تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۷۹۳۴۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4196- دوشنبه 30 شهریور 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) جمهوری اسلامی باید مظهر انقلاب و همان حالت تحول دائمی باشد. (25/6/94)

 

سرمقاله

رزم جانبازانه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) روز گذشته در دیدار جمعی از جانبازان قطع نخاعی و بالای هفتاد درصد به چهار نکته اساسی که از جامعیت زندگی و موقعیت جانبازی برخوردار بود،‌ اشاره داشتند. یکی از این چهار محور امتداد بی‌وقفه زندگی جانباز در همان مسیری است که پیش از جانبازی در آن گام نهاده بود؛ یعنی مبارزه. ایشان در این‌باره فرمودند: اینکه شماها که جانباز هستید، همین الآن در حال مبارزه‌اید، همین حالا با همین جانبازی خودتان درواقع دارید جهاد می‌کنید؛ چطور؟... خود همین که شما روی ویلچر نشسته‌اید یا روی تخت دراز کشیده‌اید یا با محرومیت از بینایی چشم یا دست یا پا، دارید در کوچه و بازار حرکت می‌کنید، یک مبارزه است؛ چرا؟ چون نشان‌دهنده ابتلا و محنت بزرگ این ملت در یک دوران سخت است. شما درواقع، مثل یک تصویری، مثل یک تابلویی دارید جنگ را و دفاع مقدس را به همه کسانی که شما را می‌بینند نشان می‌دهید؛ شما تصویری هستید از آن دوران ابتلای بزرگ ملت ایران و امتحان بزرگ ملت ایران؛ خود این حضور شما و نفس وجود شما، یک مبارزه، یک بیان و یک تبلیغ است. نگاه به شما نشان‌دهنده جنایات آن قدرت‌هایی است که از رژیم صدام حمایت کردند و دفاع کردند؛ نگاه به شما حاکی است از عظمت و بزرگواری آن امامی و آن انقلابی که توانست شما را این‌جور تربیت کند و به میدان‌های جنگ بفرستد؛ نگاه به شما حکایت می‌کند از تاریخ بخشی از عمر این ملت ایران؛ بنابراین، جانباز با وجود خود و با حضور خود در میان مردم، اعلان یک حقایقی است، ولو یک کلمه حرف نزند، ولو در هیچ مراسمی به‌عنوان مبلّغ یا به‌عنوان مبیّن شرکت نکند؛ نفس وجود شماها حاکی از حقایقی است؛ حقایق تاریخی، حقایق معرفتی، حقایق سیاسی، حقایق بین‌المللی؛ این‌طور است.

برای اینکه دیگران و به‌ویژه جوانانی که گذشته را ندیده‌اند و از آن خبر ندارند، بدانند جنایتکاران و مستکبرانی که امروز تظاهر به انسان‌دوستی می‌کنند و به دروغ از عواطف و حقوق بشر و... سخن می‌گویند، با این ملت چه کرده‌اند و بر سر آن چه آورده‌اند، جهاد حضور اجتماعی جانبازان کفایت نمی‌کند و کسانی که در این عرصه مسئولیت دارند، باید بستر و زمینه چنین امری را فراهم کنند تا دیگران با مشاهده این پیکرهای زخم‌خورده در راه خدا به یکباره همه ددمنشی‌های مستکبران را در جلوی دیدگان خود مشاهده کنند و فریب این ظاهرنمایی‌های دروغین را نخورند و دست آغشته به خون آنها را در عراق، سوریه، یمن، بحرین، افغانستان، لیبی و... آشکارتر مشاهده کنند. مبادا آنهایی که در این‌باره مسئولیت دارند، با نشستن بر بساط بزم، این جانبازان، این نشانه‌های حقانیت مردم ایران، این لبیک‌گویان به ندای دفاع از اسلام و ایران خمینی کبیر را در میدان رزم تنها بگذارند. ان‌شاءالله که چنین نباد. برای شفای ولی‌نعمتان جانبازمان صلوات.

 

ترجمه

پیامدهای نخریدن خودروی داخلی برای اقتصاد ایران

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی فایننشال‌تایمز21 سپتامبر 2015 (30 شهریور) در مقاله‌ای به کاهش خرید خودرو در ایران پس از توافق هسته‌ای پرداخت و نوشت: شبکه‌های اجتماعی در ایران مملو از کمپین‌های «خودرو نخرید، قیمت‌ها پایین خواهد آمد»، «خودروهای نو نخرید» و موضوعاتی شبیه آن شده است. به‌گونه‌ای‌که در این کمپین‌ها مقامات دولتی مقصر تشدید رکود اقتصادی شناخته می‌شوند. در یکی از مطالب فیس‌بوک نوشته شده بود: «خودروهای بی‌کیفیت و گران داخلی باید به‌طور منطقی قیمت‌گذاری شوند و خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشند». پس از گذشت سال‌ها از تحریم‌های بین‌المللی و پوپولیسم دولت قبلی، حال صنعت خودرو که بزرگ‌ترین بخش غیرنفتی ایران به‌شمار می‌رود و حدود نیم میلیون نفر کارمند دارد، به نماد رکود اقتصادی ایران و کاهش قدرت خرید مردم تبدیل شده است.

در ادامه مقاله آمده است: مصرف‌کنندگان ایرانی به امید لغو تحریم‌های بین‌المللی پس از توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی، به کاهش قیمت‌ها و واردات کالاهای با کیفیت بهتر چشم دوخته‌اند. مطابق آمارها، صنعت خودرو آسیب جدی دیده و فروش خودروهای ساخت داخل طی 5 ماه گذشته 15 درصد کاهش یافته است. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنایع ایران حتی عوامل این کمپین‌ها را «خائن» و عامل تضعیف تولید داخلی خواند؛ اما تحقق اثربخشی و تأثیر ملموس توافق هسته‌ای ماه‌ها به طول خواهد انجامید و اقتصاد ایران همچنان در رکود باقی خواهد ماند. دولت میانه‌روی حسن روحانی توانسته است طی دو سال گذشته تورم 40 درصدی را به 6/12 درصد برساند؛ اما اقتصاددان‌ها معتقدند، اقتصاد ایران رشد نکرده و حتی ممکن است وضعیت بدتری به خود بگیرد. محسن صفایی‌فراهانی، معاون سابق وزیر اقتصاد می‌گوید: «نرخ رشد اقتصادی در نیمه نخست سال جاری مثبت نبوده و احتمالاً در نیمه دوم سال منفی خواهد بود که رشد اقتصادی منفی در سال جاری تقریباً غیرقابل اجتناب خواهد بود».

نویسنده در ادامه می‌نویسد: کاهش قیمت نفت به فشار بر بودجه ایران افزوده است؛ به‌ویژه آنکه به‌دلیل تحریم‌ها، درآمدهای نفتی به نصف کاهش یافته است. به گفته اقتصاددان‌ها، دولت آقای روحانی منابع لازم را برای شکوفایی صنعت داخلی ندارند. پرداخت یارانه‌ها به مردم نیز علت دیگری برای فشار بودجه‌ای به دولت است.

در پایان مقاله آمده است: درحالی‌که مصرف‌کنندگان سراسر ایران به کمپین نخریدن خودروهای داخلی ادامه می‌دهند، رهبران تجاری هراس دارند که ورشکسته شوند. یک شهروند ایرانی می‌گوید: «کسی چیزی نمی‌خرد و مردم منتظر کاهش قیمت‌ها پس از تحریم‌ها هستند... اما این خیال خامی است که تصور می‌کنند کمپین آنها به افزایش کیفیت و کاهش قیمت‌ها منجر خواهد شد».  

اخبار و تحلیل‌ها: درباره مقاله این پایگاه خبری انگلیسی که به بهانه کمپین نخریدن خودروی داخلی به نگارش درآمده، ذکر دو نکته حائز اهمیت است: اول اینکه، نویسنده سعی دارد به بهانه این کمپین ضمن استفاده ابزاری از آن، با بزرگنمایی تحریم‌ها از آب گل‌آلود ماهی بگیرد و وضعیت اقتصادی ایران را سیاه نشان دهد. دوم‌اینکه، نباید معترضان به کیفیت و قیمت خودرو را خائن و ضدانقلاب دانست؛ زیرا اعتراض بسیاری از ایشان فقط به‌دلیل کیفیت پایین و قیمت بالای محصولات خودروسازان داخلی و غیررقابتی بودن آن است و این حق مشتریان داخلی است که محصول داخلی با کیفیت و قیمت مناسب در اختیارشان باشد؛ لذا از مسئولان صنعت خودروسازی و آقای نعمت‌زاده و دیگر دست‌اندرکاران این صنعت توقع می‌رود درباره محصولات خودروهای داخلی فکری اساسی کنند تا ضمن شکوفایی این صنعت توانایی آن را برای رقابت با محصولات خارجی بیشتر نمایند و بهانه را به دشمنان و بدخواهان نظام ندهند که با این حربه به جمهوری اسلامی بتازند. ضمن اینکه با ارتقای محصولات داخلی، مردم به خرید این محصولات رغبت نشان می‌دهند که تو دهنی به این یاوه‌گویی‌ها خواهد بود.

 

اخبار

اصلاح‌طلبان اول باید مشکل خودشان را حل کنند!

 «عباس عبدی» از اعضای شورای مرکزی حزب منحله مشارکت طی گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» به نقد درون گفتمانی اصلاحات پرداخت. عبدی در ابتدا در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه راهبرد اصلاحات در قبال دولت باید «اتحاد- انتقاد» باشد یا «اتحاد و حمایت ناب»، به موجودیت اصلاح‌طلبان اشاره کرد و گفت: اصلاحات در حال حاضر فاقد برنامه و تشکیلات و رهبری است. آنان ابتدا باید این مشکل را در میان خود حل کنند تا سپس به مسئله اتحاد و انتقاد و... برسند!

عبدی در ادامه با اشاره به فتنه سال ۸۸ که موجبات خروج اصلاح‌طلبان از عرصه سیاست‌ورزی را فراهم آورد، گفت: مانع اصلی این است که تکلیف خود را با وضعیتی که موجب اخراج آنها شده، روشن نکرده‌اند. اگر آن وضع را همچنان قبول دارند، طبعاً اخراج آنان هم ادامه خواهد داشت؛ در غیر این‌صورت، باید تغییر موضع دهند.

این فعال اصلاح‌طلب در ادامه تأکید کرد: اصلاح‌طلبان اگر بر مدار گذشته هستند، اصراری بر حضور در ساختار سیاسی نداشته باشند، همان مسیر را ادامه دهند با همه تبعات آن. ولی اگر حضور را به نفع کشور می‌دانند، در این صورت، باید الزامات آن را نیز بپذیرند. این مهم‌ترین مشکل اصلاح‌طلبان است.

وی در پایان افزود: اصلاح‌طلبان اگر در چارچوب مرزهای اصلاح‌طلبی باقی می‌ماندند، با هیچ مشکل غیرقابل حلی مواجه نمی‌شدند. آنان نه یک گام که چند گام فراتر از آن رفتند و اسیر تبلیغات شدند و به این روز افتادند.

 

خبار کوتاه     

* یک روزنامه کویتی نوشت: محافل آگاه در پایتخت آمریکا خبری با این مضمون را زمزمه می‌کنند که دولت رئیس‌جمهور باراک اوباما و تیم همتای ایرانی وی، حسن روحانی برای ساماندهی دیداری میان دو رئیس‌جمهور در حاشیه حضور روحانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ 25 سپتامبر تماس‌هایی برقرار کرده‌اند. این در حالی است که منابع آگاه ایرانی گفته‌اند: حسن روحانی به شخصه تمایلی برای دیدار با طرف آمریکایی خود ندارد.

* یکی از نهادهای مسئول، گزارشی از اقدامات گذشته و حال فائزه هاشمی را به پدرش ارائه کرده است. در این گزارش به ارتباط فائزه با برخی از عناصر خارجی و منافقان هم اشاره شده است. گفته می‌شود، پیش از اینکه این گزارش به دست هاشمی‌رفسنجانی برسد، تذکرات لازم و نکات ضروری درباره این موضوع به فائزه داده شده است، اما او ضمن توهین به مسئولان پیگیری این گزارش، اهمیتی به تذکرات نداده است.

* شبکه‌های اجتماعی خبر دعوت به همکاری داعش از «لئوناردو دی‌کاپریو» ستاره مطرح سینمای هالیوود را منتشر کرده‌اند. در اخبار شبکه‌های اجتماعی آمده است: داعش به «دی‌کاپریو» پیشنهاد داده است، در ازای دریافت مبلغی کلان در فیلم زندگینامه سرکرده داعش بازی کند و ایفای نقش اول فیلم را برعهده بگیرد.

* در ادامه اقدامات خصمانه دولت آذربایجان گفته می‌شود، در تحریفی تاریخی، در تابلویی در بالای قبر ابوالفضل ائلچی‌بیگ، رئیس‌جمهور سابق این کشور، قسمت‌های وسیعی از ایران زیر نقشه آذربایجان واحد فرضی تصویر شده است! همچنین، در کتاب «آتا یوردو» از کتب پایه پنجم مدرسه در جمهوری آذربایجان، موج ایران‌ستیزی به‌صورت بی‌سابقه‌ای دیده می‌شود. در این کتاب با استفاده از تعابیری، چون قاتل و خون‌آشام به معرفی ایران پرداخته شده است!

* آیت‌الله موحدی‌کرمانی در مراسم ختم آیت‌الله خزعلی، روایتی از برخورد قاطع آن مرحوم با یکی از اعضای خبرگان بیان کرد و گفت: به خاطر دارم که یکی از اعضای خبرگان در یکی از اجلاس‌ها جمله نامناسبی گفت که از آن اهانت به نظام و ولایت استشمام می‌شد؛ در همین هنگام بود که آیت‌الله خزعلی برخاستند و بر سر آن فرد فریاد کشیدند. وی افزود: توصیه ایشان همواره به اطاعت از ولایت‌فقیه بود و همیشه تأکید داشتند، ولایت‌فقیه تداوم ولایت رسول‌الله است.

* آیت‌الله حائری‌شیرازی در مصاحبه‌ای گفت: در سال 88 آنهایی که مردم را به خیابان کشیدند، اشتباه بزرگی را مرتکب شدند و بنده نیز در نامه‌ای از آنها سؤال کردم که چرا این کار را انجام دادید. اینکه تقاضا کردید انتخابات منحل شود، تقاضای غیرمعقول و غیرقانونی بود. اینکه شما معتقد هستید فرد موردنظر وجاهت موردنیاز را به تعبیر خودتان ندارد؛ دلیل کافی برای ابطال انتخابات نیست؛ زیرا مردم وی را انتخاب [کرده‌اند] و رأی داده‌اند و نمی‌توان برخلاف رأی و نظر مردم چیزی را مطرح کرد؛ زیرا رأی مردم امانت است و آنکه تصمیم گرفت انتخابات منحل نشود تصمیم درستی اتخاذ کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات