تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۸۶۵۴۳
«اعتماد» از مهم‌ترين تحولات گروه‌هاي سياسي گزارش مي‌دهد

اتحاد اصلاح‌طلبان «چه كنم»هاي اصولگرايان

اشاره: گروه احزاب - «ساختار سياسي ايران مبتني بر فعاليت احزاب نيست، احزاب در ايران رشد نكرده يا ناقص متولد شده‌اند»؛ جملاتي از اين دست سخنان نخستين تمام كساني است كه در ايران مي‌خواهند شرايط احزاب را تحليل كنند. با اين حال همين احزاب فعلي هم در سپهر سياسي ايران نقش و اثرگذاري خود را دارند. گروه احزاب روزنامه اعتماد در نظر دارد آخرين روز هفته را با مروري بر مواضع و جهت‌گيري‌هاي مهم احزاب و فعالان سياسي كارنامه سياسي يك هفته‌اي آنان را منتشر كند. فعاليت‌هاي احزاب سياسي در ايران طي ماه‌هاي گذشته شتاب بيشتري به خود گرفته و آنها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب درصدد نقش‌آفريني جدي در فرآيند انتخابات مجلس هستند. از اين منظر رصد فعاليت‌هاي احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا مي‌تواند نقشه راه آنها براي انتخابات مجلس را نمايان كند. از سوي ديگر اين كارنامه وضعيت انسجام و انشقاق دو جريان اصلي كشور در فاصله هفت ماه مانده به دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نماي كلي از رقابت‌هاي سياسي را نيز نشان مي‌دهد. احزاب ايراني هفت ماه پرتلاش براي انتخابات را پيش‌رو خواهند داشت تا بتوانند اكثريت كرسي‌هاي بهارستان را در اختيار بگيرند.

(روزنامه اعتماد - 1394/06/12 - شماره 3333 - صفحه 11)

ديدارهاي سياسي و كميته‌هاي استاني كارگزاران

حزب كارگزاران سازندگي هفته جاري را با يك اتفاق مهم به اتمام رساند. آنها در اين هفته به ديدار رييس دولت اصلاحات رفتند تا با او در خصوص مسائل سياسي جاري و انتخابات پيش رو گفت‌وگو كنند. محمد قوچاني، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران محور اين جلسه را تبادل نظر درباره نوسازي حزب كارگزاران عنوان كرد. همچنين دبيركل حزب كارگزاران سازندگي از راه‌اندازي كميته‌هاي استاني اين حزب براي انتخابات مجلس دهم خبر داد. غلامحسين كرباسچي اظهار كرد: گردهمايي خوبي برگزار شد و نتايج قابل قبولي از اين جلسه به دست آمد و قرار بر اين شد تا فعاليت‌هاي خود را در ماه‌هاي آتي افزايش دهيم و اميدواريم بتوانيم با ساماندهي نيروهاي لازم در همه استان‌ها و تشكيل كميته‌هاي انتخاباتي استاني، وضعيت بهتري پيدا كنيم و براي انتخابات مجلس آتي آماده شويم.

كرباسچي با بيان‌ اينكه براي انتخابات مجلس دهم، تمامي احزاب اصلاح‌طلب در كنار يكديگر و با هماهنگي كامل برنامه‌هاي‌شان را پيش خواهند برد، گفت: حزب كارگزاران از ساير احزاب اصلاح‌طلب جدا نيست و قرار است ما نيز براي پيشبرد برنامه‌هاي انتخابا‌تي‌مان با مجموعه احزاب و تشكل‌هاي ديگر اصلاح‌طلب در هماهنگي كامل باشيم و ان شاءالله تحت يك ائتلاف به انتخابات مجلس دهم وارد شويم. وي همچنين به برگزاري نخستين كنگره سراسري حزب اتحاد ملت ايران اسلامي اشاره كرد و گفت: حزب اتحاد ملت كنگره خوبي را برگزار كرد و اميدوارم كه در آينده احزاب اصلاح‌طلب بتوانند با تدبير و با بهره‌گيري از خرد جمعي، فعاليت‌هاي خود را پيگيري كنند و حزب اتحاد ملت نيز در مجموعه احزاب اصلاح‌طلب، تاثيرگذار ظاهر شود. كرباسچي با تاكيد بر اينكه فضا براي فعاليت احزاب نسبت به دوره گذشته بهتر شده است، اما هنوز با حالت ايده‌آل فاصله داريم، عنوان كرد: ‌وجود احزاب و فعال بودن آنها در عرصه سياست داخلي كشور يكي از الزامات دموكراتيك بودن حكومت است و در حال حاضر نيز فضا نسبت به گذشته براي فعاليت احزاب بهتر شده است.

مخالفت ندايي‌ها با استعفاي خرازي؛ ديدار با هاشمي

حزب ندا پس از حاشيه‌هاي گسترده‌اي كه هفته قبل برايش به وجود آمد بالاخره در جلسه شوراي مركزي با استعفاي سيد صادق خرازي، از رياست اين شورا مخالفت كرد تا او همچنان روي صندلي رياست شوراي مركزي بنشيند.

با اين حال ندايي‌ها هفته جاري را همچنان پر خبر دنبال كردند. آنها در هفته‌اي كه گذشت با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، رييس مجمع تشخيص مصلحت ديدار و گفت‌وگو كردند. در اين ديدار آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، به اختلافات داخلي بعضي از گروه‌ها در كشور اشاره كرد و گفت: اگر چه اصلاح‌طلب و اصولگرا يك نام است و اختلافات آنان بايد در سليقه و شيوه‌هاي اداره جامعه باشد، اما متاسفانه شاهديم كه بعضي‌ها اختلافات را به اصول رساندند و حرف‌هاي برخاسته از كينه مي‌زنند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين نكته كه هيچ اصولگراي راستيني نمي‌تواند اصلاح‌طلب نباشد و هيچ اصلاح‌طلب حقيقت‌جويي نمي‌تواند اصولگرا نباشد، گفت: كساني كه بويي از انقلاب نبرده بودند و مبارزه را به دليل سختي‌هاي آن حرام مي‌دانستند، امروز مدعي‌اند و وقتي از آنان مي‌پرسند كه چرا از مبارزه بريديد و آن را حرام مي‌دانستيد؟ يا چرا به دعوت بازگشت به مبارزه، پاسخ منفي داديد؟

به دروغ توجيه مي‌كنند براي همكاري با منافقان دعوت شده بوديم، در حالي كه در آن سال‌ها، سازمان منافقين اصلا شكل نگرفته بود و آنها فقط درصدد توجيه عافيت طلبي خود هستند غافل از اينكه مردم، هوشيارتر از تصورات آنها هستند. وي با تاكيد بر سوابق دكتر صادق خرازي در انقلاب و به ويژه در وزارت امور خارجه اشاره كرد و با تاكيد مجدد بر پرهيز از تفرقه‌افكني گفت: در همه شرايط مخصوصا در اين زمان كه دوست و دشمن به ايران چشم دوخته‌اند تا ببينند آينده حضور جمهوري اسلامي در فضاي بين‌المللي و همچنين تاثيرگذاري‌اش بر كشورهاي منطقه چگونه است، دلسرد كردن نيروهاي انقلاب، كاري نابخشودني و دامن زدن به اختلافات گناهي بس بزرگ است.

دفاع وزير كشور از حزب اتحاد

حزب اتحاد ملت ايران اسلامي كه نيامده محل بحث و دعواي اصولگرايان با دولت روحاني شده در هفته جاري شاهد اتفاقات مهمي بود. روز دوشنبه علي شكوري‌راد پس از برگزاري يك نشست خبري براي حضور در دادسراي شهيد مقدس راهي اوين شد. او كه اين احضاريه را قبلا دريافت كرده بود پس از تامين قرار كفالت با اجازه بازپرس از دادسراي اوين خارج شد. شكوري‌راد در نشست خبري خود گفت: ميثاق ما قانون اساسي است. اين قانون براي ما تعيين تكليف مي‌كند كه چگونه تعامل كنيم. خود را پاسدار اركان قانون اساسي مي‌دانيم و رويكرد ما رويكرد تعاملي سازنده با همه اركان نظام است. با برخي افراد در اركان نظام اختلاف داريم اما اركان را به رسميت مي‌شناسيم و با هيچ كدام چالش نداريم. حزب اتحاد ملت ايران يك ظرفيت جديد براي نيروهاي سياسي است. ما با تقاضاهاي بي‌شمار براي پيوستن به حزب اتحاد ملت مواجه هستيم. در انتخابات در چارچوب مجموعه كلي اصلاح‌طلبان حركت مي‌كنيم.

شكوري در اين نشست خبري با اشاره به اينكه اتحاد ملت ايران يك فرصت است و نه يك تهديد اظهار كرد: رقبا مي‌خواهند با هجمه به اتحاد دستگاه‌هايي كه مسووليت دارند در مقابل دادن مجوز به حزب را هراسناك كنند. سياست درستي نيست كه رقبا به جاي استدلال‌هاي سياسي با انگ زدن و تهمت زدن و فضا‌سازي بخواهند رقبا را از صحنه به در كنند.

با اين حال فشار رسانه‌اي و تبليغاتي عليه اين حزب تازه‌تاسيس باعث شد تا وزير كشور و معاون سياسي وي در برابر تبليغات منفي موضع‌گيري كنند. عبدالرضا رحماني‌فضلي در برنامه نگاه يك كه از سيماي جمهوري اسلامي پخش مي‌شد در دفاع از «اتحاد» گفت كه اگر يك حزب در گذشته منحل شده اين اتفاق دليلي براي عدم صلاحيت اعضاي آن حزب براي فعاليت سياسي نيست.

البته اين سخنان وزير كشور آتش تند اصولگرايان عليه اتحاد را هنوز خاموش نكرده و آنها همچنان خط رسانه‌اي خود را در پيش گرفته‌اند.

نگاه حزب اسلامي كار به شوراي نگهبان

حسين كمالي، دبيركل حزب اسلامي كار، اين روزها در حال آماده كردن حزب متبوعش براي انتخابات مجلس است، انتخاباتي كه چند ماه بيشتر تا برگزاري آن نمانده و به گفته برخي تحليلگران، با توجه به تغييرات در آرايش سياسي نيروها و جناح‌هاي مختلف، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. به همين بهانه گفت‌وگويي با او داشتيم تا از نقش احزاب در انتخابات اسفندماه صحبت كنيم هر چند در اين گفت‌وگو به مباحثي چون عملكرد دولت نيز پرداخته شد. با اين حال كمالي معتقد است فارغ از آنكه چه جناحي پيروز انتخابات شود، بايد به سمت تغيير ساز و كار انتخابات برويم، ساز و كاري كه به گفته او، نقش شوراي نگهبان در آن بايد اصلاح شود.

او در اين هفته طي گفت‌وگويي در خصوص نقش شوراي نگهبان در انتخابات اعلام كرد: بيايند اساس را بگذارند بر اينكه كساني كه از لحاظ قانوني توسط دادگاه صالح از شركت در انتخابات منع شدند، منع بشوند و كساني كه نشدند، بتوانند در انتخابات حضور پيدا كنند؛ يعني گزارش ضابطان دادگستري نمي‌تواند جايگزين حكم دادگاه بشود و بعد هم احراز، عدم احراز و بحث‌هاي اين گونه‌اي شايد كار را سخت بكند. براي امر انتخابات شوراي نگهبان اين را حق قانوني خودش مي‌داند اما قانوني كه مجلس تصويب كرده و شوراي نگهبان به نظر من برخلاف فلسفه كلي كه در فلسفه وجودي او در قانون اساسي در نظر گرفته شده به يك نوعي مميزي دست مي‌زند كه بهتر است در جايگاه خودش كه جايگاه پدري است قرار بگيرد و جلوگيري كند از تعدي قوه مجريه نسبت به كساني كه مي‌خواهند كانديدا بشوند، حالا مي‌خواهد چپ باشد يا راست، اصولگرا، اصلاح‌طلب يا ميانه باشد فرقي نمي‌كند؛ يعني در حقيقت حافظ حقوق مردم باشد.

كمالي درباره وضعيت اصولگرايان هم گفت: اميدوارم اينها با هم متحد بشوند يك برنامه جامع و كامل براي اداره جامعه بدهند و اگر مردم به برنامه آنها راي دادند ما‌ها موظف بشويم كه از آنها و برنامه‌هاي‌شان در پيشبرد كارهاي‌شان حمايت بكنيم. آنها هم اگر اصلاح‌طلبان برنامه‌اي را ارايه دادند و اين برنامه مورد ‌اقبال عمومي قرار گرفت خودشان را موظف به همكاري و حمايت از دولت كنند.

سفرهاي استاني رييس شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات

شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات به رياست محمدعلي غريباني، در حال انجام فعاليت‌هاي مقدماتي براي انتخابات مجلس است. اين شورا در كنار شوراي مشورتي سيدمحمد خاتمي و شوراي راهبردي انتخابات سه‌گانه اصلاح‌طلبان براي انتخابات را تشكيل مي‌دهند. رييس شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات گفت: در حال سفر استان به استان هستم تا نظارتي بر برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان در استان‌ها داشته باشم. محمدعلي غريباني، رييس دوره شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرين تصميمات و مصوبات اين تشكل سياسي اظهار داشت: كميته انتخابات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات ديروز جلسه برگزار كرده و مصوباتي را داشته است.

وي با بيان اينكه در حال تدوين برنامه‌هاي شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان در استان‌ها هستيم، گفت: بنده نيز در حال سفر استان به استان هستم تا نظارتي بر برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان در استان‌ها داشته باشم. برخي منابع خبري طي اين هفته گزارش دادند رييس شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات به همدان سفر مي‌كند. گويا اين سفر براي بررسي برنامه اصلاح‌طلبان استان انجام خواهد شد. گفتني است بررسي استان به استان و نظارت بر برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان استان‌ها در دستور كار شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات قرار گرفته است. در عين حال احزاب عضو شوراي هماهنگي نيز براي هماهنگي شعب استاني خود به‌شدت مشغول انجام فعاليت هستند تا در فرآيند انتخاب نهايي كانديداهاي حوزه‌هاي انتخابيه نقش بيشتري داشته باشند.

در همين راستا «ميرزابابا مطهري‌نژاد» سخنگوي حزب مردم‌سالاري با اشاره به آخرين فعاليت‌هاي تشكل متبوعش اظهار داشت: اردوي تابستاني حزب مردم‌سالاري، پنجشنبه و جمعه هفته گذشته (۵ و ۶ شهريورماه) با حضور دبيران استاني حزب در شهر گرگان برگزار شد. وي افزود: در اين اردو ستادهاي انتخاباتي حزب در ۱۸۰ شهر راه‌اندازي شد. مطهري‌نژاد ادامه داد: مسوولان ستادهاي انتخاباتي موظفند تا افراد همراه با تفكر حزب و با احتمال راي‌آوري بالا را شناسايي كنند تا از اين طريق، ليست انتخاباتي پيشنهادي خود را به شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات ارايه كنيم. سخنگوي حزب مردم‌سالاري خاطرنشان كرد: در جلسه شوراي مركزي كه مهرماه برگزار مي‌شود، مسوول كل انتخابات حزب منصوب خواهد شد.

انتخابات و چهره‌هاي موثر اصلاحات

چهره‌هاي شناخته شده اصلاحات در هفته‌اي كه گذشت اظهارنظرهاي سياسي خود را معطوف به انتخابات مجلس كردند و بيشتر در اين باره با رسانه‌ها به گفت‌وگو پرداختند. محمدرضا عارف، برجسته‌ترين چهره اين جريان در رسانه‌ها اين هفته طي گفت‌وگويي اظهار كرد: فكر مي‌كنم پايگاه اجتماعي اصلاحات وضعيت خوبي دارد و اميدواريم با برخي اقدامات درون تشكيلاتي بتوانيم پايگاه واقعي خود را در جامعه پيدا كنيم كه طبيعتا وقتي پايگاه ما بالاتر رود، پايگاه رقيب پايين‌تر مي‌آيد. ما تلاش مي‌كنيم. رقيب هم تلاش مي‌كند و همين ارزشمند است. من به رقابت سالم و جدي بدون سوءاستفاده از اهرم‌هاي قدرت اعتقاد دارم. اجازه بدهيم همه‌چيز طبق قانون پيش برود. اگر در يك نهاد قانوني ذي‌ربط مسووليت داريم، از آن براي حذف رقيب استفاده نكنيم. اين را خلاف اخلاق و ارزش‌هاي انقلاب مي‌دانيم. در صحنه بياييم و بگوييم مردم ما اين نظر را داريم، آنها هم آن نظر را دارند.

طبيعتا در تاكتيك‌ها اختلاف‌نظر است، من به اختلاف نظرها اصالت مي‌دهم و چيز بدي هم نيست. بپذيريم كه حرف آخر را مردم مي‌زنند. محمد رضا خاتمي ديگر چهره موثر جريان اصلاحات نيز در خصوص انتخابات گفت: امام مي‌گويند «مردم ولي‌نعمت مسوولان هستند»، «ميزان راي ملت است»، اينها يعني اينكه انتخابات برگزار مي‌كنيم تا بفهميم مردم چه مي‌خواهند، وقتي مردم يك چيزي را خواستند آن بايد حاكم باشد، نه اينكه من بگويم چون من در حكومت قبل از شما بودم، مردم بي‌خود گفتند، شما هم بي‌خود نماينده شديد، نمي‌گذارم اين كار را كنيد، دعوا راه بيندازيم، كارهاي ديگر كنيم. در مقابل چنين طرز فكري، اگر نماينده ملت عقب بنشيند و بگويد شما راست مي‌گوييد ما كارهاي‌مان را پيگيري نمي‌كنيم به نظر من، خيانت به آراي ملت است. سال ٨٤ به هر دليلي آقاي احمدي‌نژاد انتخاب شد، نخستين كاري كه كرديم گفتيم آقاي احمدي‌نژاد نماينده مردم است، بايد به او اجازه دهيم برنامه‌هايي كه گفته پيش ببرد. انتقاد مي‌كرديم و مي‌گفتيم اين برنامه‌ها مخرب است.

يكتا حزب نيست، ضرغامي كانديداي رياست‌جمهوري

جبهه يكتا كه پر قدرت خود را در عرصه سياسي اصولگرايان بروز داد و در همايش سراسري‌اش از دبيركل جامعه روحانيت دعوت به عمل آورد، پس از اعلام غيرقانوني بودن توسط وزارت كشور از حجم فعاليت‌هاي آشكار خود كاسته است.

سيدمحمدرضا ميرتاج‌الديني، معاون احمدي‌نژاد در دولت دهم در رابطه با اعلام موجوديت حزب يكتا و نقش خود در اين حزب گفت: با توجه به اينكه مجوزي براي اين حزب صادر نشده نمي‌توان نام آن را حزب گذاشت و بيشتر در قالب يك مجموعه سياسي عمل مي‌كند و اعضاي آن را دولت نهم و دهم تشكيل مي‌دهند.

وي با اشاره به اينكه عضويتي در اين حزب ندارد، گفت: من حتي عضو موسسين اين حزب هم نيستم و هيچگونه رابطه تشكيلاتي با اين حزب ندارم، بنابراين در رابطه با عملكرد اين حزب بايد با سخنگو يا دبير آنها صحبت كنيد.

وي همچنين اضافه كرد كه اين حزب علي‌القاعده اصولگراست و با اين تفكر به دنبال اهداف خود است.

نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي در رابطه با بازگشايي سفارت انگليس گفت: اينكه سفارتي باز يا بسته شود بايد شوراي امنيت ملي و وزارت امور خارجه در اين رابطه تحقيق كند تا تصميم نهايي گرفته شود. جاي پاي سفارت انگليس هميشه در مسائل و اتفاقات ناگوار سياسي بوده و مردم خاطره خوشي از تاريخ و دخالت‌هاي اين دولت در مسائل ايران ندارند.

وي در بخش پاياني اظهارات خود در رابطه با اهداف و برنامه‌هاي خود راجع به انتخابات آتي بيان كرد: هدف ما اتحاد و انسجام بين طيف اصولگرايي در كل كشور است. اين انتخابات، انتخابات سرنوشت‌سازي است و توام با رقابت زياد خواهد بود چرا كه بعد از چند دوره كه اصولگرايان پيروز ميدان بودند جريان اصلاح‌طلب به دنبال اين هستند كه با قواي بيشتري مجلس را تصاحب كنند. ميرتاج‌الديني درباره دلايل پذيرش شكست در انتخابات ٩٢ توسط اصولگرايان گفت: اختلاف درون گروهي باعث اين اتفاق شد و اصلاحات را رقيب اصلي به حساب نياوردند و منجر به شكست اصولگرايان شد.

مشاور رييس سازمان صدا و سيما در حوزه امور مجلس در دوره ضرغامي در پايان در پاسخ به اين سوال كه آيا رييس سابق صدا و سيما در انتخابات مجلس شركت مي‌كند يا خير، اظهار داشت: آقاي ضرغامي براي انتخابات مجلس شركت نخواهد كرد ولي براي همگرايي و اتحاد بين اصولگرايان تلاش خواهند كرد. شايد آقاي ضرغامي نماينده‌اي باشد از طيف اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري آتي، چون چهره‌اي محبوب، فكور و سياسي در سطح بالا هستند.

نقش موتلفه در انسجام اصولگرايان

پنجشنبه گذشته محمد نبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه اسلامي كه در اجلاس سراسري دبيران استاني سه تشكل جبهه پايداري انقلاب اسلامي، جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي و حزب موتلفه اسلامي اهم سخنان خود را به ضرورت وحدت اصولگرايان اختصاص داده بود، گفت: سه تشكل تعهد داده‌اند كه نه تنها فهرست جداگانه نخواهند داد بلكه روي افراد اختلافي اصرار نورزند. ما خودمان را قطب عالم امكان نمي‌دانيم و اين‌طور نيست كه ديگران بيايند و به ما بپيوندند. اين سم مهلك است. اصولگرايان هيچ كدام خود را قطب اصلي نمي‌دانند.

به گفته لطف‌الله فروزنده، قائم مقام دبيركل جمعيت ايثارگران بيش از ٤٠ جلسه مشترك ميان سه تشكل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، جبهه پايداري انقلاب اسلامي و حزب موتلفه اسلامي برگزار شده است تا زمينه وحدت اصولگرايان بيش از گذشته آماده شود. تلاش اصولگرايان براي وحدت به تشكيل شوراي هماهنگي اصولگرايان در فاصله شش ماه باقيمانده تا انتخابات مجلس منجر شد. حميدرضا ترقي، عضو شوراي مركزي حزب موتلفه درباره جزييات تشكيل شوراي هماهنگي اصولگرايان و آخرين وضعيت ائتلاف و وحدت اصولگرايي گفت: قبلا شوراي همگرايي با محوريت آقاي تقوي تشكيل شده است كه بيشتر كاركرد آن وحدت گفتماني و غير انتخاباتي بود.

وي ادامه داد: اما شوراي هماهنگي با كاركرد انتخاباتي آغاز به كار كند كه اگر اين شورا تشكيل شود وظيفه‌اش اين است كه چتر انتخاباتي اصولگرايي را گسترده‌تر كند كه بتوانند همه تشكل‌ها و احزاب اصولگرا در آن شورا نماينده داشته باشند و نظرات خودشان را در مورد پيگيري نهايي ليست انتخاباتي ارايه دهند. شوراي هماهنگي اصولگرايي و شوراي همگرايي جدا از هم عمل خواهند كرد؛ شوراي همگرايي يك شوراي دايمي براي ايجاد همگرايي گفتماني بين اصولگرايان است اما شوراي هماهنگي كاركرد مقطعي براي رسيدن به وحدت نظر انتخابات دارد.

اين درحالي است كه سمت و سوي برخي اظهارات سياسي حزب موتلفه مربوط به شوراي نگهبان بود. اسدالله بادامچيان، عضو شوراي مركزي اين حزب در گفت و گو. با ميزان اظهار كرد: افرادي كه شوراي نگهبان را زير سوال مي‌برند يا اغراض جناحي دارند يا قانون را نفهميده‌اند. وي افزود: از آنجايي كه نمايندگان مجلس در منصب و جايگاه بااهميتي قرار دارند، بنابراين ضرورت نظارت بر فرآيند انتخابات مجلس و احراز صلاحيت كانديداها توسط نهاد عالي شوراي نگهبان، يك ضرورت انكارناپذير است.

حمايت دبيركل جبهه پيروان از آيت‌الله مصباح

محمدرضا باهنر، دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري تا همين يكي دو ماه قبل بر سر راهبرد انتخاباتي صالح مقبول و اصلح نامقبول چندباري اقدام به نقد ديدگاه آيت‌الله مصباح‌يزدي كرد. باهنر بر خلاف پدر معنوي جبهه پايداري معتقد بود كه اصولگرايان بايد كانديداهايي را براي انتخابات مجلس انتخاب كنند كه در ميان توده‌هاي اجتماعي راي داشتند. اين اعتقاد باهنر دقيقا عكس خواست و نظر آيت‌الله مصباح‌يزدي است. آيت‌الله مصباح بارها بر اين مساله پافشاري كرده كه تكليف اصولگرايان انتخاب اصلح نامقبول به جاي صالح مقبول است. پس از اينكه چندباري باهنر با اين ديدگاه آيت‌الله مصباح مخالفت كرد حالا به نظر مي‌آيد كه اتفاقات ديگري در جناح راست در شرف تكوين است. اتفاقاتي كه با تثبيت شدن موقعيت آيت‌الله مصباح به عنوان يكي از سه ضلع رهبري ائتلاف جناح راست آغاز شده است.

همين بود كه طي هفته جاري باهنر در مقام دبيركل جبهه پيروان جداي از رايزني‌هايش براي راه‌اندازي شوراي هماهنگي اصولگرايان طي اظهاراتي اعلام كرد كه تلاش دارد تا نظر آيت‌الله مصباح‌يزدي براي ائتلاف اصولگرايان را تامين كند. باهنر با بيان اينكه طرح‌هاي گوناگوني از قبيل ١٠+٥ يا ١٢+٦ مطرح مي‌شود زياد اهميت ندارد، گفته است: ما به دنبال مجموعه‌اي هستيم تا مجموعه‌اي از روحانيت در يك تشكلي ميزبان باشد و افراد اصولگرا را دور خود جمع كند. وي ادامه داد: اينكه حال مي‌گويند ١٠+٥ يعني حضور ٥ نفر از جامعتين و ١٠ نفر از احزاب فعال اصولگراي كشور براي تامين نظر آيت‌الله مصباح‌يزدي بوده است. ما به دنبال آن هستيم كه همه اصولگرايان زيرنظر سازوكاري به نام شوراي هماهنگي جمع شوند و كار خود را دنبال كنند.

دبيركل جبهه پيروان خط امام (ره) و رهبري همچنين درباره اعلام آمادگي «مداحان» براي انتشار ليست انتخاباتي گفت: از اينكه مداحان اعلام آمادگي كرده‌اند تا در انتخابات مجلس شوراي اسلامي شركت كنند ما استقبال مي‌كنيم. امروز همه كساني كه ظرفيت سياسي، اجتماعي و فرهنگي دارند بايد براي انتخابات فعال شوند اما اينكه كدام موثرترند بر اساس وزن آنها مشخص مي‌شود. ما نمي‌خواهيم امروز وزن‌كشي كنيم. وي در پاسخ به اين سوال كه استفاده مداحان از تريبون خود در هيات‌ها آيا جرم تلقي مي‌شود؟ افزود: در قانون اساسي داريم كه تمام كانديداهاي مجلس شوراي اسلامي مي‌توانند از تمام تريبون‌ها چه در مساجد باشد چه در اماكن وابسته به وزارت ارشاد يا نهادهاي ديگر استفاده كنند اما توصيه ما به همه عزيزان اين است كه از امكانات و تريبون‌ها به صورت عادلانه استفاده كنند.

دوستان قاليباف در انديشه مجلس

جمعيت پيشرفت و عدالت ايران اسلامي كه در هفته‌هاي گذشته با خروج برخي چهره‌هاي موثر نظير سردار طلايي با بحران مواجه شده بود، در هفته‌اي كه گذشت نشستي مطبوعاتي برگزار كرد تا نشان دهد اين حزب هنوز محل رفت و آمد و فعاليت نزديكان قاليباف، شهردار تهران است. دبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت ايران اسلامي در اين نشست خبري با بيان اينكه اولويت ما ورود به انتخابات دهم مجلس نيست، گفت: از مشورت‌هاي قاليباف به خصوص در مسائل انتخاباتي استفاده مي‌كنيم. حسين قربانزاده با بيان اينكه اين جمعيت از سال ۸۷ مجوز فعاليت گرفت و در همان سال مجمع عمومي را برگزار و شوراي مركزي خود را انتخاب كرد، گفت: در آن دوره به دليل برخي حواشي سياسي، فعاليت مستقيم كمتر داشتيم و بيشتر به فعاليت‌هاي ستادي و انتخاباتي پرداختيم.

وي افزود: بعد از حوادث سال ۸۸ و آرام شدن فضاي سياسي كشور، فرصت مناسبي براي بازآرايي جمعيت و انتخاب مجدد شوراي مركزي و تشكيل مجمع عمومي پيدا كرديم. در نهايت طي تيرماه گذشته، مجمع عمومي برگزار و متعاقب آن دبيركل جمعيت انتخاب شد.قربانزاده تاكيد كرد: از همان سال ۸۷ به دليل قرابت گفتماني با محمدباقر قاليباف، در انتخابات‌هاي مختلف از وي حمايت كرديم، اما هدف ما عموميت دادن گفتمان كارآمدي نظام جمهوري اسلامي در دهه‌هاي سوم و چهارم انقلاب اسلامي است. وي در پاسخ به سوالي در خصوص چگونگي ورود جمعيت پيشرفت عدالت ايران اسلامي به انتخابات دهم مجلس شوراي اسلامي گفت: ما در جمعيت، محور فعاليت‌هاي خود را به صورت جرياني تعريف و همواره سعي كرديم از فضاي موسمي و تكيه بر ائتلاف‌هاي زودگذر پرهيز كنيم.

بنابراين ما براي انتخابات مجلس دور هم جمع نشده‌ايم. دبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت ايران اسلامي تصريح كرد: اعضاي جمعيت، اهداف بلندتري دارند كه همان موضوع گفتمان است. انتخابات مجلس براي اين است كه يك مجموعه‌اي به قدرت دست پيدا كند و البته اين موضوع براي ما مهم است، اما اولويت فعاليت‌هاي‌مان را قرار نيست به انتخابات معطوف كنيم. قربانزاده خاطرنشان كرد: اولويت ما شبكه‌سازي در كشور است و در مورد انتخابات مجلس نيز بر همين اساس رويكردهاي خود را تعقيب مي‌كنيم. وي با تاكيد بر اينكه براي ورود به انتخابات تاكنون با هيچ مجموعه‌اي و حزبي رايزني انجام نداده‌ايم، تصريح كرد: دفتر سياسي جمعيت هنوز به ابلاغيه و تصميمي در خصوص ورود به انتخابات دست نيافته است.

قول جبهه پايداري به اصولگرايان

جبهه پايداري بالاخره پس از ده‌ها نشست مشترك متعهد شد فهرست جداگانه‌اي براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي منتشر نكند. در اين هفته اظهارات مرتضي آقاتهراني، دبيركل اين جريان اصولگرا منتشر شد. او در اجلاس سراسري دبيران اين حزب به همراه موتلفه و ايثارگران با تاكيد بر وحدت اصولگرايان گفت: اصولگرايان افتخار مي‌كنند كه زيرنظر فقها كار مي‌كنند و اگر اختلاف سليقه‌اي هم وجود دارد مي‌توانيم آن را حل كنيم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر وحدت اصولگرايان بيان داشت: از اين رو اينكه زيرنظر فقها كار كنيم اين كار بسيار پسنديده‌اي است.

دبيركل جبهه پايداري انقلاب اسلامي گفت: يكي از ويژگي‌هاي اصولگرايي، جهاد و تلاش خستگي‌ناپذير و شايسته سالاري و به كار‌گيري افراد صالح است. اصولگرايان معتقدند بايد افراد شايسته و متدين و اصلح مسووليت‌ها را بر عهده بگيرند.

وي افزود: اصولگرايان همواره به دنبال صيانت از بيت المال هستند و جلوي هر فسادي مي‌ايستند.

آقاتهراني در پايان اظهار داشت: سياست، اصولي دارد و خوشحاليم كه بزرگاني همچون فقها در راس كار هستند و ما بايد به صحبت‌هاي مقام معظم رهبري گوش كنيم و تفسير شخصي ارايه ندهيم.

وي مبارزه با فتنه و انحراف، اعتقاد به كار فرهنگي و اولويت داشتن فرهنگ را از ديگر شاخص‌هاي اصولگرايي مورد توافق سه تشكل برشمرد.

همچنين در ادامه صادق محصولي، قائم مقام دبيركل جبهه پايداري نيز در اين اجلاس با اشاره به تعريف شاخصه‌هاي اصولگرايي اظهار داشت: اصولگرايي يعني اينكه به اصول شريعت اسلام عمل شود و كساني كه به اين اصل عمل كنند را اصولگرا مي‌دانيم.

محصولي بيان داشت: هر كسي كه ادعاي اصولگرايي دارد بايد در بيان و در عمل به اصول شريعت اسلام عمل كند، وحدت در ميان اين سه تشكل اصولگرا و در ميان همه اصولگرايان نيز بر مبناي اصول و ارزش‌ها شكل مي‌گيرد.

قائم مقام دبير جبهه پايداري در ادامه تصريح كرد: وحدت مانند شمشير مي‌‌ماند وقتي در دست مومنين و نيروهاي ارزشي و تشكل‌هاي اسلامي باشد نه‌تنها خوب بوده كه لازم است و اصولگرايان زيرنظر آيات يزدي و موحدي كرماني و مصباح‌يزدي به دنبال وحدت هستند.

شوراي هماهنگي تير آخر اصولگرايان

اصولگرايان مدل‌هاي متفاوتي را براي رسيدن به ائتلاف حداكثري تا به امروز آزموده‌اند. هر كدام از ژنرال‌هاي اين جريان سياسي براي رفع شكاف‌هاي موجود بين گروه‌هاي سياسي‌شان نسخه‌اي را پيش مي‌برند اما اخباري كه از درون اردوگاه اين جناح سياسي به گوش مي‌رسد حاكي از آن است كه راست‌نشينان سياسي ايران تا به امروز نتوانسته‌اند به آنچه مي‌خواسته‌اند، برسند. همين است كه در آخرين اقدام محمدرضا باهنر، دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري با رايزني‌هايي كه انجام داد، تلاش كرد تا شبكه جديدي را براي ائتلاف اصولگرايان تحت عنوان شوراي هماهنگي اصولگرايان راه‌اندازي كند. شورايي كه به نظر مي‌رسد آخرين تير كنشگران سياسي اين جريان براي يكي شدن و حضور واحد در انتخابات مجلس دهم خواهد بود. حالا دو هفته پس از اعلام تاسيس اين شورا به نظر مي‌رسد كه مديران اين شورا تلاش دارند تا چهره‌هاي ارشد و بزرگان اين جناح را وارد آن كنند. اين همان خواسته‌اي است كه سيدكمال‌الدين سجادي، سخنگوي جبهه پيروان خبرش را داده است.

سجادي از احتمال بالاي پيوستن شخصيت‌هايي چون لاريجاني و قاليباف به اين شورا خبر داده و گفته است: جبهه پيروان قصد دارد براي ترغيب آقايان لاريجاني و قاليباف جهت پيوستن به شوراي هماهنگي اصولگرايان، مذاكراتي را با آنها انجام دهد. سجادي، به شائبه موازي‌كاري شوراي هماهنگي با شوراي همگرايي پاسخ داده وگفته است: شوراي همگرايي و متوليان آن، اگرچه براي انسجام و وحدت اصولگرايان تلاش زيادي كردند، اما چون قاطبه اصولگرايان و شخصيت‌هاي حقوقي اين جريان در آن نقش‌آفريني نداشتند، يك شوراي ناقص محسوب مي‌شد.

حميدرضاترقي، عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي هم در اين رابطه گفته است: اكنون شوراي همگرايي با محوريت حجت‌الاسلام والمسلمين تقوي فعاليت مي‌كند كه ربطي هم به انتخابات ندارد و مباحث نظري و گفتماني اصولگرايان را دنبال كرده و در واقع دنبال ايجاد همگرايي فكري اصولگرايان است اما شوراي هماهنگي اصولگرايان براي دوره انتخابات ايجاد شده است. شايد براي همين تقوي، رييس شوراي همگرايي اصولگرايان در اجلاس سراسري دبيران استاني سه تشكل جبهه پايداري انقلاب اسلامي، جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي و حزب موتلفه اسلامي گفته است: بايد از حق شخصي خود براي وحدت اصولگرايي بگذريم. به مصالح كلي و عمومي بينديشيم. امروز شرايط كشور ايجاب مي‌كند نيروهاي متدين با هم وحدت كنند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=24424

ش.د9402526

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات