تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۸۴۲۱۶

چرا عملیات های ارتش سوریه بیشتر در حلب متمرکز است؟

حلب از شمال به کشور ترکیه، از غرب به اِدلب که تحت اشغال تروریست های جبهه النصره است، از شرق به مناطق کردنشین سوریه و از سمت جنوب نیز به مناطق مرکزی همچون دمشق، حماه و حمص متصل است. این موقعیت ژئوپلتیکی، این امکان را به کشورهای حامی تروریست ها داده است که اکثر پشتیبانی های خود را از همین منطقه صورت دهند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/محمدجلالی فرد
از زمان ورود روسیه به بحران سوریه و تغییر شرایط میدانی در جبهه های شمالی، ارتش سوریه توانسته مناطق وسیعی از استان های حلب و حماه را آزاد کند که در این راستا تمرکز اصلی و وسعت عملیاتی بر روی استان حلب است. 
طی هفته های قبل ارتش سوریه حدود 250 کیلومتر مربع و بیش از 50 منطقه و تپه راهبردی در حومه جنوبی حلب و مناطقی از حومه لاذقیه را آزاد کرد. 
بعد از آن ارتش سوریه به یکی از مهم ترین پیروزی های خود دست یافت و آن آزادسازی فرودگاه نظامی کویرس بود که بسیاری آن را مقدمه پیروزی های بزرگ بر داعش در سوریه و عراق اعلام کردند. علی مقصود سرتیپ بازنشسته و کارشناس نظامی سوریه در این باره به خبرگزاری فارس گفت: با شکست حصر فرودگاه کویرس مقدمات سیطره بر بخش مهمی از مسیر 200 کیلومتری «حلب-رقه» فراهم شده است.

چرا عملیات های ارتش سوریه بیشتر در حلب متمرکز است؟

در آخرین تحولات، بعد از آزادشدن فرودگاه نظامی کویرس، نیروهای سوری و رزمندگان حزب الله لبنان در ادامه عملیات پاکسازی حومه فرودگاه در شرق استان حلب عملیاتی را نیز برای آزادسازی بخش‌هایی از بزرگراه اصلی استان حلب_الرقه آغاز کردند تا امنیت این فرودگاه تا حدودی تامین شود.
آنان موفق شدند بخش‌هایی از مسیر بزرگراه مهم و راهبردی حلب_الرقه را از حومه شرقی فرودگاه نظامی کویرس تا امتداد 5 کیلومتری منطقه مهم و راهبردی «دیرحافر» پاکسازی کنند.
در این عملیات پاکسازی تعدادی از تروریست‌های داعش کشته و زخمی شدند و نیروهای متخصص خنثی کننده بمب، ده‌ها بمب و مین را خنثی کردند.
بزرگاه اصلی حلب_الرقه از خطوط اصلی کمک رسانی تروریست‌های داعش از استان‌های حلب و الرقه محسوب می‌شود و پاکسازی این بزرگراه عرصه را برای تروریست‌های داعش برای انتقال نفت از طریق نفت‌کش‌ها از سمت استان «دیرالزور» به الرقه و الرقه به حلب و سرانجام ترکیه دچار مشکل خواهد کرد.
بنابراین در شرایط کنونی نظام سوریه تصمیم دارد تا بر آزادسازی کامل حلب تمرکز کند. گفتنی است که در پی پیشروی ارتش سوریه در چندین منطقه در حومه حلب، برخی طوایف مسیحی این منظقه مراسم شکرگزاری برگزار کردند. در بحث چرایی تمرکز ارتش و نیروهای مقاومت در بحث حلب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1) موقعیت اقتصادی: حلب بزرگترین استان سوریه از نظر وسعت و همچنین قطب اقتصادی در این کشور است. این استان از فرقه‎ها و اقلیت های مختلفی تشکیل شده است و دشمن تکفیری با استفاده از بافت مذهبی و قومی، سعی در انشقاق و دودستگی در بین نیروهای مردمی و ارتش را دارد.
2) موقعیت ژئواستراتژیک و آرایش نیروها در حلب: بخش‌هایی از استان حلب با ترکیه هم مرز است و از طرفی مرزهای شرقی آن به مواضع داعش نزدیک می‌باشد. بنابراین تصرف این شهر توسط هر یک از سه طرف منازعه سوریه، اعم از دولت، معارضین (به رهبری ارتش آزاد) و هم‌چنین گروه‌های مختلف تکفیری (به رهبری داعش)، می‌تواند به منزله پیروزی نهایی آن‌ها باشد.  
 
3) موقعیت نظامی: از تأسیسات نظامیِ واقع در این شهر می‌توان به پایگاه «هلی‌برد تفتناز» اشاره کرد که متعلق به نیروی هوایی سوریه در جنوب غربی حلب است. پایگاه دیگری که در حوالی این شهر قرار دارد، پایگاه هوایی «الجراح» است که این پایگاه هوایی نیز متعلق به نیروی هوایی سوریه می‌باشد. اهمیت این مرکز نظامی در حلب بسیار زیاد است و «حافظ اسد»، رئیس جمهور فقید سوریه در آن آموزش نظامی دیده بود.
همچنین وجود فرودگاه های نظامی همچون کویرس که هفته اخیر آزاد گردید و وجود صنایع دفاعی و دانشکده های افسری، حلب را به مهم ترین استان برای پشتیبانی از ارتش این کشور در شمال سوریه تبدیل کرده است.
4)موقعیت ژئوپلتیک حلب: حلب از شمال به کشور ترکیه، از غرب به اِدلب که تحت اشغال تروریست های جبهه النصره است، از شرق به مناطق کردنشین سوریه و از سمت جنوب نیز به مناطق مرکزی همچون دمشق، حماه و حمص متصل است.  این موقعیت ژئوپلتیکی، این امکان را به کشورهای حامی تروریست ها داده است که اکثر پشتیبانی های خود را از همین منطقه صورت دهند.
با توجه به اهمیت حلب آزادسازی این استان، موفقیت در این زمینه می تواند مقدمه ای برای آزادسازی سایر مناطق سوریه باشد و در آینده شرایط میدانی را به نفع ارتش تغییر دهد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات