تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۷۸۷۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4183- چهارشنبه 11 شهریور 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) هوشیاری در مقابل تلاش دشمن برای نفوذ پیچیده و تدریجی، ضرورتی عینی است. (4/6/94)

 

سرمقاله

پاسخ قرارگاه پدافند هوایی به اعتماد مردم

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) فرمانده معظم کل‌قوا در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش که به مناسبت سالروز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی صورت گرفت، به چند نکته مهم اشاره کردند:

1- آمادگی و ارتقای دائمی؛ «آمادگی و گزینه‌های خود را برای مقابله با انواع تهدیدات، به‌طور دائم ارتقا دهید».

پدافند هوایی به‌مثابه چشم کشور در برابر خطرناک‌ترین بخش تهاجمی دشمن است که باید هرگونه اقدام آن را از دوردست‌ها رصد کند. تکاپوی پیوسته دشمن برای تقویت سامانه هوایی‌اش ایجاب می‌کند، پدافند هوایی کشور، افزون‌بر رصد بی‌وقفه و هوشمندانه از آمادگی‌های لازم در انگیزه، دقت، سرعت و تجهیزات برای انواع تهدیدات برخوردار باشد. کسب چنین آمادگی‌ها و ارتقای دائمی آن و یافتن راه‌های مقابله با تهدیدات دشمن، از مباحث پیچیده و تخصصی است که خود قرارگاه وظیفه دست‌یافتن به آن را دارد.

2- ارتباط با محافل علمی و نظامی؛ «در ارتباط و تبادل با محافل علمی و نظامی، از آگاهی‌ها و امکانات موجود، نهایت استفاده را ببرید و گزینه‌های خود را در مقابل انواع تهدیدات افزایش دهید و متنوع سازید».

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) درباره استفاده از امکانات تقویت‌کننده پدافند هوایی نیز، مانند موارد مشابه رویکرد درون‌زا دارند و تأکید می‌کنند، از ظرفیت‌های علمی و نظامی داخلی استفاده شود؛ زیرا تجربه چند سال گذشته، تکیه به ظرفیت‌های داخلی مثبت بوده و سبب ارتقای جدی توانمندی‌های نظامی شده است. تأکید دیگر معظم‌له در فراز فوق، تلاش برای افزایش گزینه‌های مقابله است که ناشی از تنوع تجهیزات هوایی دشمن است تا به این وسیله، تمام راه‌های نفوذ دشمن سد شود.

3- قدرشناسی اعتماد مردم؛ «مسئولان در بخش‌های مختلف و در نیروهای مسلح باید این اعتماد را به‌درستی قدر بدانند و با عمل به وظایف به آن پاسخ دهند».

قدرشناسی پدافند هوایی از مردم، عمل دقیق و فراگیر به تأکیدات دفاعی فرمانده معظم کل قواست که در نتیجه آن با افزایش قدرت تضمین‌کننده پدافند هوایی، انتظار اعتماد مردم که همانا تأمین امنیت در این حوزه است، برآورده می‌شود. ان‌شاءالله

 

ترجمه

افزایش حامیان توافق هسته‌ای در سنای آمریکا

گروه ترجمه- روزنامه واشنگتن‌پست 2 سپتامبر 2015 (۱۱ شهریور) در مقاله‌ای به افزایش تعداد حامیان توافق هسته‌ای ایران در سنای آمریکا پرداخت و نوشت: سناتورهای دموکرات کریس کوونز و باب کیسی تصمیم‌ گرفته‌اند از توافق هسته‌ای ایران دفاع کنند که این موضوع باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا را در آستانه یک پیشرفت دیپلماتیک مهم قرار خواهد داد و به اوباما این اجازه را می‌دهد که با وجود مخالفت‌های کنگره، توافق هسته‌ای ایران را اجرا کند. تصمیم سناتور کوونز ضربه‌ای جدی به مخالفان توافق وارد کرده است، زیرا این سناتور دموکرات پیشتر تردید عمیق خود را درباره توافق بیان کرده بود. همزمان سناتور کیسی نیز حمایت خود را از توافق اعلام کرد و حال با 33 سناتور موافق، اوباما تنها به یک رأی برای حفظ قدرت وتوی خود نیاز دارد. سناتور کوونز پس از هفته‌ها گفت‌وگوی دقیق با مقامات دولت آمریکا، از جمله جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به این تصمیم رسیده است.

در ادامه مقاله آمده است: سناتور کوونز به واشنگتن‌پست گفت: «بهتر است نخست دیپلماسی را آزمایش کنیم». وی به طور رسمی روز سه‌شنبه تصمیم خود را در دانشگاه دلاور اعلام کرد. وی با اشاره به آقای بایدن و سایر مقامات دولت اوباما تشریح کرد: «این مقامات آنچه را که به شنیدنش نیاز داشتم، گفتند». سناتور کیسی نیز دیدگاه مشابهی را مطرح کرد و در مقاله‌ای نوشت: «این توافق به‌طور جدی برنامه هسته‌ای ایران و مدت آن را محدود می‌کند. در مقایسه با تمام گزینه‌های واقع‌گرایانه، این توافق بهترین گزینه موجود برای ما در این مقطع زمانی بود». کوونز و کیسی سی‌ودومین و سی‌وسومین دموکرات‌هایی بودند که در سنا حمایت خود را از توافق هسته‌ای ایران اعلام کردند؛ این در حالی است که تنها دو دموکرات با این توافق مخالفت کرده‌اند. به این ترتیب، اوباما تنها به رأی یک دموکرات دیگر نیاز دارد تا به 34 رأی مورد نیاز برای حفظ وتو علیه قطعنامه جمهوریخواهان برسد. قرار است پس از تعطیلات، قطعنامه‌ای در سنا به‌منظور رد توافق هسته‌ای ایران به رأی گذاشته شود؛ در نتیجه کسانی که به این قطعنامه رأی خواهند داد، مخالفان توافق هسته‌ای هستند.

در پایان مقاله آمده است: طی ماه آگوست (زمان تعطیلات کنگره) مخالفان توافق هسته‌ای ایران به رهبری آیپک ده‌ها میلیون دلار برای تبلیغات رسانه‌ای پول صرف کردند تا اعضای کنگره را به‌منظور مخالفت با برنامه اوباما برای برداشتن تحریم‌ها تحت فشار قرار دهند. هدف این تبلیغات جلب‌نظر اکثریت کنگره (دو سوم) به‌منظور بی‌اثرسازی وتوی اوباما بود. سناتور کوونز به‌تازگی در نشست مرکز جامعه یهودیان ویلمینگتون و با حضور 100 تن از رهبران جامعه یهودیان در شمال ایالت دلاور شرکت کرد. وی گفت: فردی که بیش از ۲۰ سال با من سابقه دوستی دارد، گفته است اگر به این توافق رأی مثبت دهم، دیگر با من صحبت نخواهد کرد. از نظر این فرد توافق هسته‌ای ایران، اسرائیل[رژیم صهیونیستی] را در خطر جدی قرار خواهد داد؛ زیرا ایران همچنان ظرفیت ساخت تسلیحات هسته‌ای را دارد. در نهایت، سناتور کوونز متقاعد شده است این توافق بهترین شانس برای حفظ نظارت شدید بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران است. دیپلمات‌های اروپایی نیز به وی اطمینان داده‌اند که آماده اجرای توافق هستند و طی سال‌های آینده اگر ایران فریبکاری کند، آمریکا از جبهه‌ای بین‌المللی و متحد بهره‌مند خواهد بود. 

 

اخبار

دستورالعمل داعش برای مردم عربستان!

 تحقیقات صورت‌گرفته درباره حملات هفته‌های اخیر داعش در عربستان، از یک واقعیت غیرمنتظره و جالب پرده برداشت. این تحقیقات نشان داد، اولاً بیشتر این حملات را شهروندان سعودی انجام داده‌اند و ثانیاً مجریان این عملیات‌های تروریستی سوابق جنایی یا محکومیت‌های کیفری نداشته‌اند یا از جمله افراد مظنون به ارتباط با داعش یا دیگر گروه‌های تروریستی نبوده‌اند و اغلب از طریق پایگاه‌های اینترنتی جذب داعش شده‌اند. جالب‌تر این است که در عملیاتی که 17 ژوئیه گذشته یک جوان 18 ساله عربستانی، خودرو بمب‌گذاری‌شده خود را در یک مرکز ایست‌وبازرسی پلیس عربستان منفجر کرد، عمویش را نیز که با سمت سرهنگی در نیروی پلیس این کشور خدمت می‌کرد به هلاکت رساند! گفته می‌شود، پیش از این عملیات، داعش ویدئو کلیپی را در پایگاه‌های اینترنتی وابسته به خود منتشر کرده بود و در آن از عناصر و هوادارانش خواسته بود، نزدیکان خود را که در دستگاه‌های امنیتی و نظامی خدمت می‌کردند، به قتل برسانند! در میان کسانی که طی هفته‌های اخیر به وسیله سرویس‌های اطلاعاتی عربستان سعودی بازداشت شدند، افرادی بودند که سابقه خروج از عربستان را نداشتند؛ اما آمادگی جنگیدن و کشتن هموطنان سعودی خود را داشتند!

 

اخبار کوتاه      

* صدراعظم آلمان در نشست مطبوعاتی خود در برلین درباره روابط ایران و غرب اظهار داشت: اول آنکه می‌خواهم بگویم آنچه در وین یا ژنو درباره برنامه اتمی ایران به‌دست آمد، یک پیشرفت محسوب می‌شود و حالا نوبت اجرایی‌شدن این توافق است. با این‌حال، این مسئله مرا غمگین و غصه‌دار کرده است و برایم پذیرفتنی نیست که ایران بار دیگر مانند گذشته درباره اسرائیل[رژیم صهیونیستی] صحبت می‌کند! این مسئله نوعی پسرفت و شکست محسوب می‌شود! مرکل همچنین افزود، این رفتار مایه ناامیدی است و به نظر می‌رسد، قرار هم نیست هیچ تغییر و تحولی در این رفتار یا در پذیرش موجودیت اسرائیل صورت پذیرد!

* «محمدرضا تابش» نماینده اصلاح‌طلب مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی درباره حضور سیدحسن خمینی در انتخابات اسفند ماه امسال گفته است: سیدحسن خمینی نشانه‌ها و علائمی از بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی دارند که در رأی آوری وی تأثیر بسیاری دارد. اگر وی وارد انتخابات مجلس خبرگان شود، بالاترین رأی را خواهد آورد. وی تأکید کرد: البته وی ملاحظاتی دارند و آن‌طور که امام راحل نزدیکان خودشان و مخصوصاً سیداحمدآقا و آقامصطفی را در دوران خودشان از ورود به سیاست منع می‌کردند و تمایل داشتند که فرزندان‌شان کارهای حوزوی‌شان را ادامه دهند؛ لذا سیدحسن هم معذورات این‌گونه‌ای دارند و تمایل ندارند وارد عرصه کار سیاسی و اجرایی شوند.

* «عفت مرعشی» مادر مهدی هاشمی که به جرم ارتشا و مسائل امنیتی در زندان به‌سر می‌برد، به‌تازگی و در واکنش به خبر یافت سی سکه طلا و یک گوشی تلفن همراه از مهدی هاشمی، نامه‌ای را خطاب به سخنگوی قوه قضائیه نوشت و در بخشی از آن آورد: «جناب محسنی اژه‌ای گویا عذاب وجدان به خاطر ستمی که بر مهدی رفته، شما را راحت نمی‌گذارد که با جواب سؤال‌های معلوم‌الحال خودتان را تسکین می‌فرمایید»! گفتنی است، خانواده هاشمی نیز در نامه‌ای به قوه قضائیه با فرافکنی تلاش کردند حکم مهدی هاشمی را ظلم به وی جلوه دهند.

* سناتور «تام کاتن» نماینده جمهوریخواه ایالت آرکانزاس در سنای آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی] دیدار کرد. در این دیدار کاتن و نتانیاهو که از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران به‌شمار می‌روند، مدعی شده‌اند، این توافق تنها مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را برای ایران هموار می‌کند و توان این کشور برای حمایت از تروریسم در منطقه را افزایش می‌دهد. کاتن همچنین در بیانیه‌ای پس از این نشست اعلام کرد، دیدار با اوباما تنها تأکیدی دیگر بر مخالفت با این توافق بود و در کنار نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و اسرائیل خواهم ایستاد.

* سرلشکر حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه در اجلاس خبرگان رهبری گفت: فروپاشی اقتدار آمریکا در منطقه اتفاق افتاده است؛ وی در ادامه، مؤلفه‌های این فروپاشی را مطرح و مهم‌ترین مسئله تأثیرگذار در قبال این فروپاشی را، منطق قوی جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف معرفی کرد. وی در ادامه یادآور شد: نفوذ معنوی جمهوری اسلامی ایران در منطقه موجب تقویت خط مقاومت و انقلاب اسلامی شده و از این جهت آمریکا و اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و هم‌پیمانان آنها به چالش افتاده‌اند.

* گروه تروریستی داعش در شبکه‌های اجتماعی برای رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه حکم مرگ صادر کرد. به گزارش دیلی‌صباح، یکی از حساب‌های کاربری وابسته به داعش، حکم مزبور را به‌دلیل همکاری ترکیه با ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش صادر کرده است. این در حالی است که دولت ترکیه از حامیان اصلی داعش بوده که به‌تازگی و به ظاهر به صف مخالفان داعش پیوسته است. دولت ترکیه، با اتخاذ یک سیاست دو وجهی، مواضع داعش و گروه«پ.ک‌.ک» در عراق و سوریه را بمباران کرد. برخی می‌گویند، دولت ترکیه حمله به داعش را بهانه حمله به مواضع «پ.‌ک.ک» و سرکوب مخالفان قرار داده است.

* گفته می‌شود، در منطقه تفریحی و مراکز خرید کیش برخی مردان با شلوار کوتاه در حال آمدوشد هستند! همچنین، غواصی زنان با مربی مرد در برخی کلوپ‌های غواصی، واردشدن دختربچه‌های مکلف به دریا با لباس‌های زننده و اختلاط هنگام تفریحات دریایی در مناطق آزاد کیش و قشم بسیار به چشم می‌خورد!

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات