تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۷۵۴۲۹

پاسدار طراز انقلاب اسلامی از منظر امام خامنه ای / محمد رضا اسکندری

امام خامنه ای: سپاه براي حفاظت از انقلاب، حتماً بايد از تحولات و جريانهاي عرصه هاي مختلف شناخت کافي و کامل داشته باشد. پاسداري از انقلاب نيازمند شناخت دقيق واقعيت هاست.

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ پاسدار در لغت به معني نگهبان و مراقب است و پاسدار و پاسداران، آن کساني هستند که در حساس ترين لحظات  تاريخ از ميان خلق برمي خيزند و همچون دژي مستحکم مردانه و شجاعانه در جهت رسيدن به حق و حقيقت و حفظ آن گام برمي دارند. در تاريخ تمدن بشري کم بوده اند آدمياني که براي بر افراشته داشتن چراغ حق و ترويج اخلاق کريمه، تمامي هستي و آمال خود را بر سر هدف خويش بگذارند. کمربستن براي احياي حقيقت خواهي، همتي جانانه مي‌طلبد که تنها از مرداني چون حسين(ع) برمي آيد که آزادگي و شور حقيقت جوئي اش چنان حماسه اي آفريد که تا زمان، زمان است نامش جاودان و موجب احترام انسانهاي حق طلب است و خواهد بود.

امام حسين(ع) هنگامي که تحريف گران حقيقت و تقديس کنندگان خشونت، از سنت وسيره پيامبر اکرم(ص) و آنچه خداوند در شريعت اسلامي و از زبان قرآن بنا نهاده بود تصويري مغاير با واقعيت ارائه کردند، برخود تکليف ديد تا براي احياي آن سنت از کف رفته و نهادينه کردنش در ميان امت اسلام، قيام تاريخي و حماسي اش را آغاز کند و بدين ترتيب از دين پيامبر خود پاسداري نمايد. که اين در حقيقت تجلي شجاعت پدرش، علي(ع) بود در پاسداري ازرسول خدا در کنار ستون حرس که بدين زيبايي دراعتلاي پرچم دين خدا پديدار گشت. بي شک حسين (ع) تبديل به الگوي کامل و جاودانه پاسداري از ارزش ها براي رادمردان تاريخ گشت.

مي توان نمونه هايي از رادمردي پاسداران را در تاريخ انقلاب اسلامي ايران يافت. پاسداراني که در دفاع از کيان و کشور خود به فداکاري پرداختند. افرادي که با روحيه شهادت طلبي، انسجام دروني و خلاقيت نظامي در صحنه هاي مختلف به نبرد پرداختند.

در طول هشت سال دفاع مقدس و فراز و نشيب هاي پس از انقلاب، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از جمله نهاد هايي بود که در کنار ديگر اقشار نظامي و پاسداران گمنام ايران اسلامي با اقتدا به مولاي خود سيد مظلومان عليه الصلوة و السلام، نجات بخش ملت ايران و اسلام عزيز بوده و در پاسداري از انقلاب و هدف هاي آن عاملي مؤثر و رکني رکين بوده و هست.

به مناسبت 3 شعبان ،تولد مبارک امام حسين و روز پاسدار به بررسي جايگاه پاسدار طراز انقلاب در فلسفه فکري امام خامنه اي به صورت مجمل خواهيم پرداخت.

 

جايگاه پاسدار انقلاب اسلامي در انديشه امام(ره) و رهبري

ابتدا به اين موضوع مي پردازيم که وجه تسميه تولد امام حسين(ع)و روز پاسدار در چيست.علت اينکه امام حسين ،پاسدار واقعي است و اينکه پاسداران معيارشان بايد امام حسين باشد در چيست؟

خطراتي که اسلام را به عنوان يک پديده عزيز تهديد مي کند، از قبل از پديد آمدن و يا از آغاز پديد آمدنش از طرف پروردگار، پيش‌بيني شده است و وسيله مقابله با آن خطرات هم ملاحظه شده و در خودِ اسلام و در خودِ اين مجموعه، کار گذاشته شده است. مثل يک بدن سالم، که خداي متعال قدرت دفاعي اش را در خودِ آن کار گذاشته است.اسلام يک پديده است و مثل همه پديده‌ها، خطراتي آن را تهديد مي کند و وسيله‌اي براي مقابله لازم دارد.

دو خطر عمده، اسلام را تهديد ميکند که يکي خطر دشمنان خارجي و ديگري خطراضمحلال داخلي است. دشمن خارجي يعني کسي که از بيرون مرزها، با انواع سلاحها، موجوديت يک نظام را با فکرش و دستگاه زيربنايي عقيدتي اش و قوانينش و همه چيزش هدف قرار مي دهد.از بيرون يعني نه از بيرون کشور. از بيرون نظام؛ ولو در داخل کشور باشد.

 دشمن و آفت دوم، آفتِ «اضمحلال دروني» است. يعني در درون نظام، بر اثر خستگي، بر اثر اشتباه در فهم راه درست، بر اثر مغلوب احساسات نفساني شدن و بر اثر نگاه کردن به جلوه‌هاي مادّي و بزرگ انگاشتن آنها، ناگهان در درون، دچار آفت‌زدگي شوند. اين، البته خطرش بيشتر از خطر اوّلي است. اين دو نوع دشمن - آفت بروني و آفت دروني - براي هر نظامي وجود دارد. اسلام براي مقابله با هر دو آفت، علاج، معين کرده و جهاد را گذاشته است. جهاد، مخصوص دشمنان خارجي نيست. رهبر انقلاب مي فرمايد" معناي پاسداري با همه‌ي ابعاد، ابزارها و وسائل ممکن آن، در وجود مقدس سيدالشهداء (سلام الله عليه) متجسد است"(.۱۳۹۰/۰۴/۱۳بيانات در ديدار فرماندهان سپاه پاسداران)

در بيان امام خميني (ره)نيز پاسداران را با جوانان صدر اسلام تشبيه مي کند که اين تشبيه نشان دهنده ي اهميت خدمت به اسلام است.شما پاسداران مثل جوانهاي صدر اسلام هستيد.("صحيفه نور"، ج 5، ص 145) شما مثل سربازان صدر اسلام (هستيد) که با جان و دل و با عشق و علاقه به اسلام خدمت کردند، به اسلام خدمت کرديد و مي‌‏کنيد. من اميدوارم خداي تبارک و تعالي همان اجري را که به پاسداران اسلام در صدر اسلام عنايت فرموده است، به شما برادران عزيز عنايت فرمايد.("صحيفه نور"، ج 6، ص 5)

با روشن روشن پاسدار واقعي و اقتداء پاسداران امروزي به آن معيار کامل، به صورت مختصر به ويژگي هاي يک پاسدار طراز انقلاب در کلام رهبر انقلاب اشاره مي کنيم:

 

ويژگي هاي يک پاسدار طراز انقلاب در کلام رهبر انقلاب

1-   هويت پاسداران

بعضي از افراد تلقي محافظه کارانه از مجموعه سپاه دارند و سپاه را خواهان وضع موجود تلقي مي کنند در حالي که اين برداشت از سپاه نه تنها مورد تاييد رهبر انقلاب نيست بلکه با ذات سپاه نيز در منافات هست.سپاه ،پاسدار دستاوردهاي انقلاب است .انقلاب يک موجود زنده و پيش رونده مي باشد.جنب و جوش در همه ابعاد ذاتي ماهيت سپاه مي باشد رهير انقلاب مي فرمايد"حفظ انقلاب يعني حفظ همين حالت پيش‌‏روندگي و پيش‌‏برندگي. پاسداري از انقلاب، به اين معناست. اگر ما اينجور نگاه کرديم و مفهوم پاسداري را اينجور فهميديم، آن‌‏وقت آن طراوت و شور و هيجاني که در حرکت پاسداري هست، مضاعف خواهد شد"13/4/1390)

 

2-   برگزيده بودن پاسداران

فعاليت در هر مجموعه يا با رضايت يا عدم رضايت فرد همراه است.اما فعليت در سپاه به عنوان پاسدار انقلاب به تعبير رهبر انقلاب يک لطف الهي محسوب مي شود که اين باعث سنگيني کار پاسداران مي شود رهبر انقلاب در اين مورد مي فرمايد" مسؤوليت در مجموعه‌ي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را يک موهبت الهي بدانيد"(.۱۳۷۴/۰۶/۲۹بيانات در ديدار جمعي از فرماندهان سپاه)

 

3-   الگو بودن پاسداران در عرصه ي علم،جنگ و معنويت

بعضي افراد پاسداران را منحصر در جنگ و رزم مي دانند و به عنوان يک نيروي صرفا نظامي مي شناسند در حالي که اين تحليل با واقعيت سازگار نيست .يک پاسدار طراز انقلاب هم در عرصه ي جنگ بايد سرآمد باشد هم در عرصه ي علم و هم در عرصه ي معنويت.رهبر انقلاب در اين مورد مي فرمايد" سپاهي ما، اگر در ميدان جنگ رزمنده‌ي خوبي است، در ميدان علم هم آزمايشگر و سازنده و مخترع خوبي است"(.۱۳۷۱/۱۱/۰۶بيانات در ديدار جمعي از پاسداران)و ادامه مي دهند" جوانان عزيز سپاهي و بسيجي کوشش کنند که قله‌هاي معنويت و معرفت را هدف تلاش جوانانه‌ي خود قرار دهند"(.۱۳۸۱/۰۶/۰۳پيام‌ به مناسبت‌ صعود يکصد و پنجاه‌ هزار نفري‌ ورزشکاران‌ سپاه‌ و بسيج‌ دماوند)رهبر انقلاب تاکيد بر معنويت را نافي مباحث مادي نمي داند.

 

4-   جهاد در راه خدا

تلاش انسان ها در زندگي به خاطر موارد مختلفي مي تواند باشد يکي فقط در فکر اين دنياست تا به معيشت خود سامان دهد و ....اما يک پاسدار واقعي تمام تلاشش در جهت تعالي اسلام و مسلمانان مي باشد و فقط رضاي او را در خاطر دارد رهبر انقلاب در اين مورد مي فرمايد" پاسداران براي خدا مجاهدت کردند"(.۱۳۸۱/۰۷/۱۷بيانات در ديدار جمعي از پاسداران)

 

5-   سپاهيان؛ مظهر کامل اخلاص‏

پاسداران کساني هستند علي رغم تمام ظواهر دنياي معمويت را سرلوحه کار خود قرار دادند به عنوان مثال شهدا و جانبازان و حتي افرادي که سالم از جبهه برگشتند بي خبر از آينده خود در جنگ و بخاطر عمل به وظيفه وارد جبهه ها شدند اين نمونه اعلاي خلوص مي باشد.پاسدار واقعي اول از همه بايد اخلاص را سرلوحه کار خود قرار دهد.رهير انقلاب مي فرمايد" اين شهداي بزرگ ما، روزي که قدم در اين ميدان گذاشتند، به اين نيت نبودند که يک روز نامشان پشت بلندگوهاي عظيم اين کشور و اين دنيا برده شود؛ نه. مثل يک انسان معمولي به جبهه رفتند، براي اين‏که وظيفه خودشان را انجام دهند. هر جا هم احساس کردند که آن‏جا وظيفه است، به آن‏جا رفتند. اين اخلاص است. اين اخلاص را امروز ملت ما با خود حمل مي‌‏کند و دارد؛ مظهر کامل آن هم در مجموعه‏‌هاي جوان و مؤمني است که يکي از بهترين وبرجسته‏‌ترين آن‏ها، مجموعه سپاه پاسداران است."( 2/9/1377)

 

6-   انقلابي زيستن و انقلابي ماندن پاسداران

کارنامه سپاه در اين سي و چند سال، يک کارنامه درخشان است يعني اعماق شخصيت و هويت ملّت ايران را مي‏‌توان در اين کارنامه مشاهده کرد.از ويژگي هاي ذاتي ملت ايران ذلت ناپذيري مي باشد.نمومنه کامل اين هويت در مجموعه پاسداران قابل مشاهده مي باشد.رهبر انقلاب در اين مورد مي فرمايد"انقلابي زيستن و انقلابي ماندن" و "ثبات قدم" را از جلوه هاي زيباي سپاه پاسداران خواندند و خاطر نشان کردند: اين تشکيلات قوي بنيه، هيچ گاه به بهانه هايي نظير بروز تغييرات در جهان و ضرورت تغيير در داخل، از راه اصلي و صحيح منحرف نشد."( ۱۳۹۲/۰۶/۲۶ار فرماندهان و پرسنل سپاه پاسداران)

 

7-   بصيرت کامل از زمان

در کلام امام و رهبري ورود نظاميان به عرصه ي مجادلات سياسي نهي شده است.که اتفاقا صحبت درستي است ولي به معناي عدم داشتن آگاهي از وضع کشور و جهان نيست. . در اصل يک ‌صد و پنجاهم قانون اساسي کشورمان که به نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اشاره دارد، آمده است: "سپاه پاسداران انقلاب اسلامي که در نخستين روزهاي پيروزي اين انقلاب تشکيل شد، براي ادامه‌ي نقش خود در نگهباني از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن پا برجا مي‌ماند. حدود وظايف و قلمرو مسئوليت سپاه پاسداران در رابطه با وظايف و قلمرو مسئوليت نيروهاي مسلح ديگر با تأکيد بر همکاري و هماهنگي برادرانه ميان آن‌ها به وسيله قانون تعيين مي‌شود.رهبر انقلاب قدرت تحليل را لازمه ي کار يک سپاهي مي داند و ورود سپاه به دسته بندي هاي سياسي را نهي کرده است"سپاه براي حفاظت از انقلاب، حتماً بايد از تحولات و جريانهاي عرصه هاي مختلف شناخت کافي و کامل داشته باشد. پاسداري از انقلاب نيازمند شناخت دقيق واقعيت هاست بنابراين نميشود مجموعه اي که بازوي نگهبان انقلاب است درباره جريانهاي گوناگون انحرافي، غير انحرافي وابسته و يا ديگر جريانهاي سياسي، چشمي بسته و نابينا داشته باشد."(۱۳۹۲/۰۶/۲۶ار فرماندهان و پرسنل سپاه پاسداران)

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات