تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۷۵۹۴۸

راهبردهای اصلاحاتچی‌ها برای فتح مجلس دهم


حسین عبداللهی‌فر

«اعتدال همان اصلاحات است»؛ این جمله‌ای است که روزنامه «شرق» آن را از قول موسوی بجنوردی در سر صفحه اولین روز هفته خود (1/22/) تیتر کرد. جمله‌ای که یک روز بعد «آرمان» از آن به‌عنوان راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان پرده برداشت و با اشاره به اسامی مسئولان کمیته‌های فرعی زیر‌مجموعه کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات زیر تیتر «حرکت اصلاح‌طلبان به‌سمت بهارستان» نوشت: «در بین اسامی معرفی شده چهره‌هایی به چشم می‌خورند که می‌توان پیش‌بینی کرد اصلاح‌طلبان به‌دنبال ائتلاف مجدد با اعتدالگرایان هستند.»

«آرمان» همچنین به‌علل این ائتلاف نیز اشاره کرد و نوشت: «از سال 92 که گفتمانی جدید تحت عنوان اعتدال پا به میدان سیاست گذاشت، رقابت کلاسیک اصولگرا و اصلاح‌طلب کم‌رنگ شد و اصلاح‌طلبان بر این امیدند تا با همراهی این گفتمان نوظهور بتوانند جریان‌های تندرو را منزوی کنند.»

مجموع همین امیدها بود که «آرمان» در همین شماره روی تصویر بزرگی از سعید حجاریان این جمله از مصاحبه وی را که گفته بود؛ «منتظر تحول در ترکیب مجلس دهم باشید»، تیتر کرد.

«اعتماد» تلاش اصلاح‌طلبان برای تصاحب مجلس دهم را به تیتر اول همین روز(1/23/) کشاند و زیر تیتر درشت «آغاز انتخابات از استان‌ها»، نوشت: «مأموریت دوم اصلاح‌طلبان کلید خورده؛ مأموریتی تحت عنوان «انتخابات مجلس دهم». هدف و سازوکار این مأموریت هم چیزی نیست جز کسب صندلی‌های سبزرنگ بهار��تان و راه‌اندازی کارگروه‌های انتخاباتی در تهران و استان‌های سراسر کشور.»

این روزنامه راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان را سه حلقه اعلام کرد و در تشریح آن نوشت: «شورای همکاری اصلاحات به‌عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان، به انضمام دیگر احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب چند ماهی است که بر سرعت و کیفیت تصمیم‌گیری‌های خود افزوده و راهبردی چند لایه را برای انتخابات مجلس دهم تدوین و طراحی کرده است؛ راهبردی که کمتر شباهتی به سیاست‌گذاری‌های اصلاح‌طلبان در ادوار سابق انتخابات مجلس دارد. واگذاری شناسایی، معرفی و تبلیغات سیاسی کاندیداهای اصلاح‌طلب در استان‌ها، نقطه کانونی راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان است... «فهرست انتخاباتی سه لایه» در تمامی کشور می‌تواند ترکیب مجلس را همسو با مطالبات مردم کند. دیگر تردیدی نیست که رمز موفقیت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نه از تهران که از شهرستان‌ها می‌گذرد.»

«اعتماد» اهمیت این راهبرد را در حدی دانست که تیتر اول چند روز دیگر خود را نیز به آن اختصاص دهد. «الگوی 92 نقشه 94» تیتر اول این روزنامه در روز سه‌شنبه(1/25/) بود که در ادامه به نظرخواهی از چهره‌های اصلاح‌طلب پرداخت و در مقدمه آن نوشت: «فتح مجلس دهم و بازگشت به نقطه مطلوب در مقام یک هدف سیاسی بدون داشتن یک استراتژی کلان تنها در حد امیال و آرزو باقی خواهد ماند. بی‌تردید اصلاح‌طلبان این روزها بیش از هر زمان دیگری این گفته بودا را که گفته بود؛ «ما همان چیزی هستیم که انجام داده‌ایم و آنچه خواهیم بود که اکنون انجام می‌دهیم» در جان و ذهن خود می‌پرورانند تا این بار طرح و برنامه‌ای جامع برای آینده گفتمان اصلاحات داشته باشند. از همین جهت مهندسی استراتژی اصلاحات در سال 94 به مثابه شاهراه بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه سیاست‌ورزی رسمی ضرورتی غیرقابل اجتناب است.»

این روزنامه یک روز بعد نیز در تیتر اول خود از «حلقه 100 نفره انتخاب کاندیدا» خبر داد و نوشت: «بر اساس اخبار دریافتی اعتماد، پس از توافق میان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای مشورتی اصلاح‌طلبان، 12 چهره اصلاح‌طلب شورای راهبردی انتخابات را به ریاست سید‌عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات تشکیل داده‌اند. این 12 نفر به‌همراه رابطین ملی در استان‌ها حلقه‌ای 100 نفره را تشکیل می‌دهند.»

طراحی راهبردهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان در حالی صورت می‌گیرد که چیزی از نگرانی‌های این جریان نسبت به فعالیت‌های جریانات رقیب نکاسته است. از‌همین‌رو، «شرق» عنوان سرمقاله اولین روز هفته‌اش را «یک یادداشت نابهنگام» گذاشت و در اولین جمله آن نوشت: «نباید دست از سر احمدی‌نژاد برداشت و هشت سال ریاست جمهوری‌اش را پدیده‌ای نادر و بدون بازگشت دانست.»

شاید همه پیام این یادداشت این باشد که سردبیر «شرق» در آن، پیروزی احمدی‌نژاد در مقابل هاشمی را جهش مردم به نقطه‌ای نامعلوم خوانده و می‌نویسد: «جلوگیری از جهش سلول‌های بنیادین با جراحی‌کاری نادرست و غیرعقلانی است. چون با جراحی احتمال اینکه این سلول‌ها به جاهای دیگری جهش کنند و آنجا را تسخیر [کنند] و از کار بیندازند، بسیار است. جامعه‌ای که دائم زیر تیغ جراحی برود، کاری از آن ساخته نیست. تنها راه باقی مانده این است که دوره احمدی‌نژاد را نه اینکه با نگاهی ابزاری ـ آن هم به قصد پوشاندن عیب‌های خودمان یا توجیه ناکارامدی‌مان به تکرار برای مردم بازگو کنیم‌ـ بلکه این دوره را باید تئوریزه و کدگذاری و آن را به برندی از جهل خودمان تبدیل کنیم تا مگر بازگشت و جهیدن به آن سمت ناممکن شود.»

«ابتکار» یک روز بعد(1/22/) در تیتر اول خود «احمدی‌نژاد را گسل اصولگرایی» نامید و نوشت: «با اینکه خبرها از لیست‌نویسی احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس در سراسر کشور حکایت دارد، اصولگرایان در پیچ و خم پازل وحدت و همگرایی هنوز فرصت نکرده‌اند حتی به این معادله جدید فکر کنند.»

این روزنامه در تیتر اول چهارشنبه (1/26/) خود از تمایل احمدی‌نژاد به اصلاح‌طلبان خبر داد و زیر عنوان درشت «بازمانده!» نوشت: «به نظر می‌رسد محمود احمدی‌نژاد که روزگاری با حمایت اصولگرایان به ریاست‌جمهوری رسیده بود، این روز با اعلام برائت جناح راست از وی، به دنبال یافتن راه اتصالی با یکی از دو جریان ریشه‌دار سیاسی ایران است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات