تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۷۷۳۰۲
سناریونویسی‌های خیالی برای هجمه به اردوگاه اصلاحات

«نهاد عالی اصلاحات» رویای خیالی محافظه‌کاران


رضا رئیسی

انسجام و اتحاد جبهه تحول‌خواهان با محوریت اصلاح‌طلبان تمامی پیش‌فرض‌های محافظه‌کاران را از هم پاشید و انتخابات 24خرداد92 را آرایشی دیگرگونه داد. این کنش منسجم و هدفمند جمعی، الگو و مدلی مناسب برای ثبت موفقیت‌های بیشتر در هر انتخاباتی است و عده‌ای بیم آن دارند که انتخابات مجلس دهم را نیز با همین سبک و سیاق از کف داده و قوه دیگری را نیز به رقیب سیاسی واگذار کنند. برای عدم تکرار چنین وضعیتی آنان به هر روشی متوسل خواهند شد تا مانع اتحاد و انسجام در اردوگاه مقابل شوند و بهترین روش، جنگ روانی و شایعه‌پردازی است که خط آن در رسانه‌های خاص و حامی این جریان پی گرفته می‌شود. کافی است یک جلسه ساده یا یک نشست و گعده دوستان در اردوگاه اصلاح‌طلبان به‌وقوع بپیوندد تا این رسانه‌ها با شاخ و برگ‌دهی به آن موج‌پردازی رسانه‌ای را آغاز و سپس نتایج شاذ وعجیب وغریب از آن استنتاج کنند.

چندی پیش جمعی از بزرگان اردوگاه اصلاحات گردهم آمده و در ‌میهمانی شامی به گپ و گفت با یکدیگر پرداختند، مرور اسامی حاضران در این ‌میهمانی بلندپایگان دولت‌های سازندگی و اصلاحات را یادآور است؛ افرادی که سابقه همکاری و همفکری چند دهه‌ای دارند و طبیعی است که گردهم آیند و پیرامون موضوعات مختلف سخن بگویند و حتی به تبادل‌نظر و همفکری سیاسی بپردازند اما رسانه‌های طیف مقابل با بزرگنمایی دوچندان این دیدار دوستانه آن را نشست اعضای نهاد عالی اصلاح‌طلبان عنوان کردند که در رابطه با انتخابات مجلس دهم شکل گرفته است! این بزرگنمایی و غلو با چند هدف مشخص به منصه‌ظهور رسیده و القای ایجاد یک نهاد موازی انتخاباتی در اردوگاه اصلاحات فارغ از تشکل‌هایی که به موضوع ساماندهی اردوگاه اصلاح‌طلبان می‌پردازند، ایجاد شائبه در میان چهره‌های میانی اصلاح‌طلبان بدین‌سان که آنان به بازی گرفته نشده و بزرگان این جریان بی‌خبر و به شکل پنهانی مشغول آرایش این اردوگاه هستند و در نهایت با خبرسازی و غلو در این خصوص و طرح آن در افکار عمومی و سپس مصاحبه و تکذیب حضور در چنین نهاد ادعایی توسط مدعوین که با هدف القای انشقاق �� افتراق در میان بزرگان اصلاح‌طلب در نزد افکار عمومی طرح و برنامه‌ریزی شده است. در آخرین مورد و با گذشت چند هفته از این ‌میهمانی اکبر ترکان، رئیس مناطق آزاد و مشاور رئیس‌جمهوری مصاحبه‌ای کرد و ضمن تکذیب وجود چنین نهادی اعلام کرد که نه نماینده دولت است و نه حزب اعتدال و توسعه و در این ‌میهمانی دوستانه با رفقا و همکاران قدیمی خود دیدار کرده و تمامی شایعات غلوآمیز پیرامون این ‌میهمانی به دور از واقعیت است.

 القای دخالت دولت در انتخابات

چند صباحی است که رسانه‌ها و برخی شخصیت‌های جریان منتقد دولت خط خبری هدفمندی را دنبال می‌کنند که طی آن سعی دارند به دولت یازدهم این اتهام را وارد کنند که دولت قصد دخالت در انتخابات را دارد. آنان می‌خواهند با این ادعا سیاستمداران حاضر در دولت را در موضع انفعال برده و کنش معطوف به شخصیت حقیقی آنان را تحت‌الشعاع قرار دهند. جالب آنکه خبرنگاری در ابتدا از ترکان همین موضوع را سوال کرده و می‌پرسد که وی به عنوان نماینده دولت در جلسه نهاد عالی اصلاح‌طلبان درباره انتخابات حضور داشته است؟ نکته‌ای که با پاسخ قاطعانه ترکان روبرو شده و مشاور رئیس‌جمهوری تاکید می‌کند: مگر دولت نماینده دارد؟ اصلاً دولت در چنین مواردی هیچ مداخله و نماینده‌ای ندارد. ترکان که هدف سوال‌کننده را با توجه به سال‌ها حضور خود در عرصه سیاسی به‌خوبی فهمیده است در همان ابتدای کار پاسخی می‌دهد که جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نگذاشته و جلوی سوءاستفاده‌های بعدی را می‌گیرد. جالب آنکه مصاحبه‌کننده بلافاصله موضوع نمایندگی وی از سوی حزب اعتدال و توسعه در این جلسه را مطرح می‌کند که ترکان تاکید می‌کند از سوی حزب اعتدال و توسعه نیز نمایندگی برای حضور در این جلسه و هیچ جلسه دیگری را نداشته است.

نهاد عالی خیالی

جالب آنکه در ادامه مصاحبه با استناد به یک رسانه جریان مقابل از اسامی حاضرین در جلسه رونمایی شده و از ترکان پرسیده می‌شود که آیا در جلسه نهاد عالی اصلاح‌طلبان با حضور این چهره‌های سیاسی، حضور داشته است؟ پاسخ ترکان بازهم جالب است و وی با طرح یک سوال پاسخ می‌دهد که «اسم این نهاد عالی است؟» وی در ادامه نیز توضیح می‌دهد که خیر، این جلسه دوستانه است که در خدمت عزیزان بودم. اینکه این جلسه به نهاد عالی تعبیر می‌شود و این تعبیرها، نمی‌دانم از کجا آمده است. من نه به عنوان نماینده دولت و نه به عنوان نماینده اعتدال و توسعه بوده‌ام. ترکان در پایان نیز در پاسخی پیش دستانه و البته کنایه‌آمیز تاکید می‌کند: این شب‌ها نیز بنده را افطاری دعوت می‌کنند و خیلی از رفقای قدیم و همکارانم هستند؛ من افطاری شرکت می‌کنم و من خواهش دارم اگر ما جایی افطاری می‌رویم، رسانه‌ها نگویند که یک داستان سیاسی است بلکه افطاری است.

در نهایت...

اصلاح‌طلبان پس از حضور چندساله در قدرت اجرایی و سپس سال‌ها کنار رفتن از قدرت و مرور اشتباهات و واکنش‌های احساسی اکنون با عقلانیت و درایت دوچندان با توجه به واقعیات میدانی و پرهیز از تندروی و کندروی آماده و مهیای حضور در آوردگاه انتخابات مجلس دهم می‌شوند و تجربه خوشایند انتخابات 24خرداد92 را نیز به عنوان یک الگوی موفق در برابر خود دارند و اکنون به دور از هیجان‌زدگی یا انفعال و عزلت‌گزینی در پی صورت‌بندی قوام‌یافته و متشکل برای حضور در عرصه رقابت انتخابات مجلس هستند و بدیهی است که طیف مقابل که چند دوره بدون حضور جدی اصلاح‌طلبان راه سختی برای کسب کرسی‌های مجلس نداشته با حساسیت و نگرانی به این پروسه می‌نگرند و از هر موضوع کوچکی سناریویی می‌نویسند شاید که افاقه کند، اقداماتی که نشان از استیصال جریان منتقد اصلاحات دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات