صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۸۴۵۶۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 23 آذر 94 شماره 4253

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فضای هتک حرمت، هم خلاف شرع است، هم خلاف اخلاق است، هم خلاف عقل سیاسی است. (89/12/9)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
تجاوز ترکیه به عراق و چند نکته
در شرایطی که عملیات نیروهای عراقی در «الرمادی» روندی رو به جلو داشته و انتظار می‌رود که ارتش و حشد الشعبی با پاکسازی این منطقه و همچنین آزادسازی فلوجه، موصل را از چنگال تروریست‌ها آزاد کنند، ورود غیرقانونی نیروهای ترکیه به شمال عراق، اوضاع این کشور را متشنج کرده است. مسئله‌ای که نقض تمامیت ارضی و هویت سرزمینی عراق بوده و از این رو، با مخالفت قاطع مراجع، مردم و دولتمردان عراق مواجه شده است. درباره دلایل و ملاحظات این اقدام ترکیه توجه به چند نکته ضروری است:
۱ـ تجاوز ترکیه به خاک عراق به منظور توقف پیشروی‌های ارتش و نیروهای مردم عراق صورت گرفته است و از این جهت، ادعای ترک‌ها که می‌گویند به منظور مبارزه با داعش وارد خاک عراق شده‌اند، ادعایی کذب است. در واقع، این اقدام ترکیه بیشتر به وحدت و یکپارچگی عراق که خود عامل مهمی برای مبارزه با تروریسم است، ضربه می‌زند و کمک به دولت عراق برای مبارزه با تروریسم محسوب نمی‌شود.
۲ـ با وقوف به دشمنی سعودی‌ها با دولت کنونی عراق، عطش استقلال‌طلبی دولت اقلیم کردستان عراق و همچنین طرح «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا برای تجزیه عراق، به نظر می‌رسد که تجاوز ترکیه به خاک عراق اقدامی است که در هماهنگی با محور سه‌جانبه کردی به رهبری بارزانی، سعودی و آمریکایی- صهیونیستی صورت گرفته است. در واقع، تجاوز ترکیه به خاک عراق می‌تواند زمینه تجزیه عراق و استقلال کردستان عراق باشد. سفر اخیر بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق (۸ آذر) به کشورهای عرب حاشیه منطقه، که اسامه نجیفی آن را با عملیات آزادسازی موصل مرتبط دانست و همان زمان مدعی شد که طی ۲۰ روز آینده رویدادهای جدیدی در راه است، در همین راستا ارزیابی می‌شود.
۳ـ با توجه به موفقیت نیروهای مردمی عراق در پاکسازی این کشور از وجود تروریست‌ها، ترکیه با این اقدام می‌خواهد در آینده تحولات عراق بی‌نصیب نباشد.

ترجمه
پیامدهای تحریم اقتصادی روسیه علیه ترکیه

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «المانیتور» 14 دسامبر 2015 (23 آذر) در مقاله‌ای به پیامدهای تحریم‌های اقتصادی روسیه علیه ترکیه پرداخت و نوشت: «سرنگونی جنگنده روسی به دست ترکیه سبب کاهش روابط اقتصادی میان دو کشور شده است؛ چرا که پس از آن روسیه تحریم‌هایی را علیه ترکیه تحمیل کرد، مهم‌ترین کارت برنده روسیه علیه ترکیه گاز طبیعی است. این کشور پروژه خط لوله «ترکیش استریم» را که قرار بود از طریق آن گاز طبیعی از خاک اوکراین به ترکیه برسد، متوقف کرده است. این پروژه می‌توانست ترکیه را به یک بازیگر مهم در بازار انرژی تبدیل کند. گفتنی است، ترکیه کمترین میزان ذخیره گاز طبیعی را در مقایسه با اروپا دارد.»
در ادامه مقاله آمده است: «اردوغان برای جبران خلأ انرژی، 2 دسامبر به قطر سفر کرد و توافقنامه خرید گاز طبیعی مایع را به امضا رساند. در عین حال، ترکیه از گزینه واردات گاز از شمال عراق سخن گفته است. نخست‌وزیر ترکیه نیز 3 دسامبر به منظور بحث درباره ساخت خط لوله گاز طبیعی ترنس‌-آناتولی به آذربایجان سفر کرد که قرار است 16 میلیارد مترمکعب گاز ترکیه و اروپا را تأمین کند و کار ساخت آن سال 2018 آغاز خواهد شد.» داوداغلو درباره احتمال کاهش واردات گاز طبیعی گفت: «تصور نمی‌کنم روسیه چنین اقدامی انجام دهد. ما حقوق و تعهدات متقابلی براساس قوانین بین‌المللی داریم... البته ما باید خود را برای بدترین سناریو آماده کنیم. من به وزارت انرژی دستور داده‌ام که به دنبال جایگزین‌ها باشد».
در پایان مقاله آمده است: «در حال حاضر ترکیه اقدامات روسیه را رصد می‌کند. در صورتی که روابط دو کشور از طریق دیپلماسی بهبود پیدا نکند، ترکیه می‌تواند اقدامات متقابلی انجام دهد. جدای از گاز طبیعی، روسیه حدود 9 میلیارد دلار کالا به ترکیه می‌فروشد. در صورتی که ترکیه منابع جایگزین برای کالاهای وارداتی از روسیه بیابد، اقتصاد روسیه که در حال حاضر با مشکل نیز روبه‌روست، می‌تواند با آسیب‌هایی شاید همانند ترکیه روبه‌رو شود.»

گزارش روز
به جرم مرید امام خمینی(ره) بودن!

در چند سال اخیر نام کشور نیجریه با نام گروه تروریستی بوکوحرام گره خورده است؛ هر روز خبر جنایات این گروه تکفیری بر روی خروجی خبرگزاری‌های جهان نقش می‌بندد و افکار عمومی در سراسر جهان مدت‌هاست که منتظر شنیدن خبر مقابله با تروریست‌ها در نیجریه است! اما نه‌تنها از مقابله با بوکوحرام خبری نیست، بلکه روز گذشته خبری در فضای رسانه‌ای انتشار یافت که همه را متعجب کرد! حمله به منزل رهبر شیعیان نیجریه، در جایی که تروریست‌ها بدون نگرانی جولان می‌دهند. روز گذشته ارتش نیجریه به بهانه آنکه طرفداران شیخ زاکزاکی قصد ترور یکی از مقامات ارشد ارتش نیجریه را دارند، به منزل وی حمله کردند و روزی خونین در تاریخ مظلومیت شیعه را در منطقه «گیسلو» در شهر «زاریا» در ایالت «کادونا» رقم زدند. شیخ زاکزاکی که مرید امام خمینی(ره) است، در خاطراتش می‌گوید که سال‌ها قبل در سفر به ایران دریافته است، راه‌حل مشکلات جهان اسلام پیروی از امام خمینی(ره) است. او حالا به جرم مرید خمینی(ره) بودن در بند ارتش نیجریه است. همچنین، همسر رهبر شیعیان نیجریه روز گذشته به دست ارتشیان نیجریه به شهادت رسید.
شیـخ زاکزاکی که پدر چهار شهیـد نیز هست، به جرم آنکه سبب گرایش روزافزون مردم نیجریه به تشیّع شده است، به جرم آنکه مبلّغ انقلاب اسـلامی در نیجریـه است، به جرم آنکه میان شیعه و سنی و حتی مسیح به چهره‌ای شریـف و مورد اعتماد تبدیل شـده است، به جرم اقتدا کردن به امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، به جرم آنکه مردم آفریقا را متوجه جنایات صهیونیست‌ها و استکبار کرده و به جرم آنکه توانسته است عشق اهل‌بیت(ع) را در نیجریه نشر دهد، آن‌گونه که در اربعین امسال نیز میلیون‌ها نفر را در گردهمایی اربعین در نیجریه گردهم آورد، باید نزدیکانش شهید شوند و خودش در بند باشد؛ اما بوکوحرام‌ها، به پاداش ارائه چهره‌ای خشن، کریه و وارونه از اسلام آزادانه جنایت کنند.
 
اخبار
فروش زیردریایی هسته‌ای به عامل تهدید امنیت جهانی

  «توماس دی مایزیر» وزیر دفاع آلمان در نشست خبری مشترک خود با «ایهود باراک»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، ششمین زیردریایی مدل دلفین را که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای با برد عملیاتی ۴۵۰۰ کیلومتری را دارد، به رژیم صهیونیستی می‌فروشد. پیشتر یک منبع آگاه در دولت آلمان گفته بود، این کشور برای خرید این زیردریایی ۱۳۵ میلیون یورو (۱۷۸ میلیون دلار)، معادل یک‌سوم هزینه آن را پرداخت خواهد کرد. این در حالی است که رژیم صهیونیستی تنها رژیم در منطقه خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] است که جنگ‌افزارهای هسته‌ای در اختیار دارد و هرگز به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از تأسیسات خود را نداده و تاکنون از پیوستن به پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای خودداری کرده است. در همین حال، براساس یک نظرسنجی که مرکز عربی پژوهش و مطالعات سیاست در ۱۲ کشور عربی انجام داده است، ۵۱ درصد پاسخ‌دهندگان، اسرائیل و ۲۲ درصد نیز آمریکا را دشمن شماره یک جهان عرب دانسته‌اند. نظرسنجی دیگری که در سال ۲۰۱۱ از سوی بنیاد فردریش ابرت آلمان انجام شد، نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد مردم اروپا معتقدند، رژیم صهیونیستی جدی‌ترین تهدید برای امنیت جهانی به شمار می‌رود.

اخبار کوتاه
 ** پایگاه خبری ـ تحلیلی «بلومبرگ» در خبری به نقل از «مقامات غربی!» مدعی خروج نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از سوریه شده است. در همین حال نشریه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز به نقل از همین منابع نامعلوم آمریکایی و غربی مدعی شده است که ایران در تصمیمی راهبردی، عقب کشیدن نیروهای خود از سوریه را به دلیل مجروح شدن سردار قاسم سلیمانی آغاز کرده است! این شایعه‌سازی و فرافکنی مشهود و البته مضحک در حالی از سوی رسانه‌های غربی و صهیونیستی کلید خورده است که طی روزهای اخیر بیشترین میزان هماهنگی مستشاری، اطلاعاتی و عملیاتی میان نیروهای ائتلاف چهارگانه «ایران، روسیه، عراق و سوریه» مشاهده شده است و نتیجه آن نیز پیروزی‌های چشمگیر در مناطق عملیاتی بوده است.
**  نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: عسکری گفت افراد بسیاری هستند که باید از آنها مالیات گرفته شود، اما متأسفانه آنها در سایه رانت‌های موجود از مالیات فرار می‌کنند و فریاد ما هم به جایی نمی‌رسد، به همین دلیل سعی کردیم وزارت اطلاعات را در جریان موضوع قرار دهیم. اکنون در حال تهیه طرح جامع مالیاتی هستیم، اگر چنین طرحی تهیه و اعمال شود، احتمال انحراف مالیاتی به پایین‌ترین حد ممکن کاهش می‌یابد.
**  ولیـد المعلم، وزیر خارجه سوریـه در دیدار «اسـتفان اوبرایـن» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسانی اظهار داشت: دولت سوریه به برآورده کردن خواسته‌های اساسی ملت پایدار سوریه در جنگ علیه تروریسم علاقه‌مند است و لازم است نهادهای وابسته به سازمان ملل در زمینه انسانی و ارائه کمک‌ها، به مسئولیت‌ها و وظایف خود عمل کنند. وی تأکید کرد: دولت سوریه برای بازگرداندن امنیت و ثبات به کشور، ایجاد مصالحه و آشتی ملی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.
**  رئیس کمیته انتخابات جبهه اعتدال‌گرایان با بیان اینکه جبهه اعتدال‌گرایان میز انتخابات خود در شهر تهران را به محمدرضا عارف سپرده است، افزود: در شهر قم نیز ما با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هماهنگ خواهیم بود. بنابراین اگر صادق خرازی از قم کاندیدا شود، ما با وی هماهنگی نخواهیم داشت. جمشید ایرانی در پاسخ به این پرسش که اعتدال‌گرایان برای استان تهران چه برنامه‌ای دارند، گفت: ما برای استان تهران با اصلاح‌طلبان هماهنگ نیستیم و مستقل فعالیت خواهیم کرد.
**  عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با اشاره به اینکه ایجاد «احزاب اعتدالی» تئوری اصلاح‌طلبان برای انشقاق میان اصولگرایان است، گفت: تلاش اصلاح‌طلبان این است که از روحانی عبور و اعتدال را سکویی برای رسیدن به قدرت کنند. حمید‌رضا ترقی درباره وحدت اصولگرایان اظهار داشت: وحدت میان اصولگرایان حاصل شده است و در حال حاضر به دنبال آن هستیم که این وحدت را گسترش دهیم تا تمامی اصولگرایان زیر چتر وحدت قرار گیرند.
**  براساس لایحه پیشنهادی برنامه ششم، سهم بهره‌وری از رشد اقتصادی هشت درصدی، به ۳۵ درصد رسید. طبق تبصره ۳۴، لایحه پیشنهادی به دولت از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به منظور اجرای بند ۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تحقق هدف کمی، سهم ۳۵ درصدی بهره‌وری از رشد هشت درصدی اقتصاد در طول سال‌های برنامه در نظر گرفته شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات