صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۸۳۲۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- چهارشنبه 6 آبان 94

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) آن چیزی که می‌تواند جلو تهاجم گستاخانه آمریکا را بگیرد، فقط و فقط وحدت ملی و وحدت کلمه است. (14/3/81)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


حرف روز
از اختلاف‌افکنی‌ تا نفوذ منطقه‌ای

این روزها با تغییر تحولات سوریه از مرحله نظامی و امنیتی به سیاسی حداقل در حوزه بین‌الملل، شاهد تشکیل کنفرانس‌ها و نشست‌هایی در کشورهای اروپایی و همسایگان منطقه‌ای دمشق برای آینده سوریه و به‌ویژه بشار اسد، رئیس‌جمهور قانونی و مردمی این کشور هستیم.
اگرچه در این نشست‌ها که در پاریس، وین، اردن و... انجام شد، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مؤثران تحولات منطقه به‌ویژه سوریه حضور رسمی نداشته است، ولی اوضاع و برآیند تحولات به‌گونه‌ای است که به گفته وزیر خارجه روسیه، این نشست‌ها بدون لحاظ سهم ایران در آینده تحولات ابتر و بی‌نتیجه خواهد بود.
حدود چهار سال‌ونیم است که غرب برای انحراف بیداری اسلامی با گسیل آدم‌کش‌هایی به پشت‌گرمی دلارهای نفتی شیوخ مرتجع منطقه‌ای و برای نابودی جبهه مقاومت در برابر صهیونیسم و نظام سلطه و به محاق‌ بردن بیداری اسلامی نشئت گرفته از انقلاب اسلامی، انقلابی کاریکاتوری در سوریه به وجود آورده و به دنبال ایجاد دگرگونی در منطقه اسلامی غرب آسیاست اما موفقیتی حاصل نکرده است. حال که جمهوری اسلامی ایران جبهه حمایت از سوریه و مقاومت را با حضور روسیه گسترش می‌دهد، احساس خطر بیشتری به مدعیان ابرقدرتی دنیا و منطقه دست داده است. از این‌رو تلاش می‌کنند به هر نحوی از تطمیع، تهدید و اختلاف‌افکنی بین ائتلاف واقعی و پیروز دفاع از سوریه به هدف خود نائل شوند. این در حالی است که سوریه به نقطه تلاقی اهداف مشترک ائتلاف چهارگانه تبدیل شده و دفاع از تمامیت و استقلال سوریه و پایان دادن به ترکتازی‌ها در منطقه حساس و راهبردی غرب آسیا، در حال تبدیل شدن به منافع حیاتی طرفین است؛ همچنین جبهه غربی در شرایطی نیست که بتواند اقدامی صورت دهد. از ‌این رو، باید مراقب خدعه و فریبکاری جدید آنها در راستای نفوذ به منطقه بود.

ترجمه
راهبردهای عمل‌گرایانه برای پایان بحران یمن

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «المانیتور» 28 اکتبر 2015 (6 آبان) در مقاله‌ای به تحولات یمن و نحوه پایان جنگ داخلی در این کشور پرداخت و نوشت: «جنگ غم‌انگیز یمن نیازمند راه‌حل سیاسی فوری است. قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل، راهی یک‌سویه به سوی جلو ارائه کرده است؛ لذا باید راه‌حلی بهتر برای تمام طرف‌ها ارائه شود و تمام طرف‌های دخیل مواضع افراطی خود را تعدیل کنند. همچنین، ضروری است برخی راه‌حل‌های فوری در این زمینه اندیشیده شود. گستره جنگ یمن به موازات افزایش نیروهای تحت رهبری عربستان از سودان و موریتانی جدی‌تر می‌شود و این نیروها در حال آماده‌سازی برای حمله به صنعا هستند.»
در ادامه مقاله آمده است: «القاعده و دولت اسلامی (داعش) به‌طور فزاینده‌ای در حال قدرت‌یابی هستند. عدن به دست نیروهای ائتلاف تحت رهبری سعودی افتاده؛ اما همچنان هرج و مرج بر آن حاکم است. این اوضاع نشان می‌دهد، آتش‌بس واقعی به این زودی‌ها محقق نخواهد شد. گفت‌وگوهایی که قرار بود در عمان صورت گیرد، شکست خورده است. درخواست‌ها برای کمک بین‌المللی 6/1 میلیارد دلاری محقق نشده و میلیون‌ها یمنی‌ها در رنج و عذاب وضعیت وحشتناک ناشی از جنگ هستند. تلاش کنونی برای صلح بر اساس فرمول شورای امنیت به منظور راضی‌کردن ریاض است که این، مسئله یمن را پیچیده می‌کند. لازم است به منظور پایان بحران یمن راهبردی بهتر تدوین و اجرایی شود که این مسئله بدون نرمش طرف‌های درگیر امکان‌پذیر نیست.»
در پایان مقاله آمده است: «یک توافق منطقه‌ای جدید برای شبه‌جزیره عربستان و نقش‌آفرینی بهتر آمریکا می‌تواند اوضاع را بهبود ببخشد. در صدر فهرست مشکلات یمن «علی عبدالله صالح» قرار دارد که یمن را که فقیرترین کشور در جهان عرب است، در وضعیتی وخیم و بحرانی قرار داد. علی عبدالله صالح باید از صحنه سیاست و نقش‌آفرینی منفی کنار رود و پسرهای خود را نیز به تبعید بفرستد. در واقع، وضعیت کنونی یمن محصول 33 سال حاکمیت بد صالح است.»

گزارش روز
استخدام جنایتکاران حرفه‌ای!

رژیم آل‌سعود که ماه‌‌هاست در باتلاق یمن دست‌وپا می‌زند، در اقدامی تازه برای خلاص‌شدن از منجلاب جنگ، دست به دامن شرکت «بلک‌واتر» شده است. «جرمی ساهیل» روزنامه‌نگار مجله «نیشن» در کتابی با نام «بلک‌واتر: ظهور قدرتمندترین ارتش اجیر جهان» درباره این شرکت می‌نویسد: شرکت بلک‌واتر که «اريك پرينس» تفنگدار سابق ارتش آمریکا، آن را در سال 1997 در کارولینای شمالی تأسيس کرد، بزرگ‌ترین نیروی جنگی آمریکا برای انجام عملیات‌های تروریستی در دوران پسا یازده سپتامبر به شمار می‌آید.
 چکمه‌پوشانی که هم‌اکنون با عنوان سربازان کلمبیایی در راه یمن هستند، پرونده‌ای قطور از جنایت دارند. این ماشین آدم‌کشی در دوران اشغال عراق از سوی آمریکا و هم‌پیمانش، بیش از 195 عملیات تروریستی را در خاک عراق ترتیب داد و صدها نیروی غیرنظامی را به کام مرگ فرستاد که تنها در نمونه‌ای آنها بی‌هیچ دلیلی بر روی مردم غیرنظامی در «میدان نیسور» بغداد، آتش گشودند و ده‌ها تن را به قتل رساندند؛ جنایتی که هرگز برای انجامش مؤاخذه نشدند. آنچه گفته شد، همه سابقه این شرکت نیست؛ بلک‌واتر جنایت‌هایش را در سوریه، پاکستان، افغانستان و... بارها تکرار کرده است. مزدوران شرکت بلک‌واتر در سوریه به نیابت از آمریکا پابه‌پای گروهک‌های تروریستی تکفیری حضور داشته‌اند و از هیچ جنایتی دریغ نکرده‌اند، پاکستان نیز سال‌هاست که جولانگاه جنایتکاران حرفه‌ای بلک‌واتر است؛ مزدورانی که جنایات‌های‌شان در پاکستان از حساب خارج است، قساوت‌هایی که گویی در یمن نیز قرار است تکرار شود.
 این جانیان امروز به امید آنکه عربستان را از مخمصه جنگ رهایی دهند، راهی یمن شده‌اند که این موضوع بار دیگر پیوند رژیم آل‌سعود و آمریکا را آشکار می‌کند.
 
 
اخبار
مسکو در حال مدرن‌سازی اس ۳۰۰ برای ایران است

مدیرکل شرکت «روسوبورون اکسپورت» گفت: شرکت دولتی صادرات تسلیحاتی روسیه، در حال به‌روزرسانی و مدرن‌سازی سامانه دفاعی اس300 برای تحویل به ایران است. «آناتولی ایساکین» افزود: «تکمیل قرارداد سامانه موشکی اس300 برای ایران یک‌بار تعلیق شد. حالا به ما دستور داده شده است که کار را از سر بگیریم. ما هم در مقام عامل در حال انجام این کار هستیم؛ اما زمان زیادی از آن گذشته است و سامانه‌های اس300 تغییر کرده‌اند. به همین دلیل در حال مدرن‌سازی این سامانه هستیم.» ایران در سال 2007، قراردادی 800 میلیون دلاری برای خرید پنج سامانه اس300 از روسیه امضا کرد؛ اما مسکو بعداً تحت فشار آمریکا از تحویل این سامانه به تهران خودداری کرد؛ اقدامی که به شکایت ایران از شرکت روسوبورون در سال 2011 منجر شد. امسال «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اندکی پیش از حصول توافق هسته‌ای، با صدور دستوری ممنوعیت صادرات اس300 به ایران را لغو کرد.

               
اخبار کوتاه
* سخنگوی ارتش سوریه براساس گزارش‎های اطلاعاتی اعلام کرد، چهار فروند هواپیما (متعلق به خطوط هوایی ترکیه، قطر و امارات) حامل بیش از 500 تروریست تکفیری حاضر در سوریه از طریق ترکیه وارد فرودگاه عدن در یمن شد؛ این تروریست‌ها که به دلیل حملات هوایی روسیه عقب‎نشینی کرده بودند، پس از ورود به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول به تنگه باب‌المندب، گروه دوم به استان مآرب و گروه سوم به جازان و عسیر منتقل شدند. پیش‌بینی می‌شود، عملیات انتقال تروریست‎های داعش از سوریه با حمایت آل‌سعود ادامه خواهد داشت.
* «محمد خزاعی» معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران از خرید سهام یک بانک آسیایی از جانب ایران خبر داد و گفت: خرید 8/2 درصد از سهم یک بانک چندملیتی نهایی شد. ایران در راستای اثرگذاری در برخی سازمان‌های منطقه‌ای، اقدام به خرید سهام برخی بانک‌های چندملیتی کرده است که از سوی کشورهایی، همچون چین و روسیه راه‌اندازی شده است. عضویت ایران و خرید سهام بانک توسعه زیرساخت آسیایی از این جهت اهمیت دارد که قرار است این بانک رقیبی برای بانک جهانی باشد.
* مقامات دولتی می‌گویند، ورود زودهنگام 5/4 میلیون تقاضای متفاوت شغلی به بازار کار، جدی شده و دانشگاه‌ها ایجاد‌کننده بیش از ۴۰ درصد جمعیت بیکار جامعه تحصیل‌کرده‌اند، این یعنی از هر ۱۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاه، ۱۹ نفر بیکار هستند. «پرند» معاون وزیر کار گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات امروز هرم دانشجویی است، به‌گونه‌ای‌که ۶۶ درصد در حوزه کارشناسی و کمتر از ۲۳ درصد در حوزه کاردانی هستند؛ یعنی به ازای هر یک کاردان، سه کارشناس وجود دارد که این نسبت باید برعکس باشد.
* خانم «پیروزبخت» رئیس سازمان ملی استاندارد درباره گزارش مربوط به آلودگی هوای تهران و افزایش گوگرد در هوای شهر گفت: طبق اقدام مشترک با وزارت نفت، بررسی‌هایی را انجام دادیم و در نهایت وزارت نفت اعلام کرد: در کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه «شازند»، مشکلاتی ایجاد شده و کیفیت این بنزین کاهش یافته است که سرانجام سبب تعطیلی 45 روزه فعالیت این پالایشگاه شد و در حال حاضر تولید بنزین با استاندارد یورو4 در پالایشگاه شازند در حال بررسی است.
* در پی کمبود کودک و نوجوان برای استفاده به منظور عامل انتحاری، داعش گردانی متشکل از زنان عرب برای انجام حملات انتحاری تشکیل داده است. این اقدام داعش به دلیل اینکه زنان کمتر مورد شک و بازرسی بدنی قرار می‌گیرند، صورت گرفته است. داعش زنان عرب را برای عضویت در این گردان جدید با وعده‌هایی، چون پول فراوان و رفتن به بهشت به همراه همسران‌شان در صورت انجام اقدام انتحاری می‌فریبد.
* نشریه «آی‌بی‌تایمز» در گزارشی نوشت: پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی و رفع تحریم‌ها تا سال آینده میلادی، شرکت‌های دخانیاتی با عجله در پی سهم‌بردن از بازار محصولات دخانیاتی ایران هستند. در این گزارش آمده است: تحریم‌های دهه گذشته، بازار ایران را به روی غرب و اقتصاد جهانی بست. حال شرکت‌های دخانیاتی مترصد تغییر این وضعیت هستند.
* «موسی‌الرضا ثروتی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به گلایه شدید وزرای اقتصادی دولت از یکدیگر در جلسات کمیسیون، گفت: تنها دلیل واردات ۱۱۹ قلم کالای مصرفی از آمریکا در شش ماهه ابتدای سال جاری به ایران، ناهماهنگی و نبود راهبرد خاص در بدنه اقتصادی دولت است.
* رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما با بیان اینکه 117 ماهواره تلویزیونی بر فراز آسمان ایران وجود دارد، گفت: این شبکه‌ها به عربستان وابسته هستند و تفکرات افراطی را با استفاده از شبهه‌افکنی در میان مردم ترویج می‌دهند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات