صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۸۵۰۴۴

اخبار ویژه روزنامه‌های 5 دی ماه

روزنامه کیهان **

دولت درباره قیمت‌ها دستور آزادباش داده است؟!

مردان اقتصادی چه می‌کنند؟ ظاهرا دولت دستور آزادباش در اقتصاد را داده است.

روزنامه رسالت در گزارشی نوشت: سیاست‌ها جدید اقتصادی دولت نشان می‌دهد مردان اقتصادی کابینه به اجماع جدیدی برای مدیریت اقتصاد رسیده‌اند و آن چیزی نیست جز رجوع به اقتصاد آزاد. رکود اقتصادی مشکلی است که اقتصاد کشور را طی چند سال اخیر به شدت درگیر و دولت را مجبور به تدوین چند بسته برای خروج از رکود کرد هر چند گذشت زمان نشان داد که آواز بسته‌های ضد رکودی دولت از دور خوش بوده و هنگام اجرا عملا دستاوردی برای اقتصاد و مردم حاصل نشده است.

این موضوع را به وضوح می‌توان در آمارهای اقتصادی و گزارش‌های مردمی از سطح شهرهای مختلف ایران رويت کرد. نگاهی به عملکرد دو سال اخیر کابینه روحانی نشان می‌دهد تیم اقتصادی دولت یازدهم در فواصل زمانی مختلف تلاش دارند، با تدوین سیاست‌های اقتصادی جانی تازه به اقتصاد و بازار ایران بدهند و در تازه‌ترین تصمیم‌گیری این گروه به اقتصاد آزاد روی آورده‌اند. این بار هم به مانند دفعات قبل سیاست جدید دولت بعد از اعمال در چند بخش از جمله حمل و نقل، بازار مواد غذایی و حوزه انرژی خودنمایی کرد و مشخص شد که دولت یازدهم تصمیم گرفته در مدت باقی مانده از عمر کاری خود مدل جدیدی از سیاست‌گذاری اقتصادی را تجربه کند.

خبرهای یکی دو هفته گذشته در حوزه اقتصاد گواه آن است که دولت یازدهم تلاش دارد با پیاده‌سازی اقتصاد آزاد از رکود تورمی خلاص شود، اما اینکه تا چه حد می‌تواند با اقتصاد آزاد «تورم» را مهار کند مورد تأمل کارشناسان اقتصادی است. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که تاکنون دولت سیاست‌های ضدتورمی را اولویت خود قرار داده بود و تلاش می‌کرد نمودار تورمی را نزولی کند و البته در این حوزه حداقل در  نمودارها و شاخص‌ها موفق عمل کرده و توانسته نرخ تورم را کاهش دهد. مهمترین دستاورد دولت در حوزه تورمی را می‌توان در وعده وزیر اقتصاد مبنی بر تک نرخی شدن تورم نقطه‌ای در ماه آینده مشاهده کرد. اما اینکه «دولت با سیاست جدید یعنی همان اقتصاد آزاد چطور می‌خواهد دستاورد تورمی خود را حفظ کند؟» سوالی است که باید پاسخ دهد. از همین جهت با اجرای سیاست اقتصاد آزاد و البته آزادسازی قیمت‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که دولت حداقل به وعده تک نرخی کردن تورم تا سال 95 عمل نخواهد کرد چرا که اقتصاد آزاد افزایش تورم را به همراه خواهد داشت. اما نشانه‌های سوق دولت به اقتصاد آزاد را می‌توان به وضوح در اظهارات امروز مرد نفتی کابینه مشاهده کرد؛ زنگنه در تازه‌ترین اظهارات خود از طرح جدید دولت برای سه نرخی کردن بنزین و آزادسازی قیمت‌ها خبر داده و گفته «بر اساس این طرح، جایگاه‌های عرضه سوخت به سه کلاس تبدیل می‌شوند و تنها جایگاه‌های کلاس سه، بنزین را به قیمت دولتی خواهند فروخت.»

استارت آزادسازی قیمت‌ها اما قبل از حوزه انرژی در حوزه حمل و نقل خورده و موید آن هم آزادسازی قیمت بلیت هواپیما و قطار است هرچند آزادسازی قیمت بلیت قطار با مخالفت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همراه شده و به همین منظور هم مدیران این سازمان مورد انتقاد وزیر راه قرار گرفته و سوسیالیست نام گرفته‌اند. باید یادآور شد که دولتی‌ها در سیاست‌گذاری جدیدشان از بازار مواد غذایی غافل نشده و در اولین گام دستور افزایش 6 درصدی لبنیات را دادند.

 

پاسخ هوشمندانه ضرغامی و یک بام و دو هوای زنجیره‌ای‌ها

در نشست دانشجویی سیدعزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما در دانشگاه شیراز یکی از دانشجویان به وی اعتراض کرد که چرا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 به میرحسین موسوی اجازه حضور در تلویزیون و اعلام‌نظر وی را نداده است. ضرغامی در پاسخ گفت، انتخابات 88 به گواهی اسناد و شواهد موجود در کمال صحت برگزار شده بود و از نامزدهای معترض نیز مطابق قانون خواسته شده بود اعتراض خود را همراه با اسناد و دلایل مورد نظر اعلام کرده و از مجاری قانونی دنبال کنند و حتی 5 روز بیشتر از وقت مقرر در قانون هم به آنها فرصت داده شده بود ولی میرحسین موسوی به جای طی کردن روال قانونی روش آشوب خیابانی را برگزیده و شعار دروغ تقلب در انتخابات را سر داده بود و در همان حال به این ادعای دروغ همراه با اتهامات ناروای دیگر و در حمایت از وی از سوی رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی در سطح گسترده‌ای دامن زده می‌شد. بنابراین از صدا و سیما چه انتظاری بود دروغ تقلب را که بعدها خود مدعیان به دروغ بودن آن اعتراف کردند، منتشر کند و از این طریق آراء 40 میلیونی مردم که حق‌الناس است را نادیده گرفته و همراه با دشمنان قسم‌خورده مردم به مقابله با منافع ملی برخیزد؟ ضرغامی افزود: در کجای دنیا و در کدام نظام باصطلاح دموکراتیک به نامزدی که مردم به او رأی نداده‌اند، اجازه داده می‌شود که از رسانه ملی علیه آرای مردم سخن گفته و به ملت اهانت کند. بعد از پاسخ مستند و روشنگرانه ضرغامی که توهم‌پراکنی‌های یکطرفه برخی از مدعیان اصلاحات در ذهن شماری از دانشجویان را برطرف کرده بود، یکی از دانشجویان پشت تریبون رفت و نزدیک به 8 دقیقه با انواع اهانت‌ها به مردم و نظام از موسوی حمایت کرد که ضرغامی بعد از پایان سخنان وی گفت؛ آیا اظهارات شما بهترین دلیل و گویاترین سند برای اثبات برخورد قانونی و دقیق صدا و سیما نیست که به نامزد مورد نظر شما اجازه نداده است از طریق رسانه ملی که متعلق به همه ملت است علیه رأی ملت توهم‌پراکنی و دروغ‌پردازی کند؟

در پی اظهارات ضرغامی که با متانت و در کمال آرامش ابراز شده بود، تعداد انگشت‌شماری از دانشجویان به جای آن که سخنان وی را با استدلال پاسخ گویند، دست به تشنج‌آفرینی زدند.

گفتنی است روزنامه‌ها و سایت‌های زنجیره‌ای درحالی که چندی قبل تشنج در حضور علی مطهری در همان دانشگاه را با آب و تاب و تیترهای درشت همراه با عکس در صفحات اول خود پوشش داده بودند، از پرداختن به ماجرای آن روز نشست دانشجویی ضرغامی طفره رفتند و هیچیک از آنها حاضر نشد - بخوانید جرأت نکرد - به پاسخ مستدل و هوشمندانه رئیس سابق صدا و سیما کمترین اشاره‌ای داشته باشد.

 

خبط بزرگ وزیر راه در فقدان اتاق فرماندهی اقتصادی دولت

فرماندهی اقتصادی دولت کجاست؟ این پرسش پس از تشدید اصطکاک‌ها در میان بخش‌های اقتصادی دولت با یکدیگر به سؤال مهم در رسانه‌ها تبدیل شده است.

روزنامه اصلاح‌طلب هفت صبح ضمن طرح این پرسش به اظهارات عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی استناد کرد و نوشت: او ادبیات اقتصادی همه دولت‌های کشور را زیر سؤال برده و در یک سخنرانی گفت «بساط سازمان حمایت را جمع کنید!» او به این میزان تندی در انتقاد بسنده نکرده و ادامه داد که «عده‌ای از دوستان تصور می‌کنند، می‌توانند با کردن دست‌هایشان در جیب مردم و با دادن پز حمایت از مصرف کننده اقتصاد را مدیریت کنند.» این گفته‌های او، رو به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بیان شده است. او پا را فراتر گذاشته و گفته «نظام قیمت‌گذاری در اقتصاد ایران ناشی از یک نگاه سوسیالیستی و مارکسیستی است.»

این روزنامه می‌افزاید: وزیر راه با توسل به ایده‌ای لیبرالی و مبتنی بر اقتصاد آزاد، نظام قیمت‌گذاری و تعزیراتی را به باد انتقاد گرفته است.

شنبه 21 آذر ماه اعلام شد که در چارچوب برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده که سازمان حمایت منحل شود. حالا می‌شود فهمید این پیشنهاد توسط چه کسی در دولت ارائه شده است. اما فرمانده اقتصادی دولت کیست؟ وزیر راه و شهرسازی درباره زیرمجموعه وزیر صنعت، معدن و تجارت و حتی بانک مرکزی اظهار نظر می‌کند و نقشه راه می‌کشد. دولت یازدهم ژنرال کم ندارد. شاید بتوان ژنرال‌های تصمیم‌گیر اقتصادی دولت را در سه گروه تقسیم‌بندی کرد: تیم اول شامل مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور و محمدعلی نجفی، رئیس ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت است. تیم دوم را نهادگرایان ساخته‌اند که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در این جبهه قرار می‌گیرند. تیم سوم نیز از عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و حسین عبده تبریزی، مشاور آخوندی تشکیل می‌شود. همگرا کردن این سه جبهه واقعاً کار سختی به نظر می‌رسد؛ چهره‌هایی که هر کدام برای خود استراتژی و راهبرد خاص خود را دارند.

طرفداران اقتصاد آزاد که ظاهراً فرماندهی اقتصاد کشور در دولت یازدهم را در دست دارند، دل خوشی از نهادهایی مثل سازمان حمایت و شورای رقابت ندارند اما اینکه یک عضو کابینه به این صراحت سخن بگوید، سایر همکاران او در دولت را هم غافلگیر کرده است. بعضی رسانه‌ها واکنش تند آخوندی را ناشی از مخالفت سازمان حمایت باافزایش قیمت بلیت قطار ارزیابی کرده‌اند.

محسن بهرامی ارض اقدس از جمله دولتمردانی محسوب می‌شود که در اتاق بازرگانی هم مسئولیت دارد و تصور می‌شد با نظر آخوندی موافق باشد، با این حال او از اظهارات اخیر وزیر راه انتقاد کرده است. مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور دیروز به خبرگزاری ایلنا گفت: «من به آقای آخوندی حق می‌دهم که مدافع سازمان‌ها و نهادهای تحت پوشش خودشان باشند. اما من به مردم هم این حق را می‌دهم که در دولت تدبیر و امید یک سازمان کوچک و ناتوان به نام حمایت از مصرف کنندگان داشته باشند.»

همچنین حسین ابویی معاون وزیر صنعت در واکنش به سخنان وزیر راه گفت: اقتصاد آزاد آنجایی اتفاق می‌افتد که دولت در هیچ نقطه‌اش و به خصوص قیمت‌گذاری دخالت نکند. در واقع، یک اقتصاد مبتنی بر بازار، تعریف خاص خود را دارد و هر موقع کشور به آن تعریف و الزامات این مدل اقتصادی دست یافت، شرط وزیر راه و شهرسازی هم پذیرفتنی است. در شرایط کنونی این یک خبط است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را منحل کنیم.

 

ماحصل 2 سال مذاکره‌زدگی ابتدا رکود و حالا تورم!

یک سایت حامی دولت پیش‌بینی کرد قیمت مسکن پس از یک دوره رکود گران شود. توقف پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر به بهانه اینکه موجب تزریق نقدینگی و افزایش تورم می‌شود، باعث انباشت تقاضای مسکن شده است. همزمان یک خبرگزاری دولتی و اصلاح‌طلب تصریح کرد که با ارز ارزان باید خداحافظی کرد و دلار دیگر به قیمت 3200 تومان باز نخواهد گشت.

سایت نامه ‌نیوز در تحلیلی نوشت: در شرایطی که اقتصاد کشور در دو سال اخیر در رکود به سر می‌برد بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند 70 درصد اشتغال کشور زیرمجموعه صنعت ساختمان است و اگر اقدام اساسی برای این بخش انجام شود می‌توان به خروج اقتصاد از رکود امیدوار بود.

اما این در حالی است که کارشناسان حوزه مسکن معتقدند به محض اینکه از رکود خارج شویم قیمت مسکن به طور سرسام‌آور افزایش خواهد یافت. به اعتقاد کارشناسان اکنون بسیاری از متقاضیان توان ورود به بازار مسکن و تامین نیاز خود را ندارند اما به محض اینکه وضعیت اقتصادی تا حدودی بهبود یافته و این متقاضیان سعی کنند که منابع خود را برای تامین این کالای زیستی جمع‌آوری کنند، به متقاضی موثر تبدیل شده و وارد بازار می‌شوند.

نامه نیوز افزود: «به گفته کارشناسان در این شرایط با توجه به اینکه میزان تولید از تقاضا کمتر است قیمت‌ها به صورت سرسام‌آور افزایش خواهد یافت، به عبارت دیگر ورود و خروج این متقاضیان موثر است که رکود و رونق را رقم می‌زند. این کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند تا اواخر سال جاری و یا اوایل سال آینده سونامی در بخش مسکن رخ می‌دهد و قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.»

یادآور می‌شود با وجود استدلال‌های متعدد صاحب‌نظران و کارشناسان مبنی بر اینکه تولید انبوه مسکن در پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر به اعتبار 170 شاخه فرعی موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی می‌شود، این حوزه مهم اقتصادی به اعتبار سیاست سیاه‌نمایی به هر قیمت علیه دولت سابق معلق ماند و حتی وزیر راه و شهرسازی مسکن مهر را مزخرف خواند. خروجی این سیاست لجبازانه ظرف دو سال اخیر، کاهش شدید تولید مسکن (کاهش تولید و عرضه) در ازای افزایش تقاضا شده و به همین دلیل برخی کارشناسان نگرانند رها شدن فنر فشرده عدم تعادل تقاضا و عرضه، به شوک تورمی دامن بزند.

در همین حال خبرگزاری ایسنا از قول یک عضو شورای پول و اعتبار نوشت: باید از دلار 3200 تومانی و آرزوی کاهش قیمت ارز خداحافظی کنیم.

محمدمهدی رئیس‌زاده به ایسنا گفت: پس از لغو تحریم‌ها بازار ارز با ثبات نسبی همراه خواهد شد و در یک دوره کوتاه‌مدت ممکن است بازار ارز با کاهش قیمت‌ها روبرو شود که بیشتر از جنبه روانی است اما بعد از آن بار دیگر به نقطه ثبات خواهد رسید، لذا اینکه انتظار داشته باشیم قیمت دلار به 3000 یا 3200 تومان برگردد انتظار نادرستی است.

برخی رسانه‌های نزدیک به دولت طی ماه‌های اخیر اقدام به گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر ضرورت یا احتمال افزایش قیمت دلار تا 4 هزار تومان کرده‌اند که به مفهوم کاهش ارزش پول ملی است.

بخش عمده‌ای از تحولات منفی اقتصادی ماه‌های اخیر ریشه در این واقعیت دارد که دولت همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد مذاکره و توافق گذاشته و جانب اقتصاد مقاومتی و تدابیر مدیریتی داخلی را رها کرده است. بازار بورس نیز با سقوط‌های متعدد، رکود مشابهی را تجربه می‌کند. برخی مدیران دولتی- که وزیر راه و شهرسازی آخرین آنها بود- به جای اتخاذ تدابیر درستی که مایه رونق تولید و کاهش فشار اقتصادی بر مردم باشد، سیاست آزادسازی قیمت‌ها از جمله حامل‌های انرژی را در دستور کار قرار داده‌اند.

دامن زدن به تورم و گرانی‌های جدید از سوی دولت در حالی بود که مسئولان دولتی به قیمت حاکم کردن رکود بر اقتصاد کشور مدعی کاهش تورم بودند اما ادامه اتخاذ این مدل سیاست مقابله با تورم ظاهرا بعد از دو سال هم به رکود و هم به تورم سازمان یافته دولتی دامن زده است. هرچند که امثال وزیر راه معترضان به رهاشدگی و افسارگسیختگی قیمت‌ها را کمونیست خطاب کند(!) در دولت و مجلس اصلاحات نیز هنگامی که سخن از مهار تورم و قیمت‌ها می‌شد، برچسب کمونیستی فکر کردن به منتقدان حواله می‌شد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* حجت الاسلام جعفر شجونی می‌گوید: بشکند دست ملتی که دوباره به روحانی رای بدهد. به گزارش شفاف، وی که با تارنمای آپارات گفتگو می‌کرد افزود: من، اصلاح طلبان را مرتد سیاسی می‌دانم. شجونی درباره احمدی نژاد هم گفت: احتمالاً احمدی نژاد از اولیاء خداست.

* امیر قطر از حزب‌الله لبنان درخواست کمک کرده و از سید حسن نصرالله خواسته است برای آزادی صیادهای قطری ربوده شده در عراق میانجیگری کند. روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از یک منبع سیاسی عرب نوشت: مسئولان قطری مدعی شده‌اند دولت عراق به طور رسمی به آنها ابلاغ کرده که «گردان‌های حزب‌الله عراق» پشت سر عملیات هفته گذشته ربایش 19 قطری در جنوب عراق قرار دارد و در مکانی هستند که امکان دسترسی به آنها را ندارد. این روزنامه لبنانی افزود: حدود یکصد نیروی مسلح ناشناس سوار بر ده‌ها خودرو در تاریخ 25 آذر، 26صیاد را در یک منطقه صحرائی استان المتنی در جنوب عراق ربودند و هنوز درخواستی را در قبال آزاد ساختن آنها مطرح نکرده‌اند. اما خبرگزاری عراق یکشنبه گذشته اعلام کرد که ربایندگان خواستار آزادی شیخ نمرالنمر از زندان‌های سعودی شده‌اند. الاخبار به نقل از این منبع نوشت: شیخ تمیم بن حمد امیر قطر نامه‌ای را برای سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله فرستاده و خواستار مداخله او برای آزادی صیادهای قطری شده است. این منبع گفته است «نماینده ویژه امیر قطر به تازگی از بیروت دیدن و با دفترسیدحسن نصرالله تماس گرفته و همزمان غانم خلیفه الکبیسی هم با ژنرال عباس ابراهیم مدیر کل امنیت عمومی لبنان گفتگو کرده است. این منبع افزوده است: طرف رباینده به طور عمد هفت تن از ربوده شدگان را که قطری نیستند، آزاد کرده وتنها 19 صیاد قطری را نگه داشته ودر میان آنها افرادی وابسته به خاندان حاکم قطر و یا خانواده‌های نزدیک به این خاندان وجود دارد.

* آمریکا سه مرکز تحقیقاتی و پژوهشی در کشورهای سنگاپور، استرالیا و اندونزی دایر نموده تا با راهنمایی و جهت دادن و سپردن طرح‌های علمی و تحقیقاتی به برخی از اساتید دانشگاه‌های اندونزی و کشورهای منطقه، آنان را در جهت اهداف خود که ترویج «اسلام نوسانترا» است هدایت نماید. این کار در اندونزی شروع شده و تلاش می‌شود نوعی اسلام منهای مبارزه و جهاد و با رنگ و لعاب ظاهری خندان و سازگار با تمام ایدئولوژی‌ها به مردم عرضه شود. به عبارت دیگر «اسلام نوسانترا» اسلامی خنثی است که با معیارهای اسلام آمریکائی منطبق است.

* پروفسور «دین شمس الدین» رئیس مرکز گفتگو و همکاری میان تمدن‌ها، از تصمیم دولت اندونزی در عدم همراهی با ائتلاف ضد تروریسم به رهبری عربستان سعودی حمایت کرد. وی با اشاره به اینکه حمایت از این ائتلاف مغایر با قانون اساسی اندونزی می‌باشد، گفت: اندونزی باید همچنان نقش میانجیگری خود در جامعه بین‌المللی را حفظ نماید. این شخصیت برجسته اندونزیایی ائتلاف مذکور را دارای اهداف و منافع مغایر با اعضای آن دانست و گفت: پیش‌بینی من از این ائتلاف عدم موفقیت آن است زیرا کشورهای عضو با اینکه مسلمان هستند ولی دارای شاخصه‌های متفاوتی در دسته‌بندی دوست و دشمن خویش می‌باشند. وی تنها راهکار قطعی حل مسائل در کشورهای اسلامی را تحکیم اخوت اسلامی دانست و گفت: ما مسلمانان می‌توانیم با گفتگو با یکدیگر مشکلات خود را حل و فصل کنیم و در این راستا نیازی به ائتلاف نظامی نداریم بلکه نیازمند ائتلاف پیشرفت و توسعه هستیم.

*********************************

روزنامه خراسان**

افکارنیوز نوشت:

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه گزارش‌ها در مورد آغاز ساخت نیروگاه جدید در ایران از هفته آینده را تکذیب کرد. وی تأکید کرد که احتمالا گزارش ساخت نیروگاه جدید در ایران «ناشی از اشتباه ترجمه» یا «سوءبرداشت» است.

 

رجانیوز نوشت:

آیت ا... مصباح یزدی در جلسه اخلاق با اشاره به اینکه نفس موجود عجیبی است، اظهار داشت: برخی متوجه کار خود می شوند و خیال می‌کنند که به اسلام خدمت می کنند؛ چنین افرادی اگر بخواهند می فهمند چکاره هستند، اما خود را به نفهمی می‌زنند؛ اینها زندگی آخرت را به دنیا فروخته و در حقیقت مبتلا به فتنه هستند.

 

ایسکانیوز خبر داد:

رضا رشید پور پیشنهاد کرد مصاحبه پخش نشده دکتر ظریف در برنامه نود در آپارات منتشر شود.

 

پارسینه نوشت:

مرتضی آقا تهرانی در سخنرانی بعد از دعای ندبه در مدرسه معصومیه قم گفت: اولین باری که خواستم در مجلس شورای اسلامی شرکت کنم رفتم پیش آیت ا... بهجت که ما چه کنیم؟ ایشان مکتوبی برایم نوشتند:در ورود به مناصب عالی، دانی و متوسط اگر به گناه می افتی حرام است. در انتها هم نکته ای نوشتند، تلاش نکن اول باشی، همیشه دوم باش.آمدم پیش آیت ا... مصباح ایشان گفتند: شما در انتخابات دوم می شوی. با اینکه من اولین بار بود که وارد عرصه سیاست به این شکل می شدم، نفر دوم شدم.

 

الف نوشت:

هاشمی رفسنجانی در وصیت‌نامه مختصری که در خاطرات سال ۱۳۶۲ او به چاپ رسیده است، نوشته است: من مایلم نوشته‌هایی که به چاپ نرسیده مخصوصاً فیش‌های کلید قرآن توسط افراد صالحی آماده چاپ و نشر گردد. اگر دوستانم این آرزوی من را برآورده کنند ممنون می شوم و ان‌شاءا... در اجر آن شریک خواهند بود. لابد دوستانم در تربیت فرزندانم _ که مسئولیت تربیت آن‌ها را به خاطر کارهای عمومی نتوانسته‌ام به‌خوبی انجام دهم _ توجه مبذول خواهند نمود.

 

تیک نوشت:

قائم مقام رئیس اداره پیوند اعضای وزارت بهداشت گفت: ایران با رقم 20.6 درصد زوج نابارور، از میزان ناباروری بالایی برخوردار است و این در حالی است که میانگین ناباروری در دنیا حدود 12 تا 15 درصد است.

 

الف نوشت:

 روزنامه الأخبار خبر داد، قطر تماسهای خود را با حزب ا... لبنان برای آزادی صیادان قطری که هفته گذشته در جنوب عراق ربوده شدند آغاز کرد و قرار شد که مقامات دوحه نیز برای آزادی ربوده شدگان عراقی و لبنانی نزد گروههای تروریستی در سوریه و عراق تلاش کنند.

*********************************

روزنامه ایران**

ظریف؛ «ریسک‌پذیرترین سیاستمدار سال 2015»

یک مؤسسه تحقیقاتی انگلیسی وزیر خارجه کشورمان را به عنوان ریسک‌پذیرترین سیاستمدار جهان در سال 2015 معرفی کرد. به گزارش «ایسنا»، مؤسسه بین‌المللی «سنجش ریسک‌پذیری سیاسی» (گلوبال ریسک اینسایت) محمدجواد ظریف را در میان سیاستمداران ریسک‌پذیر جهان در سال 2015 به عنوان فرد نخست برگزید. براساس گزارش این مؤسسه، «سال 2015 به لحاظ ریسک سیاسی یک سال هیجان‌انگیز و پرماجرا بوده است چرا که تحولات جهانی متعددی رخ داده و بسیاری از مناطق با خشونت مواجه بوده‌ا‌ند. هرچند با نگاه دقیق به رویدادهای سال 2015 به روشنی می‌توان دریافت که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مهم‌ترین و مؤثرترین رویدادی بوده است که در سال جاری به وقوع پیوست. ظریف وزیر امور خارجه ایران از طریق دیپلماسی و مذاکره توانست به توافقی دست یابد که منجر به بازگشت ایران به جامعه بین‌الملل می‌شود.» «گلوبال ریسک اینسایت» افزوده است: «این یک کار برجسته و مهم است که ارزش تقدیر دارد. وزیر امور خارجه ایران نشان داد که یک سیاستمدار سرسخت و مذاکره کننده کاردان است که ادامه فعالیتش در عرصه سیاست خارجی ایران می‌تواند فرصت‌های خوبی را در دوران پساتحریم در ایران ایجاد کند.» سال 2014، نارندرا مودی نخست وزیر هند را  ریسک‌پذیرترین سیاستمدار جهان در سال 2014 شناخته شده بود.

 

تهدید ظریف علیه امریکا

«فارین پالیسی» در گزارشی  از موضعگیری  وزیر خارجه ایران در مذاکرات اخیر درباره  بحران سوریه  نوشت که محمدجواد ظریف در این مذاکرات خواستار قرار گرفتن نام سازمان «سیا» در فهرست گروه‌های تروریستی شده است. به گزارش «ایسنا»، در گزارش این نشریه  آمده است: «ظریف بلافاصله پس از رؤیت نام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در رونوشت اولیه  فهرستی که« ناصر جوده» وزیر امور خارجه اردن مأموریت جمع‌آوری آن را داشت، برخاست و با عصبانیت هشدار داد که اگر گفت‌وگو درباره تروریسم سوریه به سمت ایران معطوف شود، ما آماده هستیم فهرست خود را معرفی کنیم و سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در صدر این فهرست قرار دارد.»  «فارین پالیسی» افزود: «اعتراض ظریف و نمایندگان روسیه، لبنان و عراق سبب شد تا «جوده» در نهایت برای بازگرداندن نظم به نشست، از مقامات بخواهد از بحث درباره فهرست تروریستی دست بردارند و رونوشت‌هایی را که وی تحویل داده بود، بازگردانند.

 

تحویل اولین «اس-۳۰۰» به ایران تا بهمن ماه

یک مقام ارشد نظامی روسیه  اعلام کرد: «تحویل سامانه اس -۳۰۰ به ایران از ژانویه (دی ماه) آغاز می‌شود و فوریه (بهمن ماه) پایان می‌یابد.» خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه به نقل از «یک مقام ارشد نظامی»  کشورش گزارش داد، «ایران دومین سامانه را در ماه اوت یا سپتامبر 2016 دریافت خواهد کرد.»وی تأکید کرد: «روسیه تمام تعهدات خود را در زمینه تجهیز ایران به سامانه پدافند هوایی اس -300 انجام خواهد داد.»

 

ادعای انتخاباتی مصباح یزدی

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: «دشمن، روز به روز نسبت به کارآیی نظام مبتنی بر ولایت فقیه آگاه‌تر شده و با هزاران توطئه به دنبال تضعیف ولایت‌فقیه است.» به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت الله مصباح یزدی ،  این عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه «حتی افرادی در داخل به دنبال این هستند که از طریق قانونی و با عنوان نمایندگان خبرگان رهبری، زمینه رفراندومی برای کنار گذاشتن ولی‌فقیه را آماده کنند»، افزود: «البته باید توجه داشت کسانی که زمینه رفراندوم را فراهم می‌کنند، برای بعد از آن هم برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ لذا توجه داشته باشیم که خطر امروز خطر نظامی نیست، خطر فرهنگی و فکری است.»

 

سخنان شجونی در «دید در شب»

حجت‌الاسلام جعفر شجونی  گفت: «بشکند دست ملتی که دوباره به او رأی بدهند.» او در گفت‌وگویی با برنامه «دید در شب» افزود: «احمدی‌نژاد از اولیای الهی است.»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

بازداشت امیر خودخوانده داعش در رمادی

یک منبع خبری وابسته به ارتش عراق اعلام کرد یکی از سرکرده‌های مهم داعش در عملیات آزادسازی شهر «الرمادی» دستگیر شده است. به گزارش شبکه «السومریه نیوز»، نیروهای بخش اطلاعات نظامی با هماهنگی لشکر  16پیاده‌نظام، این سرکرده داعش را در عملیات آزادسازی الرمادی دستگیر کرده‌اند. نام تروریست بازداشت شده ابوبکر بوده و تابعیت خارجی دارد. یک منبع در پلیس استان «الانبار» روز گذشته خبر داد نیروهای امنیتی موفق شدند چند نقطه را در شهر الرمادی آزاد کنند و در این عملیات 2 تن از نیروهای پلیس بر اثر انفجار 2 خودروی بمب‌گذاری شده زخمی شدند. همچنین یک منبع در ارتش عراق در استان الانبار اعلام کرد که پس از خنثی‌سازی صدها بمب با تلاش‌های دقیق و حساب‌شده موفق شده‌اند منطقه «الضباط» و «الارامل» را در الرمادی آزاد کنند.

 

تظاهرات ضددولتی شیکاگو

مردم شیکاگو در اعتراض به کشته شدن یک نوجوان سیاهپوست  تظاهراتی ضددولتی برپا کرده و خواستار اجرای عدالت درباره افسر پلیس قاتل این نوجوان شدند که 16 مرتبه به طرف او شلیک کرده بود. درپی انتشار تصاویر ویدئویی تیراندازی پلیس به سوی یک نوجوان سیاهپوست، این شهر آمریکا از اواخر ماه میلادی گذشته تاکنون شاهد اعتراضات گسترده مردم بوده است. روز پنجشنبه نیز معترضان یکی از تقاطع‌های منطقه مگنیفیسنت مایل شیکاگو را مسدود کرده و خواستار استعفای رام امانوئل، شهردار شیکاگو شدند. اما پلیس فدرال با معترضانی که خواستار اجرای عدالت درباره قاتل لاکوان مک‌دونالد، نوجوان سیاهپوست آمریکایی بودند، درگیر شد. جیسون ون دیک، افسر پلیس آمریکایی در اکتبر سال 2014 به سوی مک‌دونالد، نوجوان 17 ساله و سیاهپوست آمریکایی 16 مرتبه شلیک کرد. ویدئوی این تیراندازی تا ماه گذشته منتشر نشده بود.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات