تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۷۷۶۶۹

اخبار ویژه روزنامه‌ها 8 مرداد


روزنامه کیهان **

رازگشایی از واکنش سرد عمومی به فرجام مذاکرات

واکنش مردم و فعالان اقتصادی به برجام فرجامین مذاکرات، به قدری که گمان می‌رفت گرم نبود، و حتی سرد بود. پاسخ فعالان عمده بازار بورس نه فقط گرم نبود، بلکه سقوطی فاحش را نشان می‌داد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری عمده که شاخص سرمایه‌گذاری‌های معیار و معقول در بازار بورس هستند و چشم‌انداز اقتصاد واقعی ایران را گوشزد می‌کنند، دوشادوش شاخص کل، تنزل بیشتری را تجربه کرده‌اند.

روزنامه رسالت در یادداشتی با عنوان «واکنش سرد به فرجام مذاکرات» نوشت: هنوز برجامی منعقد نشده بود که دولت یازدهم، در گرماگرم شعارهای اقتصاد مقاومتی، با خزانه‌ای خالی، شکر و گوشت و مرغ و توربین‌های بادی و دکل‌های حفاری نفتی و خطوط راه‌آهنی که در داخل قابلیت تولید داشتند را از بیرون کشور خرید و فریاد تولیدکنندگان را به فلک برد، و امتیازات تجاری هنگفت به ترکیه اهدا نمود تا صنعت رو به موت نساجی و مبلمان هفت‌ کفن بپوسانند. اکنون که توافق امضاء شده است، دولت چه خواهد کرد؟ در همین ارتباط، عضو اتاق اصناف ایران، مهم‌ترین دغدغه جامعه صنعتی و صنفی در دوره پس از مذاکرات را «واردات بی‌رویه» در دوران تحریم‌گشایی دانست.

حیرت‌آور بود که وزیر صنعت و معدن و تجارت، در ارتباط با قرارداد هولناک تجارت ترجیحی با ترکیه گفت: «بنده در جریان لیست کالاهای مشمول این قرارداد نبودم!»

دشوار بتوان گفت که دولت یازدهم در راستای یک اقتصاد مقاومتی گام مهمی بردارد؛ در ریشه، به این خاطر که برای فن‌سالاران عصر سازندگی و اصلاحات که بر این دولت مسلطند، همان «گروه عقلا» که در حاشیه و تعارض با «عقل متعالی/ مردمی امام‌ خمینی(ره)» قرار داشتند، اصل مفهوم «اقتصاد مقاومتی» و متکی به مردم، گنگ و از آن بیش، غیرقابل پذیرش است. به عبارت دیگر، فن‌سالاران، نه فقط با مدل عملیاتی «اقتصاد مقاوم و درون‌زا» آشنا نیستند و کسی هم این مدل عملیاتی را دستشان نمی‌دهد، بلکه از آن بیش، ذهنیت آن‌ها با چنین الگوی حکمرانی سازش ندارد. حرفش را می‌زنند و به آن عمل چندانی نمی‌کنند.

نویسنده خاطرنشان می‌کند: اگر خوب به قضیه نگاه کنیم، بحران امروز دولت یازدهم همان بحران دولت دوم عصر سازندگی و دولت دوم عصر اصلاحات است. بحرانی که حاصل غرور کارگزاران و روشنفکران بود. دولت یازدهم که کوشیده است تلفیقی از «عقلای» دولت دوم عصر سازندگی و کابینه دوم عصر اصلاحات باشد. در هر حیطه، نخبگان آن قلمرو را گردهم آورده است.

بخش دیگری از مسائل دولت با اقتصاد مقاوم و درون‌زا که ضرورتا به مشارکت مردم و ارتباط صمیمی دولت و مردم نیازمند است، بازمی‌گردد به این که محوریت توسعه در برنامه‌های استراتژیک آن‌ها باعث فربه شدن فوق‌العاده بخش طراحی، در مقایسه با نحیف شدن مفرط بخش عملیات شده است. آن‌ها یک ساختمان ده طبقه به عنوان مرکز تحقیقات استراتژیک دارند که شاید یکی از دلایل غرور این کارشناسان هم همین ساختمان بلند و بزرگ، آن هم در نیاوران باشد خب؛ علی‌الاصول دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تابعه، تولیدکنندگان دانش هستند، ولی با میدانداری مرکز تحقیقات استراتژیک در تعیین رئیس جمهورها و وزرای این کشور، وقتی خود حکمرانان یک سازه پژوهشی به این عظمت برانگیزند، غرور علمی به غرور قدرت گره می‌خورد.

در سایه چنین ساز و برگی است که اطلاق عنوان «لبوفروش» به مردم از سوی یکی از این دست نخبگان طبیعی جلوه می‌کند.

به لحاظ فنی، برای دستیابی به یک توسعه پایدار توأم با بهزیستی مردم، استراتژی‌های توسعه باید در متن همان مردمی تدوین شوند که توسعه باید در میان آن‌ها رخ دهد. فضیلت دانشمند دانشگاهی یا حوزوی، در این است که میان مردم خود باشد. در واقع اغلب هم چاره‌ای جز این ندارد، چرا که طرف او، دانشجویان و مستمعینی هستند که خود، عمیقا از همین مردمند. ولی وقتی برنامه‌های توسعه در مراکز تحقیقات راهبردی مستقل از دانشگاه‌ها و مستقل از مردم، آن هم در نیاوران طراحی گردد، خب، برخی چیزها را پیشاپیش می‌توان برآورد کرد؛ این که تز اقتصاد مقاوم و درون‌زا در ذهنیت‌های آنان جاگیر نمی‌شود.

 

نقش دولت در سقوط  خلاف پیش‌بینی بورس پس از توافق

«بورس در صورت عدم رشد، محکوم به افت است.»

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان با اشاره به سقوط شاخص بورس پس از توافق هسته‌ای نوشت: به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای باید باعث افزایش حجم معاملات در بازار سرمایه می‌شد و حداقل یک رشد 10 تا 15 درصدی را در این بازار شاهد بودیم که این اتفاق نیفتاد. تقریبا خیلی از فعالان  بازار در پی محقق نشدن روند رو به رشد بازار، از بازار سرمایه ناامید شدند و آینده را مبهم دیدند. دلایل عمده‌ای وجود داشت که بازار برخلاف آنکه همیشه در پی بحث‌های هسته‌ای واکنش مثبت نشان می‌داد، این بار به رغم اینکه توافق تقریبا انجام شده و تا قطعیت نیز یک گام بیشتر وجود ندارد روند منفی در پیش گرفته است. این تردید نباید باعث می‌شد که بازار به توافق واکنش مثبتی نشان ندهد و می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد.

نقدینگی که بخواهد باعث تحریک بازار شود یک هفته قبل از توافق یک مقداری وارد شد ولی اولا به اندازه خیلی زیادی به وسیله شرکت‌های حقوقی و زیرمجموعه‌های دولت و سازمان خصوصی سازی که تقاضا برای نقدینگی داشتند جذب شد. دوم آنکه این نقدینگی لازم بود ولی کافی نبود یعنی به اندازه‌ای نبود که بتواند در زورآزمایی عرضه و تقاضا، تقاضا برنده شود. این نوع گردش معاملات قبل از انجام توافق اثر خود را در روز توافق یا روز بعد از آن نشان داد به طوری که این نقدینگی لازمی که می‌آمد، باعث شد تقاضا از بیم اینکه عرضه‌ها همچنان برای شرکت‌های حقوقی ادامه پیدا کند دیگر وارد بازار نشدو همین نیامدن تقاضا باعث شد جلوی روند رو به رشد بازار گرفته شود. فراموش نکنیم یکی از مواردی که در بازارهای بورس و اوراق بهادار وجود دارد این است که اگر بازار رشد نکند محکوم به افت است و این را سفته‌بازان خوب می‌دانند، یعنی زمانی که بازار به هر دلیلی رشد نداشته باشد مطمئنا فروشنده پیدا می‌شود و این باعث می‌شود که بازار دچار افت شود.

آرمان افزود: دومین دلیل برمی‌گردد به برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی در هفته گذشته. شرکت‌های پیشروی بازار مثل گروه‌های خودرویی عمدتا مجامع خوبی را برگزار نکردند که می‌توان گفت به دلایل آسیب‌هایی که از تحریم‌ها دیده بودند همین‌طور در گروه بانکی به دلیل سخت‌گیری‌هایی که بانک مرکزی روی سیستم بانکی اعمال می‌کند مجامع خوبی برگزار نشد. به رغم اینکه انتظار می‌رود تا در آینده این دو صنعت صنایع خیلی پیشرو و قابل توصیه و خوبی باشند ولی مجامع سال نود و سه‌شان را خوب برگزار نکردند. دلیل دیگر بحث سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت و عدم حمایت دولت از بازار است، جا داشت که دولت هم در این اوضاع و احوال به هر حال سیاست‌های محرکی را اجرا می‌کرد و باعث می‌شد که بازار تحریک شود و به اندازه معقولی رشد پیدا کند. این سه عامل اصلی بودند که موجب شدند بعد از توافق ما شاهد تغییرات مثبتی در بورس نباشیم.

 

الجزیره: ایران در نبرد قدرت هوشمند اوباما را دور زده است

آمریکا دنبال اعمال قدرت هوشمند علیه ایران است اما ایران به واسطه قاسم سلیمانی خیلی زودتر از اینها قدرت هوشمند را اعمال کرده و اوباما را دور زده است.

این تحلیل را الجزیره انگلیسی منتشر کرد و نوشت: با آن که مدت‌ها منتظر توافق هسته‌ای بوده‌ایم، برای درک کامل و دقیق اتفاقاتی که روز چهاردهم جولای امسال در وین رخ داد نیاز به زمان بیشتری داریم.

در مصاحبه‌ای با زمان‌بندی عالی، اوباما تلاش زیادی کرد تا به «توماس فریدمن»، ستون‌نویس نیویورک تایمز و رفقای صهیونیستش اطمینان خاطر بدهد که تلاش‌های او برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران به هیچ وجه به معنای دست کشیدن از تعهداتش به دولت آپارتاید یهود نیست و او «کاملا متعهد به این مسئله است که اسرائیلی‌ها برتری نظامی خود را حفظ کنند.» در طول تلاش‌های کشدار اوباما طی این مصاحبه برای به دست آوردن دل لابی اسرائیل از طریق یکی از سردسته‌های اصلی آن در نیویورک تایمز، رئیس‌جمهور آمریکا و فریدمن به بررسی به اصطلاح «دکترین اوباما» پرداختند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، حمید دباشی در تحلیل الجزیره خاطرنشان می‌کند: طبق تعریف فریدمن و با تایید اوباما، دکترین اوباما «فصل مشترک تصمیمات او برای رها شدن از قید سیاست‌های قدیمی ایالات متحده در منزوی کردن میانمار، کوبا و اکنون ایران است.» اوباما در این مصاحبه گفت که به نظر او همکاری و مشارکت، در عین توجه به ضرورت‌های استراتژیک، بیشتر از تحریم‌ها و انزوای بی‌پایان قادر به برآورده کردن نیازهای آمریکا در ارتباط با این سه کشور است. او افزود که ایالات متحده، با قدرت فراوانش، باید اعتماد به نفس داشته باشد تا با انجام ریسک‌های محاسبه شده فرصت‌های مهم و جدیدی خلق کند؛ مانند توافق دیپلماتیک با ایران که در عین اینکه به این کشور اجازه حفظ بخشی از زیرساخت هسته‌ای‌اش را می‌دهد، برای یک دوره ده ساله، یا بیشتر، مانع از دستیابی‌اش به قابلیت ساخت بمب هسته‌ای می‌شود.

نویسنده الجزیره انگلیسی ادامه می‌دهد: آنچه که از نگاه رقبای جمهوریخواه و تحقیرکنندگان نومحافظه‌کار اوباما تلاش برای به دست آوردن دل ایران و عقب‌نشینی تلقی می‌شود، در حقیقت نوع بسیار زیرکانه‌تری از امپریالیسم است که مثل یک شطرنج‌باز، عمل می‌کند. استاد شطرنج از ضعف‌ها، قوت‌ها، واکنش‌های عصبی و امیال پنهان همه بازیگرانش آگاه است و با انجام یک حرکت زیرکانه به بقیه اجازه می‌دهد موقعیت خودشان را تنظیم کنند و طبق میلشان حرکت کنند، تا در نهایت نقشه خودش پیش برود. اوباما به سعودی‌ها اجازه می‌دهد کار خودشان را در یمن پیش ببرند و این امکان را به کشورهای عرب خلیج [فارس] می‌دهد که ترس و اضطرابشان را در سوریه فرافکنی کنند. اما اگر جهان از او توقع داشته باشد که درباره سوریه دست به اقدامی بزند، به ترکیه نگاه می‌کند و می‌گوید چرا رئیس‌جمهور رجب طیب‌اردوغان این کار را نمی‌کند. این امپراتوری، نیابتی است: مداخله مستقیم قدرت سخت- اصطلاحی که اوباما می‌داند چه زمانی باید از آن استفاده کند و چه زمانی نباید بکند- در کار نیست. در چنین وضعیتی، اگر توافق هسته‌ای با ایران از نقشه‌های فریبکارانه کنگره آمریکا و از مخالفت همتایان محافظه‌کارشان در ایران جان سالم به در ببرد، تبدیل به گل سرسبد دستاوردهای دکترین اوباما خواهد شد؛ تجلی گونه جدیدی از «قدرت هوشمند».

الجزیره خاطرنشان کرد: «رفتار اوباما در مذاکرات هسته‌ای همان چیزی است که «جوزف نای» استاد دانشگاه هاروارد  به درستی «قدرت هوشمند» می‌نامد: ترکیب قدرت سخت و قدرت نرم که هم موجبات تسلط را فراهم می‌آورد و هم مشروعیت می‌بخشد. به گفته «زاک سیلبرمن»: «قدرت هوشمند نه سخت است و نه نرم، قدرت هوشمند ترکیب ماهرانه این دو است. قدرت هوشمند یعنی طراحی یک راهبرد یکپارچه، یک پایگاه برای منابع و یک جعبه ابزار برای برآوردن اهداف کشور آمریکا.»

در ادامه این تحلیل آمده است: دکترین اوباما در حوزه قدرت هوشمند، اهدافی فراتر از ایران و برنامه هسته‌ای‌اش دارد. جریان یافتن گاز طبیعی ایران به سمت اروپا، وابستگی این قاره به منابع روسیه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و توافق با ایران را بدل به اهرمی علیه روسیه در اوکراین و دیگر مناطق می‌کند.

الجزیره در پایان تاکید کرد: اما همیشه میان نیت مولف یک دکترین، متن دکترین، و شیوه خوانش و ساختارشکنی آن توسط دیگران اختلاف وجود دارد. اسمش را هرچه که بگذارند، دکترین اوباما یا قدرت هوشمند، هم رئیس‌جمهور آمریکا و هم جوزف نای باید کوله‌بار خود را ببندند و به حوزه علمیه قم بروند تا بفهمند «قدرت هوشمند» چیست[...] از همان مرزهای پرمنفذی که قرار است بازرسان سازمان ملل (و در میان آنها جاسوسان اسرائیل) به ایران بیایند، تاسیسات هسته‌ای ایران را بازرسی و رصد کنند و حق حاکمیت ایران را خدشه‌دار کنند؛ از همان مرزها «قاسم سلیمانی» خیلی زودتر نفوذ کرده است و باراک اوباما و جوزف نای را دور زده است.

 

همکار نشریات زنجیره‌ای مترجم وزیر خارجه بدنام فرانسه

همکار نشریات زنجیره‌ای، وزیر خارجه فرانسه را در سفر تهران همراهی می‌کرد.

به گزارش مشرق، مدیا کاشیگر مترجم، نویسنده، شاعر و فعال فرهنگی 59 ساله با گرایشات شبه روشنفکری است که به واسطه ارتباط نزدیکش با فرانسه و سفارت فرانسه شناخته شده است. کاشیگر که به عنوان اولین مترجم مورد تایید فرانسه در ایران شناخته می‌شود این روزها به واسطه حضورش کنار فابیوس در کانون توجه اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفته و این حضور سوالاتی را در میان اهالی فرهنگ ایجاد کرده است.

مدیا کاشیگر تحصیلاتش را تا دیپلم در فرانسه گذراند، اما تحصیل در دانشگاه را در رشته‌های معماری و اقتصاد در ایران نیمه‌تمام گذاشت. تاکنون بیش از 20 عنوان کتاب در زمینه‌های شعر، داستان و ترجمه از او منتشر شده است. وی همچنین دبیر جایزه‌های ادبی یلدا و بنیانگذار و دبیر سه دوره جایزه ادبی روزی روزگاری بوده است. جایزه‌هایی که هر دو به دلیل حواشی که وجود داشت در مراسم اهدای نشان شوالیه به شجریان «فوشه»؛ زندگینامه شجریان را به فرانسوی روایت می‌کرد و مدیا کاشیگر سخنان وی را به فارسی ترجمه می‌کرد. در آیین اهدای نشان شوالیه به لیلی گلستان، مترجم و مدیر گالری گلستان، با حضور سفیر فرانسه و چهره‌هایی از جمله... و مدیا کاشیگر نیز حاضر بود.

در مراسمی که شامگاه 18 آبان در سفارت فرانسه در تهران برگزار شد، نشان شوالیه ادب و هنر فرانسه با حضور هنرمندانی از جمله... و مدیا کاشیگر به داریوش مهرجویی اهدا شد. در مراسم اهدای نشان شوالیه به دولت‌آبادی  افرادی همچون ... و مدیا کاشیگر شرکت داشتند و...

در تصاویر سفر فابیوس، این نویسنده کنار دست فابیوس حضور دارد. فابیوس که به واسطه شخصیت صهیونیستی‌اش و مشکلاتی که به واسطه ورود ویروس ایدز به ایران به وجود آورد به شدت مورد انتقاد است. حضور یک شاعر و نویسنده که باید چشم و گوش مردم و دشمن دشمنان آنها باشد در کنار فابیوس عجیب به نظر می‌رسد.

******************************************************

روزنامه قدس ***

خروج فابیوس درپناه سپاه از مهرآباد

مهر: روز گذشته در فرودگاه مهرآباد تهران، تجمع دانشجویان معترض به سفر وزیرخارجه فرانسه در نهایت منجر به این شد که فابیوس در پناه نیروهای حفاظت سپاه از مسیر دیگری خارج شد تا مواجهه با دانشجویان نداشته باشد.

فروش خونهای آلوده، حمایت تسلیحاتی از صدام، همسویی با صهیونیستها و سعودی ها و کارشکنی در جریان مذاکرات هسته ای، محور دستنوشته های اعتراضی دانشجویان نسبت به فابیوس بود.

 

درخواست عفو از قوه قضاییه

ایسنا: مصطفی ناصری زنجانی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درخصوص تجمع عده‌ای از فرهنگیان در مقابل مجلس در روز 31 تیرماه و آزادی دستگیرشدگان گفت: همان روز 31 تیرماه وزیر اقدام کرد و همه آنان که دستگیر شده بودند، آزاد شدند. اما سه تن از همکاران فرهنگی (عبدی، بهشتی و باغانی) که در سالهای 88 و 89 محکومیتهایی داشتند، این اواخر آنها را برای اجرای احکام بردند و ما گفتیم که زمان خوبی برای اجرای این حکم انتخاب نکردید؛ این موضوع را به وزارت اطلاعات، امنیت سپاه و... هم منتقل کردیم و امیدواریم مورد عفو قوه قضاییه قرار بگیرند. ما درخواست عفو برای این همکاران ارایه کردیم، اما اینکه قوانین قوه قضاییه اجازه عفو بدهد یا خیر؟ ما نمی‌توانیم نظری بدهیم.

 

 پاسخ معاون احمدی‌نژاد درباره شایعه پناهندگی

خبرآنلاین: علی سعیدلو که در دولت احمدی‌نژاد معاون اجرایی و مدتی هم رئیس سازمان تربیت بدنی بود، درباره شايعه پناهنده شدنش که در شبکه هاي اجتماعي دست به دست مي شود، گفت: اين شايعه را رسانه اي کلید زده بود كه مسؤولانش در ايران نيستند. من سالانه چند بار از كشور خارج مي شوم. اين مسافرتها هم مربوط به فعاليتهای خود من است. سعيدلو همچنين گفت: نمي دانستم که براي خروج از كشور، غير از داشتن پاسپورت،  بايد از رسانه ها هم اجازه خروج گرفت.

 

 انتقاد بذرپاش ازآخرین ترجمه ‌برجام

جهان: مهرداد بذرپاش، عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرد که آخرین متن ترجمه‌شده توافق نهایی هسته‌ای (برجام) که توسط وزارت خارجه تقدیم خانه ملت شد هم مانند متن قبلی ارایه شده غیررسمی است.

 

 ادعای مضحک نتانیاهو

فارس: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای واهی، ایران را به ایجاد یک شبکه تروریستی در پنج قاره جهان متهم کرد و مدعی شد: ایران و حزب‌ا... یک شبکه تروریستی سازمان‌دهی کرده‌اند که در 30کشورو در پنج قاره از جمله اروپا فعال است.

******************************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* شهرداری تهران با نصب بنرهایی با روش خود با رفتن به استقبال از فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، به جمع دلواپسان پیوست. به گزارش خبرآنلاین، شهرداری تهران که پیش از این در جریان توافق ژنو نیز بنرهای «صداقت آمریکایی» را در سطح شهر نصب کرده و با این روش نارضایتی خود را از روند مذاکرات اعلام کرده بود، حالا همزمان با سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، بنرهایی در سطح شهر نصب کرده که خبر از برگزاری مراسمی برای بازخوانی پرونده خون‌های آلوده به همراه نمایش فیلمی با عنوان «چند قطره خون» می‌دهد؛ مراسمی که البته لغو شد.

* دولت تاجیکستان در ادامه تعطیلی مساجد این کشور که با بهانه‌های مختلف صورت می‌گیرد، تعدادی از مساجد ولایت «سغد» واقع در شمال این کشور را نیز تعطیل کرد. به گزارش ایکنا، کمیته دین، تنظیم سنت‌ها، جشن و مراسم ملی تاجیکستان، علت تعطیلی مساجد ولایت سغد را عدم دریافت مجوز و عدم ثبت آنها در دفاتر دولتی اعلام کرد. براساس همین گزارش، ساختمان این مساجد از این پس برای مراکز دولتی، فرهنگی، پزشکی، مهد کودک، کمیته‌های محلی و چایخانه‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. متاسفانه تعطیلی مساجد با بهانه‌های مختلف به سنتی رایج در تاجیکستان تبدیل شده است.

* یک عضو کمیته کشوری ایدز از کاهش سن ابتلا به ویروس ایدز در ایران خبر داد و گفت: در حالی که آمارهای جهانی از کاهش روند ابتلا به ویروس HIV در کشورهای مختلف حکایت دارد اما متاسفانه در ایران تنها الگوی انتقال این ویروس از طریق سرنگ‌های آلوده به تماس‌های جنسی تغییر یافته است و با اینکه آمار قابل اعتنایی در خصوص جمعیت پنهان مبتلایان به ایدز وجود ندارد، زنان و دختران جوان آلوده به ویروس با افزایش 10 برابری از 3 به 30 درصد رسیده است. دکتر مسعود مردانی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا، شیوع روزافزون ایدز در بین کودکان خیابانی را بسیار نگران‌کننده و آن را زنگ خطری جدی برای آینده سلامت جامعه دانست و گفت: سن ابتلا به ایدز به 16 سال کاهش یافته و ما شاهد رشد 33 درصدی ابتلا به ویروس ایدز از طریق روابط جنسی در کشور هستیم و روند افزایشی تعداد متبلایان به ایدز از طریق روابط جنسی به خصوص در بین زنان بسیار بالا است.

* نیروهای امنیتی کامرون که در جنگ با بوکوحرام هستند به تازگی از دستگیری یک کودک 6 ساله که برای عملیات انتحاری آماده شده بود، خبر داده‌اند. آنها این پسر بچه 6 ساله را درحالی در شهر ماروا در شمال این کشور دستگیر کرده‌اند که یک بمب قوی برای انجام عملیات انتحاری در دست او بود. این پسربچه بی‌گناه در یک بازار شلوغ در شهر، مورد ظن مردم و ماموران قرار گرفت و بازداشت شد. این کودک به ماموران گفت یک مرد بمب را در یک کیف به او داده و 5 دلار هم برای این کار به وی پرداخت کرده است. پلیس می‌گوید لباس این کودک ماموران را به وی مشکوک کرده زیرا وی درحالی کیف بسیار تمیز و شیکی در دست داشته که خود لباسی مندرس با صندل‌هایی پاره پوشیده بود.

******************************************************

روزنامه ایران **

بزودی؛ پرونده دکل های نفتی  در  دادگاه 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه «تاکنون 9 گزارش در ارتباط با پرونده دکل نفتی به دادسرا ارسال کرده‌ایم»، گفت: «پرونده دکل نفتی بزودی به دادگاه می‌رود و دادگاه باید در مورد آن تصمیم بگیرد.» به گزارش ایرنا، ناصر سراج افزود: «مهرماه سال 93 نخستین گزارش درخصوص پرونده دکل نفتی را ارائه کردیم و به دادسرا دادیم و بعد از آن نیز 8 گزارش دیگر به دادسرا فرستادیم.» وی در مورد اینکه آیا همچنان یک نفر از افراد مرتبط با پرونده دکل نفتی در بازداشت به سر می‌برد، اظهار داشت: «معمولاً وقتی پرونده در مرحله دادسرا است، اطلاع‌رسانی نمی‌شود تا در دادگاه درخصوص آن تصمیم‌گیری شود. اما چند نفر در این رابطه بازداشت شده بودند و از آنها تحقیق به عمل آمد که از وضعیت فعلی آنها اطلاعی ندارم.»

 

دادگستری تهران اسامی 170 نماینده را نداشت

 رئیس کمیسیون اصل 90 پیرامون استعلام این کمیسیون از دادستانی تهران در مورد اسامی 170 نماینده‌ای که از محمدرضا رحیمی پول دریافت کردند، تصریح کرد: «ما این استعلام‌ها را از دادگستری تهران خواسته بودیم اما دادگستری تهران اعلام کرده که اسامی در اختیارش نیست و پرونده برای اجرای حکم به دادسرای شعبه خاصی در تهران ارجاع شده است.» محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با ایلنا  افزود: «ما با دادستانی تهران مکاتبات تازه‌ای را انجام داده‌ایم تا بتوانیم در مورد استعلام‌ها به نتیجه‌ای برسیم و با نهایی شدن پرونده در این باره تصمیم‌گیری شود.» نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا رسیدگی به اسامی 170 نفر یادشده طولانی نشده است، گفت: «متأسفانه روند مکاتبات و استعلام در این زمینه طولانی شده است. امیدواریم هر چه زودتر دادستان تهران این اسامی را برای ما ارسال کند تا این پرونده در مجلس نهم به نتیجه برسد.»

 

سال 90 دلواپسان کجا بودند؟

«دولت احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۰ تا حد زیادی اقدام به واردات دارو از شرکتی کرد که متهم اصلی ارسال فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس ایدز به ایران در سال ۱۳۶۴ بود... براساس آمار واردات دارو به ایران، دولت احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۰، طی ۹ ماه بالغ بر 675 میلیارد و 951 میلیون و 421 هزار و 300 ریال فقط در 4 قلم دارویی با شرکت «سنوفی اونتیس» معامله کرده است. سنوفی اونتیس در واقع شرکت جدید «مریو» است. «مریو»  شرکتی فرانسوی است که در خلال سال‌های جنگ ایران و عراق (۱۳۶۱ تا ۱۳۶۴) با صادر کردن خون‌های آلوده به ایران، منجر به انتقال ویروس بیماری ایدز (HIV) و ابتلای شماری از بیماران هموفیلی به ایدز شد. این شرکت پس از چندی توسط شرکت سنوفی اونتیس خریداری شد.» خبرآنلاین ضمن انتشار این نکته افزود: «با این حال اگر با استدلال منتقدان دولت، بخواهیم این مسأله را از سوی آنها تحلیل کنیم، این سؤال پیش می‌آید که دلواپسان و منتقدان دولت در روزهایی که دارو از این شرکت با رقم‌های میلیاردی وارد می‌شد، چرا سکوت کردند و چرا حالا وقتی یکی از عالی‌ترین مقامات سیاسی کشور فرانسه به عنوان بزرگ‌ترین کشور اتحادیه اروپا تمایل به حضور در ایران و بهبود روابط را دارد، دلواپس شده‌اند؟»

 

توهین تندروهای امریکایی به «کری»

واشنگتن تایمز با انتشار انتقاد تندی از عملکرد وزیر خارجه امریکا در مذاکره هسته‌ای نوشت: «زمانی که جان کری در سوئیس از روی دوچرخه‌اش افتاد بیش از آنچه پزشکان فکر می‌کردند، مغزش آسیب دید»؛ واشنگتن تایمز در ادامه نوشته است: «وزیر امور خارجه امریکا هفته گذشته در شورای روابط خارجی در نیویورک اعلام کرد اگر کنگره به توافقنامه هسته‌ای ایران رأی منفی دهد، همه تقصیرها به گردن اسرائیل و امریکا خواهد افتاد. جهان، یهودیان را عامل این شکست خواهد دانست.» او همچنین گفت: «دوستان ما در اسرائیل ممکن است بیش از پیش منزوی شوند. این سخنان همان مردی است که به سبب افتادن از روی دوچرخه سرش آسیب دید.»

******************************************************

روزنام جام جم **

برجام در بوته کارشناسی-3

محدودیت‌های تحقیق و توسعه مشکل‌ساز یا بدون مشکل؟

 بیش از یک دهه قبل، آن زمان که تندروهای آمریکایی در کاخ سفید، برنامه هسته‌ای کشورمان را بهانه مناسبی برای به‌راه انداختن یک شوی تمام‌عیار سیاسی ـ تبلیغاتی با سناریونویسی رژیم صهیونیستی در راستای راهبرد ایران‌هراسی یافتند، تهران، تثبیت موضوع تحقیق و توسعه برنامه هسته‌ای خود را مهم‌ترین شرط برای هر نوع گفت‌وگو در این باره دانست و پس از آن‌که دولت بوش حاضر به پذیرش این شرط نشد، با ادامه مقاومت خود، سرانجام دولت باراک اوباما را وادار کرد که از موضع خود در قبال «باز کردن پیچ و مهره برنامه هسته‌ای» کشورمان عقب نشسته و حق برخورداری تهران از حقوق هسته‌ای را به رسمیت بشناسد.

با وجود این در طول مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، طرف غربی تلاش کرد تا آنجا که می‌تواند امکان توسعه هسته‌ای کشورمان را محدود کند. این فشارها تا آنجا ادامه یافت که در فرجام، ماه گذشته رهبر معظم انقلاب در سخنانی با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران سال‌های طولانی محدودیت را قبول ندارد، تصریح کردند: «در طول سال‌های محدودیت هم باید تحقیق و توسعه ادامه داشته باشد. آنها می‌گویند در مدت ۱۲ سال هیچ کاری نکنید اما این، یک حرف زور مضاعف و غلط مضاعف است.»

گام‌های شفافیت‌ساز ایران در برجام

در راستای این خطوط قرمز در نهایت ایران و 1+5 بر سر برنامه جامع اقدام مشترک به توافق رسیدند. آن‌طور که در برجام گفته شده، «طرح بلندمدت ایران شامل برخی محدودیت‏های مورد توافق در مورد همه‏ فعالیت‏های غنی‏سازی اورانیوم و فعالیت‌های مرتبط با غنی‏سازی اورانیوم، از جمله برخی محدودیت‌های مشخص در برخی فعالیت‌های خاص تحقیق و توسعه، برای هشت سال نخست و به‌دنبال آن، با یک ضرباهنگ معقول، تکامل تدریجی به سمت مرحله‏ بعدی فعالیت‏های غنی‏سازی‏ ایران برای اهداف منحصرا صلح‏آمیز، به نحو موصوف در پیوست یک خواهد بود.

ایران به تعهد داوطلبانه خود، به نحو شرح داده شده در برنامه بلندمدت غنی‏سازی و تحقیق و توسعه غنی‏سازی خود که به‌عنوان بخشی از اعلامیه‏ اولیه‏ ایران برای پروتکل الحاقی ارائه خواهد شد پایبند خواهد بود.» در برجام همچنین تصریح شده است: «ایران، در ده سال آغاز به از رده خارج کردن سانتریفیوژهای IR-1 خود خواهد کرد. طی این دوره، ایران ظرفیت غنی‏سازی خود در نظنز را حداکثر تا ظرفیت غنی‏سازی اورانیوم تعداد ۵۰۶۰ سانتریفیوژ IR-1 نصب شده نگه خواهد داشت. سانتریفیوژهای اضافی و زیرساخت‏های غنی‏سازی مربوط در نطنز تحت نظارت مستمر آژانس به نحو مشروح در پیوست۱ انبار خواهد شد.» در این متن همچنین در ارتباط با برنامه توسعه هسته‌ای کشورمان در اراک و فردو نیز اقدامات شفافیت‌ساز مورد تاکید قرار گرفته است.

گرچه در بند دوم قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که بر مبنای برجام صادر شده، تصریح شده است که این شورا «بر تعهدات خود به پیمان ان.پی.تی برای منع تکثیر تسلیحات اتمی و نیاز به این‌که همه کشورهای عضو پیمان ان.پی.تی به وظایف خود در قبال این پیمان به‌طور کامل عمل کنند، تاکید دوباره می‌کند و حق کشورهای عضو این پیمان را مطابق مواد یکم و دوم این پیمان برای داشتن برنامه تحقیق، تولید و استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح‌آمیز بدون تبعیض، یادآوری می‌کند»، ولی منتقدان بر این باورند که تعهداتی که تهران در برجام در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود داده، عملا روند تحقیق و توسعه هسته‌ای را با موانعی جدی روبه‌رو می‌سازد. انتقادی که از سوی دست‌اندرکاران مذاکرات بی‌پاسخ نمانده و چند روز قبل عباس عراقچی در کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرده «محدودیت‌هایی که پذیرفته شده است، به حدی نیست که کشور را دچار مشکل کند.»

 

دفاع تیم مذاکره‌کننده از تعهدات ایران در جمع‌بندی مذاکرات

دکتر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز در مجلس در پاسخ به برخی انتقادها از روند تحقیق و توسعه هسته‌ای ایران در مدت اجرای برجام توضیح داد: «می‌گویند پس از ده سال محدودیت سانتریفیوژ نسل 8 قدیمی می شود در حالی که حدود ده سال طول می کشد که این سانتریفیوژها به تولید انبوه برسند. ما اکنون در حال کار مختصر روی این سانتریفیوژها هستیم که اگر آن را شتاب دهیم حدود ده‌سال طول می‌کشد که قابل استفاده تجاری شود، چطور می‌توان گفت پس از ده‌سال از رده خارج می‌شود؟ ماشین‌های نسل 6 و 8 ماشین‌های آینده ما خواهند بود زیرا در سایت نطنز سرمایه‌گذاری عظیمی کرده‌ایم که ظرفیت نصب 50 هزار سانتریفیوژ دارد، اگر قرار باشد از ماشین‌های نسل 8 با 20 سو در این سایت استفاده کنیم می‌توان یک میلیون سو تولید کرد که پاسخگوی پنج، شش رآکتور قدرت است. بر این اساس نمی‌خواهیم از ماشین‌های دیگری با سوی کمتر در این سایت استفاده کنیم زیرا امکانات فراوان در این سایت ایجاد و سرمایه‌گذاری عظیمی در آن کرده‌ایم و نمی‌خواهیم سایت دیگری بسازیم.» او همچنین تاکید کرد: «در افکار عمومی به نحوی جا افتاده است که تصور می‌کنند هر روز باید یک سانتریفیوژ جدید بسازیم در حالی که این طور نیست.»

چالش‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای به روایت استاد روابط بین‌الملل دانشگاه

دفاع مذاکره‌کنندگان از جمع‌بندی گفت‌وگوهای ایران و 1+5 البته باعث نشده تا صاحبنظران از بررسی دقیق آنچه درباره فرآیند توسعه هسته‌ای در برجام آمده، غفلت کنند.

در همین رابطه دکتر ابراهیم متقی، استاد روابط بین‌الملل و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «جام‌جم» به محدودیت‌هایی که براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت در حوزه‌هایی چون برنامه موشکی، رآکتور آب سنگین اراک و تحقیق و توسعه هسته‌ای برای ایران در نظر گرفته شده، اشاره کرده و توضیح می‌دهد: «وضعیت تحقیق و توسعه در حوزه سانتریفیوژها درحالی است که در دوران محدودیت، ما امکان پیشرفت موثری در اهداف غنی‌سازی برای تولید سوخت، نخواهیم داشت.»

ابراهیم متقی در ادامه به موضوع رآکتور آب سنگین اراک اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند: «ابتدا گفته شد که این رآکتور به‌گونه‌ای بازطراحی می‌شود که پلوتونیوم با قابلیت استفاده تسلیحاتی در آن تولید نشود، درحالی که در برجام، این وضع محدودتر شده و موافقت شده تا ایران قابلیت‌های آب سنگین را اعاده نکند. بنابراین گرچه در لوزان حرف از تحقیقات معطوف به رادیوایزوتوپ‌ها بود، ولی در حال حاضر صحبت از نابودی یا انتقال قلب رآکتور اراک به خارج از کشور است و مهم‌تر از آن این موضوع مطرح شده که قابلیت‌های رآکتور قابلیت بازآفرینی نداشته باشد و قلب آن با بتن پُر شود و ایران تا 15 سال هیچ رآکتور آب سنگین دیگری نسازد و طبیعی است که همه این محدودیت‌ها تحت نظارت آژانس است و براساس پروتکل الحاقی هر برنامه مرتبط با برنامه هسته‌ای و آب سنگین باید پیش از بناشدن اطلاع‌رسانی شود که روشن است کشورها علاقه‌ای به ارتقای توان ایران ندارند.» او به موضوع ارتقای سانتریفیوژها اشاره کرده و تاکید می‌کند که زمینه برای استفاده صنعتی از این سانتریفیوژها با وجود تزریق گاز مهیا نیست.

وی به وضع فردو نیز اشاره کرده و با یادآوری تعهدات داده شده، ادامه روند تحقیق و توسعه در این حوزه را مشکل می‌داند. این استاد دانشگاه، از تغییر در مواضع تیم مذاکره‌کننده در قبال محورهای تحقیق و توسعه برنامه هسته‌ای کشورمان در دو سال گذشته انتقاد کرده و با اشاره به محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای کشورمان در قطعنامه شورای امنیت، از این‌که براساس این قطعنامه به‌راحتی می‌‌توان ایران را متهم به عدم تعهد نسبت به تعهدات کرد و زمینه بازگشت تحریم‌ها را فراهم آورده، ابراز نگرانی می‌کند.

********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات