صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۸۴۴۵۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 16 آذر 94 شماره 4249

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) یک روزی دانشگاه ما پلی به سمت غرب بود؛ امروز نردبانی برای رسیدن به آرمان‌های بلند است. (12/8/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


حرف روز
عقب‌نشینی تاکتیکی
 پس از آنکه آلمان، انگلیس و آمریکا از موضع گذشته خود در قبال بحران سوریه مبنی‌بر اینکه پیش از هر راه‌حلی در سوریه «ابتدا باید اسد برود»، عقب‌نشینی کردند، «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه نیز در یک عقب‌نشینی آشکار گفته است، ضرورتی ‌ندارد که بشار اسد پیش از یک دوره انتقال سیاسی در این کشور از قدرت کنار برود. درباره دلایل این تغییر موضع غرب باید گفت:
۱ـ با توجه به طولانی شدن بحران سوریه و محرز شدن اینکه حکومت اسد سرنگون نخواهد شد، اکنون غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و در این میان آنها دو گزینه پیش روی خود می‌بینند؛ یا کناررفتن اسد که خطر روی کارآمدن تکفیری‌ها در سوریه را در‌ پی دارد یا بر سر کار ماندن وی. غربی‌ها ترجیح می‌دهند اسد در قدرت بماند؛ زیرا روی کارآمدن تکفیری‌ها در سوریه خطرات بیشتری برای غرب دارد. به بیان دیگر، رفتن اسد و آمدن تکفیری‌ها در سوریه به معنای افزایش قدرت آنهاست که در این صورت، کل منطقه غرب آسیا و حتی خود غربی‌ها از آفات آنها در امان نخواهند بود و این گزینه مطلوب غربی‌ها نیست.
۲ـ در این خصوص باید به حوادث تروریستی اخیر در فرانسه به منزله متغیری دخیل نگریست. در همین راستا، گفتنی است که تجربه القاعده پیش روی غرب قرار دارد؛ غربی‌ها القاعده را تشکیل دادند، اما در نهایت القاعده علیه آنها نیز اقداماتی انجام داد.
۳ـ با توجه به روند کنونی تحولات سوریه،‌ که توازن قوا در آن به ضرر غرب تغییر کرده است،‌ به نظر می‌رسد غربی‌ها با این عقب‌نشینی می‌خواهند توازن قوا بیش از این به ضرر آنها تغییر نکند و درواقع، با این کار به نوعی برای خود فرصت‌اندوزی می‌کنند؛ زیرا همان‌گونه که فابیوس تأکید کرده، این به معنای تغییر راهبرد غرب در قبال بحران سوریه نیست و آنها همچنان به سرنگونی اسد می‌اندیشند.

ترجمه
تأثیر رقابت منطقه‌ای ایران و عربستان بر اوپک
گروه ترجمه-
خبرگزاری «رویترز» 7 دسامبر 2015 (16 آذر) در مقاله‌ای به رقابت‌های ایران و عربستان در اوپک پرداخت و نوشت: شرایط بازارهای جهانی نفت به گونه‌ای است که اوپک با نبرد شدید برای سهم‌گیری از بازار روبه‌روست و به دلیل اختلاف‌ها و رقابت‌های شدید منطقه‌ای ایران و عربستان، بر شدت آن افزوده شده است. طی نشست شش ساعته جمعه گذشته، مناقشه‌ای غیرمنتظره به وجود آمد. به گفته برخی منابع، در اقدامی به ابتکار عربستان سعودی، وزرا در نهایت برای نخستین‌بار طی دهه‌های اخیر تصمیم گرفتند که به سقف تولید گروه 13 عضوی اوپک اشاره نکنند.»
در ادامه مقاله آمده است: این موضوع نه‌تنها بازارها، بلکه برخی مقامات اوپک را نیز شگفت‌زده کرد که به نظر می‌رسد، واکنشی مستقیم به عربستان سعودی، رقیب ایران باشد. ایران اعلام کرده است، طی سال آینده پس از برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای بازگشتی سریع به بازارهای جهانی نفت خواهد داشت. با توجه به اینکه ایران برای رساندن صادرات نفت خام خود به بازارهای جهانی به یک میلیون بشکه در روز تلاش می‌کند، شاهد هستیم که در حال حاضر بازار با عرضه فراوان روبه‌روست و افزایش حدود یک درصد در عرضه جهانی و حفظ محدودیت‌های اوپک گزینه مطلوب سعودی‌هاست. یک منبع اوپک گفت: «مسئله سقف تولید بسیار مناقشه‌برانگیز بود و آنها نمی‌توانند درباره آن تصمیم بگیرند...».
در پایان مقاله آمده است: یک منبع دیگر گفت: «اختلاف شدیدی میان اعضا وجود دارد؛ به ویژه در حال حاضر این اختلاف جدی‌تر است؛ زیرا تولید اضافی دیگر عمدتاً از سوی کشورهای خلیج‌فارس مطرح نمی‌شود و این‌بار ایران این مسئله را مطرح می‌کند». منابع مختلف اوپک می‌گویند، در نهایت این تصمیم اتخاذ شد که نداشتن سقف تولید، تأثیرات منفی کمتری برای بهای نفت در مقایسه با سقف بالای تولید خواهد داشت.

گزارش روز
غفلت یا غرض‌ورزی؟!

چه برای نویسندگان و چه برای خوانندگان، مواجهه با مصائب فرهنگی و ضعف مدیریت فرهنگ در دولت یازدهم به اتفاقی تکراری و آزاردهنده تبدیل شده است. مسلسل‌وار اتفاقات ناخوشایند در حوزه‌های مختلف فرهنگی در برابر مردم قرار می‌گیرد؛ از کنسرت‌های کذا تا تک‌خوانی زنان با مجوز ارشاد و ده‌ها موضوع دیگر که مردم را نگران کرده است و گویا این قصه را نیز پایانی نیست. تازه‌ترین شاهکار مدیریتی در عرصه فرهنگ هم در بخش سینما روی داده است. در عمر دو ساله دولت یازدهم، شاهد حمایت مسئولان فرهنگی از فیلم‌های حامی فتنه بوده‌ایم و حتی در عین ناباوری مشاهده کردیم که یک فیلم حامی فتنه که مجوزهای لازم را نداشت، اکران عمومی شد. حال شاهد روند تازه‌ای در دولت یازدهم شکل گرفته است و آن، اکران فیلم‌های توقیفی و مناقشه‌برانگیز در بخش تازه‌تأسیس هنر و تجربه است. تنها در یک نمونه، این روزها فیلمی به نام «باز هم سیب داری؟» ساخته بایرام فضلی پس از ۱۰ سال توقیف، بی‌سروصدا بر پرده سینماهای کشور نقش بسته است.
اگرچه این فیلم در فضایی سوررئال ساخته شده است؛ اما سیر داستان به گونه‌ای است که حتی افرادی با کمترین بهره هوشی نیز به منظور اصلی فیلم پی می‌برند. در این فیلم گروهی به نام «داسداران» نشان داده می‌شود که البته واضح است این نام با چه هدفی انتخاب شده است. آنها گروهی ستمگر و خونریز هستند و توانسته‌اند بر سرزمینی که مردمان آن مطیع‌ترین مردمان جهانند، حاکم شوند. نیروهای «داسدار» فقط با کسانی کار ندارند که یا خوابند یا ادای گرسنگان را درآورده و تکدی‌گری می‌کنند یا اینکه مدام مشغول «عزاداری و گریه» هستند؛ آنها هر کسی را که در برابر آنها مطیع و سر به‌زیر نباشد، به «اغتشاش» متهم می‌کنند و آنها را دستگیر کرده و به زندان می‌اندازند!
اگر نپنداریم که برای مجوز گرفتن و اکران این‌گونه فیلم‌ها دست‌هایی در کارند، باید در خوش‌بینانه‌ترین حالت این وضعیت را نتیجه غفلت و مسامحه متولیان فرهنگی بدانیم؛ اکران فیلم‌هایی از این دست از سوی وزارت ارشاد نشان می‌دهد، تنها چیزی که در سیاست‌ها و رویکرد این وزارتخانه اهمیت ندارد، دغدغه مردم است که دلسوزان اصلی انقلاب و اسلامند.
 
اخبار
صدای آلمان هم درآمد!

  معاون صدر اعظم آلمان در اظهاراتی بی‌سابقه از حمایت مالی عربستان از افراطی‌گری انتقاد کرد. «زیگمار گابریل» با انتقاد از حمایت مالی عربستان از افراطی‌گری در آلمان، گفت: عربستان از مساجد وهابی در کل دنیا حمایت مالی می‌کند، و اسلامگرایان خطرناک بسیاری از همین جوامع به آلمان می‌آیند. گابریل که همچنین وزیر اقتصاد و انرژی آلمان است، به هفته‌نامه «بیلد ام زونتاگ» گفت: با وجود آنکه برای حل منازعات منطقه‌ای به عربستان تکیه می‌شود، باید به سعودی‌ها توضیح دهیم که دوران چشم‌پوشی گذشته است. وی درخواست کرد که اقدامی قاطع ضد مراکز فعالیت افراطی‌ها در آلمان اتخاذ شود. گابریل با بیان اینکه ایدئولوژی داعش برگرفته از وهابیت است و باعث گسترش افراط‌گرایی در کشورهای دیگر می‌شود، تأکید کرد: ما به وجود چنین چیزی در آلمان تمایلی نداریم.

              
اخبار کوتاه
**  منابع رسانه‌ای از حمله جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا به یکی از مقرهای ارتش سوریه در «دیرالزور» خبر داده‌اند. این حمله در حالی صورت گرفته است که وظیفه این تیپ ارتش سوریه، محافظت از روستاهای منطقه و اهالی آن در برابر نیروهای داعش است که مدت‌هاست تلاش می‌کنند این مناطق را به تصرف خود درآورند. برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی، از جمله حاضران در منطقه گزارش داده‌اند که بلافاصله پس از این حمله که برخی تلاش کرده‌اند آن را تصادفی جلوه دهند، نیروهای داعش حملات توپخانه‌ای و راکتی سنگینی را علیه این منطقه ترتیب داده‌اند.
**  دولت فرانسه یک زمین متعلق به خود در نزدیکی شهر تاریخی «پالمیرا» در سوریه را در فهرست فروش گذاشته است. شهر تاریخی پالمیرا در اختیار داعش است و این گروه تروریستی در یک سال گذشته آسیب‌های فراوانی به این شهر که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو قرار دارد، وارد کرده است. دولت فرانسه برای تأمین بخشی از کسری بودجه سال آینده میلادی، درنظر دارد مبلغ 500 میلیون یورو از بودجه را از طریق فروش بناها و زمین‌های متعلق به فرانسه در داخل و خارج این کشور تأمین کند.
**  در روزهـای اخـیر و با توجـه به سرمـای شـدیـد منطقه، صادرات گاز روزانـه ایران به ترکیه در سقف قرارداد فیمابین به ۵/۳۲ تا ۳۳ میلیـون متـرمکعـب در روز رسـیده است. براسـاس قـرارداد صادرات گاز ایـران به ترکیـه که در حال حاضـر مهـم‌تریــن قـرارداد صادرات گاز ایران محسوب می‌شود، ایران سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند. صادرات گاز ایران به ترکیه در ماه‌های گرم سال در برخی موارد روزانه به حدود 18 تا 20 میلیون متر مکعب در روز کاهش می‌یابد.
**  حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، از تذکر آیت‌الله موحدی‌کرمانی به حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم به‌دلیل مصاحبه‌ اختلافی خبر داد و گفت: آقای موحدی‌کرمانی از آن مصاحبه دلخور بودند؛ چراکه آن مصاحبه نادرست و اختلافی بود. وی افزود: مسیر وحدت اصولگرایان ذیل شورای فقها روندی امیدوارکننده دارد و قرار است هر وقت که لازم شد، آیات مصباح، موحدی و یزدی جلسه تشکیل دهند و اینکه این جلسات ادامه نخواهد داشت، درست نیست.
**  تازه‌ترین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به مناسبت روز جهانی خاک نشان می‌دهد، 33 درصد از اراضی جهان به طور متوسط تا شدید دچار تخریب شده است و هر ساله به دلیل فرسایش خاک ۶/۷ میلیون تن از میزان تولیدات بین‌المللی غلات کاسته می‌شود. فائو در گزارش خود می‌افزاید، چنانچه اقدامات لازم به منظور مقابله با فرسایش خاک انجام نشود، تا سال 2050 به میزان 235 میلیون تن از مجموع تولیدات غلات جهان کاسته خواهد شد.
**  طبق نظرسنجی‌هایی که روزنامه‌های اسرائیلی «جرزالیم‌پست» و «معاریو» انجام داده‌اند، بررسی‌هایی بر روی زندگی جامعه صهیونیستی از ابتدای اکتبر گذشته که انتفاضه قدس فلسطینیان آغاز شد، انجام شده است. در این نظرسنجی 77 درصد از صهیونیست‌های شرکت‌کننده تأکید کرده‌اند، در دو ماه گذشته احساس امنیت نداشته‌اند. تاکنون عملیات‌های استشهادی و ضداسرائیلی فلسطینیان در کرانه باختری و اراضی اشغالی، به هلاکت 22 صهیونیست و 231 مصدوم اسرائیلی دیگر منجر شده است.
**  «امیر خجسته» رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به موضوع انتقال پایتخت اشاره کرد و گفت: شهرهای نامزد پایتخت شدن همدان، خمین، سمنان و پرند بوده و مجلس برای تعیین تکلیف این مسئله، به دولت دو سال مهلت داده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات