صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۸۴۲۰۶

یادداشت روزنامه‌ها5 آذر

روزنامه کیهان **

پروژه نفوذ و خاکریز بسیج / محمد صرفی

یکی از برکات انقلاب اسلامی، غرس نهال بسیج به دست مبارک حضرت امام(ره) بود. نهالی که امروز به درختی ریشه‌دار و تناور تبدیل شده و اگرچه این درخت بی‌نظیر، ریشه در ایران اسلامی دارد اما شاخه‌های آن از مرزهای جغرافیایی عبور کرده و ملت‌های مسلمان و استکبارستیز منطقه نیز از ثمرات شیرین آن بهره‌مند شده‌اند.

آنچه بسیج را در داخل و خارج از کشور از سایر نهادها و مجموعه‌ها و تشکل‌های انسانی متمایز می‌کند، مجموعه‌ای از ویژگی‌های خاص و ممتازِ مرتبط و در هم تنیده است که در ادامه به اصلی‌ترین این ویژگی‌ها اشاره می‌شود؛

1- مجموعه بسیج تنها یک نهاد و سازمان تشکیلاتی مرسوم نیست. بسیج یک تفکر و اعتقاد عمیق قلبی است. اعتقادی برخاسته از احساس مسئولیت نسبت به مسائل پیرامونی که این مسئولیت‌پذیری آمیخته با بصیرت است. اولویت‌ها را می‌شناسد و مسائل اصلی را از فرعی تشخیص می‌دهد.

2- اگرچه بسیج سن و سال نمی‌شناسد اما ستون فقرات بسیج را جوانان مومن و انقلابی تشکیل می‌دهند. برخورداری از این روحیه جوانی و شادابی باعث شده است، بسیج مرد میدان‌های سخت و دشوار باشد و وارد میدان‌های خطیری شود که دیگران از ورود به آن واهمه دارند. نگاهی به حدود 4 دهه عمر جمهوری اسلامی و دوران مبارزه با طاغوت نشانگر این واقعیت است که گره‌های به ظاهر کور و بازنشدنی، به دست همین جوانان مومن و انقلابی قابل گشودن است.

3- اخلاص و کار برای رضای خدا از دیگر ویژگی‌های ممتاز بسیجیان است. دوران هشت سال جنگ تحمیلی، نمایشگاه این ویژگی الهی بود و امروز نیز با پیچیدگی روزافزون صحنه نبرد و مجاهدت، نیاز به اخلاص بیش از پیش احساس می‌شود.

4- بسیج انقلابی است، به انقلابی بودن خود افتخار می‌کند و از بروز و بیان آن نیز ابایی ندارد. اساساً ماهیت بسیج با انقلابی‌گری پیوند خورده است و جدا کردن این دو از هم ناممکن بوده و ظهور و حضور بسیج در عرصه‌های مختلف، یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های حیات و پویایی انقلاب اسلامی است.

5- بسیج برخلاف سایر نهادها، اسیر بوروکراسی و معضلات مشابه نیست. مجموعه‌ای چالاک و جهادی است که این چالاکی باعث می‌شود اولاً به سرعت وارد میدان و عرصه‌های مورد نیاز شود و ثانیا کارهایی را که به طور معمول زمان زیادی را می‌طلبد، در فرصتی بسیار کمتر به نتیجه مطلوب برساند.

6- بسیج نمونه بارز جمع میان آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی است. بسیج چشم به قله‌های بلند و افق‌های دور دارد و در عین حال در حرکت خود به سوی قله به واقعیت‌های راه پیش رو نیز واقف است و حرکت را بر این اساس تنظیم می‌کند و البته اجازه نمی‌دهد واقعیت‌ها، نگاه و مقصد نهایی را کمرنگ و محو کند.

7- برخلاف تبلیغات و ادعاهای دشمنان انقلاب اسلامی، روحیه ایثار، مقاومت و شهادت‌طلبی در آحاد جوانان کشور - و بسیج به عنوان تبلور مجموعه جوانان مومن و انقلابی- نه تنها کاهش نیافته بلکه حوادث اخیر منطقه و جبهه‌های گوناگون علیه استکبار و مزدوران آن نشان داد این روحیه کماً و کیفاً نسبت به دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس، رشدی تصاعدی و چشمگیر داشته است.

ناگفته پیداست نخ تسبیح این ویژگی‌ها و صفات ممدوحه، ولایت‌شناسی و ولایت‌پذیری بسیجیان است. ولایت چراغ همیشه فروزان و فراروی بسیج در پیمودن راه صعود به قله‌های پیشرفت و سعادت مادی و معنوی است تا راه بیراه نشود و مردان راه از گزند چاه در امان بمانند.

همین ویژگی‌ها و روحیه است که دشمن را اینگونه نسبت به این نهاد انقلابی عصبانی کرده و هجمه سنگین روانی و رسانه‌ای بیگانگان و ضدانقلاب علیه بسیج - با زدن برچسب تندرو و افراطی- نیز به همین دلیل است. بسیج با این مختصات، مهم‌ترین عامل و سد در برابر تلاش گسترده دشمن برای نفوذ در عرصه‌های مختلف است. بر همین اساس دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار بسیجیان با انتقاد شدید از کسانی و جریان‌هایی که با اتهام افراطی‌گری، بسیج را تخطئه می‌کنند، فرمودند: «نمی‌گوییم این افراد و جریان‌ها، این کار را آگاهانه انجام می‌دهند اما با این اتهامات، دانسته یا ندانسته، خاکریز مستحکمِ بسیج را تضعیف و پروژه‌ خطرناک نفوذ دشمن را تکمیل می‌کنند.»

آن تغییری که دشمن از آن دم زده و به دنبال آن است، تبدیل روحیه خوداتکا، پرتلاش و امیدوار به نصرت الهی مردم به روحیه‌ای خودکم‌بین، وابسته و جبون، در سایه سکوت و انفعال نهادها و مجموعه‌های ارزشی و انقلابی مانند بسیج است. اگر تلاش برای تغییر باورها را اصلی‌ترین هدف دشمن از نفوذ بدانیم -که شواهد، آشکارا نشان می‌دهد اینگونه است- بسیج به عنوان تبلور صَفًّا کَاَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوص، مهم‌ترین سپر انقلاب در برابر این پیکان زهرآگین است.

امروزه بسیج اصلی‌ترین ماموریت و رسالت خود را استکبارستیزی می‌داند. استکبارستیزی بسیجیان تنها یک شعار صرف نیست بلکه در ابعاد و میدان‌های گسترده و مختلفی متجلی است؛

1- فرهنگی- اعتقادی؛ یکی از اصلی‌ترین تهدیدهای پیش روی انقلاب اسلامی، تلاش و هجمه همه‌جانبه استکبار برای تضعیف باورها و اعتقادات مردم و بخصوص نسل جوان است و در این میدان بسیجیان وظیفه‌ای خطیر بر دوش دارند. آنان با نصب‌العین قرار دادن جذب حداکثری و دفع حداقلی از موضع پدافند خارج شده و جبهه‌های فرهنگی- هنری جدیدی را در جهان و بخصوص در سطح منطقه با سلاح برنده هنر علیه استکبار گشوده‌اند.

2- علمی؛ جلوگیری از پیشرفت علمی کشور و کاستن از سرعت شگفت‌آور آن یکی از برنامه‌های استکبار است. دشمن این هدف را از طرق مختلف انجام می‌دهد که عمده‌ترین آنها مشغول کردن دانشگاه‌ها به مسائل انحرافی است. جوانان مومن انقلابی در مجموعه بسیج پرچمدار پیشرفت علمی در کشور بوده و رسیدن به قله‌های علمی را در دستور کار خود دارند.

3- اقتصادی؛ استکبار سالهاست که با راه‌اندازی یک جنگ بی‌امان اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران درصدد رسیدن به اهداف سیاسی خود است. مقابله با این یورش نیاز به یک طرح عملیاتی حساب شده و دقیق دارد که این طرح در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به روشنی متبلور است. بسیج آمادگی کامل خود را برای همکاری با همه نهادها و ارگان‌ها، بخصوص دولت برای عملیاتی کردن این طرح کلیدی اعلام کرده و معتقد است کلید پیروزی در این میدان سهمگین نیز مانند دوران دفاع مقدس، به صحنه آوردن مردم به صورت واقعی است.

4- دفاعی- امنیتی؛ امنیت پایدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه آشوب‌زده غرب آسیا، یک مدل جدید و قابل تحقیق و مطالعه است. مولفه‌های متعددی در ایجاد و تثبیت امنیت در ایران وجود دارد که بی‌شک بسیج به عنوان مجموعه‌ای مردمی سهمی قابل توجه از این موضوع را به خود اختصاص داده است.

آنچه استکبار را با تمام عِده، عُده و ادعایش در منطقه زمینگیر کرده همین تفکر و روحیه بسیجی است که به فرموده حضرت امام(رض)، در دوران جنگ صادر شد و امروزه ثمرات آن از فلسطین تا یمن قابل مشاهده بوده و نشانه‌ای است از حرکت به سوی بسیج مستضعفان جهان علیه ظلم و استکبار که ان‌شاءالله زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت(عج) خواهد شد.

***************************************

روزنامه قدس **

« تصمیم مهم» در تاریخ روابط ایران و روسیه/ بهروز فرهمند

یک. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که برای حضور در نشست سران قدرت‌های گازی جهان به تهران آمده، از فرودگاه به صورت مستقیم به دیدار آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب رفت.

خبر این دیدار- صرف‌نظر از گفت‌و‌گوهای مهم انجام شده- در کانون نگاه رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی قرار گرفت، زیرا برای نخستین بار است، رئیس‌جمهور یک کشور خارجی، پیش از برگزاری آیین و پروتکل تشریفات، به دیدار رهبر انقلاب می‌رود.

در این میان، اهل نظر و اصحاب تحلیل از کنار این رخداد به آسانی نمی‌گذرند و کوشش می‌کنند، زوایای ماجرا را برای مخاطبان‌شان بگشایند؛ شاید با این پرسش کلیدی که پیام این رفتار «پوتین» در تهران چیست ؟

دو. هرگاه از روابط ایران و روسیه سخن به میان می‌آید، نگاه‌ها در ایران- شاید ناخودآگاه - بر چند رخداد متمرکز می‌شود: یک نگاه به گذشته‌های بسیار دور بازمی‌گردد و اعماق تاریخ را می‌کاود و به رفتار روسیه تزاری با ایرانیان اشاره می‌کند.

«ذهنیت ایرانی» همچنین اتحاد جماهیر شوروی را در جنگ دوم جهانی به یاد می‌آورد، سپس به نقش این کشور در جنگ تحمیلی صدام علیه ایران می‌رسد و در روزگار نزدیک‌تر، بازی دوگانه کرملین را در مناقشه هسته‌ای غرب با جمهوری اسلامی، تجربه می‌کند و پرونده پیچیده نیروگاه اتمی بوشهر را نیز در همین چارچوب می‌بیند. در سال‌های نزدیک و تا پیش از نهایی شدن «برجام»، بی‌شک بسیاری از مردم ایران- کم و بیش - از یکدیگر می‌پرسیدند: چرا روسیه - کشور دارنده حق «وتو» در شورای امنیت- تاکنون برای یک بار- و نه بیش - قطعنامه‌ای از قطعنامه‌های ضدایرانی غرب را وتو نکرده است؟

پیش و بیش از اینکه پاسخ این پرسش مهم باشد، فهم این نکته مهم است که جامعه ایرانی چرا از روسیه «انتظار وتو کردن» داشت؟

سه. پاسخ - دست‌کم در ایران- بسیار روشن بود. ایرانی‌ها می‌گفتند، درهای پروژه‌های چرب خود را به روی روس‌ها گشوده‌اند، خریدهای راهبردی‌شان را از مسکو انجام می‌دهند، در بحران‌های «غرب ساخته» در گرجستان و اوکراین - حیاط خلوت روسیه- با همسایه شمالی‌شان همنوایی کرده‌اند و از همه این‌ها با اهمیت‌تر،ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی - به صورت ذاتی- هرگز اسباب تشویش و نگرانی مسکو نبوده و نخواهد بود.

به تمامی این موارد، این دغدغه بزرگ روسیه را هم بیفزایید؛ نگرانی بسیار شدید از رفتارهای تجزیه‌طلبانه «ریش قرمز»‌های تندرو در چچن و داغستان، همان سلفی- وهابی‌هایی که پیوسته از ریاض پشتیبانی می‌شوند و با اسلام شیعه خردورز و عقل‌گرا «مشکل بنیادی» دارند.

چهار. پرونده‌هایی که در مناسبات تهران - مسکو به صورت تیتروار به آن‌ها اشاره شد، می‌توانست پرحجم‌تر و بر این بی‌اعتمادی نیز افزوده‌تر شود، اگر در 30 سپتامبر - هشت مهرماه - امسال مسکو «تصمیم مهم» را اجرایی نمی کرد. همان تصمیم بزرگی که به موجب آن، بمب افکن‌های روسی ده‌ها تن بمب را برسر مواضع تروریست‌ها در خاک سوریه ریختند.

اینکه چه شد، مسکو به ارزیابی راهبردی رسید تا پایش را به «نبرد شام» باز کند، خود داستان دیگری است که مجال جداگانه‌ای را می‌طلبد، اما شماری از تحلیلگران در غرب، قدرت اقناع و مجاب کردن رئیس‌جمهور «پوتین» را به یک «فرمانده نام آشنای ایرانی» نسبت می‌دهند؛ و این جاست که همه نگاه‌ها به سوی سردار «قاسم سلیمانی» می چرخد.

پنج. می‌گویند ایرانی‌ها مردمان طنازی هستند و رخدادهای پیرامون خودشان را گاه با زبان طنز بیان می‌کنند. به یاد می آوریم، چندی پیش یک عکس فتوشاپی از رئیس‌جمهور روسیه در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد که در آن، کارت بسیجی فعال «پوتین» را نشان می‌داد!

طنازها و خوش ذوق‌های فضای مجازی، وقتی برای «پوتین» کارت عضویت بسیج درست کردند که چند روزی بیشتر از فرمان او برای ورود کشورش به صحنه نبرد در سوریه نگذشته بود. در آن روزها فراتر از یک شوخی، هیچ‌کس به آن عکس فتوشاپی نگاه نکرد، اما آنچه در عالم واقعیت رخ داد، حیرت غرب از مبارزه حقیقی روسیه با تروریست‌ها در پرآشوب‌ترین جای دنیا بود، همان مبارزه‌ای که آمریکا تنها «شعار»ش را می‌دهد.

***************************************

روزنامه جمهوری اسلامی**

تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم

نسیم اربعین وزیدن گرفته و همگام با کاروان اسرای پیروز کربلا که برای زیارت شهدای عاشورا به دشت نینوا باز می‌گردند، هر آنکه هوس کرب و بلا دارد، سیاهپوش و علم بر دوش،‌ سر از پا نشناخته با ندای «لبیک یا حسین علیه السلام» پا در این سفر می‌گذارد. گویی کربلای معلا در این روزها مرز نمی‌شناسد و آغوش خود را به سوی زائران حسینی از هند تا الجزایر، مصر تا ایران، قفقاز تا افغانستان و حتی فراتر از اروپا تا آنسوی اقیانوس و آمریکا گشوده است؛ زائرانی که قرار است در صحرا و بیابان گام بردارند و فارغ از قیل و قال دنیا، سراپای وجودشان را سرشار از عشقی کنند که به گام‌های خسته آنان جانی دوباره می‌بخشد.

این هفته با سالگرد تاسیس نهاد ارزشمند، پربرکت و بالنده بسیج مستضعفان همراه بود که در آذر سال 58 با پیام تاریخی امام خمینی برای حفظ کیان انقلاب و پاسداری از آن تشکیل شد. آنچه که بنیانگذار جمهوری اسلامی در اهداف تاسیسی این نهاد مردمی در نظر داشتند، مقابله با ظلم و بی‌عدالتی و برهم زدن معادلات قدرت به نفع مستضعفان بود که باید براساس تخلق بسیجی‌ها به ویژگی‌هایی همچون تدین، تعهد، فداکاری، خستگی ناپذیری، روشن بینی، استقلال فکری، عدم وابستگی سیاسی و حضور همیشگی در صحنه و خدمت به انقلاب و ارزش‌های دینی عملی شود. از این رو به لحاظ قابلیت بی‌مثال بسیج، این نهاد خطیر و تاثیرگذار از ابتدای تاسیس و بویژه پس از عبور پیروزمندانه و سربلند از آزمون هشت سال دفاع مقدس، در معرض طمع قرار گرفته و عده‌ای سعی کردند از این نهاد توانمند در جهت اهداف و مطامع سیاسی خود استفاده ابزاری کنند. طبعاً بسیج با حضور هوشمندانه خود در عرصه‌های دفاع از انقلاب می‌تواند همچون روزهای درخشان دفاع مقدس از کیان نظام به خوبی پاسداری کند به شرط آنکه مراقب آفاتی باشد که آنرا همواره در معرض تهدید قرار داده است.

به همین مناسبت دیروز جمعی از فرماندهان بسیج با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. ایشان با تبریک سالروز تشکیل این نهاد برخاسته از متن مردم، نسبت به نفوذ عناصری که باماسک‌های رفتاری و گفتاری درصدد ورود به مراکز مهم تصمیم‌گیری هستند، هشدار داده و خواستار مقابله با شیوه‌های مختلف دشمنی سخت و نرم استکبار شدند. فرمانده کل قوا، بسیج را یک ذخیره و گنج بی‌پایان خوانده و تاکید کردند: «به توفیق الهی، ملت ایران این گنج با ارزش را حفظ و بیشتر استخراج خواهد کرد و به کمک این همت‌ها و اراده‌ها و بصیرت‌ها، به اوج تعالی و ترقی خواهد رسید و کاری هم از دست دشمنان برنخواهد آمد.»

تهران در هفته جاری شاهد برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو مجمع صادر کننده گاز و رایزنی‌های آنان در زمینه مسائل اساسی در زمینه انرژی و تحولات بین‌المللی بود؛ کشورهایی که 67 درصد از ذخایر گازی و 42 درصد از تولید گاز جهان را در اختیار دارند و برهمین اساس به عنوان غول‌های گازی جهان لقب گرفته‌اند.

پیدایش مجمع کشورهای صادرکننده گاز، به نخستین نشست وزارتی این مجمع در سال 80 باز می‌گردد؛ نشستی که با تلاش وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و با حضور کشورهای روسیه، عمان، قطر، مالزی، اندونزی، ترکمنستان، الجزایر، برونئی و همچنین نروژ به عنوان عضو ناظر برگزار شد. کشورهای عضو با توجه به تحولات حوزه انرژی و آگاهی از اینکه سوخت آینده جهان، گاز خواهد بود، نیاز به تشکیل مجمعی برای همفکری را احساس کردند و این امر با ابتکار عمل ایران و تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز محقق شد.

در حال حاضر کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات به همراه جمهوری اسلامی ایران 12 عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می‌روند و هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند. نزدیک به 14 سال از زمان تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز می‌گذرد و افزایش قیمت گاز، ایجاد هماهنگی در سیاست‌های صادراتی و ارایه الگویی مناسب برای حضور در بازار گاز مهمترین اهدافی است که کشورهای عضو دنبال می‌کنند.

هر چند ایران با در اختیار داشتن 18 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان، نخستین کشور دارنده ذخایر گاز شناخته شده است اما با این حال، در بازار گاز جهان حضوری کمرنگ دارد.

محدودیت مبادله گازی ایران، فارغ از مسایل مرتبط به سیاست‌گذاری‌ها، ناشی از دو دلیل عمده است؛ نخست، وجود شبکه بزرگ گازرسانی داخلی و دوم، اعمال تحریم ها.

در حال حاضر، حدود 90 درصد شهرهای کشور زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند و اغلب صنایع و نیروگاه‌های کشور نیز از گاز استفاده می‌کنند به گونه‌ای که مصرف گاز بخش‌های خانگی، تجاری، نیروگاهی، صنایع عمده و غیرعمده کشور در هفته پایانی آبان ماه به مرز 530 میلیون مترمکعب رسید. به همین سبب، تاکنون نتوانسته‌ایم نقشی تعیین‌کننده در صادرات گاز داشته باشیم.

اعمال تحریم‌های اقتصادی در سال‌های گذشته و کمبود نقدینگی، کاهش تولید را به همراه داشت و دست ایران را برای صادرات گاز بسته بود. از این رو انتظار می‌رود با برطرف شدن تحریم‌ها، ایران بتواند به سهم واقعی خود در بازار جهانی گاز نزدیک شود. میزبانی مجمع کشورهای صادرکننده گاز و بازیگری فعال در این مجمع، به ویژه با اجرای «برجام» و رفع تحریم‌های اقتصادی و نفتی، می‌تواند راه را برای دستیابی ایران به جایگاهی شایسته و متناسب در بازارهای جهانی باز کند و طلسم‌های صادرات گاز ایران را بشکند.

در حاشیه این نشست، سران و روسای جمهور کشورهای شرکت کننده در اجلاس بارهبر معظم انقلاب دیدار کردند که ایشان بیانات مهمی درباره لزوم هوشیاری پیرامون نقشه‌های بلند مدت آمریکا و استکبار برای منطقه و جهان داشتند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ملاقات ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با ایشان هشدار دادند «آمریکایی‌ها درصدد تسلط بر سوریه و سپس گسترش کنترل خود بر منطقه و سپس نفوذ به غرب آسیا هستند و این همان چیزی است که ایران و روسیه باید در مقابل آن ایستاده و آنرا خنثی کنند.» ایشان همچنین در دیدار رئیس‌جمهور عراق، تاکید کردند «ملت و مسئولین عراقی باید بگونه‌ای عمل کنند که آمریکایی‌ها جرات صحبت کردن درباره تجزیه عراق را نیابند.»

این هفته در صحنه بین‌المللی نیز شاهد رویدادها و حوادث مهمی بودیم. در اروپا، فضای وحشت و تشنج به دلیل حوادث تروریستی هفته قبل همچنان حکمفرما بود. شهرهای بزرگ اروپا این هفته نیز شرایط نظامی و امنیتی داشتند و ماموران در اکثر مناطق حضور داشتند. این درحالیست که تلاش می‌شد تا مسئولیت حملات تروریستی اخیر به مهاجران و شهروندان خاورمیانه‌ای منتسب شود ولی این هفته مشخص شد دست کم پنج نفر از عوامل حادثه تروریستی اخیر فرانسه، ملیت فرانسوی داشتند.

اگرچه درحال حاضر شرایط آرام شده است ولی به تائید بسیاری از ناظران،‌ این آرامش قابل اعتماد نیست و هر لحظه امکان بروز حوادث مشابه حادثه هفته قبل وجود دارد. واقعیت این است که اروپا‌یی‌ها با سیاست‌های غلط خود، نقش عمده‌ای در بروز شرایط کنونی داشته‌اند. مداخلات خودسرانه و غیرقانونی در کشورهای مختلف طی چند سال گذشته از جمله سوریه و عراق که با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته است از علل عمده پیدایش و رشد هسته‌های تروریستی می‌باشد. حاصل این عملکرد منفعت طلبانه و غیرقانونی، موجب شده است تا تروریسم به مثابه مار در آستین، خود اروپائیها را طعمه سازد و اصرار اروپائیها به ادامه سیاست‌های غلط گذشته، چشم انداز تیره‌ای از ناامنی و اقدامات تروریستی را در افق کشورهای اروپایی ترسیم می‌کند.

این هفته، رژیم ریاض در اقدامی مضحک و تعجب برانگیز خواستار محکومیت حکومت سوریه به دلیل نقض حقوق بشر شد. ریاض که به لطف دولت‌های استعمارگر و با تکیه بر دلارهای نفتی توانسته است خود را در نهاد مهم «شورای حقوق بشر سازمان ملل» جا کند جسارت این را پیدا کرده که در زمینه حقوق بشر اظهارنظر کرده و در امور دیگر کشورها قضاوت کند. در این باره «بشار الجعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل اقدام ریاض را رد و تاکید کرد کشوری که سابقه سوء در زمینه حقوق بشر دارد نباید درباره دیگر کشورها اظهارنظر کند.

سیاست‌های عربستان هم در داخل و هم در خارج کاملاً مغایر با ادعای این کشور در زمینه دفاع از حقوق بشر می‌باشد. بر کسی پوشیده نیست که حکومت عربستان کاملاً غیردمکراتیک است ودر این حکومت برای آزادی‌های مدنی و سیاسی هیچ جایی وجود ندارد. در خارج نیز پرونده جنایت عربستان در یمن بسیار قطور است و در کنار آن، حمایت گسترده ریاض از تروریسم بین‌المللی، این کشور را نمونه در نقض حقوق بشر ساخته است. قطعاً حکومتی با این سابقه، صلاحیت ندارد درباره نقض حقوق بشر اظهارنظر کند.

اما سرنگونی جنگنده روسی مهمترین رویداد هفته جاری بود. یک جنگنده روسی اوایل صبح سه شنبه توسط ترکیه در منطقه مرزی سوریه سرنگون شد و دو خلبان آن با چتر نجات فرود آمدند. در مورد سرنوشت خلبان‌ها گزارش‌های ضد و نقیضی وجود دارد. تازه‌ترین گزارش‌ها در این زمینه حاکی است یکی از خلبان‌ها کشته شده و دیگری نجات یافته است. هر چند این گزارش‌ها رسماً تایید نشده است.

آنکارا مدعی است که این هواپیما به قلمرو هوایی ترکیه تجاوز کرده، درحالی که مسکو این ادعا را رد کرده است. در مهم‌ترین واکنش، پوتین رئیس جمهوری روسیه این اقدام ترکیه را به شدت محکوم و با اشاره به ترکیه، تاکید کرد همدستان تروریست‌ها از پشت خنجر زدند. پوتین همچنین هشدار داد که این اقدام ترکیه تبعات سنگینی برای روابط دوکشور در پی خواهد داشت.

اردوغان نیز بلافاصله، پای ناتو را به میان کشید و به طور ضمنی تهدید کرد که هرگونه واکنش مسکو، با پاسخ ناتو مواجه خواهد شد. در این میان برخی از ناظران، اقدام ترکیه را برنامه‌ریزی شده عنوان کرده‌ و علت آنرا سیاست روسیه در حمایت عملی و گسترده از حکومت سوریه دانسته‌اند. پس از پیشروی‌های ارتش سوریه در هفته‌های اخیر که با حمایت نظامی روسیه صورت گرفت، قابل انتظار بود که خشم مخالفان حکومت سوریه از جمله ترکیه برانگیخته شده باشد. ترکیه در واقع تصمیم گرفته است تا پای ناتو را به میان بکشد بلکه بتواند از تبعات شکست و رسوایی در سوریه نجات یابد؛ سیاستی که قطعاً می‌تواند برای منطقه و به خصوص خود ترکیه پیامدهای جدی به دنبال داشته و اوضاع را پیچیده‌تر از آن سازد که تاکنون بوده است.

***************************************

روزنامه خراسان**

مـعـمای « ب.ز »/سید جلال فیاضی

این روزها پس از برگزاری علنی دادگاه متهم نفتی و اظهارات عجیب و غریب و متناقض وی به نظر می رسد باید از این پرونده به عنوان معمای « ب . ز » یاد کنیم .

نخستین ویژگی این معما نحوه اطلاع رسانی نام اوست ؛ در حالی که عالم و آدم او را می شناسند هنوز هم دربعضی از گزارش های تلویزیون متهم را از پشت سرنشان می دهند وبرخی روزنامه ها عکس او را شطرنجی می کنند تا کسی او را شناسایی نکند ! و اکنون من هم ناگزیرم از او به نام « ب . ز » یاد کنم.

اظهارات این مولتی میلیاردر جوان هر روز ابعاد پیچیده تری از معمای او را رونمایی می کند . حالا روشن می شود که او توانسته در یک نشست و برخاست 137 شرکت متعلق به سازمان تامین اجتماعی را با مذاکره (!) خریداری کند، به تقاضای وزیر نفت وقت با او به چین رفته تااز ارتش چین برای کشور دکل بخرد و همچنین توانسته بدون هیچ سند و ضمانتی از شیخ اماراتی 15 میلیارد یورو وام بگیرد ولابد « از مابهترانی » که او با آنها پالوده می خورده هیچ منافعی را برای این شیخ عرب در کشور تضمین نکرده بودند ! در یک جلسه دادگاه مدعی می شود 22 میلیارد یورو پول نقد دارد در جلسه بعدی 10 میلیارد آن آب می رود ! صاحب بانک در مالزی و شرکت هواپیمایی در کشور بوده ،برای سازمان حج و زیارت کارگزاری می کرده و درایران ریال می گرفته ودر بانک های عربستانی ریال عربستان به سازمان حج تحویل می داده و برای نهاد های انقلابی واردات مواد غذایی داشته است و در شرایط سخت تحریم روزی 300 حواله به دنیا صادر می کرده است .با همه این پیچیدگی ها آنچنان طلبکارانه و با اعتماد به نفس سخن می گوید و این مقام و آن دستگاه را متهم می کند که تو گویی این آقای «ب.ز» بابک زنجانی است!

به نظر نگارنده نه «ب.ز» نخستین متهم فساد اقتصادی است و نه آخرین آن خواهد بود و اگر کلید این معما را پیدا نکنیم و یا نخواهیم پیدا کنیم و اگر هم پیدا شد آن را گم و گور کنیم ، این در برهمین پاشنه خواهد چرخید وبی تردید کلید حل معمای «ب.ز» شفافیت در فعالیت های اقتصادی است .

عدم شفافیت در فعالیت های اقتصادی زمینه فساد را فراهم آورده و متاسفانه در این میان نقش برخی مقامات و صاحبان قدرت سیاسی که امثال « ب . ز» از نردبان آنها به قله ثروت فرا قارونی رسیده است غیر قابل کتمان است .

اکنون بیش از14 سال از فرمان رهبر فرزانه انقلاب به سران قوا برای مبارزه واقعی با فساد اقتصادی سپری می شود و ایشان ضمن اخطار های متعدد بارها عدم رضایت خود را از روند مبارزه با فساد ابراز نموده اند اما از اقدام موثر و محسوس خبری نیست !

اگر « شفافیت » به گفتمان غالب در عرصه اقتصاد ایران تبدیل شود و پیش از همه مقامات و صاحب منصبان برای شفافیت مالی زندگی و فعالیت خود پیشقدم شوند و امکان رصدهرگونه فعالیت افراد در یک سامانه هوشمند فراهم گردد یقینا شعله های فساد اقتصادی قادر به زبانه کشیدن بیشتر برای سوزاندن اعتماد عمومی نخواهد بود.

رهبری و ملت ایران قریب به 4 دهه قبل « معمای شاه » را حل کردند و اکنون صلابت و اقتدار جمهوری اسلامی موجب گردیده است که جهانیان برای حل « معمای داعش » نیزبه این ملت چشم بدوزند بنابراین حل معمای «ب.ز» نمی تواند برای این ملت ناممکن باشد بلکه با تصمیم درست ،‌ اراده ،‌ جسارت و تدبیر قوای کشور و مشارکت مردم و تن دادن همگان به « شفافیت » می توان اسب سرکش فساد را مهار کرد ولی اگر شتاب نکنیم ممکن است داخل گیومه جلوی معما حروف بیشتری ازالفبا را در خودجای دهد.

***************************************

روزنامه ایران**

واقعیت‌ رویارویی ترکیه و روسیه/ حسن بهشتی پور

ظن غالب این است که درگیری اخیر هوایی بین جمهوری ترکیه و روسیه شرایط سوریه را پیچیده‌تر و بغرنج‌تر کند اما به رویارویی نظامی‌ آنکارا و مسکو منجر نخواهد شد، زیرا این رویارویی به نفع هیچ‌یک از دو کشور نیست.

ترکیه در واقع با هدف قرار دادن جنگنده روسی بیش از هر چیز دیگری یک هدف خاص را دنبال می‌کرد و آن جلب حمایت ناتو برای تغییر وضعیت در سوریه است. زیرا مقام‌های آنکارا در روز‌های اخیر شاهد نزدیک شدن مواضع غرب بویژه امریکا و فرانسه به مواضع روسیه در قبال سوریه بودند. بلوک غرب و در رأس آن امریکا در سه مورد باقی ماندن اسد در قدرت، تشکیل دولت ائتلافی با حضور اسد و مخالفان معتدل دمشق با هدف حفظ ساختار قدرت و همکاری برای از بین بردن داعش با روسیه هم نظر شده‌اند. اما شرایط و توافق‌های احتمالی انجام شده به هیچ عنوان مطلوب ترکیه نیست.

از سوی دیگر، حملات هوایی مکرر روسیه به مواضع داعش در سوریه روند صادرات نفت توسط داعش به ترکیه را دچار اختلال کرده و آنکارا منافع اقتصادی خود را هم به این ترتیب از دست‌داده است. در حالی که در گذشته با قیمت‌های بسیار ارزان نیاز نفتی خود را براساس معاملاتی که با داعش داشت، تأمین می‌کرد. بنابراین مقام‌های آنکارا خطر حمله به جنگنده روسی را به‌جان خریدند تا بتوانند معادلات کنونی را تا حدی برهم بزنند. اما در این مسیر موفق نخواهند شد، زیرا روسیه نه تنها پس از سرنگونی جنگنده‌اش، از شدت حملات خود به مواضع داعش نکاسته بلکه مصمم‌تر از گذشته در این زمینه اقدام می‌کند. ناتو نیز که ترکیه به آن امید بسته بود، آمادگی رویارویی با روسیه را ندارد و به همین دلیل خواهان خویشتنداری طرفین شده است. با‌وجود این، بحران ترکیه و روسیه به نظر می‌رسد موقتی باشد و مقام‌های مسکو به تنبیه سیاسی و امنیتی ترکیه بسنده کنند. ممکن است روسیه از گروه‌های مخالف دولت ترکیه حمایت کند یا روابط دیپلماتیک خود را کاهش دهد اما با توجه به شرایط اقتصادی که در روسیه پس از بحران اوکراین حاکم شده امکان اینکه مسکو از حربه تحریم گازی ترکیه استفاده کند و وارد جنگ اقتصادی با این کشور شود نیز بسیار ضعیف است.

البته نباید از این مسأله نیز غافل ماند که سقوط جنگنده روسیه می‌تواند بر مسیر حل بحران سوریه تأثیر بگذارد. با تحولات جدید به نظر می‌رسد روند اوضاع به گونه‌ای پیش برود که شرایط پیچیده‌تر شود و حداقل تا دو، سه سال آینده چشم انداز روشنی برای همکاری این کشور تصور نمی‌شود. برای ارزیابی دقیق از آینده روابط دو کشور باید منتظر به نتیجه رسیدن طرح‌ها برای برگزاری انتخابات آزاد در سوریه ماند و لازمه برگزاری انتخابات آزاد نیز برقراری ثبات و امنیت و از بین رفتن گروه‌های تروریستی است.

***************************************

روزنامه جام جم **

نفوذ فرهنگی مهم ترین بعد نفوذ / بیژن نوباوه

نفوذ، مساله تازه ای نیست و در گذشته شاهد تلاش دشمن برای نفوذ در ابعاد مختلف بوده​ایم و هر بار نیز بخوبی توانسته​ایم با آن مقابله کنیم. اما دلیل اینکه امروز مجددا این مساله از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح می​شود این است که ابعاد حرکت های دشمن به سمت انقلاب ما تغییر کرده است. دشمن در عرصه نظامی و سیاسی، هیچ گاه مقابل ما نتوانسته به اهداف خودش برسد و به همین دلیل به فکر روش های جدیدی است که این روش ها از جنگ نرم آغاز می شود و به یک سلطه فکری منتهی خواهد شد و هدف اصلی آن، نوعی باورسازی است. در این روش که با ابزار مختلفی انجام می​شود، مردم بی‌آن‌که متوجه شوند به نفع کشورهای غربی، تغییر رفتار می​دهند.

این کل تئوری غرب است و برای این کار آمریکایی ها با بیش از یکصد و چهل رسانه فارسی زبان و مخارج هنگفتی که می کنند تلاش دارند به هدفشان که همان باورسازی در جامعه ایران است، دست یابند. این باورسازی، چیزی نیست جز غرب زدگی و خالی شدن از ایدئولوژی اصیل اسلامی که ایدئولوژی مبارزه است. به همین دلیل آنها امروز تلاش می کنند از طریق ایجاد بسترهای لازم این کار را انجام دهند که این بسترها می تواند در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد.

به نظر ما مهم ترین بعد این مساله بعد فرهنگی است که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره کردند و اگر دشمن بتواند در بعد فرهنگی، موفق شود در ابعاد اجتماعی و اقتصادی هم قطعا می تواند موفق شود. زیرا اگر فرهنگ یک جامعه به سمت یک تفکر، متمایل شود، حتما در اقتصاد نیز تاثیر می​گذارد.

این مساله بسیار مهم است و با توجه به اینکه بعد از مذاکرات هسته ای، برخی تصور می کردند باید درهای اقتصاد و فرهنگ را به روی کشورهای غربی باز کرد، رهبر معظم انقلاب نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان دادند. اما برای مقابله با نفوذ و با توجه به ابعاد مختلف ماجرا، راهکارهای مختلفی نیز وجود دارد. مثلا در بعد اقتصاد، مهمترین بحث همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اقتصاد مقاومتی و اقتصادی است که درونگرا باشد. در بعد فرهنگ هم همانطور که بارها رهبر معظم انقلاب فرمودند بهترین راه مقابله با فرهنگ بیگانه، تقویت فرهنگ بومی است. فرهنگ بومی در کشور ما، فرهنگی ایرانی اسلامی است که مردم سال ها با آن آمیخته‌اند و این فرهنگ عاشورایی، فرهنگ مبارزه است که ما سال ها با این فرهنگ انقلابی زندگی کرده​ایم.

ما در تاریخ انقلاب اسلامی، هرگاه نگاهمان به داخل و داشته های خودمان بوده و روی پای خودمان ایستاده‌ایم به نتیجه رسیدیم و این می‌تواند الگویی باشد برای تمام حوزه هایی که دشمن برای نفوذ در آنها تلاش دارد.

***************************************

روزنامه وطن امروز **

بسیج؛ نهادی دو وجهی در خدمت آرمان‌های انقلاب/فرزاد اعتمادی

5 آذر ماه هر سال یادآور صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) جهت تشکیل مردمی‌ترین و بالطبع توانمندترین نهاد کشور است. به همین مناسبت امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته خیل عظیمی از فرماندهان بسیج از اقصی نقاط کشور به دیدار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی شتافتند. رهبر حکیم انقلاب با نام بردن از این نهاد مردمی با عنوان «نماینده‌ پربرکت و بالنده‌ مجموعه‌ ملت» ضمن گلایه از دیدگاه‌هایی که با الصاق برچسب‌هایی چون «تندرو» به ایجاد مانع در برابر حرکت رو به جلوی بسیج به‌عنوان نماینده ملت می‌پردازند، تمجیدهای فراوانی را در وصف این نهاد مردمی ابراز کردند.

ایشان در بخشی از فرمایشات‌شان با ارائه تعریفی دقیق از نهاد بسیج به‌عنوان نهادی برخاسته از متن مردم و نماینده مجموعه ملت که با هدف والای الهی و با روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر در هر میدانی که لازم باشد حضور پیدا کرده و استعداد خود را بروز می‌دهد، به تشریح تفاوت بسیج با دیگر گروه‌های مقاومت پرداختند. رهبر فرزانه انقلاب با اشاره به اینکه تشکیل گروه‌های مقاومت در برخی کشورها و در دوران مبارزه با اختناق، سابقه داشته است، ویژگی‌های اساسی‌ای چون «ماندگاری» و «بالندگی» این نهاد مردمی را وجه تمایز این نهاد با دیگر گروه‌های مقاومت جهانی برشمردند.

اگر گزاره‌ای را که ایشان در آن به انتقاد صریح از متهم کردن بسیج با عناوینی چون تندرو و افراطی پرداختند و برابر دانستن این اقدام به‌عنوان بخشی از پروژه نفوذ دشمن را اصلی‌ترین رهنمود دیروز ایشان بدانیم سخنی به اغراق نگفته‌ایم. این امر آنگاه بیشتر خودنمایی می‌کند که نگاهی هرچند گذرا به آخرین تحولات داخلی و بین‌المللی داشته باشیم. ایشان در بخش دیگری از فرمایشات‌شان با اشاره به اینکه ملت ایران در نزاع و جنگ واقعی «جبهه‌ استکبار» با «جبهه‌ هویت‌خواه و استقلال‌طلب»، به وظایفش در دفاع از مظلومان بویژه ملت شجاع فلسطین و انتفاضه‌ کرانه‌ باختری عمل خواهد کرد، تکلیف را برای بسیاری از گروه‌ها و افرادی که محدود کردن بسیج را دنبال می‌کنند، روشن کردند.

تاکیدات رهبر معظم انقلاب به «دووجهی بودن» بسیج را باید اصلی‌ترین پیام رهنمودهای دیروز ایشان در جمع فرماندهان بسیج به شمار آورد. به باور رهبر انقلاب، بسیج علاوه بر وجهی داخلی دارای وجهی بین‌المللی نیز هست؛ وجهی که بر مبنای آن تفکر بسیجی نمی‌تواند به آنچه در خارج از مرزها چه در عراق باشد یا در سوریه بی‌تفاوت باشد. در مجموع و با در کنار هم قرار دادن تک‌تک رهنمودهای معظم‌له در دیدار فرماندهان بسیج چند نکته مهم و حیاتی درباره مردمی‌ترین نهاد کشور قابل بیان است.

1- هر اقدام و عملی از سوی هر فرد یا گروهی که موجبات تضعیف و کند شدن حرکت رو به جلوی بسیج و بسیجیان را در پی داشته باشد از سوی رهبر معظم انقلاب و به تبع آن تمام افراد و گروه‌های دلسوز نظام اسلامی محکوم و مذموم است. در این رابطه باید بویژه به برخی سیاسیون که خواسته یا ناخواسته در برخی اظهارنظرهای خود موجبات تضعیف مردمی‌ترین نهاد کشور را سبب می‌شوند تذکری جدی داد.

2- شرایط متشنج و غیرپایدار امروز منطقه و جهان بیش از هر چیز اهمیت حمایت و مراقبت بیش از پیش از نهاد بسیج را به آحاد ملت و به طور ویژه مسؤولان کشور گوشزد می‌کند. بر همین اساس هر اقدامی که تقویت و استحکام مواضع بسیج و بسیجیان را با خود به همراه خواهد داشت بی‌تردید قدمی در راستای تحکیم و تقویت امنیت ملی کشور خواهد بود. مروری بر تاریخ انقلاب اسلامی نشان از آن دارد که بسیج «مورد اعتمادترین»، «خالص‌ترین» و «توانمندترین» نهاد از ابتدای حیات انقلاب اسلامی تاکنون بوده است. بر همین اساس شایسته است با محور قرار دادن روحیه و تفکر بسیجی در تمام امور اعم از سیاسی و اقتصادی، مسؤولان کشور به تحقق حداکثری اهداف ملی بپردازند.

3- صدور الگوی بسیج کشورهای عضو جبهه مقاومت نیز دیگر موضوع مهمی است که باید مورد توجه و تدقیق مسؤولان کشور قرار گیرد. این روند که در عراق و سوریه به‌خوبی به بار نشسته است نباید متوقف شود. به عبارت بهتر، بقا و تداوم انقلاب اسلامی در گرو تکثیر و صدور گفتمان انقلاب اسلامی است و بر کسی پوشیده نیست که در این امر بسیج و بسیجی جایگاهی ویژه و حیاتی دارند.

سخن پایانی آنکه توجه و به کارگیری روحیه و تفکر بسیجی «بهترین»، «کوتاه‌ترین» و «ماندگارترین» راه را برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران در پیش روی هر فرد یا گروهی خواهد گذاشت که دغدغه اسلام و ایران را دارد.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات