صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۸۶۴۴۸
نشنال اینترست:

کار سپاه مهم بود

آیا ایران ضدآمریکایی باقی می‌ماند؟ اقدام سپاه پاسداران ایران در بازداشت تفنگداران آمریکایی آن هم در روز اجرای برجام نشان از تداوم هویت انقلابی دارد.
مجله آمریکایی نشنال اینترست با طرح تحلیل فوق نوشت: توافق هسته‌ای و اجرای آن برخی را به این باور رسانده که جمهوری اسلامی ایران بعداز حدود چهار دهه سیاست‌های ضد آمریکایی، تغییر سیاست می‌دهد. اما دستگیری تفنگداران آمریکایی در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران انقلاب می‌توانست اجرای توافق هسته‌ای بین ایران و 6 قدرت جهانی را درست در زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال تأیید پایبندی ایران به تعهداتش بود، به خطر بیاندازد. با این حال، سپاه به جای منحرف کردن توافق، از آن حادثه بعنوان رویدادهای نمادین برای فرستادن پیامی به جهان استفاده کرد.
سپاه با توقیف شناورها و پخش تصویرهای ملوانان از تلویزیون جهت جلب توجه جهانی، از فرصت برای فاش ساختن مسیر آینده سیاست خارجی ایران در پی توافق اتمی استفاده کرد.
نشنال اینترست می‌افزاید؛ سیاست‌سازان آمریکا بجای تلقی این حادثه بعنوان نشانه‌ای از سرسختی یا صمیمیت دیپلماتیک ایران، بهتر است پیچیدگی پشت تصمیم‌گیری ایران را بفهمند و کارهایش را درست تحلیل کنند. سپاه پاسداران با دستگیری و آزاد ساختن ملوان‌های آمریکایی، قاطعیت خود را برای دفاع از انقلاب ایران و تعهد به توافق اتمی و امکان دیپلماسی بیشتر در آینده نشان داد. مقصود سپاه از نمایش ملوانان دستگیر شده این بود که قدرت و اعتماد انقلابی خود را به مخاطبان داخلی و بین‌المللی، در همان لحظه‌ای که اجرای توافق اتمی و لغو تحریم‌ها نزدیک بود، نشان دهد.
سپاه می‌خواهد از برجام برای تقویت مسیر انقلابی ایران استفاده کند و برحمایت از گروه‌هایی که در برابرهدف‌های آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در خاورمیانه ایستادگی می‌کنند، بیافزاید.
نشریه آمریکایی ادامه می‌دهد: باید انگیزه استراتژیک پشت احساسات ضد آمریکایی ایران را شناخت. در کانون محاسبات ایران این باور قرار دارد که چنین احساساتی منافع و هدف‌های منطقه‌ای ایران را پیش می‌برد، که یک عنصر عمده سیاست خارجی ایران از زمان انقلاب بوده است و یک منبع عمده قدرت و مشروعیت در خاورمیانه دیده می‌شود.
تحلیلگر نشنال اینترست می‌افزاید: از یک منظر انقلابی، چالش با آمریکا راهی بسیار آسان جهت نشستن در موضع قدرت در صحنه جهانی برای ایران فراهم آورده است. در نتیجه، حتی اگر مناسبات دو کشور بهتر شود، گفتمان انقلابی ایران در مورد آمریکا زیاد تغییر نخواهد کرد.
تحلیلگر نشنال اینترست در عین حال براین گمان است که ممکن است بارقه‌ای برای سیاست‌سازان آمریکا نمایان باشد. شدت گرفتن جنگ سرد بین ایران و عربستان سعودی، در حالی که برای ثبات منطقه‌ای خطرناک و زیانبار است، ممکن است فضایی جهت مانور برای واشنگتن فراهم آورد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات