تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۷۸۴۸۱
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان اعلام آمادگی کرد

حضوری برای دفع تندروها


امید کاجیان: مرد مرموز و کهنسال سیاست پیشه یاآیت اله همیشه متفکر واهل منطق؛ هرکدام از این تعابیر را که برایش به کار بگیریم هنوزهم با همان نگاه‌های نافذو زبان سخنور در هشتادسالگی عمرش خیلی خوب می‌داند که باید چه زمان بازی کرد و با چه مهره هایی نبض امور را در ید گرفت، تا به وسیله اش رقیب را از صحنه به درکرد.. . آیت اله بهتر از هر کس دیگری آشناست تا چه وقتی سکوت کند و چه وقتی لب به سخن گشاید، کسی را یارای به حاشیه راندن او نیست،اما خودش چون صلاح ببیند گاهی آرام و بی صدا به حاشیه می‌رود تا بازگشتش را فریاد بزنند!... اما چه‌زمانی که از صحنه سیاست کمی دورتر شود و چه زمانی که از این انزوا به بطن بیاید، واقعیتش این است که او حذف شدنی نیست.. ..حتی اگر تندروها و افراطیون به آب و آتش بزنند و فغان وامصیبتا از بودن نام آیت اله هاشمی سربدهند او همیشه هست حتی اگر مخالفانش نباشند.. .. کسی که گاهی می‌گویند حرفهای جسورانه و بی محابانه می‌زند و گهگاه هم موضع هایش به‌گونه‌ای است که نه سیخ را می‌سوزاند و نه کباب را.... اما یک چیز مسلم است اینکه در هر صورت گروهی وجودش را برنمی تابند و کابوس شبهایشان حضور اوست.... هرچند که هاشمی رفسنجانی انگار نه انگار! بازهم بامهره هایش حساب شده و با آرامش نبض بازی را دردست می‌گیرد.. ...

یک خبر مهم

و این بار اعلام کاندیداتوری آیت اله هاشمی رفسنجانی برای انتخابات مجلس خبرگان خبری بود که به سرعت درخبرگزاری‌های مختلف مخابره شد، آیت اله هاشمی در گفتگویی ضمن بیان این مطلب که اگرچه قصد شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را ندارد اما بنادارد تا در انتخابات مجلس خبرگان شرکت کند، در پاسخ به سوالی در مورد اهمیت دو انتخابات آتی (مجلس و خبرگان) پاسخ می‌دهد :" این دو انتخابات بسیار مهم و جزو مهمترین انتخابات ما هستند. هرکس تعهد اسلامی و ملی دارد، باید خودش را آماده کند و در انتخابات حضور داشته باشد. "

به گزارش انتخاب آیت‌اله هاشمی اضافه می‌کند :" کسانی که خود را صالح می‌دانند، نامزد شوند و اگر در آن سطح نیستند، برای رای دادن بیایند. اینجا بسیار مهم است و نتیجه‌اش هم به همه‌ی ایرانی‌ها بر می‌گردد. این‌گونه نیست که یک عده ببرند و یک عده ببازند. نتیجه‌ی مثبت و منفی‌اش به همه برمی‌گردد. لذا خوب است که همه کسانی که احساس ملی‌گرایی دارند یا اسلامی و یا انقلابی هستند و هر چه که هستند و یا هر سه هستند، بیایند و در انتخابات شرکت کنند و بی‌تفاوت نباشند."

نامزد شدن دوباره آیت اله هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان اگرچه چیز جدیدی نیست و شاید به زعم برخی قابل پیش بینی و از دید بعضی تبدیل به امری عادی شده است، اما بازهم از جذابیت خبر کاندیداتوری آیت اله در انتخابات خبرگان نمی‌کاهد، جذابیتی که دراین دوره اتفاقا بیش از پیش هم شده است ! این را از موج رسانه‌های مختلف که به آن دامن می‌زنند و ازآن می‌گویند،به خوبی می‌شود فهمید. البته طبیعی است که دراین میان گروهی به ثناگویی از حضور دوباره آیت اله در انتخابات خبرگان می‌پردازند و گروهی دیگر چوب فتنه را علم می‌کنند تابا این استراتژی "دِمُده" شده رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را آماج حملات قراردهند و مایوسانه فریادسر دهند که چرا باز چنین شخصی سودای مجلس خبرگان را در سر می‌پروراند.

با همه این احوال مسلم است که اعلام رسمی این خبر ازسوی اکبر هاشمی رفسنجانی، هر دو گروه موافق و مخالف را از امروز برای پیاده کردن برنامه هایشان در له و یا علیه آیت اله تا حضور زمان ورود به انتخابات بسیج خواهد کرد.

حضور متفاوت در خبرگان

اما چه بخواهیم چه نخواهیم باید حضور دوباره هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان را متفاوت با آن‌چیزی بدانیم که در دوره‌های پیش بود. هشت سال پیش در سال 86، با امروز در سال 94 خیلی فرق دارد در این سالها اتفاقات بسیاری رقم خورد که بدون شک در تاریخ انقلاب بی سابقه به شمار می‌آید. در این سالها خیلی چیزها عوض شده و بسیاری از معادلات قبلی سیاسی، تغییر پیداکرد آنطورکه شاید در خواب هم کسی نمی‌دید که روزی روزگاری تا به این اندازه تاریخ سیاست ایران به هم گره بخورد و پیچیده شود، آیت اله هاشمی رفسنجانی در حالی بار دیگر اعلام کاندیداتوری می‌کند که همه می‌دانند از سال 88 به این طرف چه اتفاقات عجیب و غریبی برای او رخ داده است تا جاییکه موقع نامزد شدن برای ریاست جمهوری به دلیل آنچه که سن بالا از آن یاد می‌شد رد صلاحیت و بعد از آن هم در انتخابات ریاست خبرگان شکست خورد اما او هنوز هم هست و هنوزهم بودنش لرزه برتن مخالفانش می‌اندازد.. . شاید جالبترین موضوع در این ماجرا همین حضور دوباره او در صحنه رقابت انتخاباتی باشد.

چرا هاشمی؟

نکته ای که حجت الاسلام رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی هم به آن اشاره دارد و دلیل چرایی این حضور را درگفتگو با آفتاب یزد اینگونه بیان می‌کند: "باید آیت‌اله هاشمی در چنین صحنه‌هایی حضور داشته باشند چون نام ایشان مترادف با انقلاب اسلامی است و تندروها و افراطیون از اسم ایشان هم هراس دارند تا چه رسد به اینکه آیت اله رفسنجانی بخواهد وارد عرصه انتخابات شود." منتجب نیا ضمن تقدیر از آیت اله هاشمی رفسنجانی برای حضور او در خبرگان می‌گوید: "دلیل کاندیداتوری دوباره آیت اله هاشمی، دانستن و حساسیت وضع موجود است و تعصب وی به سرنوشت کشور و ملت بزرگوار است که باعث می‌شود او صحنه‌ها را ترک نکند و تحت هر شرایطی حضور پررنگ داشته باشد."

اما بخش دیگری از صحبت‌های هاشمی رفسنجانی در گفتگوی اخیرش راهم باید مهم دانست. بخشی که از حضور صالحین برای نامزدی در مجلس خبرگان سخن می‌گوید. حرفی را که می‌توان به نوعی یک "کد" برای رساندن یک پیام تعبیر کرد، مطلبی که رسول منتجب نیا درباره اش اینگونه به ما پاسخ می‌دهد:" در این ایام افراد بی‌سابقه و یا اشخاص تندرو خیز برداشته‌اند تا تمام مراکز قدرت را تصاحب کنند، در دولت گذشته این افراد در تمام مراکز حضور داشته و میدان‌دار شدند، همان طور که در مجلس هشتم و نهم تندروها خودشان را نشان دادند.

این افراد برای آینده مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و حتی ریاست جمهوری برنامه‌ریزی‌های وسیعی را انجام داده اند، بنابراین هر کدام از این مراکز که در اختیار نیروهای افراطی یا تازه به دوران رسیده‌ قرار بگیرد به میزان اهمیت آن مرکز می‌تواند مخاطره انگیز باشد."

وی اضافه می‌کند: " مطمئنا مجلس خبرگان که حساس‌ترین نهاد است و مهم‌ترین وظیفه را به خود اختصاص داده اگر در اختیار تندروها قرار بگیرد برای کشور و انقلاب خطرآفرین خواهد بود و آینده کشوررا با مشکل‌ مواجه می‌کند و حتی ممکن است جریان انقلاب را به انحراف بکشانند.فراموش نکنیم وظیفه نهاد خبرگان چیست."

کاری که تندروها می‌کنند

وی می افزاید: "بنابراین به غیر از آیت اله هاشمی، باید شخصیت‌های دیگر هم وارد عرصه شوند چهره‌هایی که برای انقلاب زحمت کشیدند، این افراد باید در این عرصه حضور یابند وسعی کنند تا همان طور که امام فرمودند از راه رسیده‌ها و دین به دنیا فروش‌ها بر عرصه کشور مسلط نشوند، اگر تندروها در هر مرکزی حضور بیابند و سرنوشت کشور را در دست بگیرند یک شبه انقلاب را نابود می‌کنند"

پیش‌بینی از آینده

اما هاشمی رفسنجانی، کلی ماجرا را در این چند سال پشت سر گذاشته است و مخالفینش آماده برای فرصتی درجهت به زمین زدن آیت اله هستندبنابراین از این پس که او علنا حضورش در خبرگان را اعلام کرده است مخالفین او چه راهی را درپیش خواهند گرفت. رسول منتجب نیا در اینباره به آفتاب یزد می‌گوید :"مخالفین آیت‌اله هاشمی رفسنجانی تا به امروز آن چه که در توان داشتند به کار بردند و هر هتاکی به ایشان می‌شد را انجام داده‌اند و همچنان هم ادامه می‌دهند."

وی اضافه می‌کند: "آیت اله هاشمی رفسنجانی به هر حال در انتخابات ریاست جمهوری ردصلاحیت شدو حتی در انتخابات ریاست خبرگان به ریاست نرسید، تا به این طریق به شکل مودبانه وی را به کنار بزنند. ولی دیدیم که این اقدامات تاثیری نداشت و تاکنون این بی‌مهری‌ها را ایشان تحمل کردند و باز هم دیدیم که در صحنه حضوریافتند".

منتجب نیا ادامه می‌دهد: "آنچه که مسلم است اینکه کار دیگری از مخالفین آیت‌اله برنمی‌آید و شخصیت ایشان هم‌ طوری است که وی در قاطبه مردم نفوذ کرده و همین‌طور شخصیت‌های نخبه، دانشگاهی، مراجع، فرهیختگان نسبت به اوارادت دارند و شاید همین موقعیت اجتماعی باشد که مخالفین را به هراسی واداشته است."

وی اضافه می‌کند: "از طرفی دلیلی مثل سن بالا که در انتخابات ریاست جمهوری پیش آمد، برای انتخابات مجلس خبرگان دلیل نمی‌تواند باشد."

از منتجب نیادرباره پیش بینی او از میزان اقبال عمومی مردم نسبت به انتخاب او در خبرگان می‌پرسیم که وی پاسخ می‌دهد :"آرای هاشمی رفسنجانی در انتخابات این بار خبرگان از دوره‌های پیش به مراتب بیشتر خواهد شد، چرا که طرفداران امروز او نسبت به 8 سال گذشته بیشتر شده است، به‌هر حال شخصیت‌های اینچنینی، ارزش خودشان را از پست و مقام نمی‌گیرند بلکه پست و مقام است که باحضور این افراد ارزش می‌گیرند."

غرق شدن در نتایج مجلس دهم، بی شک نباید مارا از اهمیت آینده مجلس خبرگان غافل کند. اهمیتی که گویی اینبار هم آیت اله هاشمی رفسنجانی به خوبی ازآن آگاه بود تا علی رغم همه هزینه هایی که بابت حضورش در صحنه سیاست در این چند سال داده بازهم از آن دوری نکند و در ادامه از همه صالحین بخواهد تا برای رسیدن به مجلس خبرگان حضور داشته باشند. به نظر می‌آید حضور اینبار آیت‌اله حضوری متفاوت با همه بودن هایش در مجلس خبرگان باشد و البته پیام ها و پیامدهای متفاوتی را هم خواهد داشت.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات