تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۷۵۱۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4106- یکشنبه 20 اردیبهشت 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) با مذاکراتی که زیر شبح تهدید باشد، موافق نیستم. (16/2/94)

 

سرمقاله

چرا آتش‌بس؟!

مبارزان یمنی متشکل از کمیته‌های مردمی و ارتش یمن به پیشنهاد آتش‌بس موقت واکنش مشابه نشان دادند. شورای سیاسی انصارالله با تأکید بر ضرورت دفع فوری محاصره ظالمانه یمن اعلام کرد: با هر اقدام مثبت برای رفع درد و رنج ملت یمن همراهی خواهد کرد. شرف محفوظ، سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز ضمن اعلام موافقت با آتش‌بس گفت: طی این مدت باید به کشتی‌های تجاری اجازه داده شود تا در بنادر یمن پهلو بگیرند.

با توجه به اینکه در اصل، خود آل‌سعود به‌دنبال این آتش‌بس بود، باید پرسید که علت روی‌آوردن آل‌سعود به این آتش‌بس چیست؟ با اینکه طی چهل‌وشش روز گذشته هواپیماهای متجاوز آل‌سعود تقریباً تمام زیربناهای یمن را نابود کردند، مقاومت مردم یمن، سرکردگان آل‌سعود را درباره دستیابی به اهداف‌شان در تردید جدی قرار داده است. سران خونخوار آل‌سعود که این روزها بیش از هر زمان دیگری شباهت‌شان به صهیونیست‌ها را آشکار کرده‌اند، می‌دانند به‌سبب رفتار وحشیانه و نابودساختن یمن اعتبار و آبروی‌شان را از دست داده‌اند؛ اما نمی‌دانند با وجود چنین هزینه کلان و جبران‌ناپذیری به خواسته‌های‌شان که مهم‌ترین آن بازگشت به قدرت منصورهادی است، نزدیک شده‌اند یا خیر؛ از این‌رو به این آتش‌بس متزلزل و ابزاری تن دادند تا وضعیت طرف مقابل را پس از این همه جنایت بپذیرند.

شورای سیاسی انصارالله در اولین واکنش در پی اعلام پذیرش آتش‌بس، تأکید کرد: گفت‌وگوهای ملی یمن باید با نظارت سازمان ملل از همان نقطه که به‌دلیل تجاوز عربستان پایان یافت، از سر گرفته شود. این موضع‌گیری انصارالله نشان می‌دهد، با وجود همه جنایت‌های آل‌سعود پلید، در عرصه سیاسی یمن چیزی تغییر نکرده و مبارزان و مردم یمن مصرّانه مسیری را که از پیش انتخاب کرده‌اند، دنبال می‌کنند؛ بنابراین باید منتظر واکنش سردمداران صهیونیست آل‌سعود بود. 

 

ترجمه

  التماس مرتجعان عرب برای تشکیل پیمان نظامی

گروه ترجمه- روزنامه نیویورک‌تایمز 10 می 2015 (20 اردیبهشت) در مقاله‌ای به ابعاد توافق هسته‌ای ایران و نگرانی کشورهای خلیج‌فارس از آن پرداخت و نوشت: دیدار این هفته باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با رهبران عربی فرصتی برای تضمین‌دهی مجدد به کشورهای خلیج‌فارس است که عمیقاً به روابط آمریکا و ایران و توافق هسته‌ای احتمالی تردید دارند. آمریکا تلاش می‌کند که به رهبران عربی این اطمینان را بدهد که این توافق برای آنها تهدیدی نیست و فرصتی برای ثبات منطقه‌ای است. ایران کشوری شیعه است و کشورهای خلیج‌فارس عمدتاً سُنی هستند. در این شرایط، باراک اوباما می‌تواند پاسخی متقاعدکننده دهد. جنبه دیگری درباره توافق پیش روی رهبران خلیج‌فارس وجود دارد و آن اینکه لغو تحریم‌های ضدایرانی می‌تواند میلیون‌ها دلار را به ایران سرازیر کند و درهای این کشور به روی سرمایه‌گذاری خارجی باز شود.

در ادامه مقاله آمده است: وحشت کشورهای خلیج‌فارس این است که لغو تحریم‌ها، نفوذ ایران در منطقه را تقویت کند و به این کشور منابع بیشتری به‌منظور حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی، مانند حزب‌الله بدهد و در عین حال سبب شود، ایران به مداخله خود در عراق، یمن و سوریه ادامه دهد. همچنان که ایران در سوریه به‌همراه روسیه در حفظ بشار اسد در قدرت، نقش محوری داشته است. همچنین، آنها نگرانند آمریکا که به پایان سه دهه دشمنی با ایران تمایل دارد، دیگر نتواند امنیت آنها را تضمین کند. در اینجا پاسخ آقای اوباما اندکی پیچیده‌تر است. انتظار می‌رود، وی تضمین‌های امنیتی صریح‌تری ارائه کند؛ اما قطعاً هرگونه ایده پیمان رسمی شبیه پیمان ناتو را رد می‌کند؛ برخی رهبران عربی بر تحقق چنین پیمانی پافشاری می‌کنند. آمریکا باید در کشیده‌شدن به کشمکش‌های خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] بسیار محتاط باشد. ایجاد توازن صحیح، آسان نخواهد بود. یک موضوع این است که اوباما بگوید، آمریکا از عربستان در برابر حمله ایران دفاع خواهد کرد؛ اما مسئولیت آمریکا درصورت استفاده ایران از نیروهای دست‌نشانده به‌منظور مشکل‌آفرینی برای عربستان، چه خواهد بود؟ این درک شفاف وجود دارد که آمریکا از این رژیم‌ها در برابر مخالفان سیاسی داخلی آنها دفاع نخواهد کرد.

در پایان مقاله آمده است: آمریکا تاکنون میلیاردها دلار تسلیحات به کشورهای خلیج‌فارس فروخته و رزمایش‌های نظامی مشترکی با آنها برگزار کرده است. کمک‌ها و رزمایش‌های نظامی بیشتر نیز در دستور کار این کشور قرار دارد. مهم‌ترین گام کنونی، یکپارچه‌سازی سامانه‌های نظامی کشورهای خلیج‌فارس به‌منظور توانمندی‌سازی آنها برای دفاع بهتر است. ایران تنها تهدید پیش روی کشورهای خلیج‌فارس یا حتی تهدید اصلی نیست. به‌گونه‌ای‌که آقای اوباما به نشریه تایمز گفت: تهدیدات مهمی وجود دارد؛ ازجمله «جمعیت‌هایی که در برخی موارد سرخورده‌اند، جوانانی که بی‌کارند، ایدئولوژی که ویرانگر و پوچ‌گرایانه است و در برخی موارد، تنها این باور که برای این دغدغه‌ها راه‌حل‌های سیاسی مشروعی وجود ندارد». برخی معتقدند که دموکراسی به این زودی‌ها در منطقه ریشه نخواهد دوانید؛ اما باید نظام‌های سیاسی، ازجمله برای اسلام‌گرایان فراگیرتر شوند. نکته مهم دیگر این است که همواره درباره ایران چنین بحث می‌شود که این کشور نیرویی است که باید مهار شود؛ اما همان‌طور که الن لیپسون، ریاست مرکز استیمسون استدلال می‌کند (با موافقت ضمنی اسرائیل)، توافق هسته‌ای باید «فرصتی بزرگ» برای اعراب باشد تا درباره انرژی، تغییرات آب‌وهوایی و کم‌آبی و کنترل تسلیحات با ایران وارد تعامل‌های منطقه‌ای شوند. درصورتی‌که توافق هسته‌ای ایران تکمیل شود، دولت آمریکا تلاش خواهد کرد که ایران را برای ایفای نقشی سازنده‌تر در سوریه ترغیب کند.. بسیاری تردید دارند که این موضوع نتیجه‌بخش خواهد بود؛ اما قطعاً آزمایش احتمال همکاری گسترده‌تر و فراتر از توافق هسته‌ای ارزشش را دارد.

اخبار و تحلیل‌ها: سران مرتجع کشورهای عربی منطقه از تهاجم نظامی ایران وحشت ندارند؛ زیرا مشی گذشته و حال نظام ایران اثبات کرده که به هیچ‌وجه چشم طمع به سرزمین دیگر کشورها ندارد، اما التماس ذلیلانه آنها برای پیمان نظامی با آمریکا ناشی از ترس این حکام مستبد و بی‌لیاقت از مردم خودشان است. آنها متوجه شده‌اند که این روش حکومتی به پایان عمرش نزدیک شده و هر آن امکان دارد مردم علیه آنها شورش کنند؛ از این‌رو، ایران را بهانه قرار داده‌اند تا از طریق پیمان نظامی با آمریکا یک پشتوانه ظاهری در برابر اعتراضات داخلی فراهم کنند.

 

اخبار

  تبعیض هسته‌ای صدای استاد آمریکایی را هم درآورد!

 «رولف وست‌گارد» استاد حوزه انرژی در دانشگاه مینه‌سوتای آمریکا مقاله‌ای نوشته و در آن از حق ایران برای گرفتن برق از اورانیوم دفاع کرده است. براساس گزارش پایگاه خبری دولوث‌نیوز، «وست‌گارد» یادداشت خود را با ذکر این مطلب شروع کرده است که «۳۱ کشور دنیا، نیروگاه اتمی دارند و چهارده کشور از این میان، اورانیوم مورد نیاز خود را، خود غنی‌سازی می‌کنند؛ چرا ایران پانزدهمی نباشد؟» این متخصص حوزه انرژی در ادامه از خوانندگان پرسیده است: «آیا باید بر بازرسی از تأسیسات هسته‌ای همه این کشورها اصرار بورزیم؟» استاد آمریکایی به سراغ اصل مطلب، یعنی بهانه‌های غرب برای مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران رفته و نوشته است: «اسرائیل(رژیم صهیونیستی) همسایگانی دارد که روابط خصمانه‌ای با وی دارند؛ با این توجیه، نگرانی نخست‌وزیر، نتانیاهو از توان هسته‌ای ایران قابل درک است؛ اما اسرائیل با بمب‌های هسته‌ای خود موضعی تهاجمی دارد و چرا ما از اسرائیل بازرسی نمی‌کنیم؟ این چیزی است که ایرانی‌ها هم می‌خواهند بدانند».


خبر کوتاه    

* درحالی‌که گفته می‌شد با نزدیک‌شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی، قرار است مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سِمَت خود استعفا دهد و نامزد حضور در انتخابات مجلس شود و احمد مسجدجامعی جای وی را در این سازمان بگیرد، معاون روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگویی، این جابه‌جایی را تکذیب کرد.

* در واکنش به اظهارات حسین مرعشی در خرم‌آباد، درباره اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ مهرعلیزاده، معین و... به آقای هاشمی‌رفسنجانی رحم نکردند، محسن مهرعلیزاده جوابیه‌ای را منتشر کرده که در آن آورده است: «اگر مرعشی این حرف‌ها را زده باشد، زمانی‌که این حرف‌ها را می‌زده، حالت عادی نداشته است؛ زیرا او به اندازه کافی از جریانات انتخابات ۸۴ اطلاع داشت و آن زمان تا اندازه زیادی در جریان امور قرار داده شده بود». وی یادآور شد: «مرعشی باید دقت بیشتری در اظهارنظرهای خودش داشته باشد، به‌ویژه اینکه او در جایگاه سخنگوی حزب کارگزاران و ظاهراًً در حمایت از جریان اصلاح‌طلبی و آقای هاشمی‌رفسنجانی این حرف‌ها را زده است».

* اصلاح‌طلبان به‌دنبال استفاده از راهبرد «نیروهای قرضی» هستند. آنها به‌خوبی از شکاف ایجادشده میان نیروهای اصول‌گرا استفاده کرده‌اند و می‌خواهند با نیروهایی که تلفیقی از اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان معتدل است، کرسی‌های مجلس دهم را فتح کنند. گفته می‌شود، ناطق نوری و علی لاریجانی مهم‌ترین اهداف اصلاح‌طلبان برای آینده سیاسی خود هستند. آنها تمام تلاش خود را می‌کنند که به‌واسطه حسن روحانی و جریان اعتدال، این دو سیاستمدار بزرگ جریان راست را بیش از پیش به خود نزدیک کنند. اصلاح‌طلبان با این روش هم به‌دنبال کسب مقبولیت مردمی و هم مشروعیت حاکمیتی هستند.

* رسیدگی دادگاه تجدیدنظر پرونده اقتصادی «مهدی هاشمی»، مراحل نهایی خود را طی می‌کند و هجمه و نامه به مقامات نظام برای فشار بر دستگاه قضا همچنان در دستور کار برخی گروه‌های سیاسی قرار دارد. براساس آخرین اخبار دریافتی در تازه‌ترین نامه‌پراکنی‌ها به نفع وی، نامه‌هایی از خانواده‌اش نوشته شده که در آنها نسبت به پرونده او ابراز گلایه و ناراحتی شده است؛ در این نامه‌ها تأکید شده است که پرونده «مهدی هاشمی» صرفاً سیاسی است!

* «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران درباره حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: ما درخواستی ارائه کرده‌ایم و نامه رسمی به ایشان ارسال شده و امیدواریم ایشان امسال به نمایشگاه کتاب بیایند. این نامه‌نگاری درحالی صورت گرفته است که سال گذشته نیز رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب شرکت نکردند. فعالان و کارشناسان حوزه فرهنگ، این موضوع را نشانه نارضایتی معظم‌له از اوضاع فرهنگی دانسته بودند.

 

***********************

جلسه «بصیرت سیاسی» همراه پرسش و پاسخ برگزار می‌شود:

سخنران: دکتر سعدالله زارعی

مکان: شهرک شهید محلاتی‌- جنب رستوران نور- سالن همایش آفتاب

زمان: دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۴ (ساعت ۷:۳۰ صبح)

***********************

پیک پژوهشگاه: پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)، در سرای اهل قلم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور سردار سپهر، معاون هماهنگ‌کننده نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه، از سه اثر جدید خود با نام‌های اسلام در آسیای مرکزی، تکلیف‌گرایی از منظر امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) و امام خمینی(ره) و مدیریت جهادی‌ رونمایی‌ کرد. (ارتباط با پژوهشگاه 1000118259)

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات