بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۸۴۰۶۰
سعدالله زارعی در گفتگو با بصیرت

غربی ها به دنبال یک فرمول سیاسی برای سوریه، با کمک ایران و روسیه هستند

به طور قطع امروز مردم اروپا و آمريكا آمادگي بيشتري دارند تا دولت‌هايشان دست به عمليات‌هايي در خارج از مرزها بزنند و مردم براي تأمين هزينه‌هاي چنين جنگي آمادگي بيشتري دارند. بر این اساس مخالفت افكار عمومي كه قبل از حادثه پاريس در مقابل غربي‌ها براي عمليات در سوريه وجود داشت، اين موانع تا حد زيادي كاهش پيدا كرده است
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/وحید قاسمی
گروه بین الملل/وحید قاسمی/ با گذشت چند روز از حادثه تروریستی فرانسه، همچنان اخبار و تحولات اروپا تحت الشعاع این موضوع است. فرانسه از جدیّت مبارزه با داعش سخن می گوید و برخی تحلیلگران، عملیات پاریس را در نتیجه همکاری صهیونیست ها می دانند. این مسائل تا چه اندازه واقعی است؟
برای بررسی این موضوع با سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه گفتگویی را انجام داده ایم که در ذیل می آید:

بصیرت: كشورهاي غربي به ويژه فرانسه بعد از حادثه‌ پاريس از مبارزه جدي با داعش سخن مي‌گويند. به نظر شما آن ها چقدر در اين كار جديت دارند و به دنبال حذف داعش هستند؟

زارعی: در روزهاي گذشته شاهد بوديم كه دولت آقاي اولاند براي آرام كردن فضاي فرانسه به يك قدرت‌نمايي در مقابل داعش احتياج داشت. در این زمینه، براي اولين بار هواپيماهاي فرانسوي مناطقي را در استان الرقّه سوريه كه تحت اشغال داعش بود، بمباران كردند. اين قضیه به معناي آن نيست كه فرانسوي‌ها الزاماً با تمام قوا و به طور مداوم اقداماتي را عليه داعش به اجرا در مي‌آورند.
به طور كلي فرانسه در شرايطي است كه براي قانع كردن مردم نياز به يك سلسله اقداماتي دارد. اگر در این زمینه، خبرهاي داخلي فرانسه را مرور كنيم درمي‌يابيم كه دولت فرانسه تروريزم را بيش از آن كه در خارج از مرزها جستجو كند، در درون مرزهاي خود جستجو مي‌كند. صحبت از اين كه تروريزم، مربوط به یک مليت خاص است، نمی باشد و این قضیه از طريق كشورهاي همسايه پمپاژ مي‌شوند. در این زمینه مرزهاي اتحاديه اروپا مرزهاي ناامني شده است. دولت فرانسه بايستي جداي از قاعده اتحاديه اروپا مرزهاي خودش را كنترل كند.
همچنین موضوعی مطرح مي‌شود كه دولت اولاند درصدد است به نوعي با دروني معرفي كردن تروريزم، سلسله محدوديت‌هايي را در جامعه فرانسه به وجود بياورد. كما اينكه اين روزها صحبت از درخواست اولاند از پارلمان فرانسه براي تمديد سه ماهه دوره‌ ويژه می باشد كه منظور از این بحث، اعمال محدوديت‌هاي خاص در درون فرانسه است. دوره‌ تدابير ويژه اين امكان را به دولت فرانسه مي‌دهد كه يك سلسله تغييراتي را در درون جامعه فرانسه به نفع سياست هاي دولت به وجود بياورد. در نتيجه به نظر مي‌آيد كه جهت اصلي دولت اولاند در حوزه‌ي امنيتي يك نگاه داخلي باشد تا خارجي.

بصیرت: آيا حملات داعش در پاريس سبب خواهد شد تا غرب حمايت بيشتري از مخالفان ميانه‌رو در سوريه داشته باشد؟ آيا ديدگاه غربي‌ها بعد از حادثه پاريس درباره‌ بشار اسد تغييري مي‌كند؟
 
زارعی: در مورد سياست غربي‌ها درباره‌ي داعش و يا گروه هاي ديگر بايد گفت كه غربي‌ها در حال يك طراحي سياسي هستند كه طي اين طراحي سياسي از يك طرف كنترل ميدان را از دست گروه هايي مثل داعش و جبهه النصره كه خيلي در قاعده و قالب برنامه‌هاي غرب در مواجهه با دولت سوريه عمل نمي‌كنند، خارج کنند و اين مسأله در واقع به نوعي مهار صحنه توسط آمريكا و اروپا را تداعي مي‌كند، اما اين كه آن ها خواهند توانست يا نه يك بحث ديگری است.
در مورد بشار اسد، غربي‌ها اميدوار هستند كه بتوانند با كمك گرفتن از روسيه و ايران به يك فرمول سياسي درباره‌ تحولات سياسي سوريه دست پيدا كنند كه در درازمدت به تغيير سياست در سوريه برسد. آن ها معتقدند كه تغيير سريع در سوريه با توجه به مواضع ايران و روسيه و مشكلاتي كه گروه معارض متصل به غرب، يعني جيش‌الحر، دارند، به شکل آنی امكان‌پذير نيست. بنابراين آمريكايي‌ها فرمول تغيير تدريجي در ميان‌مدت را در نظر گرفته‌اند و در این زمینه بايد ببينيم كه اين طرح سياسي تا چه اندازه مي‌تواند جامه تحقق پيدا كند.

بصیرت: برخي‌ها معتقدند حملات پاريس در تغيير راهبرد ناتو در منطقه و زمينه‌سازي براي فعاليت جدي‌تر در منطقه مؤثر خواهد بود. نظر شما در اين مورد چيست؟

زارعی: به طور قطع امروز مردم اروپا و آمريكا آمادگي بيشتري دارند تا دولت‌هايشان دست به عمليات‌هايي در خارج از مرزها بزنند و مردم براي تأمين هزينه‌هاي چنين جنگي آمادگي بيشتري دارند. بر این اساس مخالفت افكار عمومي كه قبل از حادثه پاريس در مقابل غربي‌ها براي عمليات در سوريه وجود داشت، اين موانع تا حد زيادي كاهش پيدا كرده است، بنابراین در خاورميانه بايد اين هوشياري وجود داشته باشد، چرا كه غربي‌ها ممكن است همان طور كه از حادثه 11 سپتامبر براي تشديد فضاي امنيتي در منطقه خاورميانه استفاده كردند در اين جا هم ممكن است با سوء استفاده از مسائل فرانسه و پاريس، ورود شديدتري به پرونده‌هاي امنيتي منطقه داشته باشند.
 
بصیرت: به اعتقاد برخي حوادث پاريس با هماهنگي داعش با صهيونيست‌ها شكل گرفته است. نظر شما در اين باره چيست؟

زارعی: اين مسائلي است كه نياز به مستندات دارد و فعلاً در حد تحليل مطرح است و نمي‌توان با قاطعيت راجع به آن صحبت كرد، بلكه باید ديد كه در نهايت اسناد چه جهتي را نشان مي‌دهند. يك نكته در اينجا وجود دارد و آن اين است تضعيف جبهه‌ مقاومت و تضعيف دولت های سوريه و عراق همچنین تضعيف حزب‌الله لبنان، اين ها سیاست های مشترك داعش و اسرائيل هستند؛ اما آيا اين مسئله به صورت برنامه‌ريزي شده و توافق مشخص بين داعش و اسرائيل وجود داشته باشد اين موضوع نياز به اسناد دارد و فعلاً اسناد مشخصی در اين باره مشاهده نمي‌شود./
با تشکر از جناب آقای زارعی که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات