تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۷۸۶۷۹
عبدالله ناصري در گفت‌وگو با «اعتماد»:

مجلس دهم، مجلس ششم نخواهد شد

مريم وحيديان - اشاره: اصلاح‌طلبان در شناسايي كانديداهاي خود كاري سخت‌تر نسبت به رقيب خود دارند. بنابراين برنامه‌ريزي براي گذر از اين مرحله يكي از مهم‌ترين كارهايي است كه اصلاح‌طلبان پيش روي خود دارند. البته اصلاحات نشان داده است كه مي‌تواند در عين شرايط دشوار از تمام امكانات و ظرفيت‌هاي خود براي حداكثر نتيجه بهره ببرد. مشابه آنچه در انتخابات ٩٢ رخ داد اين‌بار در انتخابات مجلس در اردوگاه اصلاح‌طلبي در حال پيگيري است. با اين حال گاهي زمزمه‌هايي از تندروهاي اصولگرا شنيده مي‌شود. اين‌بار يك عضو جبهه پايداري و نماينده مجلس مدعي شده است كه اصلاح‌طلبان ٣٠٠٠ كانديدا براي انتخابات مجلس شناسايي كرده‌اند. عبدالله ناصري، عضو شوراي مركزي بنياد باران ضمن تكذيب اين خبر اعلام مي‌كند كه تندروها به سنگر جديدي روي آورده‌اند.

* يكي از اعضاي جبهه پايداري در مجلس مدعي شده است كه اصلاح‌طلبان ٣٠٠٠ كانديدا براي انتخابات مجلس شناسايي كرده است. آيا اين موضوع را تاييد مي‌كنيد؟ آيا تاكنون اصلاح‌طلبان در تعيين مصاديق وارد شده اند؟

** اصلاح‌طلبان وارد تعيين مصاديق نشده‌اند. تا آنجا كه من اطلاع دارم اصلاح‌طلبان هنوز وارد مصاديق نشده‌اند اما من معتقدم اين گونه اظهارنظرهاي جريان افراطي نوعي سياست فرار به جلو است. به دليل اينكه سروصدا‌ها و اعتراضات‌شان عليه موضوعات اقتصادي و ديپلماسي به جايي نرسيد و بالاخره ملت شاهد پيروزي دولت و تيم ديپلماسي بودند، بنابراين دارند ميدان و سنگر ديگري را انتخاب مي‌كنند.

اين سنگر به طور طبيعي انتخابات ٩٤ است كه بعد از پيروزي دولت در روند مذاكرات فضاي اجتماعي در ماه‌هاي آينده فضاي اميدبخشي همسو با جريان دولت و اصلاح‌طلبان خواهد بود. بنابراين اين نگراني براي جريان تندرو وجود دارد كه مجلس را از دست بدهد. جريان معتدل اصولگرايي نيز همين نگاه را تا حدودي دارند. آنها مي‌خواهند روابط جدي با اصلاح‌طلبان داشته باشند اما پذيرفته‌اند كه جريان تندرو كه به نام جبهه پايداري شناخته مي‌شود در درون مجلس آينده حضور نداشته باشند.

* در زمانبندي‌هاي انتخابات مجلس شوراي عرفا تعيين مصاديق چه زماني انجام مي‌شود؟

** تعيين مصاديق هميشه همزمان با ثبت نام‌ها بوده است. بايد ثبت نام كانديداها شروع شود و بررسي‌ها صورت بگيرد. به طور طبيعي اصلاح‌طلبان اين سياست را دارند كه هر كسي توانمندي لازم را داشته باشد و بتواند از فيلترهاي نظارتي عبور كند، ثبت نام كند و وارد مجلس شود. اين باور عمومي از صدر تا ذيل در كشور شكل گرفته است كه مجلس آينده بايد يك مجلس عقل‌گرا و خردورز باشد كه بتواند همسو با دولت و در عين حال ناظر بر رفتار دولت روي كار بيايد تا بعد از اينكه پرونده هسته‌اي حل شد و ايران در جايگاه جهاني جديدي قرار گرفت همسو با دولت تدبير و اميد مجلس بتواند قوانيني را مصوب كند كه منافع ملي را بر منافع گروهي ارجح بداند.

* بنا بود كه شوراي اصلاح‌طلبان استان‌ها به كمك كميته راهبردي اصلاحات تشكيل شود. اين مساله به كجا رسيده است؟ آيا شوراي اصلاح‌طلبان استان در همه استان‌ها تشكيل شده است؟

** تا آنجا كه من اطلاع دارم شوراي اصلاح‌طلبان در اكثر استان‌ها تشكيل شده است و اين جريان ادامه دارد.

* گام بعدي چيست؟ آيا بناست كه شوراي اصلاح‌طلبان استان شوراي شهرستان‌ها را تشكيل دهد؟

** زمانبندي براي گام‌ها و روند اجرايي و اينكه چه كساني ثبت نام كنند و چگونه پيش روند، در حوزه‌هاي استاني و حوزه انتخابيه تصميم‌گيري خواهد شد. تهران تنها سياست‌هاي كلان را تعيين مي‌كند و براي هر حوزه انتخابيه تعيين تكليف نمي‌كند. كميته راهبردي سياست‌ها كلان را طراحي و ابلاغ كرده است و در گام‌هاي بعدي نقش آنچناني ندارد.

* شوراي استان‌ها چه نقشي را ايفا مي‌كند؟

** شوراي استان‌ها با هماهنگي احزاب و شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در استان‌ها و مجمع نمايندگان ادوار و مديران اصلاح‌طلب استاني در ادوار گذشته، سازمان متعارف تبليغاتي انتخاباتي خود را شكل مي‌دهند و دنبال مي‌كنند و بر اساس معيارهاي فرهنگي اجتماعي و قومي كه در منطقه خود دارند روند اجرايي انتخابات را برنامه‌ريزي مي‌كنند تا بر اساس مناسبات منطقه‌اي آنها تبليغات انتخاباتي خود را سامان دهند.

* بنابراين تحقيق درباره شرايط منطقه و انتخاب كانديداهاي محبوب‌تر در هر استان به عهده شوراي استان‌هاست؟

** بله. با توجه به اينكه طرح استاني شدن انتخابات رد شد و به اين انتخابات نمي‌رسد حوزه‌هاي شهرستاني همين نقش را در كنار شوراي‌هاي استاني ايفا مي‌كنند و به تعيين مصاديق و راهكارهاي گزينش نامزدهاي خود مي‌پردازند. كميته شوراي انتخابات اصلاح‌طلبان در مركز در تعيين مصاديق و انتخاب نامزدها هيچ نقشي ندارند. همه اين كارها به عهده نهادهاي بومي و محلي است.

* اصلاح‌طلبان با چه راهكاري از فيلتر شوراي نگهبان عبور مي‌كنند؟ اين طور كه آقاي كريمي قدوسي مدعي شده است اصلاح‌طلبان ٣٠٠٠ نفر را معرفي مي‌كنند تا لااقل ١٠٠٠ نفر آنها نيز از فيلتر نهادهاي نظارتي عبور كنند و براي هر حوزه انتخابيه احتمال عبور از فيلتر شوراي نگهبان داشته باشند. آيا اصلاح‌طلبان مشابه چنين سازوكاري تعيين كرده‌اند؟ چنين راهبردهايي تا به حال اتخاذ شده است؟

** اصلاح‌طلبان يك راهبرد حداقلي ويك راهبرد حداكثري براي خود دارند. راهبرد حداكثري اين است كه بتوانند با بهترين قواي خود در انتخابات حضور پيدا كنند و پيروز شوند و راهبرد حداقلي اين است كه اگر نتوانستند از همه نيروهاي خود در انتخابات بهره ببرند، سازوكاري بچينند تا از همه ظرفيت‌هاي خود در انتخابات استفاده شود. مشابه آنچه كه در انتخابات ٩٢ اتفاق افتاد و كسي باور نمي‌كرد اصلاح‌طلبان در اين انتخابات موفق شوند. ما در نهايت تلاش مي‌كنيم كه اگر هم اصولگرايان در مجلس حضور پيدا كردند اصولگرايان معتدل و منطقي وارد شوند تا منافع ملي را نسبت به منافع حزبي و گروهي ترجيح دهد.

مشكلي كه الان مجلس فعلي دارد اين است كه اكثريت آن مخالف با حضور اقليتي است كه به تعبير رييس مجلس يك اقليت استبدادي است كه درصدد پيش برد منافع حزبي و گروهي خود است. نكته ديگري هم وجود دارد كه بايد در نظر گرفته شود. به نظر من ورود جبهه‌اي به نام حزب يكتا كه بخش ديگري از ياران احمدي‌نژاد است و همان تفكر جبهه پايداري را دارند بيش از پيش عصباني كرده است و اين نوع حرف‌هايي كه اصلاح‌طلبان سه هزار نفر را تعيين كرده‌اند، حرف‌هاي بي‌اساسي است.

حتي ما حرف‌هايي را شنيده‌ايم كه نهادهاي نظارتي ٩٠٠٠ نفر از اصلاح‌طلبان را براي رد صلاحيت كردن تعيين كرده‌اند. به نظر من تمام اين حرف‌ها نوعي فضا‌سازي براي ايجاد ياس و نااميدي در انتخابات آينده مجلس است. من معتقدم كه فضاي آينده مجلس با توجه به پيروزي دولت در روند مذاكرات هسته‌اي فضايي مطلوب براي انتخابات حداكثري است و اين چيزي است كه همه اركان نظام از جمله دولت و رهبري نظام آن را مي‌خواهند اما جريان تندرو نمي‌خواهد فضاي آرامي براي انتخابات آينده شكل بگيرد چون آن را به ضرر خود مي‌داند.

* آيا زمانبندي مشخصي براي گام‌هاي گوناگون در انتخابات مجلس از همان ابتدا در نظر گرفته شد؟ در مجموع چقدر از حركت‌هاي اصلاح‌طلبان را تاكنون طبق برنامه و منظم مي‌بينيد؟

** برخي كارها به عهده ستادهاي انتخاباتي نامزد‌ها است. وقتي ستادهاي انتخاباتي احزاب شكل بگيرند كارهاي زمانبندي خود را شروع مي‌كنند. سياست‌هاي كلان وارد اين نوع زمانبندي‌ها نمي‌شوند.

* زمانبندي‌ها به عهده حوزه‌هاي انتخابيه است؟

** بله. حوزه‌هاي انتخابيه و ستادهاي انتخاباتي برنامه‌هاي خود را تعيين و عمل مي‌كنند براي آن زمان مشخصي را در نظر مي‌گيرند. اكنون هم تا زمان انتخابات فرصت داريم.

* زمان تعيين مصاديق در هر استان به عهده شوراي استان‌هاست؟ كميته راهبردي زماني براي تعيين مصاديق تعيين نكرده است؟

** روند اجراي انتخابات شكل سال‌هاي گذشته را دارد. كميته راهبردي بر اساس تجربه سال ٩٢ كه پيروزي انتخابات را نتيجه انسجام و وحدت ملي در ميان هم اصلاح‌طلبان بود راهبرد تعيين كند. اين تجربه در انتخابات مجلس آينده نيز تا به حال در پيش گرفته شده است كه مجلسي همانند دولت عاقل و خردگرا روي كار بيايد تا توسعه كشور را هر چه بهتر و بيشتر شناسايي كند و در پيش بگيرد.

* روند انسجام اصلاح‌طلبان در اين مدتي كه تاكنون كارها پيش رفته است چگونه بوده است؟

** از همان ابتدا در فضاي رسانه‌اي و اجتماعي بارها گفته شده است كه اين خواسته عمومي احزاب و شخصيت‌ها بوده است كه بعد از انتخابات رياست‌جمهوري كه با محوريت رييس دولت اصلاحات در انتخابات مجلس هم همان كار را دنبال كند و اكنون نيز در حال پيگيري است.

* آيا اصلاح‌طلبان تصميمي براي تشكيل ائتلاف هم دارند؟ وضعيت ائتلاف با اصولگرايان معتدل مثل جريان آقاي لاريجاني به كجا رسيده است؟ آيا با آقاي روحاني و حزب اعتدال و توسعه قرار است همكاري شود؟

** هدف اصلي اصلاح‌طلبان اين است كه مجلس آينده شرايط ملي كشور را بر شرايط حزبي و گروهي خود ارجح بداند. با همين نگاه در سال ٩٢ عضوي از جامعه روحانيت مبارز را به عنوان كانديداي خود معرفي كرديم. همين سياست باعث شد كه اصولگرايان معتدل هم اصلاح‌طلبان را همراهي كنند و آقاي روحاني راي بياورد. منافع عمومي كشور بر هر چيزي براي اصلاح‌طلبان مقدم است بنابراين ممكن است بر اساس شرايط ائتلافاتي را با اصولگرايان معتدل در سطح مناطق شكل دهيم.

* پيش‌بيني شما از مجلس آينده چيست؟ آيا مجلسي مشابه مجلس ششم خواهيم داشت؟

** فكر نمي‌كنم مجلسي مانند مجلس ششم شكل بگيرد اما قطعا مجلس نهمي شكل نخواهد گرفت.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات