صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۷۳۵۵

پاى برلوسکونى در چکمه اروپا /سعید سبحانی


این در حالى است که احزاب اسپانیا با انتقاد از اظهارات برلوسکنی، آن را در راستاى سرپوش گذاشتن به تلاش وى براى الگوبردارى از زاپاترو دانسته‌اند. برلوسکونى پیش از این گفته بودکه زنان بااستعداد زیادى در ایتالیا هستند که توانایى احراز پستهاى بالاى سیاسى را دارند.گفتنى است لیست وزراى اعلام شده از سوى نخست وزیر اسپانیا شامل 9 وزیر زن است. در بین وزارتخانه هاى در نظر گرفته شده براى این زنان، نام وزارت دفاع نیز دیده مى شود.

مسئله دیگرى که باید نسبت به آن توجه نمود،چالشهاى برلوسکونى در سیاست خارجى ایتالیاست.آنچه مسلم است اینکه دوران فعلى حضور برلوسکونى در قدرت هیچ گونه ریسک‌پذیرى پرخطر از سوى جناح راستگرایان میانه را بر نمى تابد.به عبارت دیگر،مردم ایتالیا برلوسکونى را با هدف رفع معضلات اقتصادى و داخلى به قدرت بازگردانده اند .از این رو هرگونه افراط‌گرایى برلوسکونى در عرصه سیاست خارجى محکوم به شکست خواهد بود و شهروندان ایتالیایى پذیراى آن نخواهند بود.از سوى دیگر،برلوسکونى این بار در حالى به قدرت بازگشته است که نسل افراط گرایان اروپا و آمریکا در حال زوال و سقوط هستند.همچنین بوش پسر دیگر در ایالات متحده آمریکا جایگاهى ندارد و با نگرانى کامل در انتظار فرارسیدن روزهاى نامعلوم آینده است.

یکى از مهم ترین مسائلى که در خصوص حضور برلوسکونى در قدرت متصور است،کاهش اعتبار سیاسى ایتالیا در اتحادیه اروپاست.در این راستا یک کارشناس ایتالیایى با تاکید بر اینکه نتیجه انتخابات پارلمانى در کشور ایتالیا، حاصل نگرانى و ترس مردم این کشور از وضعیت اقتصادى و چگونگى اصلاحات در این کشور بوداظهار نموده است که اهمیت ایتالیا در اتحادیه اروپا تحت حکومت برلوسکونى کمتر خواهد شد.

“لوکیو کاراسکیولو”lucio caracciolo یک کارشناس مسائل سیاسى ایتالیایى در گفتگو با نشریه المانى “دى سایت “ درباره تاثیرات نتیجه انتخابات پارلمانى ایتالیا بر وضعیت این کشور و جایگاه آن در اتحادیه اروپا اظهار نموده است که پیروزى “سیلویو برلوسکونی” نتیجه ترس و نگرانى مردم ایتالیا از وضعیت املاک و دارایى‌هاى شخصى و ترس از اصلاحات اساسى در این کشور بود و آنها،برلوسکونى را به دلیل رویکرد سیاسى اش انتخاب نکردند و اگر موضوع این بود آنها ولترونى را انتخاب مى کردند.در این راستا ایتالیا تا پیش از این اهمیت کمى در اروپا داشت و اهمیت آن از این پس نیز کمتر خواهد شد.

به عقیده کاراسکیولو روابط تنگاتنگ بین ایتالیا و آمریکا با تغییر قدرت در واشنگتن پایان خواهد یافت و احتمالا آمریکا دیگر به ایتالیا ابراز علاقه نشان نخواهد داد.وى در ادامه درباره سیاستهاى آینده برلوسکونى در برابر خاورمیانه گفته است که آمریکا تلاش مى کند در راستاى سیاستهاى خود در افغانستان آن انتظاراتى را که از حکومت پرودى نتوانست دریافت کند تحت حکومت برلوسکونى به دست آورد از جمله تقویت گروههاى ایتالیایى در افغانستان . این در حالى است که اکثر مردم ایتالیا مخالف تقویت عملیات نظامى کشورشان در افغانستان هستند.

البته برلوسکونى هنوز به صورت صریح در خصوص سیاست خارجى خود در دوران جدید سخنى بر زبان نیاورده است.اما قهرا برلوسکونى نمى‌تواند مانند گذشته در سایه ارتباط مستقیم با ایالات متحده آمریکا و به عنوان یکى از مهره هاى کاخ سفید در اتحادیه اروپا به حیات سیاسى خود ادامه دهد.از سوى دیگر،ایتالیا به‌هیچ عنوان نمى تواند در معادلات خاورمیانه به عنوان عامل ایالات متحده آمریکا ایفاى نقش نماید.زیرا این اقدام رم از سوى کشورهاى منطقه با واکنشى سخت روبه رو خواهد شد. به عنوان مثال نخست وزیر آینده ایتالیا مى‌گوید سیاست کشورش در حمایت از لبنان و استقلال این کشور ادامه خواهد یافت.

نخست وزیر آینده‌ایتالیا در یک نشست خبرى اعلام کرده است که دولت ایتالیا خواهان تعدیل در وظیفه‌نیروهاى نظامى این کشور در جمع پاسداران صلح سازمان ملل متحد موسوم به “ یونیفیل “ در جنوب لبنان خواهد شد. ایتالیا یکى از دارندگان نیروى نظامى در جمع نیروهاى یونیفیل بوده و به دلیل در اکثریت بودن تعداد آنها این کشور هم اکنون فرماندهى یونیفیل را بر عهده دارد.

هم اکنون افزون بر 13هزار تن از نظامیان 29کشور جهان در قالب نیروهاى “یونیفیل” حضور دارند. این نیروها در محدوده جنوب رود لیتانى و در مرز با فلسطین اشغالى و آب‌هاى ساحلى لبنان مستقر هستند. فرانسه، اسپانیا ، آلمان و ایتالیا بیشترین نیرو را در یونیفیل دارند. هرگونه اثرگذارى منفى رم در معادلات سیاسى خاورمیانه که نتیجه آن به ضرر ملتهاى فلسطین و لبنان باشد تبعات سختى براى برلوسکونى و دیگر اعضاى کابینه وى خواهد داشت.

لازم به ذکر است که سیلویو برلوسکونى نخست وزیر منتخب ایتالیا نخستین تدابیر و برنامه هاى دولت خود را اعلام کرده است.

برلوسکونى نخستین تدابیر دولت جدید خود را شامل مقررات جدید براى نظامیان ایتالیایى در لبنان و موضوع فروش آلیتالیا به ایرفرانس اعلام کرد.

برلوسکونى تاکید نموده است که ایتالیا دوران سختى پیش رو خواهد داشت و وى باید تصمیمات نه چندان خوشایندى را براى انجام اصلاحات اتخاذ کنم . مطابق آنچه برلوسکونى وعده داده‌است، مالیات بر نخستین خانه حذف خواهد شد و کار ساخت پروژه‌هاى بزرگى مانند پل تنگه سیسیل از سرگرفته مى‌شود اما قول معجزه نمى‌دهم . برلوسکونى پس از مخالفت با فروش آلیتالیا به ایرفرانس در زمان تبلیغات انتخاباتى اکنون با واقعیت روبرو شده و اعلام نموده است که این توافق در صورتى مى‌تواند عملى شود که میان آلیتالیا، ایرفرانس و کى .ال .ام شرایط برابر وجود داشته باشد و آلیتالیا شرکت ملى ما بماند. برلوسکونى همچنین اعلام نموده است که بزودى درخصوص این مسئله با دولت پرودى نیز گفتگو کرده و تا دو سه هفته آینده تصمیمى مشترک خواهد گرفت . در نهایت اینکه پیروزى برلوسکونى در انتخابات ایتالیا به هیچ عنوان معلول توانایى هاى فردى وى نبوده است.از این‌رو در آینده اى نه چندان نزدیک باید در انتظار چالشهاى پیش روى نخست وزیر ایتالیا بود.چالشهایى که به صورت خودکار سبب تضعیف راستگرایان میانه در رم خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات