تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۷۸۸۱۲

اعضای شورای مرکزی «خانه احزاب» انتخاب شدند


بالاخره اعضای شورای مرکزی «خانه احزاب» تعیین شدند. روز گذشته سالن 600 نفره وزارت کشور، برای سومین بار در سال جاری میزبان احزاب اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقلی بود که برای انتخاب شورای مرکزی این تشکل صنفی گرد هم آمده بودند. انتخاباتی که با یک اصلاح اساسی همراه بود؛ چرا که اعضای «خانه احزاب» در دو جلسه فوق‌العاده قبلی مصوب کرده بودند انتخابات به صورت «فراکسیونی» و با رأی جمیع احزاب حاضر برگزار کنند. بدین ترتیب که هر جریان سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل برای انتخاب اعضای شورای مرکزی ۷ نفر، همچنین سه عضو علی‌البدل و دو بازرس را به مجمع عمومی معرفی کنند و سپس اعضای «خانه احزاب» به افراد انتخابی هر فراکسیون رأی دهد.

این در حالی بود که پیش از این، اعضای «خانه احزاب» از همان ابتدا اعلام نامزدی کرده و در مجمع عمومی به رأی گذاشته می‌شدند. شیوه‌ای که باعث شده بود در برخی دوره‌ها اکثریت شورای مرکزی در اختیار یک جریان سیاسی قرار گرفته و شبهات و اختلافاتی به وجود بیاید. اختلافاتی که این نهاد صنفی را تا مرز تعطیل شدن پیش برد و باعث شد رفع و رجوع آن برای احیای دوباره دو سال طول بکشد. بر مبنای همین پیشینه بود که خود احزاب در دو جلسه گذشته مقرر کردند هر جریان سیاسی 7 نماینده در شورای مرکزی داشته باشد. روز گذشته انتخابات به همین شیوه برگزار شد و البته نتایج غافلگیرکننده‌ای نیز داشت؛ چرا که در هر سه فراکسیون افرادی که به عنوان عضو اصلی و علی‌البدل انتخاب شده بودند، جا‌به‌جا شدند؛ برای نمونه فردی که از سوی یک فراکسیون سرلیست شده بود، نتوانست در مجمع عمومی اکثریت آرا را به دست آورد و در نهایت به عنوان «علی‌البدل» انتخاب شد.

دعوت از ظریف در آغاز جلسه

جلسه دیروز با سخنرانی مصطفی کواکبیان، رئیس موقت «خانه احزاب» آغاز شد. به گزارش ایرنا، او در سخنانی با اشاره به مذاکرات و توافق هسته‌ای از محمدجواد ظریف دعوت کرد تا نشستی هم با احزاب داشته باشد. پس از اظهارات وی، مجمع عادی «خانه احزاب» اعضای هیأت رئیسه این مجمع را به صورت موقتی و برای برگزاری انتخابات شورای مرکزی انتخاب کرد و از میان 17 کاندیدا، علیمحمد غریبانی با ۶۳ رأی به عنوان رئیس موقت انتخاب شد. بعد از این انتخاب، فراکسیون اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و مستقل‌ها برای انتخابات داخلی وارد شور شدند و بعد از ساعتی مشورت و انتخابات داخلی، فهرست‌های خود را در مجمع عمومی مطرح کردند.

براساس گزارش‌ها، محمدحسن غفوری فرد، محمدنبی حبیبی، سید کمال سجادی، حبیب‌الله بوربور، حسین کنعانی مقدم، امیرمیثم نیک‌فر، فهیمه خان محمدزاده، محمد میرباقری، عبدالحسین روح‌الامینی و سید شهاب‌الدین صدر به عنوان ۱۰ نفر اصلی و علی‌البدل از سوی فراکسیون اصولگرایان معرفی شدند. فراکسیون اصلاح‌طلبان نیز مصطفی کواکبیان، مهدی علیخانی، حسین کمالی، احمد حکیمی‌پور، فاطمه راکعی، یدالله طاهرنژاد، محمدجواد حق‌شناس، حمید قزوینی، فرج کمیجانی و حسین کاشفی به عنوان ۱۰ نفر اصلی و علی‌البدل معرفی کردند. مستقل‌ها هم قدرتعلی حشمتیان، غلامعلی دهقان، امیر اسلامی تبار، احمد شریف، امرالله شیخیانی، سیدمحمد میرمحمدی، مرتضوی کیاسری، محمد نیشابوری، محمد تبرایی و علی توحیدلو به عنوان ۱۰ نفر اصلی و علی‌البدل به مجمع عمومی فرستادند.

منتخبین شورای مرکزی

بعد از ارائه فهرست‌ها، انتخابات شورای مرکزی در مجمع عمومی برگزار شد و براساس آن اعضای شورای مرکزی انتخاب شدند. براساس رأی مجمع عمومی «خانه احزاب»، محمدحسن غفوری‌فرد، سید شهاب‌الدین صدر، حبیب‌الله بوربور، محمد میرباقری، فاطمه خان محمدزاده و عبدالحسین روح‌الامینی به عنوان اعضای اصلی فراکسیون اصولگرایان در شورای مرکزی«خانه احزاب» انتخاب و محمدنبی حبیبی، سیدکمال الدین سجادی و امیرمیثم نیک‌فر نیز به عنوان اعضای علی‌البدل تعیین شدند. مصطفی کواکبیان، یدالله طاهرنژاد، حسین کمالی، مهدی علیخانی، احمد حکیمی‌پور، محمدجواد حق‌شناس، حسین کاشفی و فرج‌الله کمیجانی نیز به عنوان اعضای اصلی و حمید قزوینی و فاطمه راکعی نیز به عنوان اعضای علی‌البدل فراکسیون اصلاح‌طلبان «خانه احزاب» انتخاب شدند. از فهرست فراکسیون مستقلین نیز قدرت‌علی حشمتیان، غلامعلی دهقان، امیر اسلامی‌تبار، محمد تبرایی، احمد شریف، سیدمحمد میرمحمدی و مرتضوی کیاسری به عنوان اعضای اصلی و محمد نیشابوری، علی توحیدلو و امرالله شیخانی به عنوان اعضای علی‌البدل برگزیده شدند.

«خانه احزاب» تنها تشکل صنفی احزاب و تشکل‌های سیاسی است که اوایل دولت اصلاحات بنیان افکنده شد. این نهاد در راستای تمرکز احزاب رقیب بر «مشترکات»، «تمرین دموکراسی» و «تحمل صدای مخالف» همچنین پیگیری مطالبات صنفی عموم احزاب پی‌ریزی شد. تشکلی که چهار دوره بدون حاشیه فعالیت کرد اما همزمان با انتخابات پرحاشیه ریاست جمهوری سال 88، انتخابات درونی این نهاد نیز حاشیه‌ساز شد. اعتراض یکی از نامزدهای ریاست بر «خانه احزاب» و التجای وی به کمیسیون ماده 10 احزاب، در کنار تلاش جریان های سیاسی برای سیطره بر این نهاد صنفی، شکافی در دل این نهاد به وجود آمد که بیشترین بهره‌اش را دولت وقت برد.

بعد از افت و خیزهای بسیار، وزارت کشور دولت دهم به بهانه تعمیرات داخلی ساختمانی را که در اختیار «خانه احزاب» قرار داده بود، پس گرفت و اموال و اسناد آن را نزد خود بلوکه کرد. اما کلید دولت یازدهم، این قفل را هم گشود. هرچند شماری از احزاب اصلی کشور، دیگر تمایلی به احیای این تشکل نداشته و یک کلام خواستار تغییر نام و نشان «خانه احزاب» بودند، بعد رایزنی‌های رسمی و غیررسمی فعالان حزبی و میانداری وزارت کشور، 31 اردیبهشت ماه بالاخره طلسم شکست و نخستین مجمع عمومی فوق‌العاده «خانه احزاب» با حضور اکثریت احزاب، برگزار شد. روز پنجشنبه نیز کادر شورای مرکزی تکمیل شد و حال باید منتظر نشست بعدی شورای مرکزی ماند که بناست هیأت رئیسه دائم «خانه احزاب» را انتخاب کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات