صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۸۳۶۴۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 19 آبان شماره 4231

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) آنها [آمریکایی‌ها] تعریفی که از مذاکره با جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند، به معنای نفوذ و بازکردن راه برای تحمیل است. (15/7/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


حرف روز
ترس از طرح موضوع نفوذ چرا؟
پس از آنکه آقای روحانی، رئیس‌جمهور به اقدام سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بازداشت چند تن از اعضای شبکه نفوذی همکار با دولت‌های متخاصم غربی که در فضای مجازی و مطبوعات کشور فعال بودند، واکنش نشان داد؛ برخی دیگر از شخصیت‌های سیاسی نیز در این‌باره موضع‌گیری کردند که از جمله آنها می‌توان به علی مطهری، اکبر ترکان، محمود علوی (وزیر اطلاعات)، علی شمخانی و رحمانی‌فضلی (وزیر کشور) اشاره کرد. نکته محوری در موضع¬گیری‌های این افراد، ابراز نگرانی از «استفاده جناحی و حزبی» درباره موضوع نفوذ است. در این‌باره باید گفت، همان‌گونه که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند در مقابل جمهوری اسلامی ایران از «تقابل» به «تعامل» روی آورده‌اند و اساساً در بستر تعامل است که موضوع نفوذ محوریت پیدا می‌کند، مسئله نفوذ واقعیت دارد و بیان این موضوع و برنامه‌ریزی برای مقابله با آن، عمق نگاه و دید رهبر معظم انقلاب [مدظله‌العالی] در تشخیص زودهنگام این برنامه دشمن را نشان می‌دهد. بنابراین اگر بر بحث نفوذ تأکید می‌شود،‌ منظور از آن نه تلاش برای برچسب‌زدن به جریانی خاص، بلکه هوشیاری و مراقبت در برابر برنامه¬های دشمن است. به بیان دیگر، نوک پیکان بحث از نفوذ، مقابله با نقشه¬های شوم دشمنان نظام اسلامی است، نه جریان¬های داخل کشور. البته اگر برخی در داخل کشور در پازل دشمن قرار داشته و نقش پیاده¬نظام دشمن را برای نفوذ در کشور ایفا می‌کنند، باید از اینکه مردم آنها را طرد کرده و در انزوا قرار دهند، نگران باشند.

ترجمه
گسترش و تقویت انتفاضه مردم فلسطین

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «المانیتور» 10 نوامبر 2015 (۱۹ آبان) در مقاله‌ای به انتفاضه مردم فلسطین و آینده آن پرداخت و نوشت: «هبرون (الخلیل) در جنوب کرانه باختری به انتفاضه‌‌ای پیوسته که اوایل ماه اکتبر آغاز شده است. مشارکت ساکنان این منطقه قابل پیش‌بینی بود؛ به‌ویژه به این دلیل که این منطقه سابقه‌ای طولانی در دو انتفاضه قبلی سال‌های 1987 و 2000 دارد. هبرون (الخلیل) بزرگ‌ترین شهر کرانه باختری با جمعیت حدود 200 تا 270 هزار نفر است. ارتش اسرائیل [رژیم صهیونیستی] بسیاری از بخش‌های شهر را تحت سلطه خود درآورده و به آنجا نیرو اعزام کرده است. اسرائیل 20 درصد این منطقه را نیز مطابق یادداشت تفاهم «وای ریور» میان اسرائیل و حکومت خودگردان در سال 1998 تحت تسلط خود دارد.»
در ادامه مقاله آمده است: «این شهر هم‌مرز شهرک‌های اسرائیلی بسیاری است. تاریخ خونین این شهر در ذهن ساکنانش نقش بسته که بدترین آن، کشتار مسجد ابراهیمی است که 25 فوریه 1994 رخ داد. نام این شهر اغلب به این دلیل در خبرها دیده می‌شود که شهرک‌نشینان اسرائیلی در آن حضور دائمی دارند و شمار بسیاری از سربازان اسرائیلی نیز به منظور حفاظت از این شهرک‌نشینان در این شهر مستقر هستند. از زمان آغاز انتفاضه تازه، فلسطینی‌های این شهر مرتکب 23 مورد حمله از طریق چاقوکشی و زیر گرفتن با خودرو شده‌اند. 24 اکتبر رسانه‌های اسرائیلی، هبرون را «پایتخت انتفاضه» نام نهادند که در مقایسه با سایر شهرهای کرانه باختری، میزان حملات در آن علیه اسرائیلی‌ها بیشتر بود.»
در پایان مقاله آمده است: سخنگوی حماس می‌گوید: «مشارکت گسترده ساکنان الخلیل در مراسم تدفین شهدا و انتخاب ملموس مقاومت از سوی ساکنان این شهر، پیامی قوی برای اسرائیل است که اقدامات سرکوبگرانه و مجازات‌های دسته‌جمعی بر این شهر تأثیر نخواهد گذاشت. این شهر قطب مردمی و ملی پروژه مقاومت است. همچنین، این مشارکت گسترده نشان می‌دهد، تلاش‌ها برای ناکامی انتفاضه شکست خواهد خورد. مشارکت فعال ساکنان الخلیل در این اعتراضات عمومی، این نکته را ثابت می‌کند.»

گزارش روز
آیا از رکود عبور می‌کنیم؟

صف‌های طولانی جلوی نمایندگی‌های ایران خودرو و سایپا، در زیر بارش شدید باران غافلگیری تازه‌ای را رقم زد. روز گذشته و با آغاز طرح اعطای تسهیلات برای خرید خودرو، این دو شرکت توانستند 12 هزار تقاضا برای دریافت خودرو را به ثبت برسانند و این در حالی بود که پیش از این، ایجاد کمپین نخریدن خودروی صفر داخلی رکود بی‌سابقه‌ای را برای خودروسازان به همراه آورده بود و حتی منجر شده بود تا وزیر صنعت، افرادی را که این کمپین را به راه انداخته‌اند، ضدانقلاب بخواند و این عمل را خیانت به کشور توصیف کند. کمپینی که در برابر طرح دولت درباره اعطای تسهیلات خرید خودرو نیز رویکردی مشابه داشت و با بررسی‌های مختلف، این طرح را نیز به ضرر مردم می‌دانست؛ اما گویی این‌بار این کمپین با شکستی سنگین روبه‌رو خواهد شد.
اما طرح دولت برای اعطای تسهیلات چیست که توانسته است رونق را حداقل برای شرکت‌های خودروساز به همراه آورد؟
گذشتن از رکود بی‌سابقه در اقتصاد کشور که منجر به نامه‌نگاری‌ها و بروز اختلافاتی در درون دولت هم شده است، مهم‌ترین دغدغه این روزهای دولت است. دولت یازدهم که پیش از این حل مشکلات اقتصادی را به مذاکرات هسته‌ای گره می‌زد و سخنان متناقض درباره رکود از جانب مقامات مختلف در جامعه مطرح می‌شد، سرانجام به این جمع‌بندی رسیده که راه عبور از رکود، حمایت از تولید داخلی است. در همین زمینه، دولت طرحی با نام اعطای تسهیلات برای خرید را مطرح کرده است. براساس طرح اولیه دولت، وام‌های با سود سالانه 16 درصد و با بازپرداخت هفت ساله به متقاضیان واجد شرایط به منظور خرید اعطا می‌شود و در بخش کالا نیز کارت‌های خرید کالا برای واجدین شرایط صادر خواهد شد. البته اگرچه اجرای این طرح از روز گذشته در بخش خودرو آغاز شده است؛ اما همچنان در حال تغییر است که آخرین و مهم‌ترین تغییر آن، کاهش زمان بازپرداخت آن از هفت سال به چهار سال است.
حال باید منتظر ماند و دید، آیا این طرح متغیر، تغییری در بازار کالا هم ایجاد خواهد کرد یا خیر؟
 
 
اخبار
سرقت پول‌های حج از سوی حکومت آل‌سعود

  پایگاه خبری «المرصد» در گزارشی به بررسی میزان درآمد خاندان سعودی از مراسم حج در طول 24 سال اخیر و مقایسه آن با مبالغ هزینه‌شده برای توسعه خانه خدا و بهبود خدمات‌رسانی به حجاج پرداخت و نوشت: آمارهای رسمی عربستان نشان می‌دهد، ظرف 24 سال بیش از 38 میلیون نفر از مسلمانان برای ادای حج تمتع و بیش از 192 میلیون نفر نیز برای ادای عمره به مکه مشرف شده‌اند. در این مدت، درکل حجاج، 1650 میلیارد ریال عربستان معادل 440 میلیارد دلار آمریکا در عربستان خرج کرده‌اند. اما از چنین درآمد هنگفتی، آل‌سعود چه مقدار را برای توسعه بیت‌الله‌الحرام هزینه کرده است؟ حکام عربستان از مجموع 440 میلیارد دلار درآمدی که ظرف 24 سال از مراسم حج به دست آورده‌اند، فقط 22 میلیارد دلار آن را صرف توسعه و بهبود سطح خدمات آن کرده‌اند. درآمد مراسم حج سهم عمده‌ای را در رشد اقتصادی عربستان دارد؛ اما در مقابل حاکمان سعودی نه‌تنها مبلغ ناچیزی از این درآمد را هم صرف توسعه آن نکرده‌اند، بلکه تا جایی که توانسته‌اند درآمد حاصل از آن را سرقت کرده و صرف تاج و تخت و تقویت سلطنت خود کرده‌اند؛ همچنین بخش توجهی از آن را برای فتنه‌انگیزی در جهان عرب و اسلام و تخریب کشورهای عربی و اسلامی اختصاص داده‌اند.

  اخبار کوتاه         
**  طبق گزارش منتشرشده روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، کمیته برنامه‌ریزی و ساخت‌وساز رژیم صهیونیستی در کرانه باختری چراغ سبز ساخت 2200 واحد جدید مستعمراتی را در شهرک‌های کرانه باختری داده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، این اقدام یک پیش‌دستی برای مقابله با تلاش‌های قانونی فلسطینیان و گروه‌های حقوقی برای تخلیه اسرائیلی‌ها از این مناطق است. براساس این گزارش، شورای عالی برنامه‌ریزی اداره عمران رژیم صهیونیستی نیز با این برنامه موافقت کرده است و بر همین اساس، به شهرک‌های صهیونیست‌نشین شرقی رام‌الله، هزاران خانه جدید اضافه خواهد شد. این برنامه شامل شش شهرک مختلف خواهد بود.
**  «محمدکاظم انبارلویی» در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات گفت: اینکه نقد از دولت را «اتهام»، «تخریب»، «تهمت» و «دروغ» تلقی بکنند، منصفانه نیست. همچنین، منتقدان را با عباراتی چون افراطی، بی‌شناسنامه، بی‌اخلاق و بی‌سواد بنوازند و نهایتاً بفرمایند بروند به جهنم، مشفقانه نیست. آقای روحانی قدری صبوری کنند، شاید در نقدها روش اصلاح سیاست‌های غلط دولت را پیدا کنند. وی با اشاره به شعار امسال نمایشگاه مطبوعات، گفت: دولت شعار امسال نمایشگاه را «نقد منصفانه و پاسخ مسئولانه» نامگذاری کرده است؛ این شعار خوبی است، خوب بود رئیس‌جمهور در این نمایشگاه به نقد منصفانه، مطبوعات پاسخ مسئولانه می‌دادند.
**  آمارهای گمرک از میزان واردات خودروی سواری در هفت ماه گذشته از سال نشان می‌دهد، در این مدت 23 هزار و 786 دستگاه خودروی سواری به ایران وارد شده؛ این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته 74 هزار و 136 دستگاه خودروی سواری به کشور وارد شده بود؛ این آمار کاهش 68 درصدی واردات خودرو در مدت یادشده را نشان می‌دهد. طبق ارقام اعلام‌شده گمرک، متوسط ارزش هر دستگاه خودروی سواری وارد شده به کشور، حدود 24 هزار دلار است.
**  «علی وطنی» معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه تاکنون 1850 شرکت دانش‌بنیان در کشور ثبت شده است، گفت: این تعداد شرکت در سال گذشته موفق شدند حدود شش هزار میلیارد تومان محصول را به فروش برسانند. در افق 1404 قرار است 60 درصد GDP کشور از طریق اقتصاد دانش‌بنیان تأمین شود؛ یعنی باید 600 میلیارد دلار محصول حاصل از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شود که اگر این مبلغ بین 30 استان توزیع شود، سهم هر استان 20 میلیارد دلار و معادل درآمد حاصل از نفت خواهد بود.
**  رادیو آرتی‌ال فرانسه با اشاره به سفر روحانی به پاریس که قرار است ۲۶ آبان ماه انجام شود، گزارش داد که دیدار بین رؤسای جمهور ایران و فرانسه در کاخ الیزه دو ساعت بیشتر به طول نخواهد انجامید. این رادیو همچنین گزارش داد، پیشنهاد صرف ناهار و صبحانه میان هیئت‌های دو طرف، از طرف هیئت ایرانی رد شده است. مسئله تروریسم و بحران سوریه محور اصلی گفت‌وگوی دو رئیس‌جمهور خواهد بود. حسن روحانی افزون‌بر «فرانسوا اولاند» با وزیر اقتصاد و رؤسای چند شرکت بزرگ فرانسوی نیز دیدار خواهد کرد.
**  کمال‌الدین پیرمؤذن، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی مغرضانه، ورود نظامیان به عرصه سیاست را به صلاح کشور ندانست و گفت: در انتخابات پیش رو نباید شائبه استفاده از امکانات نهاد‌های نظامی خاص در اذهان ایجاد شود؛ زیرا اگر این‌گونه حرکات اتفاق بیفتد، نشاط اجتماعی و سیاسی را از مردم می‌گیرد و مشارکت مؤثر ملت در انتخابات را تحت تأثیر قرار خواهد داد!!!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات