صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۸۳۰۵۵

یادداشت روزنامه ها 23 مهرماه

1- بیانیه دیروز روابط عمومی بیت شریف رهبر معظم انقلاب در حالی منتشر شد که چگونگی تصویب برجام در جلسه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی را غباری از «تردید»ها و «اما‌و‌اگر»ها فرا گرفته بود و بسیاری از کسانی که روند رسیدگی به برجام را دنبال می‌کردند از برخی نقل‌قول‌ها درباره یک نشست خصوصی و محرمانه با یکی از اصلی‌ترین اعضای بیت رهبر معظم انقلاب - که به امانت‌داری و پیروی محض از حضرت آقا شهره است -  و تاکید ایشان بر ضرورت تصویب بی‌کم و کاست طرح یک فوریتی ارائه شده در آن روز ابراز تعجب و تردید می‌کردند. در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، ادعا شده بود شب قبل از تصویب برجام، آقایان علی لاریجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجازی از مسئولان برجسته بیت جلسه‌ای خصوصی و محرمانه داشته‌اند و ادعا شده بود که در آن جلسه آقای حجازی اعلام کرده است تصمیم نهایی و قطعی نظام بر تصویب برجام از طریق‌ همان طرح یک فوریتی است که قرار است فردا در صحن علنی مجلس مطرح شود!
براساس آنچه در جلسه علنی روز سه‌شنبه از سوی برخی نمایندگان مطرح شد، ابتدا آقای دکتر لاریجانی در جلسه غیرعلنی قبل از شروع جلسه علنی، ادعا کرده بود تصمیم کشور بر تصویب طرح یک فوریتی امروز است و گفته بود «قرار است پیشنهادهای نمایندگان درباره جزئیات طرح مطرح نشود»! و یکی از نمایندگان پرسیده بود منظور شما از تصمیم کشور چیست؟ و لاریجانی پاسخ داده بود «همان که خودتان می‌دانید»! و پس از آن آقای باهنر توضیح می‌دهد که این تصمیم شب گذشته در یک جلسه سه نفره با حضور آقایان لاریجانی، شمخانی و حجازی گرفته شده است! این گفت‌وگوها و رد و بدل پرسش‌های نمایندگان و پاسخ لاریجانی و باهنر در جلسه علنی روز سه‌شنبه نیز مطرح شد که با توجه به بیانات صریح و روشن رهبر معظم انقلاب درباره توافق وین و ضرورت بررسی دقیق آن در مجلس شورای اسلامی، تردیدهای جدی برخی از نمایندگان را به دنبال داشت. این عده از نمایندگان به دغدغه‌های اعلام شده رهبر معظم انقلاب نسبت به امکان سوء استفاده دشمن از برجام اشاره می‌کردند و با استناد به تأکید حضرت ایشان بر ضرورت بررسی دقیق توافق وین در مجلس شورای اسلامی و این که فرموده بودند «رأی نمایندگان متبع است» و «نمایندگان ملت باید تصمیم بگیرند»، ادعاهای مطرح شده را بی‌اعتبار دانسته و می‌گفتند؛ حضرت آقا بارها اعلام کرده‌اند نظرات علنی ایشان با نظرات غیرعلنی منافات و تفاوتی ندارد و نتیجه می‌گرفتند که ادعای تصویب بی‌چون و چرای طرح و انتساب این دیدگاه به حضرت آقا نه فقط نمی‌تواند صحت داشته باشد بلکه جفای بزرگی به ساحت مقدس رهبر معظم انقلاب نیز هست. ضمن آن که در تقوا و امانت‌داری حجت‌الاسلام والمسلمین حجازی که از افراد مورد وثوق کامل رهبر معظم انقلاب است  تردیدی نداشتند و از این روی انتساب آن ادعا به ایشان را باورکردنی نمی‌دانستند.
گفتنی است، پیش از آن نیز دفتر رهبر معظم انقلاب با صدور بیانیه‌ای بر ملاک بودن نظرات صریحاً اعلام شده ایشان و بی‌اعتباری آنچه در تناقض با این نظرات صریح و به عنوان نظرات خصوصی حضرت ایشان مطرح می‌شود تأکید ورزیده بود. بنابراین طبیعی بود که ادعای تشکیل جلسه خصوصی سه‌نفره و تصمیم‌گیری درباره رأی نمایندگان تحت عنوان توصیه یکی از اعضای برجسته بیت رهبری نمی‌توانست صحت داشته و مورد قبول نمایندگان قرار بگیرد.
2- طی نزدیک به سه ماه گذشته، رهبر معظم انقلاب، حداقل، 3 بار بر لزوم بررسی برجام در مجاری قانونی تأکید ورزیده بودند ولی از این مجاری قانونی نامی به میان نیاورده بودند، اما در آخرین مرحله، با صراحت از ضرورت بررسی دقیق در مجلس شورای اسلامی یاد کرده و نظر نمایندگان را متبع دانسته بودند. از این روی، ادعای مورد اشاره در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس برای بسیاری از نمایندگان و نیز، کسانی که از بیرون پی‌گیر ماجرا بودند، نمی‌توانست قابل پذیرش باشد. چرا که با نکات صریحاً ارائه شده از سوی حضرت آقا همخوانی نداشت.
حضرت آقا بر ضرورت بررسی دقیق تأکید فرموده بودند و جمعی از نمایندگان به پیروی از رهنمود ایشان، تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام را پیشنهاد کرده و اعضای این کمیسیون نیز با رأی نمایندگان مجلس و با حضور سلیقه‌ها و طیف‌های مختلف تشکیل شده بود. این کمیسیون طی 40روز با دعوت از کارشناسان، اساتید دانشگاه، صاحب‌نظران موافق و مخالف، تیم‌های مذاکره کننده کنونی و قبلی و... به بررسی همه‌جانبه برجام پرداخت و گزارش نهایی را مطابق روال جاری مجلس در صحن علنی قرائت کرده و در اختیار همگان قرار داد. انتظار قانونی و منطقی آن بود که نظر نهایی مجلس درباره برجام از مجرای کمیسیون ویژه که صرفاً برای این منظور و با رأی نمایندگان تشکیل شده بود پی گرفته شود. اما در اقدامی قابل تأمل، فقط چند دقیقه بعد از قرائت گزارش کمیسیون ویژه، یک طرح دو فوریتی با امضای تعدادی از نمایندگان ارائه شد که با گزارش یاد شده و مفاد فنی و حقوقی آن همخوانی نداشت. دو فوریت این طرح رأی نیاورد و نمایندگان به یک فوریت آن رأی دادند. اما در حالی که انتظار می‌رفت و ضرورت نیز داشت که طرح مزبور برای بررسی به کمیسیون ویژه ارسال شود، رئیس مجلس این طرح را به کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی فرستاد! و کمیسیون بدون توجه به انبوه پیشنهادها و انتقادها، طرح یاد شده را در کمتر از 2 ساعت تصویب کرد! و این پرسش منطقی را بی‌پاسخ گذاشت که آیا نام این روال را می‌توان «بررسی دقیق برجام» که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است گذاشت؟ پاسخ به یقین منفی است.
3- این واقعیت را هم نمی‌توان با قاطعیت رد کرد که ادعاهای مطرح شده در جلسه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در رأی مثبت برخی از نمایندگان به طرح یاد شده بی‌تأثیر نبوده است. چرا که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اگرچه سلیقه‌های سیاسی متفاوتی دارند ولی آنجا که پای نظر رهبر معظم انقلاب در میان باشد، کمترین تخطی و زاویه‌گرفتن از آن را برنمی‌تابند. نگاهی به ترکیب آراء به وضوح نشان می‌دهد تعداد نمایندگانی که به طرح مورد اشاره رأی منفی داده‌اند، همان‌هاهستند که با استناد به بیانات صریح رهبر معظم انقلاب در صحت ادعاهای مطرح شده درباره جلسه خصوصی شب گذشته تردید جدی داشته‌اند و خروجی آن جلسه ادعایی را باور نداشته و با نظرات حضرت آقا در تناقض آشکار ارزیابی کرده‌اند.
بنابراین، اکنون پای این پرسش منطقی، قانونی و شرعی در میان است که آیا آراء مأخوذه را می‌توان رأی دقیق نمایندگان دانست؟ و آیا مطرح کنندگان آن ادعا حق امانت را  ادا کرده‌اند؟!

حسین شریعتمداری

***********************************
ایران
زمان بهره‌گیری از نتایج برجام فرا رسیده


شورای نگهبان چهارشنبه بر مصوبه مجلس شورای اسلامی در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران با 1+5 صحه گذاشت و راه برای اجرای آن به وسیله دولت روحانی هموار شد. جزئیات برجام سه‌شنبه 21 مهرماه در مجلس در کمتر از 20 دقیقه به فرجام رسیده بود. کلیات آن نیز یکشنبه 19 مهرماه در جلسه‌ای پر تنش و در میان جنجال برخی نمایندگان، به تصویب رسیده بود. طبق برنامه، قرار است توافقنامه مصوب 23 تیرماه وین، از 27 مهرماه اجرایی شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز نیمه دوم آذر نظر نهایی‌اش را در مورد صلح‌آمیز بودن یا نبودن برنامه هسته‌ای ایران اعلام می‌کند. باید توجه داشت که در میانه دور دوم مذاکرات وین، جان کری وزیر خارجه امریکا گفت امریکا با آنچه ایران قبلاً در برنامه هسته‌ای‌اش کرده است کاری ندارد چون نگاه غرب در حل بحران هسته‌ای ایران، نگاه به جلوست. بنابراین قابل پیش‌بینی است گزارش این سازمان تحت نفوذ غرب، مشکل‌ساز نخواهد بود.
یک هفته بعد از توافق وین، بدون از دست دادن کمترین فرصت، شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه 2231، قطعنامه‌های قبلی و بویژه قطعنامه 1919 خود را ملغی و راه را برای لغو کلیه قطعنامه‌های پنجگانه مصوبه این سازمان باز کرد. در هیاهو و جنجال جمهوریخواهان امریکا در واشنگتن، طرف اصلی ماجرا، باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا رسماً اعلام و تهدید کرد اگر سنای امریکا با توافقنامه هسته‌ای به دست آمده در وین مخالفت کند، او این تصمیم سنا را وتو خواهد کرد. دنیا شاهد بود که با وجود سر و صدای بسیار و جار و جنجال چند ماهه نخست وزیر اسرائیل، در روز پنجشنبه 26 شهریور، سنای امریکا پا پس کشید و با این عقب‌نشینی نیاز به اعمال تهدید رئیس جمهوری پیش نیامد. در آن رأی‌گیری به ظاهر پرتب و تاب 43 سناتور توافقنامه را تأیید کردند و با وجودی که 53 سناتور جمهوریخواه مخالف توافق بودند، چون شمار آرایشان به 60 نرسید، بر پایه قوانین امریکا، اساساً لزومی به وتوی اوباما پیدا نشد.
با توجه به این شواهد، شکی نیست بخشی از تحریم‌های مصوبه علیه ایران بزودی و در دو سه ماه آتی برداشته شده و بخشی دیگر هم تعلیق خواهند شد و این روند مثل برداشته شدن تمامی تحریم‌های غرب علیه کشورهای مختلف، چند سالی طول می‌کشد که به قول ناظران رفتار طرفین «راستی‌آزمایی» شود و هر دو طرف ماجرا، یعنی ایران و غرب (مسکو و پکن در این بحث دخیل نیستند)، واقع بینانه روند رویدادها و امتیازات از دست داده و به دست آمده، را ارزیابی کنند و اما آنچه این روند را تحکیم یا تزلزل خواهد بخشید، حوادث کناری ماجراست که در شرایط کنونی جهان و بویژه خاورمیانه تا حدود زیادی غیر قابل پیش‌بینی هستند.
آنچه امروز در مهرماه 94 شاهد هستیم، این است که خاورمیانه با بحرانی کاملاً جدی روبه‌روست. داعش در عراق و سوریه هر روز بیداد می‌کند. تروریست‌ها و متوهمین تندرو و باقیمانده حزب بعث عراق و ناراضیان سلفی در این دو کشور جمع شده‌اند و با تمدن جهان و اسلام می‌جنگند. داعش با کمک القاعده و طالبان با ایجاد شکاف خونین بین اهل سنت و شیعیان، از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کنند و عملاً به پیاده نظام غرب علیه اسلام تبدیل شده‌اند. سوریه در جنگی 4 ساله بشدت درگیر و ویران شده و موج آوارگی بسیار دلخراش 6 دهه اخیر را رقم زده است. مسکو برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم، با ورود علنی به جنگ در سوریه در حمایت از بشار اسد، مخالفین دولت دمشق بویژه داعش را بمباران می‌کند تا پس از ماجرای کریمه، قدرت بازیافته خود را به رخ غرب بکشد. ایران به کمک‌های «مستشاری» خود به دولت سوریه در مقابله با مخالفان اسد ادامه می‌دهد و حاضر نیست بی‌ثباتی بیشتر در سوریه و زیاده‌خواهی غرب در خاورمیانه را شاهد باشد.
در یمن، یکی از فقیرترین کشورهای جهان، شاهد بمباران هر روزه حوثی‌ها به وسیله ائتلافی به رهبری سعودی هستیم که بر پشتیبانی همه‌جانبه نظامی- سیاسی غرب پشتگرم است. ویرانی این کشور و کشتار شهروندان آن در ابعاد وسیعی در بولتن‌های اخبار روزانه جهان قرار گرفته است.
 
در افغانستان، بمبگذاری‌های خونین ادامه دارد و طالبان مجدداً با خشونت بیشتر سر برآورده و کورسوی امید به زندگی «نسبتاً آرام» را به ناامیدی کشانیده است و در ائتلافی شکننده در رأس کشور، فساد در ارکان حکومتی غوغا می‌کند.
در ترکیه شاهد حوادث تروریستی بی‌سابقه‌ای هستیم. تعامل احزاب کاملاً متزلزل شده، دستاوردهای سه سال پیش اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در کنار آمدن با پ.ک.ک. برباد رفته و این کشور عملاً چند پاره شده است. اردوغان که کشورش تا چند سال قبل نمونه‌ای از یک کشور اسلامی در حال پیشرفت سریع بود، با بلندپروازی‌های حزب عدالت و توسعه و تمامیت‌خواهی آقای اردوغان که رؤیای برپایی امپراتوری نئوعثمانی را در سرداشت، با شکست سیاسی روبه‌رو شده و چاره را در آن می‌بیند که به هر قیمت بر تنور ناسیونالیزم ترکی هیزم بریزد. بعد از افشای کمک‌های آنکارا به داعش، خرید نفت از این سازمان تروریستی و باز کردن راه برای عبور و مرور جنگجویان داعش از داخل ترکیه به سوریه و عراق، بی‌تفاوتی ترکیه در مقابل حوادث کوبانی و شروع جنگ تمام عیار با پ.ک.ک. به نظر می‌رسد کرد‌های ترکیه اینک به خصم قسم خورده اردوغان تبدیل شده‌اند که نتایج انتخابات دو هفته آینده این کشور، احتمالاً به ابعاد آن خواهد افزود.
در مصر، «مرسی» منتخب مردم و پیروان زیاد اخوان‌المسلمین با کودتای ژنرال سیسی ظاهراً عقب نشسته و این جنبش در حال زیرمینی شدن هستند. لیبی که عملاً چهار سال پس از سقوط دیکتاتوری قذافی با ویرانی و جنگ داخلی روبه‌رو شده و مردمش با قایق‌های بادی به مدیترانه می‌زنند تا به ساحل امن شمال در اروپا برسند. اسرائیل که پس از جنگ دوم غزه نسبتاً در حاشیه امن نشسته بود، از هفته قبل با موج سوم انتفاضه و این بار انتفاضه نیرومند و خشم فروخورده فلسطینی‌ها روبه‌روست که دولت نتانیاهو را ناگزیر کرد از سه‌شنبه شب، در بعضی از بخش‌های شرقی بیت‌المقدس منع رفت و آمد اعلام و اجرا کند. در لبنان اصولاً دولتی در کار نیست و بیروت زیبا انباشته از زباله است.
اقلیم کردستان که تنها ناحیه امن عراق در دهه اخیر بوده، با بحرانی سیاسی و اقتصادی روبه‌رواست و تظاهرات مردمی در چند روز گذشته، 6 کشته بر جای نهاده است.
در داخل عراق نیز همچنان در کنار غوغای فساد، بمبگذاری‌ها ادامه دارد هر چند توان امنیتی نیروهای دولتی افزایش یافته، اما موصل سومین شهر بزرگ عراق و همچنین بخش بزرگی از خاک این کشور در اشغال تروریست‌های داعش است. در بحرین، آتش زیر خاکستر منتظر وزیدن باد است، اکثریت نزدیک به 70 درصدی ساکنان شیعه این جزیره چندین سال است برای رسیدن به حق شرکت مساوی در حکومت با اهل تسنن حاکم در نبردی دموکراتیک هستند که متأسفانه غرب به دلیل منافع خود، با آن همراه نیست. در چنین وانفسایی، ارزش تعامل ایران با غرب و پیگیری نتایج «برجام» روشن‌تر می‌شود. در ایران، احمدی‌نژاد جای خود را به دکتر روحانی داده و سیاست تقابل با دنیا به تعامل، اعتدال و تدبیر جای افراط را گرفته است. در چنین شرایطی لازم است ایران با تدبیر بیشتر از شرایط کنونی منطقه و نتایج توافق هسته‌ای وین بهره گیرد. به باور من، اگر ثبات ترکیه به خطر بیفتد، با وجود این واقعیت که آنکارا رقیب منطقه‌ای ایران است، حل مسأله سوریه مشکل‌تر خواهد شد. از بحران در ترکیه و بی‌ثباتی و عدم امنیت این کشور نباید «خیلی» خوشحال بود! ایران به همکاری با ترکیه جهت حل معضل سوریه، نیاز دارد.
ایران و ترکیه همراه با عربستان ستون‌های واقعی ثبات در بخش اسلامی خاورمیانه هستند. اختلاف‌های سیاسی این سه کشور کاملاً قابل درک است. درست است که هر سه کشور در عراق، سوریه و کردستان عراق و به گونه‌ای در بحرین و یمن با یکدیگر در رقابتی جدی هستند، اما می‌دانیم مشکلات منطقه با جنگ قابل حل نیست و نباید اجازه داد این شکاف‌ها عمیق‌تر شود. ناگزیریم تلاش کنیم نهایتاً به نوعی تفاهم سیاسی و تعامل دست یابیم. دیپلماسی و تدبیر و درک واقعیت‌های موجود منطقه و جهان باید تاکتیک‌های رسیدن به استراتژی قدرت منطقه‌ای ایران کاربرد پیدا می‌کند. طبیعی است با توجه به وابستگی شدید ریاض به امریکا و روابط ترکیه با ناتو و امریکا و نیاز آنکارا به دلارهای نفتی شیوخ عرب، باید دایره این گفت‌وگو‌ها وسیع‌تر ترسیم شود.
به عبارتی واضح‌تر، بده و بستان سیاسی با رعایت شئون و احترام سیاسی هر سه کشور به سود صلح در منطقه، راه برون رفت از بحرانی است که منطقه را فرا گرفته است. البته برخی ناظران بر این باورند که ترکیه ضعیف‌تر برای ایران مطلوب‌تراست لذا نتیجه می‌گیرند که انحراف اردوغان در ریل رقابت سیاسی منطقه و انتخاب‌های اشتباه او در شرط‌بندی بر سر سقوط اسد یا پناه دادن مخالفان و برپایی کنفرانس‌های متعدد مخالفان سوری در استانبول به نفع ایران تمام شد، اما با وجود لطمه سنگین که جامعه ترکیه از بلندپروازی‌های اردوغان متحمل شد، منطق ژئوپلتیک و قانون همسایگی اقتضا می‌کند که تهران همچنان دست نیاز آنها را برای همکاری رد نکند. سیاستمداران ترک به سمت ایران باز خواهند گشت بویژه آنکه چرخش آنها به سمت طرف‌های عربی ثمری نداشت. از این فرصت، طرف ایرانی نیز نباید چشم بپوشد؛ ترک‌ها همواره در داد و ستد سفره رنگین ایران را به دیگر همسایگان ترجیح داده‌اند؛ می‌گویند نان سفره دولت‌های عربی با آنکه به نفت آغشته است، اما همسایگان نیازمند را سیر می‌کنند.


*****************************

خراسان

تصويب برجام به مثابه تصميم ملي

تصويب جزئيات طرح مربوط به اجراي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته اي ايران در مجلس شوراي اسلامي با همه فرازوفرودهايش، نشان دهنده سازوکار منطقي و قانوني لازم در نظام جمهوري اسلامي براي عبور از تنگناها و گردنه هاي دشوار در سايه مديريت داهيانه رهبري در نظام سياسي ولايت فقيه است.

به سرانجام رسيدن مذاکرات 12 ساله ايران و طرف هاي خارجي بر سر برنامه هسته اي ايران با همه اختلاف ديدگاه هايي که در داخل کشور نسبت به روند مذاکرات در طول 12 سال گذشته و به ويژه دو سال اخير وجود داشت و مهم تر از آن تحمل فشارهاي سنگين جهان سلطه عليه مردم و نظام جمهوري اسلامي، جز در چارچوب راهبرد نرمش قهرمانانه اتخاذشده توسط رهبر معظم انقلاب ممکن نبود؛ راهبردي که در سايه آن سرانجام همه قدرت هايي که جز به تسليم جمهوري اسلامي و برچيدن بساط برنامه هسته اي ايران نمي انديشيدند، اما سرانجام حداکثر امتيازهاي ممکن شامل حفظ کامل کليات برنامه هسته اي  کشور شامل چرخه سوخت و برنامه غني سازي، ادامه تحقيق و توسعه و حفظ زيرساخت هاي هسته اي، با مقاومت منطقي دولت، گروه مذاکره کننده و هدايت و حمايت هاي سازنده امام جامعه اسلامي، از قدرت هاي زياده خواه جهان گرفته شد.

باوجود اختلاف ديدگاه ها- که به صورت طبيعي درباره بده بستان هايي که در مسير مذاکراتي از اين جنس صورت مي گيرد- از ابتدا روشن بود که طي مسير انتخاب شده براي رسيدن به تصميمي با اين درجه از اهميت، تبعات خطير و خاص خودش را دارد که نمونه هايي از آن در روزها و هفته هاي گذشته و ازجمله در جلسه بررسي کليات طرح در مجلس شوراي اسلامي و فضاي رسانه اي اين روزها، رخ نمود. ازآنجاکه متن نهايي معروف به «برجام» در آخرين دور مذاکرات سنگين وين، از اهميت فوق العاده اي برخوردار بوده و به همين دليل هم در داخل کشور با ارزيابي هاي متفاوتي همراه شد و اختلاف ديدگاه هايي به همراه آورد، تصميم گيري نهايي درباره آن هم بايد در فرايندي مردم سالارانه و در مسير قانوني و منطقي خود انجام مي شد که بررسي اين مهم به شوراي عالي امنيت ملي و مجلس شوراي اسلامي واگذار شد.

باوجود پيش بيني هايي که از نتايج اختلاف ديدگاه ها و تبعات آن وجود داشت، چه بسا ممکن بود که مسيرهاي کوتاه تري چون بسنده کردن به تصميم شوراي عالي امنيت ملي، يا نظرسران قوا و مانند آن در چارچوب تصميم گيري کلان کشور انتخاب شود، اما تصميم مهم نظام براي مسيري که طي شد، در کنار پذيرش هزينه هاي معدود آن، فوايد و محسنات پرشماري به همراه داشته است که مهم ترين آن دستيابي به «تصميم ملي» درباره موضوعي فراملي است، ضمن اينکه فرايند طي شده، پيام ويژه اي هم براي طرف هاي ديگر اين توافق دارد که همان طور که اين تصميم با حد اعلاي انسجام و وحدت ملي اتخاذشده است، رفتار و عملکرد طرف مقابل براي اجراي تعهداتي که سپرده است، نيز به صورت دقيق رصد شده و در صورت لزوم با تصميم ملي متقابلي همراه خواهد بود.

انتشار عمومي متن برجام و فرصت تقريباً سه ماهه اي که براي نقد و بررسي آن در محافل علمي و شبه علمي و سياسي و حتي جلسات خانوادگي ايرانيان و شبکه هاي اجتماعي فضاي مجازي و رسانه ها و مسئولان ايجاد شد، ضمن شفاف سازي نسبي اين مسئله مهم، زمينه طرح ديدگاه هاي مختلف درباره مزايا و معايب و ارائه راه هاي ممکن براي کاستن از تبعات منفي اجراي برجام نيز فراهم آمد که شايد بتوان چنين گفت که عصاره همه ديدگاه هاي قابل اعتنا دست کم براي ثبت در تاريخ در طول چند هفته فعاليت کميسيون ويژه مجلس شوراي اسلامي براي بررسي برجام فرصت طرح و ارائه پيدا کرد و اگر اندک تحمل و بردباري و پرهيز از حواشي طرف هاي مختلف وجود داشت، مي توانست به نتيجه کم حاشيه تري هم در فرايند پاياني ختم شود.

بااين همه فضاي جلسه روز بررسي کليات اين طرح در مجلس شوراي اسلامي حکايت از آن داشت که با تداوم همان فضا و حاشيه ها يا تشديد آن در جلسه رسيدگي به جزئيات، رسيدن به تصميم نهايي مشکل، يا به خاطر غلبه حاشيه بر متن، با هزينه هاي بزرگي چون دوقطبي شديد جامعه، سرخوردگي مردم و يا خدشه به چهره نظام در منظر بين المللي همراه شود که با اقدام ويژه دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي براي جمع بندي ديدگاه هاي اختلافي با حضور نمايندگاني از دو سوي موافقان و منتقدان، در فضاي محدودتر و آرام تر شوراي عالي امنيت ملي اين امکان فراهم شد. لذا در شب پيش از رسيدگي به جزئيات در صحن علني مجلس، با بررسي بعضي اصلاحات منطقي ممکن در طرح اوليه، در جلسه ويژه شوراي عالي امنيت ملي، و بررسي نظرات نمايندگان دو طيف اصلي، زمينه براي به تصميم رسيدن مجلس در فضاي آرام تري مهيا شد و روز گذشته نيز به هنگام طرح جزئيات در صحن علني با ارائه چند پيشنهاد اصلاحي، ماده واحده «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام» که به صورت طرح از کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ارائه شده بود، با رأي قابل اعتناي 161 رأي از 250 نماينده حاضر در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد تا صدايي واحد از جمهوري اسلامي به گوش جهانيان برسد.

اکنون که طرح پذيرش و اجراي برجام با همه حرف وحديث ها و نقدها و تعريف هايي که براي آن شمرده شده، به عنوان تصميمي ملي، تصويب شده است، به نظر مي رسد که فضا براي دولت يازدهم جهت اجراي توافق مهم و تاريخي ميان ايران و کشورهايي که تاکنون از هيچ فشار و تحميلي عليه مردم ايران و نظام جمهوري اسلامي کوتاهي نکرده اند آماده شده است. بنابراين همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامي پيش ازاين نسبت به هوشياري براي مرحله بعد از برجام تذکرات لازم را داده اند، همه مردم و مسئولان اعم از موافق و منتقد، بايد ماجراي برجام را خاتمه يافته تلقي کرده و خود را براي دوران پسابرجام و مديريت صحيح فرصت ها و کاستن از هزينه ها و هوشياري نسبت به تهديدها آماده نمايند، و چون تو را نوح است کشتيبان، ز توفان غم مخور.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات