صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۸۴۶۳۲
به مناسبت سالگرد صدور فرمان 8 ماده ای امام خمینی(س)؛

برخورد سلیقه‌ای دولت ها با فرمان 8 ماده‌ای

اسفنانی با ابراز تأسف از اینکه هنوز فرهنگ قانونمداری در کشور ما نهادینه نشده است، افزود: باید مسئولان ذیربط عزمشان را جزم کنند که قانون مداری و قانونمندی را در کشور تمرین کنیم. متأسفانه هنوز ما حقوق افراد در جاهای مختلف را یاد نگرفتیم و هنوز این امر برای ما فرهنگ نشده است. نه تنها فرهنگ نشده، بلکه برخی افراد قانون شکنی را نوعی زرنگی خود نسبت به دیگران می دانند. تا زمانی که این طرز فکر بر جامعه حاکم است، راه طولانی را در پیش داریم.
پایگاه بصیرت: سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس ضمن ابراز تأسف از برخورد سلیقه ای دولت ها با فرمان 8 ماده ای امام خمینی (س)، گفت: این فرمان می تواند یک آینه تمام نمای حقوق شهروندی نه فقط برای کشور ما، بلکه برای همه دنیا باشد. این فرمان قابلیت دارد که در جامعه بین الملل هم به عنوان یک شاکله و چارچوب بسیار ارزشمند ارائه و استفاده شود.
محمدعلی اسفنانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، صدور فرمان 8 ماده ای امام خمینی (س) را یکی از اتفاق های مهم سال های اول پیروزی انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: زمانی که خیلی از رفتارها و برخوردهای مراجع انتظامی و گاهی قضایی مطابق مقررات شرع نبود، در قوانین موجود نیز امکان جلوگیری از این رفتارها وجود نداشته و یا عزمی در اجرای قوانین وجود نداشت، امام فرمان 8 ماده ای را در بحث رعایت حقوق شهروندی صادر کردند.
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس این فرمان امام را در قانونمند کردن رفتار جامعه خیلی اثرگذار دانست و خاطر نشان کرد: در سال های پس از صدور فرمان 8 ماده ای، این فرمان در مقررات تصویبی مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام در قالب قانون حقوق شهروندی و قوانین کیفری دیگر مطرح شده است.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد میزان اجرایی شدن این فرمان نیز افزود: میزان اجرای فرمان 8 ماده ای امام به نحوه عملکرد نیروهای انتظامی، ضابطین دادگستری و آنهایی که مستقیم با مردم در ارتباط هستند بر می گردد. اگرچه خیلی از آن موارد زمان صدور این فرمان برطرف شده و دیگر شاهد برخوردهای خیلی غیر منطقی نیستیم، اما هنوز برای اینکه اظهار نظر کنیم که همه مشکلات مطرح شده توسط امام برطرف شده زود است.
اسفنانی با بیان اینکه هنوز به آن نقطه ای نرسیده ایم که همه مقررات آن فرمان امام را به طور کامل در کشور اجرا کرده باشیم، ادامه داد: به دلیل اینکه تنوع و تعدد برخوردها یا تکالیف و وظایف نیروهای نظامی و انتظامی زیاد است، به نظر می آید هنوز جای کار کردن دارد.
وی با ابراز تأسف از اینکه هنوز فرهنگ قانونمداری در کشور ما  نهادینه نشده است، افزود: باید مسئولان ذیربط عزمشان را جزم کنند که قانون مداری و قانونمندی را در کشور تمرین کنیم. متأسفانه هنوز ما حقوق افراد در جاهای مختلف را یاد نگرفتیم و هنوز این امر برای ما فرهنگ نشده است. نه تنها فرهنگ نشده، بلکه برخی افراد قانون شکنی را نوعی زرنگی خود نسبت به دیگران می دانند. تا زمانی که این طرز فکر بر جامعه حاکم است، راه طولانی را در پیش داریم.
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: نکته دیگر این است که متأسفانه در بسیاری از موارد شاهد مسامحه هایی در نحوه برخوردها هستیم. علی رغم اینکه فرد متوجه تخلف زیر مجموعه و یا منتسبین و افراد همفکر، هم حزب، همشهری و فامیل خود می شود، قانون شکنی های این افراد برای او قابل اغماض و گذشت است.
وی افزود: همان افرادی که با نزدیکانشان با ملاطفت و یا مسامحه برخورد می کنند، با افراد طرف مقابل بسیار حاد و به شدت برخورد دارند. این دوگانگی باعث می شود که این طرز تفکر بر جامعه حاکم باشد که قانون فقط برای دیگران است و قانون شکنی برای خودی ها خیلی قباحتی ندارد. مسئولان باید در بحث نظارت بر کار زیر مجموعه های خود دقت کنند. مسئولان بالاتر باید نظارت بر کارها را جزو اوجب واجبات خودشان بدانند.
اسفنانی تأکید کرد: باید از ابتدای کودکی و نونهالی کودکانمان قانون مندی و قانون مداری را به آنها آموزش دهیم و به این باور برسیم که جامعه زمانی تعالی پیدا خواهد کرد که قانونمند باشیم؛ ولو اینکه قانون علی الظاهر به ضرر ما باشد. چون طبیعت زندگی اجتماعی می پسندد که ما قانونمدار باشیم و برخی از آزادگی های خودمان را به خاطر ضرورت زندگی اجتماعی محدود کنیم تا باعث محدودیت دیگران نشویم.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد تبدیل شدن فرمان 8 ماده ای امام به یک منشور حقوق شهروندی، گفت: فرمان 8 ماده ای امام می تواند یک آینه تمام نمای حقوق شهروندی نه فقط برای کشور ما، بلکه برای همه دنیا باشد. این فرمان قابلیت دارد که در جامعه بین الملل هم به عنوان یک شاکله و چارچوب بسیار ارزشمند ارائه و استفاده شود.
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، عملکرد قوا در مورد فرمان 8 ماده ای امام را در برخی جاها خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: مجلس شورای اسلامی همه و یا اغلب مواردی که در این فرمان آمده را در قالب قوانین مدون و مصوب دیگر آورده است. قوه قضائیه هم تا حدی این موضوع را رعایت کرده، ولی هنوز خیلی جای کار دارد.
وی در مورد عملکرد دولت ها در قبال فرمان هشت ماده ای امام خمینی نیز یادآوری کرد: متأسفانه در برخی از دولت ها به دلیل متفاوت بودن نگرش ها پرداختن به این موضوع شدت و ضعف داشته و در برخی از دولت ها موارد مطرح شده در این فرمان مراعات نشده است. به نظر می آید که وقتی این موضوع در قالب قانون ارائه شود، باید برای همه دولتمردان لازم الاتباع و اجرا باشد. اینکه به دلیل متفاوت بودن نگاه سیاسی دولتی با دولت دیگر فرمان امام اجرا نشده و یا کمرنگ اجرا شود، مثبت و معقول نیست.
منبع: جماران
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات