی از دیگر آفت‌هایی است که امروز با آن مواجه‌ایم. وی افزود: اگر بخواهیم آسیب‌های امروز انقلاب را فهرست کنیم یکی از آنها که مخصوصا در چند سال اخیر بر کشور ما حاکم بوده و افزایش پیدا کرده عدم تحمل منتقد و مخالف است.

علی مطهری یکی دیگر از آسیب‌ها را مسئله آزادی بیان دانست و گفت: متاسفانه در دولت جدید آزادی بیان کمتر شده است از آنجایی که این دولت گرایش به اصلاح‌طلبی دارد فشار بیشتری روی آن وارد است و من که با مطبوعات و رسانه‌ها در ارتباط هستم و مطالبی را بیان می‌کنم وقتی رسانه‌ها را بررسی می‌کنم می‌بینم که خودسانسوری بیشتر شده و مطبوعات امروز خیلی بیشتر از دولت گذشته از توقیف شدن و لغو امتیازشان می‌ترسند و این یک اشکال جدی است.

عضو سابق هیات نظارت در همین راستا روشن شدن تکلیف هیأت نظارت بر مطبوعات را یک ضرورت دانست و اظهار کرد: من 4 سال عضو آن هیات بودم و از نهادهای مختلف افرادی در آن عضویت داشتند، در هیات یک تصمیم کار‌شناسی گرفته می‌شود اما می‌بینیم که از طرفی دادستانی اعلام جرم می‌کند و رسانه‌ای را می‌بندد. پس فلسفه این هیات چیست؟ یا باید این هیات بسته شود و در اختیار دادستانی قرار گیرد یا ‌آنکه بدون مجوز این هیات، روزنامه‌ای بسته نشود. وی در ادامه سخنان خود با مورد توجه قرار دادن موضوع آزادی تفکر و بیان، گفت: شهید مطهری معتقد بودند که در جمهوری اسلامی حتی احزاب غیراسلامی حق فعالیت دارند منتهی مشروط بر این‌که با نام اسلام فعالیت نکنند. خود امام هم می‌فرمودند که حتی کمونیست‌ها در جمهوری اسلامی حق فعالیت دارند. حال شما این موضوع را با وضع امروز ما مقایسه کنید. ما نباید برخی رفتارها و تصمیمات دوره جنگ را به امروز سرایت دهیم. در آن زمان محدودیت‌هایی وجود داشت.

مطهری در ادامه گفت: به صرف انتقاد افرادی را بازداشت و زندانی می‌کنید در حالی که این رویکرد با سیره ائمه اطهار (ع)، پیغمبر (ص) و امیرالمومنین (ع) سازگار نیست چرا که می‌بینیم مخالفین حضرت علی (ع) در مقابل ایشان حتی فریاد می‌زدند و امیرالمومنین حتی حقوق اینها را قطع نکرد. مادامی که دست به سلاح بردند که در این صورت این افراد محارب و قیامشان مسلحانه می‌شود که تکلیفشان روشن است بنابراین تا فرد و گروهی دست به سلاح نبرده نباید به جرم مخالفت او را محدود کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ما به غربی‌ها انتقاد می‌کنیم که شما درباره هولوکاست اجازه اظهارنظر و بررسی به کسی نمی‌دهید و فقط یک تحلیل باید مطرح شود. حالا همین کار را ما درباره حوادث 88 داریم و میگوییم همه باید یک حرف بزنیم. کسی حق ندارد حرف دیگری بزند.مطهری با بیان اینکه مگر اتفاقی که در مجلس افتاد چه بود؟گفت: برخی می‌گویند شما حق ندارید درباره فتنه 88 صحبت کنید و می‌گویند این تصمیم نظام است و نباید درباره آن حرف بزنید. بالاخره ممکن است تصمیم نظام هم اشتباه بوده باشد.

وی با مورد توجه قرار دادن موضوع ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب اسلامی، گفت: هر انقلابی ریزش‌ها و رویش‌هایی دارد و رهبر معظم انقلاب نیز این موضوع را مورد توجه قرار دادند. اما مقصود ایشان ریزش‌های طبیعی است نه این‌که ما اصرار بر ریزش‌ها داشته باشیم و فکر کنیم هرچه این ریزش‌ها بیشتر باشد بهتر است و در این راستا فکر کنیم که می‌توانیم افراد را هل دهیم تا از قطار انقلاب پیاده شوند.

وی در ادامه گفت: چرا عده‌ای اصرار بر ریزش دارند. این افراد معتقدند که هر چه ریزش بیشتر داشته باشیم، بهتر است. معتقدند ‌هاشمی، خاتمی، ناطق، کروبی و موسوی از قطار انقلاب پیاده شوند و رسایی و کوچک‌زاده باقی بمانند، این حرف‌ها باعث نگرانی انقلاب است. نماینده مردم تهران در مجلس افزود: این دوستان فکر می‌کنند من دلبسته موسوی و کروبی‌ام اما بحث این حرف‌ها مطرح نیست، چرا که این آسیب است و همه باید با هم باشیم. چرا می‌خواهیم افراد را هل بدهیم و از قطار انقلاب پیاده کنیم؟ متاسفانه به جای وحدت به دنبال طرد افراد هستیم و دایره انقلاب را محدود می‌خواهیم بکنیم.

وی در همین راستا اضافه کرد: آنچه مدنظر من است نوع برخورد با منتقدان و مخالفان است.

ما باید این راه را تغییر دهیم. وقتی کسی خودش می‌گوید من نظام را قبول دارم چرا هلش می‌دهید؟ هر وقت چنین شخصی سلاح به دست گرفت بحث دیگری است. اما می‌خواهیم افراد را طرد و از دایره انقلاب بیرون کنیم.مطهری گفت: آیا دل ما بیشتر برای انقلاب می‌سوزد یا دل این تندروها که این طرف و آن طرف هستند.وی در ادامه سخنان خود وقتی در حال گفتن این جمله بود که منی که از شب 15 خرداد از بازداشت شهید مطهری... اشک ریخت و این جمله‌اش ناتمام ماند.وی در ادامه اظهار کرد: مسأله نفوذ فرصت‌طلبان بسیار مهم است.

حتی وقتی زمانی گفتند که انقلاب فرزندخور است شهید مطهری می‌گویند انقلاب فرزندخور نیست، کوتاهی رهبران نهضت و انقلابیون راستین است که باعث می‌شود که انقلاب فرزندان خود را یکی یکی از بین ببرد. ولی اگر ما هوشیار باشیم و از رخنه فرصت‌طلبان جلوگیری کنیم، این موضوع یک قاعده کلی نیست و زمانی پیش می‌آید که ما غفلت می‌کنیم و کسانی وارد می‌شوند تا انقلابیون راستین را به حاشیه برانند و شعارهای تند سر دهند.

وی همچنین کم شدن خلوص و ایمان و معنویت را از آفت‌های مورد توجه انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: شهید مطهری می‌فرمودند اگر یک انقلاب مذهبی خلوص نیت‌اش را از دست بدهد زودتر آسیب می‌بیند چرا که ادعای معنوی دارد و مخصوصاً این موضوع درباره اصولگرایان بیشتر صدق می‌کند. چرا که ادعای اسلام و ولایت‌مداری بیشتر است. در حالی که بی‌تقوایی در این میان زیاد است. مثلاً این‌که خبر را ناقص و آن‌طور که دوست دارند منتشر می‌کنند.

مطهری اظهار کرد: من در آن جلسه مجلس گفتم اگر روز 9 دی منشأ تفرقه در کشور باشد دیگر یوم‌ا‌لله نخواهد بود بلکه یوم‌الشیطان است اما این رسانه‌ها نوشتند مطهری گفته که 9 دی یوم‌الشیطان است و این موضوع از مواردی است که به انقلاب آسیب می‌زند.وی در ادامه با بیان اینکه من معتقدم دیوار مصنوعی بین اصولگرایی و اصلاح‌طلبی باید شکسته شود، گفت: برای خودمان دسته‌بندی‌هایی درست کرده‌ایم که بر اساس آن کسی که اصولگرا است نمی‌تواند اصلاح‌طلب باشد و برعکس. در این راستا من معتقدم معتدل‌های اصولگرایی و اصلاح‌طلبی متحد شوند و در مقابل افراط‌ها و فرصت‌طلبی‌ها بایستند تا انشاءالله آینده بهتری داشته باشیم.

وی در ادامه بازگشت به قانون اساسی را راه‌حل اساسی مشکلات دانست و افزود: ما یک قانون اساسی بسیار خوب و مترقی داریم اما خودمان با ایجاد شوراهایی یکی یکی اصول را نقض کرده‌ایم. یک شورایی درست کردیم که می‌تواند در کار قوه قضائیه دخالت کند. شورای دیگری هم می‌تواند در آموزش عالی دخالت کند و اساساً این شوراها در مقابل مجلس قانون‌گذاری می‌کنند. اینها را باید اصلاح کنیم و ملاک را قانون اساسی قرار دهیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در سیزدهمین کنگره سراسری این حزب؛ روش و منش تفکر احمدی‌نژادی مرد و دیگر برنمی‌گردد

دکتر مصطفی کواکبیان در ادامه برنامه‌های کنگره سالانه و سراسری حزب مردم‌سالاری ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های یکسال گذشته حزب نکاتی در زمینه ادعای برخی مدعیان اصولگرایی و انتخابات مجلس دهم مطرح کرد که متن کامل سخنان وی به شرح زیر می‌باشد؛

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله الذی هدانا لهذا و ماکنا لنهتدی لولا ان هداناالله

قال الامام الحسن العسکری(ع):

جعلت الخبائث فی بیت و جعل مفتاحها الکذب

خداوند سبحان را شاکرم که بار دیگر در قالب سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری با شما منتخبان حزبی از سراسر کشور و فعالان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، مطبوعاتی، دانشگاهی، حوزوی مسوولان اجرایی و نمایندگان محترم ادوار مجلس شورای اسلامی سخن می‌گویم از حضور یکایک شما سروران حاضر در کنگره و همچنین سخنرانی همه عزیزان کمال قدردانی و تشکر را دارم از هیات رئیسه محترم کنگره (آقایان دکتر محسنی، حاج آقا قیومی، آقای روانبخش، مهندس اقبال محمدی و خانم جهازیان) و آقایان موسوی تبریزی، موسوی لاری، محسن رهامی، رسول منتجب‌نیا، علی مطهری و دکتر عارف تشکر ویژه دارم از اجرای خوب گروه تواشیح و کلیپ شاخه هنرمندان حزب سپاسگزارم به ویژه از پیام گرانسنگ حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام (که حاج آقای علیخانی به خوبی قرائت کرد) و همچنین پیام رئیس محترم دولت اصلاحات جناب آقای سیدمحمد خاتمی کمال تشکر و امتنان را دارم.

پیروزی قهرمانانه حزب‌الله لبنان در شبعا توسط گروه شهدای قنیطره را تبریک می‌گویم و امروز هشتم ربیع‌الثانی سالروز فرخنده ولادت حضرت امام حسن عسکری (ع) را به همه ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت و فرزند بزرگوار ایشان حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداه تبریک و شادباش می‌گویم، پیشاپیش دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و سالروز ورود قهرمانانه امام راحل عظیم‌الشان(ره) را به مقام معظم رهبری و بیت‌ شریف امام و ملت سرافراز ایران اسلامی و مستضعفان جهان به ویژه شما حضار محترم تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

عزیزان سخنانم را با روایتی از امام یازدهم امام حسن عسکری(ع) آغاز می‌کنم سه سال پیش در چنین روزهایی هنگام سوال از رئیس دولت سابق پس از سخنان آقای علی مطهری این حدیث را در صحن علنی مجلس خواندم که تمام پلیدی‌ها در خانه‌ای قرار گرفته است که کلید آن خانه، دروغگویی است.

راستی چه دروغ‌هایی که نه تنها آن روزها بلکه همین روزها در صحنه سیاست با کمال بداخلاقی گفته می‌شود خداوند گویا چنین تقدیر کرده است که این روزها رئیس دولت نهم و دهم و معاون اول ایشان این چنین پشت یکدیگر را خالی می‌‌کنند و علیه یکدیگر نامه منتشر می‌کنند و برخی مدعیان اصولگرایی که آن روزها از آنان تبرک می‌جستند این روزها اعلام برائت می‌کنند. آری این‌ها همه ریشه در بداخلاقی دارد اینها همه ثمره جدایی سیاست از اخلاق است اگر دو سال پیش در کنگره یازدهم نام کابینه پیشنهادی حزب مردم‌سالاری را دولت اخلاق نامگذاری کردیم می‌خواستیم که دیگر این بداخلاقی‌ها تکرار نشود و بی‌انضباطی‌های مالی و تخلفات عدیده و دور زدن قانون تکرار نشود.

راستی در همان موقعی که ما در مجلس فریاد می‌کشیدیم سردمداران محترم جناح اصولگرا لطفا نام ده‌ها نماینده مجلسی که از امثال آقایان رحیمی و سعید مرتضوی پول گرفتند را افشا کنید دیگر نیازی نبود که برخی از همان وامداران با کمال وقاحت بگویند و امروزه مدعی شوند ما از اول هم با امثال احمدی‌نژاد و آقایان مذکور فاصله داشتیم! البته امیدواریم دوست ما آقای پیرموذن عقب‌نشینی نکنند و موضوع را حتما پیگیری نمایند.

آری برخی مدعیان دینداری و در عمل «سکولار» در عرصه سیاست‌ «صادقانه» نقش ایفا نمی‌کنند. راستی چه کسانی آن روزها در برابر جمله «به نام خدا و به نام احمدی‌نژاد» سکوت کردند؟ چه کسانی وقتی گفته شد به قول یک نفر مسلمان سوری «اگر خداوند بخواهد یک پیامبر جدیدی بفرستد نامش احمدی‌نژاد است» لب فرو بستند و امروزه همان‌ها می‌گویند اساسا رحیمی اصلاح‌طلب بوده است!! یا للعجب!

راستی مگر غیر از این بود که امثال بنده طرح تحقیق و تفحص از عملکرد مالی معاون اول را به هیات رئیسه مجلس هشتم دادم اساسا اجازه طرح به آن داده نشد؟ مگر غیر از این است که طرح تحقیق و تفحص اینجانب از حساب ذخیره ارزی و عملکرد بانک مرکزی را علی‌‌رغم تصویب کمیسیون برنامه و بودجه در صحن علنی عقیم گذاشتید؟ آری بی‌صداقتی در عرصه سیاست را تا به آنجا می‌کشانید که گویا امثال بابک زنجانی‌ها، امیر منصور آریا‌ها، رحیمی‌ها و سعید مرتضوی‌ها گویا چنان پاک‌دست بودند که صرفا در اثر حشر و نشر با اصلاح‌طلبان آلوده شدند!!

بیائیم اخلاق مدارانه همگی به ویژه عناصر معتدل و متدین جناح‌های سیاسی با مردم رو‌راست باشیم و تخم نفاق و دورویی و دروغگویی و فساد و تهمت و افترا و شایعه را از ساحت سیاست دینی خودمان ریشه‌کن کنیم!

راستی چرا دغدغه قدرت‌طلبی در عده‌ای چنان رسوخ می‌کند که همه چیز را از عینک جناحی می‌بینند؟ برای تضعیف دستگاه دیپلماسی علی‌رغم تاکیدهای مکرر و تائیدهای همیشگی مقام معظم رهبری از تیم‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای، این روزها مذاکره در حال قدم زدن را ذلت می‌پندارند اما یکسال مذاکره غیررسمی دولت احمدی‌نژاد با آمریکا (که ما خبر داشتیم) را اوج عزت می‌دیدند؟ این افراد از کنار فقر و بیکاری و تورم و تنگدستی و فشار اقتصادی بر مردم و افزایش طلاق و کاهش سن اعتیاد و بالا رفتن سن ازدواج و افزایش سکته‌های مغزی، افزایش جرم و جنایت و اختلاس‌های کلان مالی و اقتصادی و سرقت و زورگیری و ناامنی و اسیدپاشی و و و به راحتی می‌گذرند و اساسا این‌ها را ذلت نمی‌پندارند اما برای دستیابی به منافع ملی آن هم در چارچوب خطوط قرمز نظام و زیر نظر شورای‌عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری و تلاش برای لغو تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی دائما دلواپس و برآشفته می‌شوند فاین تذهبون؟

راستی آیا بهتر نیست که منافع ملی را منافع همه ملت پنداریم و به جای عینک جناحی همگی با اتحاد و انسجام و اجماع ملی نه تنها به دنبال تضعیف، سوال و استیضاح و امثال آن نباشیم بلکه همگی زمینه‌ای فراهم کنیم که بتوانیم در سی‌وششمین سالگرد فجر انقلاب اسلامی با حضور پرشور و گسترده همه آحاد ملت مهمات اسلحه سربازان عرصه دیپلماسی را تضمین کنیم. آری ما می‌توانیم اگر بخواهیم و روراستی با ملت را سرلوحه اعمالمان قرار دهیم به پیروزی‌های بزرگ برای ایران اسلامی دست یابیم.

در اینجا پنج نکته را به اختصار بیان می‌کنم اول در مورد عملکرد یکساله حزب که ما در این مدت یکی از پرمشغله‌ترین عملکردها را در تاریخ حزب مردم‌سالاری داشتیم.

14 نشست شورای مرکزی و 22 جلسه دفتر سیاسی داشتیم.

4 همایش فصلی و 5 همایش استانی بزرگ و عمومی را برگزار کردیم.

که همایش «ما دل‌ آرامیم» در تهران، بسیار انعکاس رسانه‌ای داخلی و خارجی یافت و همچنین همایش‌هایی در استا‌ن‌های اصفهان، کرمانشاه، بوشهر و گیلان.

برگزاری اردوی تابستانی ماسال که بسیار موثر و در حقیقت پیش کنگره حزبی ما بود. اقداماتی همچون ریاست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و ریاست کمیته احزاب وزارت کشور برای اصلاح قانون احزاب از دیگر فعالیت‌های حزب مردم‌سالاری بوده است.

کما این که همایش اصلاح‌طلبان با پیشنهاد حزب مردم‌سالاری بود که ما برای برگزاری آن در کانون توحید کمک کردیم که خوشبختانه مجموع گزارش‌ها در ویژه‌نامه‌ای از کنگره دوازدهم تا سیزدهم به تفصیل گفته شده است.

نکته دوم: شعار کنگره است چرا اصلاحات لازمه اعتدال است زیرا مفهوم اصلاحات

همان بسامان شدن نابسامانی‌هاست و کاملا مشخص است که با وجود نابسامانی‌ها هیچ اعتدال و تعادل حقیقی شکل نمی‌گیرد و این نکته که با وجود نابسامانی‌ها اعتدال شکل نمی‌گیرد امری کاملا بدیهی است و به دلیل ضیق وقت از آن می‌گذرم خلاصه آن که اصلاحات و رفع نابسامانی‌ها لازمه جامعه متعادل است.

نکته سوم راهبردهای پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم است. البته اگر قرار باشد رای مردم «حق‌الناس» باشد و اگر قرار باشد «حتی کسانی که نظام را هم قبول ندارند مشارکت داشته باشند» باید همانند ریاست‌‌جمهوری یازدهم، اصلاح‌طلبان با گذشت و فداکاری و انسجام عمل کنند. البته نهادهای اجماعی همانند شورای نگهبان، صداوسیما، نیروهای نظامی و انتظامی، ائمه جمعه سراسر کشور همچون انتخابات 92 کاملا بی‌طرفانه عمل کنند البته حزب مردم‌سالاری فقط در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عمل می‌کند مگر این که این شورا نخواهد و یا نتواند لیست کامل و سراسری بدهد آن گاه این حزب همچون مجلس نهم به صورت مستقل لیست خواهد داد البته ما بر این باوریم که 30 درصد مجلس دهم را باید جوانان بین 30 تا 40 سال و 10 درصد آنان را زنان شکل دهند ما برای تمام 290 کرسی لیست خواهیم داد ما طرح استانی شدن را به خاطر افزایش نقش احزاب و ملی‌تر فکر کردن نمایندگان بر وضعیت فعلی ترجیح می‌دهیم.

هر چند ما در نهایت به حزبی شدن کل انتخابات می‌اندیشیم. قانون احزاب، قانون انتخابات، قانون اجتماعات و قانون مطبوعات در شرایط فعلی ما را به مردم‌سالاری واقعی دینی به شکل کامل نمی‌رساند رسالت مجلس دهم علاوه بر معیشت مردم و رفع تورم و گرانی و مطالبات فوری مردم اصلاح این قوانین در چارچوب مردم‌سالاری دینی است. همین برخوردی که با برادر شجاع و مدرس گونه‌مان آقای دکتر علی مطهری صورت گرفت باید جرم‌انگاری شود. زیرا براساس اصول 84 و 88 نماینده کاملا در اظهارنظر خویش آزاد است اما اگر عده‌ای به ایشان حمله کردند چگونه باید توبیخ شوند متاسفانه قانون در این مورد ساکت است.

نکته چهارم در مورد عملکرد دولت یازدهم است

هر چند در وضعیت مطلوبی از بسیاری از جهات در شرایط کنونی نیستیم اما صدها بار خداوند را شاکریم که روش و منش و تفکر امثال احمدی‌نژادی مرد و دیگر بر نمی‌گردد. به همین خاطر با قاطعیت عرض می‌کنم که به میزانی که دولت یازدهم در مسیر دولت دهم حرکت کند به رای مردم خیانت کرده است نمونه آن حذف نکردن یارانه ثروتمندان حداقل همان 10 میلیونی که وزیر اقتصاد در مجلس گفت ما آنان را شناسایی کرده‌ایم و ما رسما به دولت پیشنهاد مکتوب دادیم.

نکته پنجم:

دو موضوع سیاست خارجی و روابط بین‌المللی و عرصه دیپلماسی است که انشاءالله به تفصیل در قطعنامه این کنگره در محورهای مشخص بیان خواهیم کرد. من همین جا سخنانم را به پایان می‌برم و از صبر و متانت همه شما به ویژه آقای دکتر عارف متشکرم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

محمدرضا عارف: سازوکار مناسب در مقوله احزاب در کشور نداریم

در ادامه رئیس بنیاد امید ایرانیان نیز با تبریک به مناسبت ولادت امام حسن عسگری و سی و هفتمین سالروز انقلاب اسلامی گفت: در ابتدای سخنانم یاد و خاطره شهدای انقلاب را گرامی می‌دارم و به روح امام‌خمینی(ره) درود می‌فرستم. محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه نگاه ما از ابتدا حمایت از دولت بوده و به عهد خود با دولت یازدهم پایبند هستیم، گفت: روند عملکرد دولت یازدهم را مثبت ارزیابی می‌کنیم و در این زمینه از دولت یازدهم باید تشکر کرد چراکه با مشکلات زیادی رو به رو است و آنچه وظیفه اصلاحات است، حمایت از دولت برای تحقق شعارهای طرح شده آن است تا بتواند به مسائل عموم مردم به خصوص مسائل اقتصادی جامعه، جامه عمل بپوشاند و لازمه این مهم همبستگی است.

وی در ادامه ویژگی مهم انقلاب اسلامی را باور ما به بزرگ‌ترین انقلاب فرهنگی دانست وابراز داشت: ویژگی مهم انقلاب به باور ما، توجه بر ارزش‌های اسلامی است که از روز اول که کلید رسمی انقلاب در 15 خرداد 42 زده شد این موضوع را در حرکات و رفتار امام‌خمینی(ره) دیدیم. توجه به نقش مردم و حضور آنها به عنوان صاحبان انقلاب موضوع مهمی است که اوج آن را در 12 بهمن دیدیم که امام‌خمینی(ره) به عنوان رهبر معنوی جامعه ما و تمام جوامع غیرمسلمان محسوب می‌شد. ویژگی دوم نقش مردم در این انقلاب است که در 12 بهمن در بهشت زهرا آن را دیدیم و لمس کردیم که حضرت امام در ‌آنجا خود را نماینده مردم خواندند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: عظمت انقلاب ماست که نمود آن را در قانون اساسی مشاهده می‌کنیم؛ ما اصول و احکام قانون اساسی را نتوانستیم اجرایی کنیم. هر مسوولی در نظام جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم منتخب مردم است و اگر نهادی بخواهد از مردم جلو بیفتد، دِینش را نسبت به شهدا و انقلاب ادا نکرده، بنابراین مردم به عنوان یک اصل پذیرفته شده در دنیا محسوب می‌شوند و این نگاه را در نقش رهبری مردم مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: بعضی اصول قانون اساسی را نتوانسته‌ایم به خوبی اجرا و پیاده کنیم؛ نقش مردم در تصمیم‌سازی‌ها از همین فصول و اصول است و اگر کسی بخواهد با صفوف مردم مقابله کند، طبیعتا شکست خواهد خورد، لذا احزاب یکی از اصول پذیرفته شده در دنیایی است که مدعی دموکراسی است و باید به نقش مردم در احزاب توجه ویژه‌ای شود به گونه‌ای که ساز و کارهای حضور مردم در احزاب را متاسفانه هم اکنون در اختیار نداریم و تفکر، تفکر از بالا به پایین است که این یک مشکل جدی و اساسی است و باید تفکر از پایین به بالا باشد.

محمدرضا عارف با اشاره به تقویت تحزب، بیان کرد: آنچه که باید در دستور کار قرار گیرد، تقویت تحزب است و مهمترین وظیفه احزاب به استناد قانون اساسی و به استناد دنیای مردم‌سالار، مشارکت مردم در تمامی صحنه‌هاست، به نوعی که سرمایه ما و احزاب، مردم هستند.

وی ادامه داد: ما سازوکار مناسب در مقوله احزاب در کشور نداریم که بخشی از این مشکل به دلیل تنگ نظری و بخش دیگر به دلیل عدم سازوکار اجرایی مناسب و تفکر از بالا به پایین است و اگر حزب شکل بگیرد راهی جز رشد از پایین به بالا نداریم؛ باید همه تشکل‌ها تقویت نظام تحزب در کشور را در چارچوب قانون اساسی مورد تأکید قرار دهند.

عارف با بیان اینکه باید اختلاف سلیقه در جناح‌ها را بپذیریم، ادامه داد: احزاب اصلاح‌طلب باید به موضوع کادرسازی توجه ویژه داشته باشند؛ فعالیت سیاسی رویکرد مهم یک حزب است، اما فعالیت سیاسی وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف است. در راستای وظیفه احزاب، کادرسازی مهمترین موضوع است و احزاب باید آموزش را در دستور کار خود قرار دهند و برای جذب نیرو برنامه‌ریزی کنند؛ شکاف عمیقی از گسست نسل بین نسل اول و سوم احساس می‌شود و وظیفه احزاب کم کردن این شکاف است.

وی ادامه داد: امروز متاسفانه با دسترس بودن فضای مجازی، نمودی از کم و کاستی‌های دهه 50 در جامعه ملموس است و این یعنی اینکه در این خصوص و در موضوع جوانان متاسفانه کم‌کاری کرده‌ایم که باید ریشه‌های آن را در گذشته جستجو کنیم که بداخلاقی‌هایی صورت گرفت که با هیچ معیار انسانی و ارزشی سازگاری ندارد و کسانی که این مشکلات را به وجود آوردند، در آینده ضربه آن را خواهند خورد.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: کسانی که برای آنها در سال‌های گذشته جایگاهی به مانند پیامبران الهی درست شده بود امروز می‌بینیم که به چه حال و روزی افتاده‌اند لذا خلا موجود بین احزاب از مهمترین مسائل در این بین است که باید به اسناد بالادستی رجوع کرد و باید بگوییم که آیا نباید احزاب در این بین وجود و شرکت داشته باشند؟ به عبارتی آنچه که امروز برای فعالیت سال آینده نیاز داریم یک فعالیت جبهه‌ای تمام عیار است و نمی‌توانیم گزینشی عمل کنیم و رویکرد جبهه اصلاحات باید همگرایی و هم‌افزایی باشد.

عارف با بیان این‌که شرایط به گونه‌ای نیست که یک حزب به نتیجه برسد، تأکید کرد: ما هیچ راهی جز حرکت جبهه‌ای نداریم و برای پروژه کوتاه مدت سال آینده باید جبهه‌ای حرکت کنیم. در جبهه اصلاحات باید همه احزاب را در نظر بگیریم و نباید گزینشی عمل کنیم. ما باید همه احزاب را در جایگاه حقوقی خودشان بشناسیم. مهمترین وظیفه جبهه ما تقویت احزاب و تشکل‌هاست و نگاه حذفی یا کاهش قدرت در مشی اصلاح‌طلبی نمی‌گنجد. وی اضافه کرد: نباید از الان بحث لیست جداگانه را مطرح کنیم. بلکه باید با اجماع کامل حرکت کنیم و راهی جز همراهی و همدلی نداریم. باید برای یک بار هم که شده از خودخواهی عبور کنیم و سهم‌خواهی را کنار بگذاریم. چرا که نتیجه سهم‌خواهی‌ها را پیش از این دیده‌ایم و همه مشکلات و دعواها از سهم‌خواهی آغاز می‌شود و سهم‌خواهی سرمنشا اختلاف می‌شود.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مهمترین مسئله برای ما انتخابات مجلس است، چرا که نتیجه انتخابات 94 در انتخابات 96 نیز اثرگذار است پس راهی جز همدلی و همراهی نداریم. من از آقای کواکبیان که گفتند اگر به هدفشان در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نرسند، لیست جداگانه‌ای می‌دهند خواهش می‌کنم این مسئله را دیگر مطرح نکنند چرا که بحث اصلی ما اجماع است و ما باید اجماع را دنبال کنیم. آنچه باید دنبال شود پیروزی تفکر اصلاح‌طلبی است و نه افراد خاص و نباید ما به دنبال سهم‌خواهی باشیم.

عارف با بیان اینکه انتخابات آتی، فرصتی برای احزاب و تقویت تشکل‌های مدنی است، یادآور شد: نباید به دنبال این باشیم که نقش ما چه بود یا ما چه کردیم. خوشبختانه سرمایه اجتماعی خوبی پس از انتخابات سال 92 شکل گرفته و وظیفه ما حفظ این سرمایه و ارتقای آن است. ما باید به دنبال آن باشیم تا آن 27درصدی هم که در انتخابات قبل پای صندوق‌ها نیامدند، به این انتخابات بیایند.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نگاه ما این است که مردم باید در تمامی عرصه‌ها نقش و حضور داشته باشند، اظهار داشت: البته اختلاف سلیقه می‌تواند یک ارزش برای کشور باشد و ما هم صفر و یکی نسبت به این مسئله برخورد نمی‌کنیم، چرا که معتقدیم اعداد زیادی میان صفر و یک وجود دارد و این اختلاف سلایق می‌تواند فرصت باشد. البته یک شرط هم وجود دارد و آن اثبات برادری‌مان است و باید هدفمان انقلاب اسلامی و تحقق آرمان‌های انقلاب باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه وظیفه ما تلاش برای همگرایی کامل است و نه همگرایی حداکثری، عنوان کرد: اگر ما خلاف این مسئله عمل کردیم باید به اصلاح‌طلبی‌مان شک کنیم. یا نباید شعار اصلاح‌طلبی بدهیم یا اگر هم دادیم باید اجماع کامل را در دستور کار خویش داشته باشیم و با یک لیست در کشور حاضر شویم.

عارف در پایان خاطرنشان کرد: البته من این مسئله را هم به طرف مقابل گفته‌ام و چه خوب است که مردم در هنگام انتخابات با دو لیست روبرو باشند، هرچند که من بحث ائتلاف نسبی را هم مطرح کرده‌ام و آقای دکتر مطهری نیز در سخنانش بیان کردند و چه خوب است مجلسی داشته باشیم که 40نفر از آنان مورد اجماع و قبول دو جناح باشند.

وی افزود: مهمترین مسأله امروز برای ما انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و خبرگان است که نتیجه آن در انتخابات‌های 96، 98 و 1400 قطعاً تأثیرگذار خواهد بود. ما باید بپذیریم که پیام انسجام و اجماع کامل اصلاح‌طلبان باعث پیروزی تفکر اصلاحات خواهد شد.گفتنی است محمدرضا عارف در حاشیه کنگره مردم‌سالاری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره دیدارش با نایب رئیس مجلس آلمان، گفت: این دیدار به درخواست رسمی مجلس آلمان صورت گرفته و ما با وزارت امور خارجه هماهنگ کردیم.

وی با بیان این‌که این دیدار، دیدار بسیار خوبی بود و خانم نایب رئیس آلمان هیچ دخالتی در امور ایران نداشته است، گفت: ایشان به عنوان مهمان حرفشان را زده‌اند و ما نیز پاسخ داده‌ایم، ولی متأسفانه بدون این‌که به این پاسخ توجه شود صحبت‌های ایشان را مطرح کردند که نهایت بی‌تقوایی است.وی همچنین در پاسخ به خبرنگاری درباره پیاده‌روی محمد جواد ظریف و جان کری، وزیر امور خارجه ایران و همتای آمریکایی‌اش گفت: برخی یک موضوع خیلی جزئی را مطرح می‌کنند تا مسأله اصلی ما که پیروزی و موفقیت در مذاکره با گروه 1+5 است تحت‌الشعاع قرار بگیرد.وی درباره پیاده‌روی ظریف با کری و اینکه آیا ایشان نمی‌توانست در لوای این قدم زدن مشکل نماینده ایران در سازمان ملل متحد را حل کند، اظهار کرد: آنچه که مهم است این است که ما یک انسجام درونی داریم.

وی گفت: برای این‌که در مذاکرات با دست برتر جلو برویم از همه خواهشمندیم که به حواشی نپردازند. چرا که اصل پیروزی ما در مذاکره خیلی مهم است.عارف همچنین درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس آینده، ‌اظهار کرد: ما برنامه جدی داریم و امیدواریم اکثریت مجلس را به دست بیاوریم.خبرنگاری پرسید به نظر شما کاندیداهای اصلاح‌طلب و اصولگرا دقیقاً چگونه باید با فتنه مرزبندی داشته باشند که عارف در این باره گفت: ما همان نظر مقام معظم رهبری را قبول داریم و باید دقیقاً طبق قانون عمل شود و با کسی که محکوم شده باشد باید مرزبندی داشت ولی نباید سلیقه‌ای عمل شود.وی گفت: این دقیقاً مثل اتهام ضد ولایت فقیه است که به اصلاح‌طلبان می‌زدند حالا از این عبور کرده‌اند و اتهام فتنه می‌زنند. خواهش می‌کنیم از این چما‌ق‌هایی که معیار ندارد استفاده نشود.

همچنین در ادامه مراسم اقبال محمدی عضو هیات رئیسه سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری نیز، دهه فجر را به همه میهمانان تبریک گفته و از آنها به خاطر قبول دعوت و حضور در مراسم تشکر کرده و از هیات اجرایی و برگزارکنندگان مراسم نیز تشکر ویژه به عمل آورد.این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به آزادسازی کوبانی از اشغال نیروهای داعش گفت: کوبانی را یقین و اراده آزاد کرد و جا دارد این جا بر تمامی شهدای آزادسازی کوبانی، اعم از شهدای کرد و غیرکرد که به نام انسانیت و مبارزه با داعشیان جان فدا کرده‌اند درود بفرستیم.در پایان مراسم صبح سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری نیز از سایت خبری حزب مردم‌سالاری با عنوان «حسنا» توسط مهندس زرین رونمایی شد.

گفتنی است دبیر کل حزب اراده ملت نیز با ارسال پیامی برگزاری کنگره جدید حزب مردم‌سالاری را تبریک گفت.متن پیام احمد حکیمی‌پور به دبیرکل حزب مردم‌سالاری به این شرح است:

جناب آقای دکتر مصطفی کواکبیان برگزاری سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری را خدمت جنابعالی، شورای مرکزی، ‌مسوولین و اعضا پرتلاش و زحمتکش آن حزب تبریک عرض می‌کنم.برگزاری کنگره‌های منظم یکی از نشانه‌های استمرار توام با پایداری و پویایی یک حزب و سازمان سیاسی می‌باشد که حزب مردم‌سالاری از بدو تاسیس تاکنون به درستی از عهده این مهم بر آمده است.اینجانب از طرف خویش و نیز به نمایندگی از اعضای حزب اراده ملت ایران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری کنگره جدید آن حزب از درگاه خداوند متعال توفیق بیش از پیش شما را در تحقق اهداف و برنامه‌هایتان خواستارم.

جزئیات نشست بعدازظهر

در ادامه برنامه بعد ازظهر پنجشنبه هیات مدیره کمیته انتخابات به ریاست آقای ابوالقاسم کواکبیان آغاز بکار کرد و سپس فرایند رای‌گیری شورای مرکزی و بازرسین حزب انجام گرفت.پس از رای‌گیری بین اعضا حزب که با حضور نماینده محترم وزارت کشور صورت گرفت سپس رئوس مواد قطعنامه، اصلاح ماده 17 اساسنامه به تصویب اعضا رسید.

در ادامه هیات رئیسه به ریاست دبیرکل محترم حزب و آقایان آرش حبیبی و میرزا‌بابا مطهری‌نژاد تشکیل یافت و در ابتدا آقای میرزا بابا مطهری‌نژاد که نمایند‌ه حزب در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستند گزارشی از عملکرد خود را ارائه دادند.

گزارش رئیس ستاد اجرایی کنگره سیزدهم حزب مردم‌سالاری

بنویسید به دیوار سکوت

عشق سرمایه هر انسان است

بنشانید به لب حرف قشنگ

حرف بد وسوسه شیطان است

و بدانید که فردا دیر است

و اگر قصه بیاید امروز تا همیشه دلتان درگیر است

پس بسازید رهی را که کنون

تا ابد سوی صداقت برود

و بکارید به هر خانه گلی

که فقط بوی محبت بدهد

رئیس ستاد اجرایی کنگره سیزدهم حزب مردم‌سالاری‌ میرزا‌بابا مطهری‌نژاد گفت:در آستانه دهه فجر، سی‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با یاد امام امت رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای گرانقدر این انقلاب از آغاز تاکنون و با عرض تبریک این ایام فرخنده، خیرمقدم عرض می‌کنم به شما عزیزان، مهمانان عزیز، شخصیت‌های فرهیخته که با احساس ایفای مسوولیت اجتماعی و بینش و بصیرت سیاسی و رحمت و محبت فرهنگی و اعتقادی دعوت دبیرکل محترم و ستاد برگزاری کنگره سیزدهم حزب مردم‌سالاری را پذیرفته و شرف حضور دارید. همچنین عرض خوش‌آمد صمیمانه دارم به اعضای محترم حزب مردم‌سالاری از سراسر کشور، اعضای شورای مرکزی، کمیته سیاسی، کمیته داوری، اعضای شاخه‌ها و کمیته‌های حزبی، دبیران دفاتر استانی و شهرستانی حزب و اعضای منتخب شعب و دفاتر حزبی سراسر کشور.

وی در ادامه گفت:کنگره سیزدهم حزب مردم‌سالاری را خوشبختانه در فضایی متفاوت و شرایطی سبزتر از هر زمان، برگزار می‌‌کنیم که حقانیت فریادهای سال‌های 84 تا 92 اصلاح‌طلبان و علاقمندان به نظام و انقلاب اسلامی و راه امام آشکار شده و موریانه‌های فساد در معرض انهدام قرار گرفته‌اند و امروز زبان حال اکثریت جامعه در مورد سال‌های غمبار حکمرانی دولت‌های نهم و دهم این است:

هر دم دردی از پی دردی ای سال

با این تن ناتوان چه کردی ای سال

رفتی و گذشتن تو یک عمر گذشت

صد سال سیاه، برنگردی ای سال

وی افزود:و امیدواریم اراده مبارزه با فساد، تفکر نهادسازی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را به یک ضرورت تبدیل نموده و راه را برای ایفای نقش واقعی احزاب هموار کند.

گرچه در حوزه فعالیت احزاب، همچنان اتفاق قابل ذکری نیفتاده، اما توسعه عقل‌گرایی، مصلحت‌اندیشی و تضعیف جزم‌گرایی و جزمیت بارقه‌ای از امید در دل‌ها ایجاد نموده است که اتفاقات مهمی چون مواجهه منطقی با بحران هویت، بحران مشروعیت، بحران نفوذ، بحران مشارکت و یگانگی و بحران توزیع قدرت را نوید می‌دهد.استواری یک نظام سیاسی در یک جامعه به توانایی احزاب سیاسی آن جامعه بستگی دارد و یک حزب در صورتی توانمند است که از پشتیبانی نهادمند مردم برخوردار باشد. توانمندی نهادمند یکباره به وجود نمی‌آید، باید به صحنه آمد و ایستاد و اجتماع سیاسی به وجود آورد. نشستن و منتظر شرایط آرمانی بودن روش فرهیختگان نیست.

مطهری نژاد در پایان گزارش کوتاهی از شکل‌گیری و برگزاری کنگره سیزدهم حزب مردم‌سالاری را ارائه کرد:

کمیته سیاسی حزب در جلسات سه ماهه اول سال 1393، مباحث مربوط به کنگره سیزدهم را بررسی و تصویب کرد.گزارش کمیته سیاسی در اردوی تابستانی حزب که در 14 شهریور 93 در شهرستان ماسال استان گیلان برگزار شد، طرح و پیشنهاد تاریخ 9 بهمن برای برگزاری کنگره سیزدهم تصویب و در همین جلسه اینجانب به عنوان رئیس ستاد اجرایی کنگره سیزدهم انتخاب و با حکم دبیرکل فعالیت‌های اجرایی کنگره را با تشکیل واحدهای اجرایی آغاز کردیم.

-‌ شعار کنگره سیزدهم، در نشست‌های آذر و دی ماه کمیته سیاسی مورد بحث قرار گرفت و در اردوی فصلی حزب در قم، طرح و با اصلاحاتی به تصویب رسید: اصلاحات لازمه اعتدال.

-‌ ستاد اجرایی کنگره از آذر ماه 93 با تشکیل واحدهای مختلف به شرح زیر و تبیین وظایف و استقرار در دفتر مرکزی حزب مردم‌سالاری برنامه‌های امروز را تدارک دیده است.

-‌ دبیر اجرایی، جناب آقای محمدرضا حقی.

-‌ واحد هماهنگی اداری و ارتباطات خبری با ریاست جناب آقای سیدمجید حسینی.

-‌ واحد انتشارات و پیگیری رئوس قطعنامه با ریاست جناب آقای حمیدرضا شکوهی.

-‌ واحد تشکیلات با ریاست جناب آقای سیدجلال افتخاریان و جانشینی سرکار خانم اسلامی.

-‌ واحد روابط عمومی با ریاست سرکار خانم جهازیان.

-‌ واحد سمعی و بصری با ریاست جناب آقای وحید حقی.

-‌ واحد تدارکات، امور مالی و پشتیبانی با ریاست جناب آقای حسین یزدی.

-‌ واحد حقوقی با ریاست جناب آقای دکتر کاظمی.

-‌ واحد تشریفات با ریاست جناب آقای رفیعی.

بدینوسیله از مسوولان و همکاران محترم واحدهای دهگانه فوق‌الذکر و دبیران محترم حزب در استان‌ها و شهرستانها و کمیته‌های حزب و اعضای محترم شورای مرکزی، هیات داوری، بازرسان محترم تقدیر و تشکر نموده و به استحضار می‌رساند که: این کنگره در مراسم افتتاحیه شنونده سخنرانی تعدادی از شخصیت‌های علمی، سیاسی و مذهبی و سخنرانی دبیرکل محترم جناب آقای دکتر مصطفی کواکبیان خواهد بود، سپس مراسم معرفی پایگاه اطلاع‌رسانی و خبرگزاری «حسنا»، برگزار خواهد شد. بعد از مراسم افتتاحیه و نماز و نهار با حضور مهمانان و مدعیون محترم، 5 دستور اصلی و جانبی در دستور کار قرار دارد:

-‌ اصلاح‌ یکی از مواد اساسنامه.

-‌ انتخابات برای تعیین اعضای جدید شورای مرکزی و هیات داوری.

-‌ تریبون آزاد و سخنرانی تعدادی از اعضای شورای مرکزی، کمیته سیاسی، دبیران استانی.

-‌ تصویب محورهای قطعنامه کنگره.

-‌ بحث و بررسی در مورد سیاست‌های حزب در مورد انتخابات مجلس دهم.

گروهی زندگی را خواب کردند

بنای کفر و دین را باب کردند

خدا را شکر گر راندند از خویش

به سوی عاشقی پرتاب کردند

در ادامه این برنامه مهندس آرش حبیبی مسوول کمیته انتخابات حزب مردم‌سالاری با ارائه گزارشی از فعال شدن کمیته‌های انتخابات در دو استان خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم کمیته‌های انتخابات را تا پایان سال در تمامی استان‌ها فعال کنیم.

در ادامه برنامه بیانیه سازمان جوانان و دانشجویان حزب مردم‌سالاری توسط یکی از اعضای هیات رئیسه این سازمان قرائت شد. متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

نقش‌آفرینی نهادهای اجتماعی با گسترش ابزارهای جامعه مدنی و تغییر رویکردها در اداره جوامع بشری، مسوولیت زمامداران و حاکمان را بسیار پررنگ‌تر از گذشته کرده است. امروزه سیاست‌های اتخاذ شده توسط اهالی قدرت در جنبه‌های مختلف زندگی آحاد ملت مشهود است. از این‌رو سیاستگذاری‌های دولتمردان در زمینه جوانان که به عنوان نیروی محرکه کشور هستند از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

در جامعه‌ای که در سال‌هایی نه‌چندان دور غیرت، توان و تخصص جوانانش جهانیان را مبهوت کرد، متاسفانه اما امروزه جوانان مورد بی‌مهری همان جوانان گذشته قرار گرفته‌اند.

آیا مسوولان ما فراموش کرده‌اند اگر نقش‌‌آفرینی جوانان در سه سنگر دانشگاه، مساجد و حوزه‌های علمیه نبود نهضت عظیم روح‌الله کبیر به ثمر نمی‌نشست؟

آیا مسوولان ما فراموش کرده‌اند که اگر غیرت و مجاهدت جوانان همین مرز و بوم در هشت سال دفاع مقدس که بیش از دو‌سوم رزمندگان را تشکیل می‌دادند؛ نبود، امروز کشور و انقلاب به این توفیقات نمی‌رسید؟

آیا مسوولان ما فراموش کرد‌ه‌اند نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس و مورد حمایت حضرت امام(ره) فقط 31 سال داشت و کشور را در شرایط جنگی اداره می‌کرد؟

آیا فراموش کرده‌اند شهید تندگویان در سن 28 سالگی عهده‌دار مسوولیت وزارت نفت و ایفای نقش به بهترین وجه ممکن تا مرز اسارت و شهادت بود؟

جناب آقای رئیس‌جمهور

به نظر می‌رسد دولت شما با غفلت از توان و نیروی جوانی در سطوح مختلف اداره کشور با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد، داشتن کابینه‌ای با میانگین سنی 60 سال و عدم استفاده از جوانان در سطوح میانی مدیریت خطری است که آینده مدیریتی کشور را تهدید می‌کند.

سازمان جوانان و دانشجویان حزب مردم‌سالاری نسبت به بی‌توجهی دولت محترم به نیروی جوان کشور هشدار داده و از دولتمردان می‌خواهد با میدان دادن به نیروهای جوان و بهره‌مند کردن آنها از مشورت‌های افراد باتجربه از این ظرفیت بالا نهایت استفاده را داشته باشند و در این زمینه نیز سازمان جوانان و دانشجویان حزب مردم‌سالاری منطبق بر سیاست‌های کلان حزب و دیدگاه‌های دبیرکل محترم به دنبال تشکیل مجلسی با حداقل 30 درصد از جوانان است. به این صورت که حداقل 30 درصد از نمایندگان مجلس آینده را افراد 30 الی 40 سال تشکیل دهد. با توجه به اینکه نیل به اهداف بلندمدت اصلاح‌گرایانه جوانان نیازمند تشکیلاتی منسجم و با قاعده‌ای مشخص و اصولی است و به همین خاطر دو شاخه جوانان و دانشجویان حزب مردم‌سالاری درهم ادغام شده و سازمان جوانان و دانشجویان حزب را شکل دادند. اعضای این سازمان معتقدند کمیته جوانان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باید شکل بگیرد و شایسته است با برنامه‌ریزی و پایه‌ریزی یک نهاد دموکراتیک در قالب همان کمیته زیرمجموعه شورای هماهنگی اصلاحات منشا خیر و برکت برای بدنه اصلاحات و به تبع آن مردم عزیز کشورمان باشد.

پس از قرائت بیانیه سازمان جوانان تعدادی از دبیران شاخه‌ها و دبیران استانی و شهرستانی در رابطه با مسائل مختلف حزب نقطه نظرات خود را اعلام کردند.

در پایان مراسم پس از مشخص شدن اعضا شورای مرکزی با رای گیری بین اعضا آقای دکتر مصطفی کواکبیان مجددا بعنوان دبیرکل حزب مردم‌سالاری انتخاب شدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات