صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۸۴۰۸۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 2 آذر 94 شماره 4240

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اسلام، دین برادری، محبت و خیرخواهی برای دیگران است و این جنایات (سر بریدن و سوزاندن) هیچ ربطی به اسلام ندارد. (1/9/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
شریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


حرف روز
اینجا ایران است

پس از حملات تروریستی داعش در فرانسه و لبنان و اعلام وزیر خارجه عراق مبنی‌بر قصد داعش برای انجام عملیات تروریستی در کشورهای دیگری، چون ایران، روز گذشته سرلشکر جعفری،‌ فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در حاشیه همایش طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا داعش می‌تواند اقدامی در ایران انجام دهد، گفت: با شرایط امنیتی که داریم، داعش نمی‌تواند اقداماتی را که در دیگر کشورها انجام می‌دهد، در ایران به انجام برساند.
مبارزه داهیانه و با قوت و قدرت جمهوری ایران اسلامی در سطح منطقه و جهان با افراط‌گرایی،‌ تکفیر، یکجانبه‌گرایی و ظلم و سلطه، مرهون ایستادگی‌ها،‌ پایمردهی‌ها و رشادت‌های رزمندگان اسلام است. به این معنا که اگر امروز داعش و اربابان استکباری‌اش که مترصد ضربه زدن به ما هستند، نمی‌توانند علیه نظام اسلامی، مردم و تمامیت ارضی ما اقدامی بکنند، تنها به دلیل آمادگی‌های دفاعی، بیداری و هوشیاری نیروهای امنیتی و دفاعی کشور است. در عین حال، برای جلوگیری از کوچک‌ترین تحرکات امنیتی علیه کشورمان ضروری است دقت و مراقبت مضاعفی صورت بگیرد و با اشراف اطلاعاتی و اقدامات پیش‌دستانه، فرصت هرگونه اقدامی را از تکفیری‌ها سلب کرده و آنها را در نطفه خفه کنیم. به بیان دیگر، کفر و تکفیر می‌دانند که اگر در قبال جمهوری اسلامی ایران دچار خطای راهبردی شوند، نیروهای امنیتی، دفاعی و اطلاعاتی ضربات سخت و شکننده‌ای بر آنان وارد خواهند کرد.

ترجمه
تلاش ریاض برای انسجام مخالفان اسد
گروه ترجمه-
روزنامه «العرب»، چاپ لندن نوشت: «عربستان سعودی بنا به خواسته آمریکا برای یکپارچه کردن مخالفان سوری ازهم‌پاشیده، برای شرکت در مذاکرات وین با هدف رسیدن به راه‌حلی برای بحران سوریه دست به کار شده است. به همین منظور از همه مخالفان سوری دعوت کرده است که در نشستی در ریاض شرکت کنند؛ اما در عین حال ادعا شده است، از تندروهای مخالف سوری برای شرکت در این نشست دعوت نشده است. عربستان منظور خود را از مخالفان تندرو بیان نکرده و نگفته است که چه گروه یا افرادی را تندرو می‌داند که از دعوت آنها به این نشست خودداری کرده است.»
این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «منابع نزدیک به مخالفان سوری گفته‌اند، برای دعوت از میان مخالفانی که قرار است به نشست ریاض بیایند، بر دعوت از چهره‌های مخالفی که بر رفتن بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت اصرار دارند، تمرکز خواهد شد. از گروه‌های نظامی‌ای که در حال جنگ با نیروهای اسد هستند نیز خواسته خواهد شد راه‌حل سیاسی را که به موجب آن کشور مدنی متشکل از همه گروه‌های سوری تشکیل شود، بپذیرند.»
این روزنامه در پایان نوشت: «روسیه فهرستی از اسامی مخالفان سوری را که پیش از این از آنها در مسکو میزبانی کرده بود، در اختیار ریاض قرار داده و از مقامات عربستانی خواسته است که آنها را نیز به نشست مذکور دعوت کند. فهرست مسکو عموماً متشکل از مخالفان معتدل داخلی سوریه است که نه‌تنها علیه بشار اسد سلاح برنداشته‌اند، بلکه با هرگونه عملیات نظامی علیه حکومت او نیز مخالف هستند. گفته می‌شود، در میان این افراد چهره‌هایی که ارتباطاتی با حکومت سوریه دارند نیز وجود دارد.»

گزارش روز
اجلاس گازی در تهران

در ماه دسامبر ۲۰۰۸ میلادی بود که به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب، بنیان سازمانی به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و نظارت بر قیمت گاز طبیعی نهاده شد. کشورهای ایران، روسیه، گینه استوایی، قطر، امارات متحده عربی، ونزوئلا، نیجریه، مصر، الجزایر، بولیوی و ترینیداد و توباگو اعضای GECF هستند که ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گاز دنیا، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند. آماری که نشان می‌دهد، این سازمان و اقدام هماهنگ این کشورها تا چه حد می‌تواند در تعیین سرنوشت بازار گاز جهان تعیین‌کننده باشد. این سومین اجلاس سازمان کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز درحالی امروز در تهران برگزار می‌شود که ناظران معتقدند، با توجه به استقبال خوب سران کشورها از اجلاس تهران، نوسانات قیمت جهانی نفت، قرار داشتن در آستان رفع تحریم‌های ظالمانه علیه تهران، این نشست را متفاوت از دوره‌های پیشین خود کرده است که می‌تواند تأثیرات مثبتی بر بازار نفت جهان بگذارد، اما فراتر از اجلاس گازی در تهران و تأثیر مثبت آن بر صنعت گاز، این اجلاس را که با حضور مقامات بلندپایه کشورهای مختلف برگزار می‌شود، می‌توان فرصت خوبی برای دستگاه دیپلماسی کشور دانست تا از حضور سران 9 کشور جهان برای گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی استفاده کند.
 
اخبار   
1- متهمان همکاری با داعش در آمریکا «غیرمهاجر» هستند

  بررسی‌های جدید نشان می‌دهد، بیشتر افراد مظنون به همکاری با داعش در آمریکا، تبعه این کشور هستند. به گزارش «پرس‌تی‌وی»، براساس پژوهشی که مرکز امنیت ملی در دانشگاه فوردهام منتشر کرده است؛ از 68 نفری که در ایالات متحده به همکاری با داعش متهم شده‌اند، 55 نفر یعنی 81 درصد آنها تبعه آمریکا هستند که از این تعداد، 44 نفر در آمریکا متولد شده‌ و 18 نفر به‌طور متوسط به 10 سال زندان محکوم شده‌اند. این داده‌ها نشان می‌دهد، تنها سه نفر از این مظنونان از پناه‌جویان بوده و هیچ‌کدام اهل سوریه نبوده‌اند. این پژوهش همزمان با موج فزاینده اعتراض‌ها به تهدیدات احتمالی پناه‌جویان برای امنیت ملی آمریکا در داخل این کشور صورت گرفته‌ است. مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا، قانونی را تصویب کرده است تا طرح باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور را برای پذیرش 10 هزار پناه‌جوی سوری متوقف کند. بن کارسون، از نامزدهای جمهوریخواهان، برخی از پناه‌جویان سوری را به «سگ هار» تشبیه کرد و هشدار داد که صدور مجوز برای ورود آنها به آمریکا اقدام «احمقانه‌ای» خواهد بود.
2- ایران شریک اصلی روسیه در کشمکش با آمریکا
  «مرکز پژوهش روابط بین‌الملل رابین» در گزارشی درباره اتحاد ایران و روسیه نوشته است: با حصول توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 و شکل جدید روابط ایران و روسیه پس از آن، نگاه‌های بین‌المللی به سمت این دو کشور معطوف شده است. از سال 2013 بود که مؤلفه‌های نوظهور سیاست داخلی این دو کشور، آنها را به هم نزدیک کرد. کارشناسان این مؤسسه در ادامه با برشمردن اشتراکات دو کشور تأکید می‌کنند: میزان حمایت از ایران در شبکه‌های اجتماعی روسیه به علت همکاری منطقه‌ای افزایش یافته و در این شبکه‌ها گفته می‌شود: «ایران، شریک اصلی ما در کشمکش با آمریکاست»؛ این نگاه در بین نخبگان، روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و صاحب‌نظران روسی نیز رواج دارد که در این میان می‌توان از «الکساندر کوگین» و «سرگئی کورگینیان» که از نخبگان و صاحبنظران سیاست روسیه هستند و بارها بر اهمیت ایران اشاره کرده‌اند، نام برد.

 اخبار کوتاه
**  «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در نشست کابینه این رژیم، برای چندمین‌بار متوالی به درماندگی خود و دولتش در مقابله با انتفاضه قدس اشاره کرد و یادآور شد: دولت وی و سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی قدرت جلوگیری از ورود مبارزان مقاومت به محل حضور نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیستی و اجرای عملیات‌های شهادت‌طلبانه را ندارند. گفتنی است، دولت راستگرا و افراطی نتانیاهو در کنار مراجع امنیتی و اطلاعاتی دیگر، خود را به هر دری می‌زنند تا جلوی تداوم انتفاضه و عملیات‌های مقاومتی را بگیرند؛ اما این تلا‌ش‌های آنها نتیجه‌ای جز شکست و ناکامی دربر نداشته است.
**  امیر سرتیپ «فرزاد اسماعیلی» فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در حاشیه همایش «خط مقدم» که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، در جمع خبرنگاران، درباره سقوط هواپیمای بدون سرنشین در اطراف شوش، گفت: این پهپاد خودی بوده و خودمان برای تمرین و تست آمادگی وضعیت، آن را زدیم. وی همچنین در واکنش به خبری مبنی‌بر تحویل سامانه اس300 به ایران تا دو ماه دیگر گفت: سامانه‌های موشکی، راداری، شنود الکترونیکی و دیده‌بانی هوایی آنقدر در جمهوری اسلامی ایران به دست دانشجویان عزیزان‌مان و متخصصان پدافند هوایی طراحی شده است که به نظر می‌رسد، نباید دغدغه اس300 و امثالهم را داشته باشیم؛ اما ان‌شاءالله به آنچه تعهد شده، عمل خواهد شد.
**  «عبادالله محمدولی» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، ضمن گلایه از بالا بودن میزان قاچاق طلا به کشور، گفت: واردات مصنوعات طلا به کشور ممنوع است؛ اما اکنون از پنج کشور ترکیه، تایلند، هند، هنگ‌کنگ و ایتالیا، مصنوعات طلا به صورت قاچاق وارد می‌شود. وی در عین حال بیان کرد: اگر بتوانیم فقط پنج درصد از گردش اقتصادی طلا و جواهر را در دنیا به خود اختصاص دهیم، سالانه می‌توانیم حدود 18 میلیارد دلار کمک ارزی به کشور داشته باشیم؛ لذا باید بستری را آماده کنیم تا تولید‌کنندگان به سمت بازارهای صادراتی و بازارهای هدف بروند که در این صورت حدود 300 تا 400 هزار نیروی کار می‌توانند به این بخش وارد شوند.
**  یک رسانه صهیونیستی در گزارشی برگزاری رزمایش الی‌بیت‌المقدس نیروهای بسیج و شبیه‌سازی‌های صورت گرفته در آن را خطرناک دانست. «کلارین پراجکت» با انتشار تصاویر این رزمایش، نوشت: ایران با مشارکت هزاران نیروی خود در رزمایشی، بیت‌المقدس را از چنگال اسرائیل [رژیم صهیونیستی] خارج کرد. این وبگاه همچنین با اشاره به حضور بالگردها، پهپاد شاهد ۱۲۱ با بردی معادل ۱۷۰۰ کیلومتر و مداومت پروازی ۲۴ از پیشرفت‌های نظامی ایران ابراز نگرانی کرد.
**  «فهیمه فیروزفر» رئیس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران با بیان اینکه زنان دستفروش مترو به دلیل درآمد بالا، حاضر به کار در مراکز مهارت‌آموزی کوثر نیستند، گفت: دستفروشان در مترو، ماهانه حدود سه میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند که این درآمد بالا، مانع جذب این افراد به مراکز کوثر می‌شود؛ به گونه‌ای که آنها حاضر نیستند کار خود را ترک و حقوق وزارت کار این مراکز را دریافت کنند.
**  روزنامه جمهوری اسلامی در نوشتاری سؤال‌برانگیز مدعی شست‌وشوی مغزی بسیجیان شد! این روزنامه در سرمقاله خود که به بهانه هفته گرامیداشت بسیج نوشته شده و به شکل زنجیره‌ای در پایگاه‌های اصلاح‌طلب و ضدانقلاب بازتاب یافته است، نوشت: جناح‌های سیاسی با ژست‌های حق‌به‌جانب تلاش می‌کنند نیروهای بسیج را شست‌وشوی مغزی دهند و از این طریق، اهداف سیاسی خود را با استفاده ابزاری از آنها محقق کنند.
**  «رسول هادی‌پور» مسئول روابط عمومی بسیج دانشجویی در واکنش به انتشار خبری از سوی دانشگاه آزاد مبنی‌بر اهدای لوح تقدیر مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد به میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد، اظهار داشت: در پی حضور ریاست دانشگاه آزاد در دفتر بسیج دانشجویی این دانشگاه، مسئول این تشکل دانشجویی به رسم احترام کتاب «دختر شینا» را به وی هدیه دادند و لوح تقدیری در کار نبوده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات