تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۷۷۲۹۹
گسترش عملیات تروریست‌ها برای تشدید فشارها بر حکومت سوریه

اسد: وقت مبارزه با تروریست‌هاست نه انتخابات


سوریه یک بار دیگر در وضعیتی حساس قرار گرفته؛ چیزی شبیه به شروع ناآرامی‌ها دربهار 2011؛  نماینده سوریه در سازمان ملل می‌گوید 80 هزار نفر از گروه‌های تروریستی موسوم به «جیش الفتح » و «جیش الیرموک» و جبهه النصره از طریق مرزهای ترکیه و اردن وارد سوریه شده‌اند. رئیس‌جمهور مصر می‌گوید سقوط بشار اسد هرلحظه ممکن است. وزیر دادگستری لبنان گفته که سقوط نظام سوریه بیش از هر زمان دیگری نزدیک است و گزارش‌هایی هرچند غیر رسمی نیز از تعدیل رویکرد حمایتی روس‌ها از بشار اسد منتشر شده ولی ارتش سوریه درگیر نبردی نفسگیر است تا تروریست‌های مورد حمایت ترکیه، رژیم صهیونیستی و عربستان را شکست دهد. در این کشاکش، نماینده ویژه سازمان ملل هفته قبل به دیدار رئیس‌جمهور سوریه رفت تا او را برای برگزاری انتخاباتی زودهنگام، با فاصله‌ای یک ساله  از انتخابات قبلی تحت فشار بگذارد. پاسخ اسد به دی‌میستورا که دیروز منابع سوری آن را فاش کردند، قابل توجه بود: «‌پیروزی در میدان‌های جنگ بر حل سیاسی بحران سوریه اولویت دارد.»

به گزارش «جوان»، تروریست‌های مورد حمایت ترکیه و عربستان در کنار رژیم صهیونیستی از چند هفته قبل خیز بلندی برای امتحان مجدد سناریوی آزمایش شده سقوط حکومت سوریه در سال 2011 را شروع کرده‌اند. تروریست‌های سوری بعد از کنترل مناطق شمال غربی سوریه، مسیر ناآرام‌سازی و کنترل دمشق را در پیش گرفته‌اند. گام اول ضربه پذیر کردن دمشق، تلاش برای قطع کردن ارتباط بین ریف دمشق با حومه درعا و حومه قنیطره است که می‌تواند از یک طرف، محور جنوبی را نیز به جبهه شمال و شمال غرب متصل و از طرف دیگر، دست ارتش را از مناطق جنوبی پایتخت کوتاه کند. این عملیات تروریست‌ها که تحت حمایت کامل دولت ترکیه، رژیم صهیونیستی و عربستان انجام شد، در گام اول با شکست روبه‌رو شد. دیروز گزارش شد نیروهای ارتش سوریه با حمایت رزمندگان حزب الله توانستند ارتباط گروه‌های تروریستی را در سه منطقه دمشق، درعا و قنیطره قطع کنند.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی العالم، ارتش در محور نخست به سمت ارتفاعات شمال شرقی حضر پیشروی و تل احمر شمالی را آزاد کرد و در محور دوم نیز به سمت جنوب غربی و البعث و حمیدیه در حومه قنیطره پیشروی کرد. سقوط این منطقه می‌توانست در مرحله بعدی حومه قنیطره را به حومه دمشق متصل سازد. بر اساس گزارش العالم، ارتش سوریه با حفظ کنترل الشعار کولمجبا و البزاغ توانست خط دفاعی را در فاصله‌ای دور از مناطق جنوبی پایتخت ایجاد و ارتباط تروریست‌ها را در سه منطقه دمشق و درعا و قنیطره قطع کند. همچنین بر اساس گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، جنگنده‌های ارتش سوریه از روز شنبه حملات گسترده‌ای را علیه مواضع مخالفان در منطقه «‌جوبر‌» در شرق پایتخت سوریه و اطراف شهر «‌دوما» بزرگ‌ترین شهر استان ریف دمشق انجام دادند. حقوق بشر سوریه می‌گوید حملات هوایی ارتش سوریه بسیار شدید بوده و تلاش کرده تحرکات مخالفان در این دو نقطه حساس پایتخت سوریه را ناکام بگذارد. اسد دوشنبه قبل به طعنه به استفان دی‌میستورا نماینده سازمان ملل گفته بود: «‌هواپیماهای نظام سوریه از بشکه‌های منفجره استفاده نمی‌کنند، از خمپاره‌هایی استفاده می‌کنند که همه ارتش‌های جهان استفاده می‌کنند و با وجود این تلاش خواهند کرد تا حد امکان غیرنظامیان را از خطرات این حملات در امان دارند.»

استان قنیطره در مرز سرزمین‌های اشغالی نیز شاهد درگیری میان ارتش سوریه و معارضان و تروریست‌های النصره است. به گزارش روسیا الیوم، در درگیری‌های منطقه حضر در اطراف قنیطره، این منطقه  هدف حمله هوایی ارتش سوریه قرار گرفت و ارتش ارتفاعات این منطقه را تحت کنترل خود گرفته است؛ موضوعی که دیده‌بان حقوق بشر سوریه هم آن را تأیید می‌کند. دیروز گزارش شد گروه نظامی موسوم به «‌جیش‌الفتح»-  منطقه جنوبی در درعا و قنیطره- در سوریه موجودیت خود را اعلام کرد.

«نه» دروزی‌ها به تل‌آویو

تحولات در استان السویداء نیز به رغم پیش‌بینی‌های قبلی، بر خلاف انتظارات رژیم صهیونیستی پیش می‌رود. رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته تلاش کرد اقلیت دروزی‌های این استان و بلندی‌های جولان را جلب خود کند. دو هفته قبل گزارش شد سران دروزی سوریه با جمعی از مقامات رژیم صهیونیستی ملاقات و از تل‌آویو برای مقابله با تحرکات جبهه النصره درخواست کمک کرده‌اند. این تحرکات باعث شد روز شنبه روزنامه عبری زبان هاآرتص از ورود احتمالی رژیم صهیونیستی به درگیری‌های سوریه به نفع دروزی‌ها گزارش بدهد ولی تحولات خیلی زود به ضرر رژیم صهیونیستی تغییر جهت داد تا جایی که «محمد فرید عیسی» پژوهشگر امور نظامی سوریه در گفت‌وگو با فارس گفته که پیوستن تعداد زیادی از مردم استان سویداء به ارتش سوریه محاسبات رژیم صهیونیستی برای آشتی اهالی این استان با تروریست‌ها را به هم ریخت. دیروز در حالی که گزارش شد هیئت اعزامی حزب دموکراتیک لبنان به سویداء رفته و توانسته حمایت دروزی‌های سوری در مقابله با رژیم صهیونیستی را جلب کند، ارتش سوریه نیز توانست روستای سکاکه و تپه آن را که در نزدیکی فرودگاه نظامی الثعله قرار دارد آزاد کند.

تشدید فشارها برای تغییر محاسبه اسد

تشدید عملیات تروریست‌ها برای به خطر انداختن دمشق باعث شد گمانه زنی‌ها درباره سرنگونی حکومت سوریه بیشتر شود. شرف ریفی، وزیر دادگستری لبنان در کنفرانسی خبری در طرابلس گفته که سقوط نظام سوریه بیش از هر زمان دیگری نزدیک است و لبنان باید آنچه را که یک روز بعد از سقوط این نظام رخ می‌دهد پیش بینی و تدابیر لازم را اتخاذ کند. همچنین به گزارش روزنامه لبنانی المستقبل عبد الفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر نیز در ملاقات هفته قبل خود به تمام سلام نخست وزیر لبنان گفته کشورش باید آماده سرانجام سوریه و سقوط احتمالی بشار اسد باشد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم در گزارشی به نقل از منابع آگاه اسرائیلی گزارش کرده که «سوریه، ظرف ساعات آینده، شاهد تحولاتی خطرناک خواهد بود.» تحت چنین شرایطی، به نظر می‌رسد فشارها برای تغییر محاسبات دولت سوریه تشدید شده است. یک منبع سیاسی سوری به پایگاه خبری سوریه نیوز گفته استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در دیدار دوشنبه قبل با اسد بر دو محور حل سیاسی بحران سوریه و آزادی زندانیان تأکید داشته اما اسد به وضوح تأکید کرده که ابتدا پیروزی نظامی و حل سیاسی بحران سوریه برای وی در اولویت قرار دارند چراکه وظیفه دولت پایان دادن به تروریسم است. اسد همچنین تأکید کرده اوضاع فعلی، قانونی است و شرایط امنیتی اجازه چنین اقدامی را نمی‌دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات