تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۷۸۸۲۵
تکاپو در میان فعالان سیاسی و حزبی؛

کلید خانه احزاب در اختیار میانه‌روها


بنابر اعلام مصطفی کواکبیان، اعضای حاضر در این جلسه از میان سه شیوه‌ای که پیش‌تر جهت برگزاری انتخابات شورای مرکزی پیشنهاد شده بود، شیوه نخست را برگزیدند و بر این اساس پس از اینکه هر کدام از فراکسیون‌های اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل، 12 نفر متشکل از 7 نفر اصلی، 3 نفر علی‌البدل و یک بازرس اصلی و یک بازرس علی‌البدل معرفی کردند، مجمع عمومی به صورت یک‌جا به هر 12 نفر رای خواهد داد و در صورتی که نصف به علاوه یک اخذ شود، شورای مرکزی به صورت قانونی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

با حل و فصل اختلاف بین اصولگرایان و اصلاح طلبان و تلاش برای فراموشی دلخوری های گذشته، با برگزاری انتخابت هیات رئیسه موقت و اعضای شورای مرکزی، خانه احزاب، خانه تکانی شد. بر این اساس در نشست مجمع روز پنج‌شنبه خانه احزاب ایران، هیات رئیسه موقت این نهاد انتخاب شد. طبق آراء بدست آمده غریبانی به عنوان رئیس خانه‌ احزاب و علی صالح آبادی به عنوان نایب رئیس انتخاب شدند و همچنین جنگ‌روی و عابدی به عنوان منشی اول و منشی دوم،محمدی و مهدوی نیز به عنوان ناظر اول و ناظر دوم هیات رئیسه موقت انتخاب شدند. همچنین در جلسه نوبت عصر مجمع خانه احزاب ، اعضای شورای مرکزی این نهاد با رای مدعوین انتخاب شدند.

مصطفی کواکبیان با 66 رای، یدالله طاهرنژاد با 60 رای، حسین کمالی با 58 رای،احمد حکیمی پوربا 56 رای،مهدی علیخانی با 54 رای، حسین کاشفی با 49 رای و محمدجواد حق شناس با 49 رای، انتخاب شدند. آذرباد با 40 رای بازرس شد و قدرتعلی حشمتیان با 80 رای، امیر اسلامی تبار با 56 رای، غلامعلی دهقان با 54 رای، محمد تبرایی با 52 رای، احمد شریف با 51 رای، محمد میرمحمدی با 46 رای، اکبر مرتضوی کیاسری با 45 رای و میرعطایی با 41 رای اعضای مستقل شورا شدند. از سوی دیگر حسن غفوری فرد 68 با رای، سید شهاب الدین صدر با 56 رای، حسین کنعانی مقدم با 51 رای، سید محمد میرباقری با 45 رای، فهمیه خان محمدزاد با 44 رای، عبدالحسین روح الامینی با 40 رای، عبدالله بوربور با 38 رای به عنوان اعضای اصولگرای شورا در شورای مرکزی حضور دارند و مهرعبداللهی با 23 رای بازرس شد. با این حساب اکثر کرسی های شورای مرکزی خانه احزاب به اصلاح طلبان و میانه‌روها رسید.

خانه احزاب و انتخابات

دولت در حالی در موضوع خانه احزاب پا در میانی و قفل آن را باز کرد که دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم. بسیاری از منتقدان بر این باورند که دولت با این کار به نوعی در صدد تاثیر گذاری در انتخابات مجلس در راستای اهداف خود است. اما نباید فراموش کرد که وزارت کشور موضوع بازگشایی خانه احزاب را نزدیک به دو سال پیگیری کرد و اگر تا امروز کلید آن پیدا نمی شد به دلیل اختلاف نظر بین اصولگرایان و اصلاح طلبان بود. اما نمی توان تاثیر بازگشایی خانه احزاب بر انتخابات مجلس را منکر شد اما اثرگذاری آن بر افزایش مشارکت مردمی خواهد بود نه رای ریزی به نفع دولت.

انتظار همه این بود جلسه خانه احزاب با تنش برگزار شود

رییس مجمع عمومی خانه احزاب تصریح کرد: انتظار همه این بود که جلسه انتخابات احزاب با تنش همراه باشد اما با اداره جمع، فضا اینگونه نشد. علی‌محمد غریبانی ، با تبریک روز خبرنگار در تشریح جلسه انتخابات خانه احزاب که روز پنج شنبه انجام شد، تصریح کرد: انتظار همه این بود که این جلسه با تنش و اختلاف نظر شدید همراه باشد و تا برگزاری مجمع عادی همه نگران بروز این مشکلات بودیم اما بعد از انتخابات مجمع، هیات رئیسه عادی انتخاب شدند و فضا به گونه ای اداره شد که هیچگونه تنش و اختلاف نظری وجود نداشت.

رئیس‌ مجمع عمومی خانه احزاب ادامه داد: براساس تصمیمات هیات رئیسه راه صحیحی انتخاب کردیم که سه جریان اصولگرا،‌ اصلاح‌طلب و مستقل در همان محدوده سالن در سه قسمت جمع شدند و نظراتشان را در مورد چگونگی انتخاب به ما منتقل شد و چون برنامه کاری همه گروه‌ها به هم نزدیک بود خواسته‌های یکدیگر را قبول کردیم و انتخابات انجام شد.رئیس خانه احزاب تصریح کرد: البته ابتدا گروه‌ها می‌خواستند انتخاب داخلی آنها انجام شود که ما این کار را نکردیم چون مجمع عمومی وظیفه داشت انتخاب شورای مرکزی و بازرسان را انجام دهد که این مشارکت بعد از به‌حدنصاب رسیدن رای‌گیری شد و به صورت مستقیم انجام و به همه اعلام شد و نتیجه طوری شد که 7 گروه اصلاح‌طلب، 7 گروه اصولگرا و 7 گروه مستقل انتخابات داخلیشان را انجام دادند و در نتیجه 21 نفر از اعضای اصلی شورای مرکزی، 9 نفر علی‌البدل، ‌3 نفر بازرس اصلی و 3 بازرس علی‌البدل انتخاب شدند.

غریبانی در پایان و در پاسخ به این سوال که از جلسه قبل که برخی اعضا قصد داشتند رای ندهند و جلسه را ترک کنند تا جلسه اخیر چه اتفاقی افتاد که انتخابات بدون تنش انجام شد، گفت: اگر دوستان احساس کنند که نظراتشان قبول می‌شود و به هم احترام می‌گذاریم مشکلی پیش نمی‌آید. ما هم می‌خواستیم همه همراه و همدل باشیم، البته در هیات رئیسه موظف بودیم که در تعادل حرکت و دقت کنیم بی‌طرف برنامه‌ریزی و ایفای نقش شود، لذا فضای مناسبی به‌وجود آمد که همه جریان‌ها همراهی کردند.خاطرنشان می‌شود در جلسه خانه احزاب، علی محمد غریبانی با اکثریت آرا به عنوان رئیس‌ مجمع عمومی خانه احزاب انتخاب شد.

ابراز امیدواری خانه احزاب نسبت به فعال‌تر شدن نهادهای سیاسی، صنفی و مدنی

خانه احزاب ایران امیدوار است مسیر فعالیت نهادهای سیاسی، صنفی و مدنی در چارچوب قانون اساسی و قوانین مربوطه و اساسنامه های متبوع فراهم شده و زمینه حضور بیشتر مردم در عرصه اجتماعی و تاثیرگذاری آنان در سرنوشت خویش و اصلاح امور بیش از پیش فراهم آید. خانه احزاب با صدور بیانیه ای شرکت در انتخابات 24 خرداد را رخدادی حماسی تلقی کرد و شرکت همه گروه ها و سلایق در انتخابات را نشانه توسعه همه جانبه احزاب و جناح های سیاسی دانست.

بسمه‌تعالی

حماسه مشارکت کم نظیر مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در 24 خرداد ماه، بار دیگر عزم و اراده آحاد جامعه برای اصلاح امور و بهبود شاخص های زندگی و حرکت به سمت چشم اندازهای توسعه همه جانبه را به نمایش گذاشت. بدون تردید انتخابات اخیر در کنار پیام ها و نتایج متعددی که به دنبال داشت، تجلی فعالیت و رقابت سالم احزاب و جناح های مختلف سیاسی نیز بود. گروههایی که موفق شدند با حمایت از نامزدهای مطلوب و ارایه برنامه های آنان نظر مخاطبان را نسبت به مشارکت در انتخابات و دادن رای به آنان جلب نمایند. امروز اعتماد به جناح ها و چهره های سرشناس سیاسی که از برخی نامزدها حمایت می کنند به رویه ای معمول و نهادینه شده مبدل گذشته است تا آنجا که مقام معظم رهبری نیز هنگام دادن رای بر اعتماد به برخی فهرست ها تصریح کردند.

بدیهی است در جامعه ای متکثر و برخوردار از سلایق مختلف سیــاسی و اجتمـــاعی که صدها نفر پا به عرصه انتخابات گذاشته اند تنها از طریق احزاب و گروههای شناخته شده سیاسی می توان به معرفی نامزدها و ارایه برنامه های آنان پرداخت و مسیر انتخاب نامزد اصلح را هموار ساخت. شورای مرکزی خانه احزاب ایران ضمن اظهار خرسندی از مشارکت چشمگیر مردم، اعتماد اکثـــریت مطلق شرکت کنندگان در این انتخابات به جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و منتخبان شوراهای شهر و روستا را به ایشان تبریک گفته و توفیق آنان در اجرای بدون تنازل قانون اساسی و خدمت به مردم را آرزو می کند.

متاسفانه در سال های اخیر در یک فرآیند سلیقه ای و بعضاً غیرقانونی و نامتعارف در برابر فعالیت نهادهای صنفی و از جمله خانه احزاب که عالیترین نهاد صنفی تشکل های رسمی سیاسی است مانع تراشی های متعددی صورت گرفت که حاکی از عدم اعتقاد دستگاه های اجرایی ذیربط به نقش و کارکرد اینگونه نهادها و به ویژه احزاب در جامعه بود. خانه احزاب ایران امیدوار است همانگونه که جناب دکتر حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی و همچنین در مصاحبه اخیر تاکید کردند مسیر فعالیت نهادهای سیاسی، صنفی و مدنی در چارچوب قانون اساسی و قوانین مربوطه و اساسنامه های متبوع فراهم شده و زمینه حضور بیشتر مردم در عرصه اجتماعی و تاثیرگذاری آنان در سرنوشت خویش و اصلاح امور بیش از پیش فراهم آید.

احیای مجدد خانه احزاب با خود احزاب تشکیل‌دهنده است

متاسفانه در دولت قبل اموال و وسایل خانه احزاب توقیف شد این اموال با دستور وزیر به متولیان اولیه خانه احزاب تحویل داده شد از نظر وزارت کشور بازگشایی خانه احزاب امر مبارک و خوبی است اما باید خود احزاب تشکیل دهنده آن بخواهند. حسینعلی امیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تکلیف خانه احزاب به کجا رسیده، عنوان کرد: خانه احزاب یک تشکل دولتی نیست خود احزاب باید آن را تشکیل و مدیریت کنند این تشکل مثل سایر احزاب دارای هیات مدیره و مرامنامه است، برگزاری جلسات و احیای مجدد آن با احزاب تشکیل‌دهنده آن است. امیری با بیان اینکه وزارت کشور تنها تسهیلات ایجاد خانه احزاب را فراهم می‌کند، گفت: احزاب تشکیل دهنده خانه احزاب باید در ادامه با یکدیگر کنار بیایند چرا که این یک تشکیلات صنفی و حزبی است. وی افزود: متاسفانه در دولت قبل اموال و وسایل خانه احزاب توقیف شد این اموال با دستور وزیر به متولیان اولیه خانه احزاب تحویل داده شد از نظر وزارت کشور بازگشایی خانه احزاب امر مبارک و خوبی است اما باید خود احزاب تشکیل دهنده آن بخواهند.

وی در پاسخ به سوال دیگری، مبنی بر اینکه از مجموع ۲۰ حزب و تشکل ایجاد شده در دولت تدبیر و امید چه تعدادی از ان‌ها اصلاح طلب و چه تعداد اصولگرا هستند گفت: ما در وزارت کشور تبار‌شناسی نمی‌کنیم تا بر مبنای آن پروانه و مجوز تشکیل حزبی را بدهیم نگاه ما به احزاب اصولگرا و اصلاح طلب یکسان است همانطور که برخی از احزابی که در این مدت مجوز گرفته‌اند اصولگرا و برخی دیگر اصلاح طلب هستند حقیقتا خود ما نیز نمی‌دانیم برخی از احزاب کدام طرفی هستند. باید در عمل دید که این احزاب چگونه کار می‌کنند. سخنگوی وزارت کشور در خصوص بحث ابهام درباره برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: در هر صورت ما نیاز به تصریح قانونی داریم چون قانونی درباره وظیفه وزارت کشور وجود ندارد نمی‌توانیم در اینباره نظر بدهیم کسانی که نسبت به ثبت نام کاندیداهای شورایاری‌ها اقدام کردند باید پاسخ این سوالات را بدهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات