تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۷۵۸۳۴

امام(ره) و حمایت از مستضعفان/ علی اسماعیلی

هرگاه امام(ره) سخن از محرومان و مستضعفان می‌کردند، مراد و مقصودشان، تمام محرومان جهان اعم از؛ مسلمان، مسیحی، بودایی و... بود و برای ایشان تفاوتی میان مستضعفان نبود

پایگاه بصیرت، حمایت از مستضعفان و محرومان جهان، یکی از شعارهای اصلی و اولیه انقلاب اسلامی به رهبری معمار بزرگ انقلاب بود. امام‌خمینی(ره) که پیروزی انقلاب را به‌واسطه حمایت و حرکت انقلابی این قشر مستضعف و زجرکشیده می‌دانستند؛ لذا همواره به حمایت از محرومان و توجه و رسیدگی به آنان تأکید ویژه داشتند و البته در این میان، توصیه‌ها و آموزه‌های دینی اسلام و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نیز عاملی اصلی در توجه پیر فرزانه انقلاب در حمایت از مستضعفان و محرومان بود. ایشان درباره دلایل این توجه‌شان به محرومان و مستضعفان می‌فرمایند؛ «گمان نمی‌کنم هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به محرومان وجود داشته باشد.»(صحیفه امام، ج۲۰، ص۳۴۲) و یا اینکه؛ «به مستضعفان، مستمندان و زاغه‌نشینان که ولی‌نعمت ما هستند، خدمت کنید.»(همان، ج۱۸، ص۳۸)
البته این توجه و تأکید ایشان بر حمایت از محرومان و مستضعفان منحصر به مستضعفان و محرومان در داخل ایران هم نبود، بلکه حضرت امام(ره) در این خصوص، نگاهی فراملی و جهانی داشتند و از نظر ایشان، دولتمردان و مسئولان کشور بایستی از هر محروم و مستضعفی در جهان و در برابر ظلم مستکبران عالم حمایت کنند.
همین نگاه جهانی ایشان بود که حضرت امام(ره) را از دیگر رهبران انقلابی و نگاه مکاتب دیگر بشری نسبت به آنان متمایز می‌سازد. امام در همین زمینه می‌فرمایند: «ما برای احقاق حقوق فقرا در جوامع بشری تا آخرین قطره خون دفاع خواهیم کرد.»(همان، ج۲۱، صص ۸۶-۸۷)
نکته جالب و قابل تأمل دیگر اینکه از منظر حضرت امام، حمایت از مستضعفان هم، صرفاً حمایت و پشتیبانی از مستضعفان و محرومان مسلمان در جهان اسلام نیست، بلکه ایشان در این خصوص نیز، نگاهی فرادینی، فرامذهبی و فرانژادی داشتند. از این‌رو هرگاه امام(ره) سخن از محرومان و مستضعفان می‌کردند، مراد و مقصودشان، تمام محرومان جهان اعم از؛ مسلمان، مسیحی، بودایی و... بود و برای ایشان تفاوتی میان مستضعفان نبود، یعنی هر انسان محرومی با هر نژاد، مکتب، دین و مرام، مراد نظر ایشان بوده است، چرا که بنیانگذار جمهوری اسلامی حمایت از آنان را وظیفه دینی و شرعی خود می‌دانستند و این موضوع نیز به اعتقادات و نگاه استکبارستیز و ظلم‌ستیز ایشان که ریشه دینی داشت، برمی‌گشت و اینکه امام معتقد بودند که مستکبران و حکام ظالم و جور جهان در بی‌عدالتی و ستم‌پیشگی علیه مستضعفان و محرومان تفاوتی با هم ندارند. از همین‌رو به مسئولان این نکات را گوشزد و تأکید می‌کرد و این را نیز آشکارا بیان می‌داشتند، تا آنجا که فرمودند: «خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومان و روی آوردن به حمایت از سرمایه‌دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و غایت بیشتری برخوردار شوند»(همان، ج۲ ،ص۳۴۱)
جالب اینکه، این سیاست امام در حمایت از مستضعفان جهان امروز، پاسخ درخور خود را از سوی محرومان جهان دریافت کرده و از این‌رو می‌بینیم که میلیون‌ها انسان محروم، عاشق انقلاب اسلامی و راه و روش حضرت امام در جهان هستند؛ موضوعی که مستکبران و ظالمان جهان را به‌شدت به وحشت انداخته است. اصولاً خیزش‌های ضداستکباری این روزهای مردم محروم آمریکای‌لاتین علیه سیاست‌های استکباری آمریکا در کشورهای‌شان، نمونه‌ای از تأثیر انقلاب اسلامی و نگاه ظلم‌ستیزانه حضرت امام(ره) در جهان و حمایت از مردم محروم دنیا دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات