صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۸۵۵۲۵

اخبار ویژه روزنامه‌های 14 دی ماه

روزنامه کیهان **

عربستان با حمایت آمریکا و انگلیس عضو شورای حقوق بشر شد !

اعدام 47 نفر در یک روز از سوی عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل، موجب شرمندگی آمریکا و انگلیس به عنوان حامیان اصلی عربستان است.

روزنامه آمریکایی‌ هافینگتون‌پست در تحلیلی با اشاره به اعدام شیخ‌نمر نوشت: انتشار خبر اعدام 47 نفر در عربستان از جمله روحانی با نفوذ شیعه شیخ نمر باقر النمر باعث اعتراضات گسترده در مناطق شیعه‌نشین سراسر جهان از خود عربستان گرفته تا بحرین و کشمیر شد. رهبران شیعه در کشورهایی نظیر ایران، لبنان، عراق هشدارهای شدیداللحنی مبنی بر اینکه اعدام شیخ نمر سقوط نظام آل‌سعود را در پی خواهد داشت، داده‌اند. شیخ نمر النمر از اعتراضات ضددولتی در عربستان حمایت می‌کرد و در سال 2012 دستگیر شد.

سارا لیا ویتسون مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر به رویترز گفت: صرف‌نظر از جرایم رخ داده اعدام دسته‌جمعی زندانیان تنها باعث لکه‌دار شدن هر چه بیشتر سوابق نگران‌کننده حقوق بشری عربستان خواهد شد.

هافینگتون‌پست افزود: به رغم ابراز خشم جهانی علیه اعدام‌ها در عربستان، ریاض به طور قطع با برخوردی از سوی نهاد حقوق بشری سازمان ملل مواجه نخواهد شد. در حقیقت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل با توجه به بهره‌مندی از حمایت قدرت‌های جهانی نظیر انگلیس و آمریکا از نفوذ فراوانی برخوردار است. 47 عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل بین 5 منطقه جغرافیایی تقسیم می‌شوند و در جریان یک رای‌گیری مخفی، در مجمع عمومی سازمان ملل به مدت سه سال انتخاب می‌شوند. عربستان سعودی در نوامبر 2013 به عنوان یکی از اعضای این شورا از قاره آسیا انتخاب شد. با وجود آنکه گروه‌های حقوق بشری نسبت به عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل ابراز نگرانی کردند، این کشور در پیمودن این راه از حمایت حامیانی شامل انگلیس و آمریکا برخوردار بود.

همچنین عربستان به عنوان رئیس یک کمیته کلیدی شورای حقوق بشر سازمان در تابستان گذشته انتخاب شد که خشم هر چه بیشتر گروه‌های حقوق بشری را در پی داشت.

به رغم ابراز خشم و نگرانی از این تحولات، هم‌پیمانان عربستان همچنان در کنار این کشور ایستادند. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا از انتصاب عربستان در این کمیته استقبال می‌کند.

به گزارش آفتاب به نقل از هافینگتون ماه سپتامبر فشارهای عربستان باعث لغو تصویب پیش‌نویس قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل توسط هلند به منظور انتصاب یک کمیته بین‌المللی برای تحقیق نقض حقوق بشر در جنگ یمن شد. گروه‌های حقوق بشری اقدام به مستندسازی استفاده از کودک سربازان، بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه و تلفات بالای غیرنظامیان در جریان 9 ماه تجاوز هوایی عربستان به یمن کرده‌اند. اما شورای حقوق بشر سازمان ملل بعد از مقاومت‌های عربستان تنها به تصویب یک قطعنامه مبهم بدون تشکیل تیم تحقیقات بین‌المللی برای یمن بسنده کرد.

نامزدهای باب طبع رادیو فردا برای شکاف در ساخت قدرت نظام

رادیوی آمریکایی «فردا» ضمن معرفی نامزدهای مطلوب خود برای مجلس خبرگان، نسبت به رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی ابراز نگرانی کرد و نوشت حضور هاشمی در مجلس خبرگان به ‌دلیل ایجاد شکاف در ساخت قدرت امر مفیدی است.

وبسایت رادیو فردا در یادداشتی به قلم مرتضی-ک از اعضای متواری گروهک‌ ملی مذهبی نوشت: نیم‌نگاهی به فهرست نامزدهای انتخابات خبرگان مشخص می‌کند که «غیرخودی‌ها» در آن پرشمار نیستند.

رادیو فردا موسوی بجنوردی، مجید انصاری، محمود امجد، محسن غرویان، سروش محلاتی، سیدضیاء مرتضوی و رسول منتجب‌نیا را از جمله نامزدهای مطلوب معرفی کرد.

وبسایت وابسته به سازمان سیا در تحلیلی دیگر به قلم «علی-الف» ( از آشوبگران متواری تیرماه 78) نوشت: بررسی علایم و شواهد نشان از افزایش احتمال عدم تأیید صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان دارد. اظهارات برخی مقامات نظیر احمد جنتی بیانگر دشواری‌های عبور رفسنجانی از غربال شورای نگهبان است.

رادیو فردا افزود: علت اصلی مغضوب واقع شدن و رد صلاحیت هاشمی، زاویه گرفتن وی با مواضع رهبری است. رفسنجانی اگرچه در ظاهر نقطه تضاد خود را اصولگرایان افراطی! قرار داده اما نتایج موضع‌گیری‌هایش در تعارض با خطوط ترسیمی و سیاستگذاری‌های کلان رهبری است.

اصلاح‌طلب فراری در ادامه این تحلیل می‌نویسد: رد صلاحیت هاشمی موجب ناامیدی اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان خواهد شد که حضور رفسنجانی و قدرت گرفتن جناح میانه‌رو را ایجاد فضای تنفس برای خود می‌دید. غلط نیست اگر گفته شود حضور هاشمی در مجلس خبرگان و برخورداری از ظرفیت اثرگذاری برای جنبش دموکراسی‌خواهی به دلیل ایجاد شکاف در ساخت مطلقه قدرت، امر مفیدی است. البته لازمه این تاثیرگذاری مثبت، مواجهه کلامی و سیاسی با منجی‌سازی از رفسنجانی و برخورد خاکستری با وی است.

جروزالم‌پست: ایران قدرتمندترین نیروی موشکی منطقه است

یک نشریه صهیونیستی با ابراز نگرانی نسبت به قدرت موشکی ایران نوشت: ایران بزرگ‌ترین قدرت موشکی خاورمیانه است.

جروزالم‌پست با ابراز نگرانی از آمار مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی درباره میزان ذخایر موشکی و راکتی ایران نوشت: ایران دارای ذخایر موشکی فراوانی است که تهدیدی جدی محسوب می‌شود. ایران از این طریق به دنبال ایجاد بازدارندگی قدرتمند منطقه‌ای است. این کشور از دهه 1980 توسعه زرادخانه موشکی خود را آغاز کرد و هم‌اکنون بزرگ‌ترین قدرت موشکی خاورمیانه است. احتمالا ایران بالغ بر یک هزار فروند موشک با برد تا هر چند هزار کیلومتر را در اختیار دارد. برنامه موشکی و توانمندی‌های نامنظم ایران، همگی توان این کشور برای دنبال کردن اهداف ژئوپلتیک منطقه‌ای را تقویت می‌کند.

لیلاز: امید به سرمایه‌گذاری خارجی واهی است

در حالی که روزنامه دولت از سفر 146 هیئت تجاری به ایران در 9 ماهه گذشته خبر می‌دهد، عضو مرکزیت کارگزاران گفت امیدی به سرمایه‌گذاری خارجی نیست.

روزنامه ایران نوشت: از زمانی که توافقات ایران با کشورهای 5+1 به سمت مثبت شدن حرکت کرد، کشورهای مختلف برای حضور پررنگ در ایران اعلام آمادگی کردند و همین امر باعث شد تا هیئت‌های سرمایه‌گذاری از کشورهای دور و نزدیک وارد ایران شوند و با مسئولان اقتصادی، سیاسی و بخش خصوصی کشورمان پای میز مذاکره بنشینند، هر چند که خیلی از تفاهم‌های صورت گرفته به امضا نرسیده است.

ایران می‌افزاید: طی 9 ماهه سال جاری 146 هیئت تجاری به ایران آمده است. هیئت‌هایی که دنبال فعالیت‌های مشترک با شرکای ایرانی و یا سرمایه‌گذاری صددرصدی خود در کشورمان هستند.

همزمان با این خبر تبلیغاتی، سعید لیلاز به خبر آن‌لاین گفت: امیدی که به سرمایه‌گذاری خارجی بسته‌ایم واهی است چرا که با اوضاع فعلی اتفاق نخواهد افتاد.

تبلیغات برای آمد و شد هیئت‌های خارجی در حالی است که آمریکایی‌ها ضمن سخت‌گیری ویزایی برای اتباع 38 کشور که به ایران سفر کنند، محدودیت‌های تحریمی جدیدی را وضع کرده و به تصریح مطبوعات غربی سعی کرده‌اند ریسک سرمایه‌گذاری در ایران در پسابرجام بالا برود.

نشنال اینترست: آمریکا برجام را با تحریم جدید نقض کرده است

یک رسانه آمریکایی تصریح کرد با توجه به مصوبه جدید کنگره و دولت آمریکا درباره ویزا، ایرانی‌ها دلیل معتبری در زمینه نقض توافق هسته‌ای و اصرار بر تداوم تحریم‌ها دارند.

نشنال اینترست خاطر نشان کرد: مجلس تبدیل لایحه ویزا به قانون با امضای اوباما نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را درباره اعمال محدودیت‌های تازه برای شهروندان 38 کشور دارای قانون لغو روادید در صورت سفر آنها به چهار کشور سوریه، عراق، سودان و ایران تصویب کرد. قانون معافیت روادید به شهروندان اروپایی و برخی دیگر کشورها اجازه می‌دهد بدون نیاز به دریافت روادید پیش از سفر، به آمریکا وارد شوند و مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی در طرحی، لغو این معافیت برای افرادی که پس از سال 2011 میلادی به یکی از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده‌اند را به تصویب رساند.

نشنال اینترست افزود: برای پی بردن به اینکه فهرست یاد شده کشورها تا چه میزان نابجا بوده، می‌توان یادآوری کرد که ربایندگان هواپیماها در حادثه 11سپتامبر 2001 اهل کجا بودند. 15 تن از این افراد عربستانی، دو نفر اماراتی و یکی از آنها اهل مصر و فرد دیگر لبنانی بودند. هر دو عامل حادثه اخیر سن برناردینو در آمریکا اصلیتی پاکستانی داشتند. زنی عامل حادثه سن برناردینو (که شهروند آمریکا نبود) آشکارا در عربستان افکار افراطی را تجربه کرده بود. توماس اردبرینک در مقاله‌ای در نیویورک تایمز در مورد این قانون محدودیت صدور ویزا نوشت «از آنجائی که ایران خود دشمن داعش است، دقیقا اینکه چرا نام ایران در لیست این قانون اعمال محدودیت گنجانده شده، مشخص نیست.»

تحلیل نشریه آمریکایی خاطر نشان می‌کند: الگوی تروریست‌های گذشته که از عربستان، پاکستان و یا امارات ( که در لیست رسمی کشورهای حامی تروریسم قرار ندارند) نشات گرفته ارتباطی به لیست کشورهای حامی تروریسم نداشته بلکه به نفوذهای افراطی درون جوامع در این سه کشور مرتبط بوده است. این در حالی است که فهرست کشورهای حامی تروریسم تنظیم شده توسط آمریکا یک بیانیه مخدوش شده سیاسی است که کشورهایی که کمتر در امور تروریسم دخیل بوده و یا اصلا دخالت نداشته‌اند، در این لیست اضافه و یا حذف شده‌اند.

در ادامه این تحلیل آمده است به دلیل اینکه شهروندان اروپایی که به این کشورها سفر کرده‌اند و یا حق شهروندی از این کشورها دارند با لغو معافیت ویزا برای سفر به آمریکا روبرو می‌شوند، می‌توان انتظار داشت که دولتهای اروپایی نیز امتیاز مشابه را از شهروندان آمریکایی بگیرد. این بدان معناست که شهروندان آمریکایی با ارتباطات خانوادگی با ایران، عراق، سودان و سوریه که برای دیدار با وابستگان خود به این کشورها رفته‌اند با مشکلات ویزا روبرو می‌شوند در حالی که شهروندان دیگر کشورها مواجه نخواهند شد.

نشنال اینترست تصریح کرد: تحت این قانون احتمال نقض توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد. این احتمال وجود دارد که بیشتر تجار اروپایی و آسیایی از سفر به ایران پرهیز کنند. تجار اروپایی و آسیایی ممکن است به دلیل اینکه معافیت صدور ویزا به آمریکا را از دست بدهند از سفر به ایران دوری کنند. مسئله رونق اقتصادی و احیای روابط اقتصادی با جهان برای ایران مهم به شمار می‌رود.

نشریه آمریکایی می‌افزاید: منطق برجام اینگونه است که از سیاستی که هدفش تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران بوده، جلوگیری شود. این سوال نیز مطرح است که چرا نام ایران باید در میان این کشورها باشد در حالی که هیچ ارتباطی میان سفر به ایران و تبدیل شدن به یک تروریست وجود ندارد. چرا به این مساله پرداخته نشده که ممکن است فردی به کشور دیگری سفر کند و دست به طراحی‌های تروریستی علیه آمریکا بزند.

پاسخ به این پرسش را اردبرینک در مطلبی مطرح کرده که مسئله انتقادها از ایران همچنان از لحاظ سیاسی در واشنگتن به شدت موردپسند سیاسیون بوده است. تحت فشار گذاشتن ایران در این قانون محدودیت صدور ویزا گامی دیگر در جهت اقدام‌ها برای حفظ انزوای تهران و فشار اقتصادی علیه این کشور است. بنابراین ایرانی‌ها دلیل معتبری در مورد نقض برجام دارند.

لطیفه خنک درباره عقل و اعتدال از زبان عضو حزب منحله افراطیون

بازداشتی فتنه 88 و عضو حزب منحله‌ سازمان مجاهدین (انقلاب) می‌گوید، اصلاح‌طلبی یعنی عقلانیت و ما نگرانیم تندروها، مدیریت اصولگرایان را برعهده بگیرند.

فیض‌ا... عرب‌سرخی در مصاحبه با ایلنا گفته است: نگاه اصلاح‌طلبان یعنی عقلانیت و درایت و توجه به مسائل روز.

عرب‌سرخی با اشاره به اصولگرایان ابراز داشت: در میان اصولگرایان نیروهایی هستند که عقلانی‌تر و منطقی‌تر از تندروها فکر می‌کنند. آنها برخلاف تندروها به کارآمدی نظام بیشتر توجه دارند. به میزانی که اعتدال و عقلانیت میان اصولگرایان بیشتر شود، از یک طرف، بخش‌هایی از اصولگرایان تندتر می‌شوند و از یک طرف، بخش‌هایی از اصولگرایان میانه‌روتر می‌شوند.

وی با اشاره به اصولگرایان میانه‌رو بیان کرد: اصولگرایان معتدل با فعال‌تر شدن بیشتر باید به تعدیل فضا در جهت یک فضای رقابتی قابل قبول کمک کنند تا از این طریق اگر حتی آنها نیز پیروز صحنه انتخاب شدند، این احساس وجود داشته باشد که اصول کلی کشور آسیب نمی‌بیند.

عرب‌سرخی مدعی شد: بسیاری از نیروهای اصلاح‌طلب نگران هستند اصولگرایان تندرو مدیریت اصولگرایان را برعهده بگیرند.

ادعای عاقل شدن و اظهار نگرانی درباره تندروی در میان اصولگرایان در حالی است که حزب منحله سازمان مجاهدین (انقلاب) پدرجد افراط‌گری، آشوب‌افکنی و ساختارشکنی در 2 دهه اخیر محسوب می‌شود تا آن جا که برخی اعضای آن نظیر تاج‌زاده، حجاریان، بهزاد نبوی و ... تئوریسین یا کارگزاران قانون‌شکنی و یاغی‌گری و آشوب‌افکنی در قضایای تیرماه78 و انتخابات سال 88 بودند، ضمن اینکه برخی اعضای بی‌خرد این گروه نظیر آغاجری تا مرز اهانت علنی به امامت و مرجعیت و تشبیه تقلید از مراجع به کار میمون و افیون خواندن دین و... پیش رفتند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

واتیکان فلسطین را به رسمیت شناخت

واتیکان کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت و اعلام کرد از مذاکرات و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها برای پایان دادن به منازعه موجود حمایت می‌کند. این در حالی است که واتیکان در جریان سفر یک سال و نیم گذشته پاپ به فلسطین اشغالی اعلام کرد در اسناد رسمی خود از فلسطین به نام «کشور فلسطین» نام برده است. پاپ در ماه مه سال گذشته با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رم دیدار کرد. این در حالی است که قبل از واتیکان، کشورهای زیادی از جمله یونان، فلسطین را به رسمیت شناختند.

آمریکا تهدید امنیت ملی برای روسیه

در استراتژی امنیت ملی روسیه برای اولین‌بار نام ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از تهدیدات امنیت ملی روسیه عنوان شده است؛ امری که نشان می‌دهد روابط با غرب تا چه حد در سال‌های اخیر تیره شده است. این سند با عنوان «استراتژی امنیت ملی فدراسیون روسیه» در سال‌ نو میلادی به امضای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه رسید. این سند جایگزین نسخه امنیتی سال 2009 شد که به امضای دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر وقت روسیه رسیده بود و در آن نام آمریکا و ناتو عنوان نشده بود.

1200 تن قربانی پلیس آمریکا در سال 2015

براساس برنامه‌ای موسوم به «شمارش» که توسط خبرنگاران روزنامه گاردین در سال 2015 انجام شد،‌ مردان سیاهپوست بین 15 تا 34 ساله، 15 درصد از قربانیان پلیس آمریکا در سال گذشته میلادی را تشکیل می‌دهند. باوجود آنکه این تعداد تنها 2 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهد، اما 5 برابر بیشتر از سفیدپوستانی است که در میانگین سنی مشابه توسط پلیس آمریکا کشته شده‌اند. براساس این گزارش همچنین مشخص شد قریب به 1200 تن در سال گذشته میلادی توسط پلیس آمریکا کشته شده‌اند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* وزارت خارجه عربستان پس از بالا گرفتن موج اعتراضات به اعدام شیخ نمر، ایران را به تنش آفرینی در منطقه متهم کرد. به گزارش پایگاه تحلیلی خبری هم‌اندیشی، عربستان سعودی اظهارات مقامات ایران درباره اعدام شیخ نمر را محکوم کرد. به گزارش شبکه خبری العربیه، وزارت خارجه عربستان، حمایت ایران از شیخ «النمر» را حمایت از تروریسم خواند و تهران را به «مشارکت در جرایم تروریستی» متهم کرد. عربستان درحالی این اتهام را علیه ایران مطرح کرده که حتی رسانه‌های غربی، در هفته‌های گذشته حمایت مالی گسترده عربستان از مدارس وهابیت در سرتاسر دنیا را منشا ترویج تروریسم دانسته‌اند. روزنامه نیویورک تایمز، چندی پیش در تحلیلی، عربستان سعودی را «داعش سفید» و نسخه دیگری از گروه تروریستی داعش نامید.

* درحالی که دانشگاه الا‌زهر مصر از تایید جنایت آل سعود در به شهادت رساندن شیخ نمر خودداری کرده، شبکه خبری العربیه تلاش می‌کند اظهارات دو تن از اعضاء مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر که از عربستان پول می‌گیرند را به دانشگاه الازهر نسبت دهد. این شبکه وابسته به آل سعود اعلام کرد فوزی الزفزاف، عضو مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر گفت: «عربستان با اعدام 47 «تروریست» شرع و قانون الهی را اجرا کرد. این اقدام قصاص عادلانه‌ای بود که خداوند برای حفظ جان و آبرو و محافظت از امنیت مسلمانان آن را تدوین کرده است. همچنین اقدامی علیه تمامی کسانی است که در زمین فساد ایجاد می‌کنند تا امنیت خلق خدا را به خطر بیندازند.» شبکه العربیه، از قول یک وهابی دیگر به نام محمد نجیب عوضین، نیز نقل کرد که گفته: ‌«این اقدام عربستان اقدامی بسیار خوب و بازدارنده بود و به این معناست که قصاص علیه کسانی که امنیت مسلمانان را به خطر می‌اندازند فوری خواهدبود.» این دو نفر به وابستگی به حکومت عربستان و برخورداری از حمایت‌های مالی آل سعود معروف هستند.

* محمدرضا فیاض، سفیر ایران در امارات بعد از ظهر یک شنبه به وزارت امور خارجه امارات احضار شد. براساس این گزارش وزارت امور خارجه امارات در حمایت از عربستان و اعتراض به واکنش ایران به اعدام شیخ نمر و هم‌چنین اتفاقات شب یکشنبه در کنسولگری عربستان در مشهد و سفارت این کشور در تهران، سفیر ایران در امارات را احضار کرد. امارات مدعی است ایران امنیت مناطق دیپلماتیک را تامین نکرده است. مدتی است که مقامات اماراتی بدون در نظر گرفتن منافع این کشور، نوکری مقامات سعودی را به دلایلی که یکی ازآنها قوم وخویشی سببی است در پیش گرفته‌اند.

*********************************

روزنامه ایران**

پیام اعدام چهار شیعه عربستانی به روایت «رویترز»

«رویترز» از «ریاض» گزارش داد: عربستان روز شنبه یک شیخ برجسته شیعی و ده‌ها سنی را اعدام کرد و این امر نشان داد «ریاض» تاب تحمل شیعه و سنی را ندارد و صرفاً به خشم فرقه‌ای در کل منطقه دامن می‌زند. به گزارش «میزان»، این خبرگزاری افزود: «بیشتر 47 فرد اعدام شده در عربستان، سنی و 4 نفرشان از جمله آیت‌الله النمر شیعه بودند.» براساس این گزارش، «تحلیلگران گمانه‌‌زنی کرده‌اند که اعدام 4 پیرو مذهب شیعه در عربستان، حاوی این پیام برای اکثریت سنی این کشور بود که دولت تفاوتی بین آنچه به اصطلاح ارتکاب خشونت سیاسی از سوی اعضای دو طیف خوانده شده، قائل نشده است. در این میان، گروه‌های مدافع حقوق بشر در واکنش به اعدام‌های امروز، رویه قضایی در عربستان را ناعادلانه خوانده و به مسأله اعتراف‌گیری زیر شکنجه و محروم کردن متهمان از داشتن وکیل مدافع اشاره کرده‌اند.»

جزئیات حکم دادگاه مهاجمان به مطهری

وکیل علی مطهری، جزئیات حکم دادگاه عاملان حمله به موکلش در شیراز را اعلام کرد. مصطفی ترک همدانی در گفت‌وگو با «ایران»، با اشاره به اینکه «حکم اعلام شده برای متهمان مختلف، برحسب نوع جرم متفاوت است»،‌ افزود: «متهمان اصلی این پرونده (عاملان حمله) به دلیل تخریب اموال، برهم زدن نظم عمومی و توهین، به 2 سال حبس تعلیقی، برخی به 4 ماه و نیم، برخی به 10 ضربه و برخی دیگر نیز به 37 ضربه شلاق تعلیقی محکوم شدند.» وی درباره حکم متهمان دانشگاهی این پرونده نیز خاطرنشان کرد: «حکم مسئولان دانشگاه شیراز نیز انفصال از خدمات دولتی اعلام شد که البته برای برخی تعلیقی و برای برخی نیز قطعی است.» به گفته ترک همدانی، دانشجوی دعوت کننده از مطهری نیز به یک میلیون تومان جزای نقدی، به صورت قطعی محکوم شده است. ترک همدانی در پاسخ به این سؤال که واکنش علی مطهری به این حکم چه خواهد بود، گفت: «باتوجه به اینکه متهمان در لوایحی که به دادگاه ارائه داده‌اند، به نام آمران حمله اشاره کرده‌اند، احتمالاً موکل من نسبت به این حکم اعتراض نخواهد داشت، هرچند نظر قطعی در این باره منوط به رایزنی با آقای مطهری است.»

نقد اطلاعیه شورای نگهبان در سایت «جماران»

سایت «جماران» اطلاعیه اخیر شورای نگهبان درباره کسانی که باید در آزمون علمی انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کنند را مورد نقد قرار داد و آن را دارای «اشکال حقوقی» دانست. به نوشته این سایت، «بنا بر اطلاعیه نهاد ناظر بر انتخابات، تنها اعضای فعلی مجلس خبرگان و کسانی که در آزمون‌های گذشته شرکت کرده و تأیید شده‌اند، از گذراندن آزمون علمی مستثنی شده‌اند.»

به نوشته جماران، اگر این اطلاعیه اصلاح نشود، آیت‌الله ابراهیم امینی نیز باید آزمون بدهد؛ چرا که وی عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری نیست و در آزمون‌های سابق نیز شرکت نکرده است. بنابراین گزارش «سیره شورای نگهبان در دوره‌های گذشته این بود که امتحان را صرفاً از کسانی می‌گرفته که هیچ راه دیگری برای احراز صلاحیت‌شان وجود نداشته و این سیره طبق گفته چند روز پیش آیت‌الله مؤمن در این دوره نیز جاری بوده باشد.» سایت «جماران» افزوده است: «نکته قابل توجه این است که تقریباً هیچ یک از اعضای ادوار گذشته مجلس خبرگان در امتحان شرکت نکرده‌اند. از آن زمره می‌توان به اسامی زیر اشاره کرد: آیات هاشمی رفسنجانی، یزدی، جنتی، مؤمن، شاهرودی، مشکینی، منتظری، امینی، موسوی اردبیلی، جوادی آملی، فاضل لنکرانی، سید احمد خمینی، راستی کاشانی، ملکوتی، صانعی، موسوی خوئینی، ری‌شهری و...» در پایان این مطلب ابراز امیدواری شده اطلاعیه شورای نگهبان در روزهای آتی مورد بازبینی قرار گیرد.

«بهار» توقیف شد

یک مقام قضایی گفت: توقیف روزنامه «بهار» شنبه گذشته به مسئولان وزارت ارشاد و مدیرمسئول این روزنامه اعلام شد. وی در گفت‌وگویی با «ایسنا» افزود: این روزنامه 12 دی ماه مطلبی با عنوان «واهمه زوال قدرت» منتشر کرد که برای آن پرونده‌ای به اتهام تبلیغ علیه نظام تشکیل شد.

*********************************

روزنامه خراسان **

انتخاب نوشت :

درپی تنش در روابط ایران و عربستان، سران باشگاه‌های عربستانی با سوء استفاده از این شرایط، اعلام کرده‌اند که عبدا... البترجی، نایب رئیس باشگاه الأهلی که به احتمال زیاد تیمش با تیم نفت تهران همگروه خواهد شد از باشگاه‌های عربستانی خواست تا با ارسال نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا از این نهاد بخواهند که بازی‌های نمایندگان عربستان با تیم های ایرانی را در یک زمین بی طرف برگزار کند.

جهان نیوز نوشت :

دکتر حسن روحانی پس از گذشت نزدیک به ۲۵ ساعت از اعدام "آیت ا... نمر باقر النمر" در پیام تسلیتی ضمن محکوم کردن به شهادت رساندن این شیخ بزرگوار، بیشتر حجم پیام خود را به تقبیح کردن حمله برخی افراد به سفارت عربستان اختصاص داد.روحانی سه بند از پیام پنج پاراگرافی خود را به محکومیت حمله مردم به سفارت عربستان اختصاص داده واشاره ای به حواشی این حادثه که موجب به وجود آمدن خشم مردم و تخریب مشکوک بخش هایی از سفارت شده است نمی کند.

عصر ایران نوشت :

آل سعود به خوبی می‌دانست که اولین کار ایرانیان عصبانی حمله به سفارت و احتمالا آتش زدن آن است. کاری که درست در شب گذشته در تهران و مشهد انجام شد.این حملات باعث شد تا توپ از زمین عربستان با گل به خودی عده‌ای به زمین ایران بیفتد. در صدر اخبار رسانه‌های جهان در روز گذشته نه اعدام شیخ نمر، بلکه حمله به سفارت عربستان در تهران بود.

سایت امید نوشت :

دیدن حداد عادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان، حسین مظفر و آیت‌ا... موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در یک قاب در حاشیه جلسه روز شنبه مجمع تشخیص چندان بی‌راه و بی‌معنا نیست. این نشان می‌دهد که اصولگرایان این روزها حتی در حاشیه جلسات حاکمیتی نیز مشغول بحث‌های انتخاباتی برای اتخاذ تصمیمی درست برای یک ائتلاف هستند. شاید حضور باهنر کنار سعید جلیلی از نزدیکان جبهه پایداری در حاشیه نشست مجمع را بتوان آغاز یک همکاری انتخاباتی جدید تلقی کرد.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات