صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۸۴۵۶۹

پیامدهای تحریم اقتصادی روسیه علیه ترکیه

پابگاه اینترنتی «المانیتور» ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۳ آذر) در مقاله‌ای به پیامدهای تحریم‌های اقتصادی روسیه علیه ترکیه پرداخت و نوشت: «سرنگونی جنگنده روسی [...]
پایگاه بصیرت / برگردان از حمید نیکو
یادداشت: گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «المانیتور» ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۳ آذر) در مقاله‌ای به پیامدهای تحریم‌های اقتصادی روسیه علیه ترکیه پرداخت و نوشت: «سرنگونی جنگنده روسی به دست ترکیه سبب کاهش روابط اقتصادی میان دو کشور شده است؛ چرا که پس از آن روسیه تحریم‌هایی را علیه ترکیه تحمیل کرد، مهم‌ترین کارت برنده روسیه علیه ترکیه گاز طبیعی است. این کشور پروژه خط لوله «ترکیش استریم» را که قرار بود از طریق آن گاز طبیعی از خاک اوکراین به ترکیه برسد، متوقف کرده است. این پروژه می‌توانست ترکیه را به یک بازیگر مهم در بازار انرژی تبدیل کند. گفتنی است، ترکیه کمترین میزان ذخیره گاز طبیعی را در مقایسه با اروپا دارد.»
در ادامه مقاله آمده است: «اردوغان برای جبران خلأ انرژی، ۲ دسامبر به قطر سفر کرد و توافقنامه خرید گاز طبیعی مایع را به امضا رساند. در عین حال، ترکیه از گزینه واردات گاز از شمال عراق سخن گفته است. نخست‌وزیر ترکیه نیز ۳ دسامبر به منظور بحث درباره ساخت خط لوله گاز طبیعی ترنس‌-آناتولی به آذربایجان سفر کرد که قرار است ۱۶ میلیارد مترمکعب گاز ترکیه و اروپا را تأمین کند و کار ساخت آن سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد.» داوداغلو درباره احتمال کاهش واردات گاز طبیعی گفت: «تصور نمی‌کنم روسیه چنین اقدامی انجام دهد. ما حقوق و تعهدات متقابلی براساس قوانین بین‌المللی داریم... البته ما باید خود را برای بدترین سناریو آماده کنیم. من به وزارت انرژی دستور داده‌ام که به دنبال جایگزین‌ها باشد».
در پایان مقاله آمده است: «در حال حاضر ترکیه اقدامات روسیه را رصد می‌کند. در صورتی که روابط دو کشور از طریق دیپلماسی بهبود پیدا نکند، ترکیه می‌تواند اقدامات متقابلی انجام دهد. جدای از گاز طبیعی، روسیه حدود ۹ میلیارد دلار کالا به ترکیه می‌فروشد. در صورتی که ترکیه منابع جایگزین برای کالاهای وارداتی از روسیه بیابد، اقتصاد روسیه که در حال حاضر با مشکل نیز روبه‌روست، می‌تواند با آسیب‌هایی شاید همانند ترکیه روبه‌رو شود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات