صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۸۴۹۱۱

کم‌توجهی دولت به سیاست‌های‌ کلان

با وجود الزام بندهای ۲۴ و ۲۵ در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد مزیت‌ اقتصادی برای حمل‌ و نقل ریلی و مصوبه شورای اقتصاد در خصوص تعیین «ترانزیت و حمل‌ و نقل ریلی» به عنوان یکی از ۶ موضوع خاص برنامه ششم، هیچ بندی برای حمل‌ و نقل ریلی آورده نشده است.
پایگاه بصیرت / سعید مؤذنی
پایگاه بصیرت: در تیرماه سال‌ جاری بود که مقام معظم رهبری‌ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را ابلاغ کردند و فرمودند‌ که این سیاست‌ها بر پایه محورهای سه‌گانه «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی» تنظیم شده است.

به فرموده ایشان، در تدوین این سیاست‌ها واقعیت‌های موجود در صحنه داخلی و خارجی در نظر گرفته شد‌ تا مجموعه‌ای به عنوان سیاست‌های کلی که مبنای تنظیم قانون پنج‌ساله ششم خواهد بود، تعیین شود و در یک دوره پنج‌ساله کاملاً دست یافتنی باشد.

هر چند مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغ شده به دولت بر موضوع مراقبت‌ و دقت‌نظر متولیان تأکید فرمودند، اما آنچه از برآیند کار در پیش‌نویس برنامه ششمِ دولت برمی‌آید آن است که متولیان مربوطه به دلایلی نامعلوم نسبت به حذف برخی بندهای مطرح شده و عدم توجه به آن، رویه‌ای را در پیش گرفته‌اند که به نظر نمی‌رسد هیچ یک از منافع ملی در آن لحاظ شده باشد.

بررسی‌‌ مفاد منتشر شده از برنامه ششم تدوینی دولت نشان می‌دهد که متولیان مربوطه در میان 80 بند ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، برخی از بندها را نادیده گرفته‌اند که از جمله این بندها می‌توان به دو بند 24 و 25 این ابلاغیه اشاره کرد که به شکلی‌ کامل به وضعیت صنعت ریلی و آینده پیش‌روی آن پرداخته شده بود.

طبق ابلاغیه منتشر شده در دو بند 24 و 25 سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه آمده است: «اولویت بخش ریلی در توسعه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و همچنین توسعه حمل و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و جهانی به ویژه کریدور شمال - جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت‌ بار».

بررسی دو بند ابلاغ شده‌ بر این مسأله واقف است که این موارد به عنوان یکی از اصول اصلی توسعه در کشور، مدنظر سیاست‌های کلان برنامه بوده است.

‌اما در لایحه تنظیمی دولت برای ‌برای برنامه ششم، با وجود‌ بندهای 24 و 25 در سیاست‌های ابلاغی مبنی بر ایجاد مزیت‌ اقتصادی برای حمل‌ونقل ریلی و اتصال کلیه خطوط ترانزیت، و نیز با وجود ‌مصوبه شورای اقتصاد در خصوص تعیین «ترانزیت و حمل‌ونقل ریلی» به عنوان یکی از 6 موضوع خاص برنامه ششم و ادعای رئیس‌جمهور و دولت در مورد توسعه حمل‌ونقل ریلی، ‌هیچ بندی برای حمل‌ونقل ریلی آورده نشده است.

در این پیش‌نویس برنامه ششم همه پیشنهادات تصویب شده در شورای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل (با مسئولیت وزیر راه و مشارکت دفتر راه سازمان مدیریت) در ستاد برنامه سازمان مدیریت حذف شده است.

بروز چنین اتفاقی قطعاً ضربه بزرگی به ‌‌صنعت ریلی کشور خواهد بود و اگر حمل‌ونقل ریلی این فرصت را در برنامه ششم از دست بدهد هیچ‌گاه قابل جبران نخواهد بود و دوباره در این صنعت ایمن و پاک، سال‌ها عقب خواهیم ماند.

اگرچه به نظر می‌رسد دولت فقط در حرف مدعی توسعه ریلی کشور است، اما در عمل به فکر منافع عده‌ای خاص و جلوگیری از زیان برخی سهامداران یقه‌ سفید است؛ در حالی که برای توسعه ریلی کشور کمترین اعتبار هم در جای خود مناسب به نظر می‌رسد، دولت در اقدامی بی‌تدبیرانه، با خلق اعتبار 2500 میلیارد تومان و آن هم تصمیم‌گیری در مدت یک هفته، تلاش می‌کند پارکینگ خودروسازانی که حتی تلاشی برای ارتقاء کیفیت ندارند، را خالی و منافع آنان را تأمین کند.

سال‌ها است که بخش حمل و نقل ریلی در نبود اعتبار عمرانی برای توسعه با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند اما دولت می‌کوشد در اقدامی پوپولیستی، فقط در راستای منافع سهامداران خودروساز (نه مردم) حمل و نقل شخصی را به جای حمل و نقل عمومی در کشور توسعه دهد و تسهیلاتی به نام مردم اما به کام خودروسازان پرداخت کند که خروجی آن فقط تورم برای کشور و باقی ماندن خودروسازان در منجلاب تولید بی‌کیفیت خواهد بود.

قطعاً اعتباری به میزان 2500 میلیارد تومان، می‌توانست صنعت ریلی کشور را از این انزوا خارج کند، اما دولت نه تنها به این موضوع توجهی نکرد، بلکه به فکر حذف سیاست‌‌های توسعه ریلی‌ در برنامه ششم است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات