صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۸۴۰۶۸

سرعت غیرمجاز

سرعت بالای مسئولان سازمان انرژی اتمی کشورمان در اجرای برجام سبب تعجب کارشناسان شده است! در حالی که زمان آغاز عملیاتی شدن برجام 24 آذر ماه یا اواسط زمستان است، خبرهای رسیده نشان می‌دهد، اقدامات ایران در تسریع روند انجام تعهدات
پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی
 یادداشـت: سرعت بالای مسئولان سازمان انرژی اتمی کشورمان در اجرای برجام سبب تعجب کارشناسان شده است! در حالی که زمان آغاز عملیاتی شدن برجام 24 آذر ماه یا اواسط زمستان است، خبرهای رسیده نشان می‌دهد، اقدامات ایران در تسریع روند انجام تعهدات، خوشحالی طرف‌های غربی را برانگیخته است. مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی که به سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا درباره مسائل فنی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران مشورت می‌دهد، اعلام کرد: سرعت برچیدن ماشین‌های سانتریفیوژ در نطنز و فردو بیش از حد انتظار است. آمانو هم گفته است: بازرسی‌های فراپروتکلی تحت «برجام» به این نهاد سازمان ملل، درک بهتری از فعالیت‌های اتمی ایران خواهد داد و به آژانس دسترسی‌های بیشتری از اطلاعات و اماکن ایران می‌دهد. این اقدامات نشان می‌دهد، یک جریانی در حال مدیریت این موضوع است و بر روند کار حکمرانی می‌کند که با ذوق‌زدگی و شتاب‌زدگی در حال برچیدن تأسیسات و سانتریفیوژهاست!
 در این رابطه ذکر چند نکته ضروری است: 1- سرعت بالای اجرای برجام در داخل کشور در حالی اتفاق افتاده است که کشورهای طرف در لغو تحریم‌ها و عمل به وعده‌های خود از سطح بیانیه فراتر نرفته‌اند. 2- قرار بود کمیته نظارت بر اجرای برجام از سوی شورای عالی امنیت ملی تعیین شود که تاکنون محقق نشده است. 3- ایران در حالی برچیدن ماشین‌ها در نطنز و فردو را آغاز کرده است که نه‌تنها تضمینی برای لغو تحریم‌ها در کار نیست؛ بلکه حتی در این‌باره هم که آژانس تا روز 15 دسامبر (سه‌شنبه، 24 آذر) PMD را ببندد، اطمینانی وجود ندارد.
 4- همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب از اقدامات پس از برجام و تغییر مقابله با ایران از هسته‌ای به سمت حقوق بشر اظهار نگرانی کرده بود، شاهد آن هستیم که در اواخر هفته گذشته دو قطعنامه ضدایرانی به تصویب رسید. این قطعنامه‌ها که با چراغ سبز آمریکا و کشورهای غربی صورت گرفته است، آغاز روند جدیدی برای مقابله با ایران است. یکی از این قطعنامه‌ها، با ۷۶ رأی موافق از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی، ۵۵ رأی مخالف و ۶۸ رأی ممتنع و با میدان‌داری کانادا به تصویب رسید. قطعنامه دیگر، قطعنامه عربستان سعودی است که در محکومیت دخالت ایران در سوریه ارائه شد و در کمیته حقوق بشر سازمان ملل با 115 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 51 رأی ممتنع به تصویب رسید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات