صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۸۳۲۱۷
خبرگزاری روسی «روسکایا پلانتا»

آمریکا در قالب «قطر» وارد سوریه می‌شود

یک خبرگزاری روسی در گزارشی درباره تحولات سوریه نوشت؛ حضور نظامی روسیه در پرتو ناکارآمدی ائتلاف ضد داعش بهانه‌ای برای مداخله مستقیم آمریکا در سوریه است و قطر توانایی لازم برای ابراز وجود را ندارد بلکه این آمریکا است که در قالب قطر ارتش خود را وارد سوریه می‌کند. خبرگزاری فارس: آمریکا در قالب «قطر» وارد سوریه می‌شود
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری روسی «روسکایا پلانتا» در مقاله‌ای به قلم «داریا آدریوا» نوشت از زمان شروع عملیات نظامی روسیه در سوریه شایعات زیادی در مورد اینکه برخی از کشورها تصمیم دارند نیروی نظامی به سوریه گسیل کنند شنیده می‌شود. رسانه‌های آمریکایی نیز از فشار مقامات این کشور بر باراک اوباما به‌منظور اعزام نیروی نظامی بیشتر به سوریه خبر دادند  وزیر امور خارجه قطر نیز اذعان کرد حمله به سوریه در دستور کار این کشور قرار دارد.
در ادامه این گزارش آمده است: «شرکت مستقیم برخی از کشور در درگیری‌های سوریه شاید در آینده نزدیک جنگ جهانی سوم را رقم بزند اما گفتنی است که بسیاری از کشورها به گفته‌های خود عمل نمی‌کنند. وزیر خارجه قطر در گفتگو با شبکه "سی ان ان" تأکید کرد که ما و برادران سعودی خود از هر گزینه‌ای برای دفاع از سوریه استفاده خواهیم کرد و در صورت لزوم قطعاً از گزینه نظامی استفاده می‌کنیم. این در حالی است که قطر و عربستان سعودی همراه با آمریکا علناً از تروریست‌ها و مخالفان بشار اسد حمایت می‌کنند و انواع کمک‌ها تسلیحاتی و مالی به گروه تروریستی داعش ارائه می‌دهند. به گفته برخی از کارشناسان بعید است شرکت نظامی قطر تأثیر زیادی بر روند جنگ در سوریه داشته باشد اما حمایت دوحه از تروریست‌ها را نباید دست‌کم گرفت».
تحلیل‌گر روس افزود: «قطر ازلحاظ نظامی آن‌قدر قوی نیست که قادر باشد اوضاع سوریه را تغییر دهد، چراکه این کشور هم‌اکنون از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کند و عملاً در کنار ترکیه و عربستان سعودی در درگیری‌های سوریه حضور دارند. افزون بر این، قطر عضو ائتلاف ضد داعش و ائتلاف کشورهای عربی علیه یمن است که به‌نوعی ضعف نظامی خود را نشان داده است. تمام کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس از حمایت آمریکا و غرب بویژه فرانسه برخوردارند. تجهیزات نظامی قطر اغلب فرانسوی هستند. نیروی نظامی قطر با احتساب نیروی هوایی و دریایی کمتر از 12 هزار نفر هستند و حتی شمار شبه‌نظامیان داعش نیز از ارتش قطر بیشتر است. بنابراین ادعای حمله نظامی به سوریه از سوی قطر نشان از عدم تدبیر سران نظامی این کشور است و نتیجه‌ای جز شکست در پی نخواهد داشت».
قطر یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت در جهان است و از لحاظ برخورداری از ذخایر گازی رتبه سوم را در جهان دارد. به مدد کمک‌های قطر، بسیاری از گروه‌های تروریستی در سوریه جان گرفتند و همچنان قوی‌تر می‌شوند. نوری المالکی نخست‌وزیر سابق عراق در تابستان سال جاری (2015) گفت قطر، کویت، و عربستان سه کشوری هستند که مستقیماً از داعش حمایت می‌کنند این در حالی است که قطر عضو ائتلاف ضد داعش نیز هست. وزیر امور خارجه قطر می‌گوید کشورش به حمایت از گروه «احرار الشام» ادامه خواهد داد به گفته وی این گروه، تروریستی نیست بلکه جزء مخالفان میانه‌رو است. عربستان سعودی نیز از گذشته تاکنون از تمام شاخه‌های القاعده حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند. بنابراین وعده قطر در مورد دفاع از سوریه، در اصل دفاع از گروه‌های تروریستی است نه مردم سوریه. اینکه چرا کشورهای حامی تروریسم تحریم نمی‌شوند خود نشان از پشتیبانی آمریکا و غرب از این کشورها و تروریسم است.
کارشناس روس در پایان می‌گوید: «23 اکتبر سال جاری (2015) روزنامه "نیویورک‌تایمز" با استناد به مقامات کاخ سفید نوشت دولت باراک اوباما پس از حملات نظامی روسیه به مواضع تروریست‌ها در سوریه تحت‌فشار زیادی از سوی دیگر مقامات آمریکایی قرار گرفت. آن‌ها من‌جمله جان کری وزیر خارجه، بر افزایش نظامیان در سوریه اصرار دارند و عملکرد موفق روسیه را نوعی شکست برای دولت اوباما تلقی می‌کنند. مقامات کاخ سفید طرح «منطقه پروازممنوع» را مطرح کردند که این طرح در مرز سوریه با ترکیه و اردن قابل‌اجرا است که در این صورت حمایت آمریکا از مخالفان دولت قانونی سوریه راحت‌تر خواهد شد و خطر درگیری نظامیان روسیه و آمریکایی نیز افزایش می‌یابد. بنابراین حضور نظامی روسیه در پرتو ناکارآمدی ائتلاف ضد داعش بهانه‌ای برای مداخله مستقیم آمریکا در سوریه است و قطر توانایی لازم برای ابراز وجود را ندارد بلکه این آمریکا است که در قالب قطر ارتش خود را وارد سوریه می‌کند. چراکه قطر ارتباط بسیار تنگاتنگی با آمریکا دارد و جهت‌گیری‌های سیاسی این کشور در راستای استراتژی آمریکا است. تنها راه خروج از بحران سوریه و درنهایت سرکوب گروه‌های تروریستی است که روسیه در کنار نیروی‌های نظامی ایران باید نیروی هوایی خود را 5-6 برابر کند و کمک‌های تسلیحاتی و زرهی خود را نیز به ارتش سوریه افزایش دهد».
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات