صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۸۶۵۶۲

اخبار ویژه روزنامه‌های 7 بهمن ماه

روزنامه کیهان **

جنجال علیه شورای نگهبان با استقبال گروهک آمریکایی روبرو شد

رئیس گروهک نهضت آزادی از اظهارات هفته گذشته روحانی علیه شورای نگهبان استقبال کرد.

ابراهیم یزدی در مصاحبه با ارگان فتنه (کلمه) و درباره رد صلاحیت برخی وابستگان به فتنه گفت: مردم(!) انتظار دارند روحانی در برابر بی‌قانونی شورای نگهبان بایستد.

وی گفت: تنها راه مقابله آقای دکتر روحانی با سیاست‌های خلاف قانون شورای نگهبان خودداری از برگزاری انتخابات است. اما آیا ایشان اولا به چنین سیاستی اعتقاد دارد یا نه؟ و ثانیا امکان و توان خودداری از برگزاری انتخابات مخدوش را دارد یا نه، هنوز نمی‌توان با قاطعیت‌ نظر داد. آقای روحانی به حق این اقدامات شورای نگهبان را خلاف قانون اساسی تلقی کرده است. از طرف دیگر به هنگام آغاز به کار، به عنوان رئیس‌جمهوری، به اجرای قانون اساسی و حمایت از حقوق ملت سوگند یاد کرده است. مردم انتظار دارند ایشان در برابر این بی‌قانونی‌ها ایستادگی کنند.

نکته قابل تأمل، تمجید چندباره روحانی از مهندس بازرگان (اولین رئیس نهضت آزادی) در طول سال‌های اخیر است. وی در مراسم شانزده آذر برای بازرگان سلام و درود فرستاد.

روحانی 26 مرداد امسال نیز جملاتی قابل تأمل عنوان کرد. در نشست مشترک دولت و استانداران با بیان اینکه هیچ حزب، جناح و گروه قانونی در کشور نباید احساس یأس کنند، افزوده بود مجلس آینده متعلق به یک حزب و جناح نخواهد بود. این نظر مقام معظم رهبری و گفته قانون اساسی ماست و مگر می‌شود جناحی بگوید که من یک خم رنگرزی پیدا کرده‌ام که می‌توانم آنجا را به هر رنگی که بخواهم درآورم؛ اینگونه نیست. روحانی با اشاره به این که امام راحل معتقد بود میزان رأی ملت است، اظهار داشته بود: ما فقط باید زمینه را برای برگزاری یک انتخابات سالم و باشکوه آماده کنیم. مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامی که در آن زمان حتی شورای نگهبان نیز وجود نداشت و همه حتی گروهک‌های مخرب در آن حضور داشتند بهترین مجلس تاریخ این کشور نبود؟

یادآور می‌شود در دوره اول مجلس شورای اسلامی که از خرداد 59 آغاز به کار کرد عناصری از گروهک‌های التقاطی مختلف چپ و راست (نظیر ابراهیم یزدی، بازرگان، صباغیان، معین فر، غضنفرپور، یوسفی اشکوری، سلامتیان و...) حضور داشتند اما با وجود سعه‌صدر نظام، عملکرد گروهک‌های لیبرال و مارکسیستی و آشکار شدن ماهیت تدریجی آنها ثابت کرد که این طیف کمترین سازگاری با جمهوری اسلامی ندارند و به نیابت از آمریکا و شوروی و انگلیس در کشور فعالیت می‌کنند.

به همین دلیل حضرت امام 30 بهمن سال 66 به صراحت در پاسخ نامه وقت وزیر کشور و درباره صلاحیت امثال نهضت آزادی تصریح فرمودند:

«در موضوع نهضت به اصطلاح آزادی، مسایل فراوانی است که بررسی آن محتاج به وقت زیاد است. آنچه باید اجمالا گفت آن است که پرونده این نهضت و همین‌طور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب شهادت می‌دهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا است و دراین‌باره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید آمریکای جهانخوار را که هر چه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملت‌های تحت سلطه او دارند از ستمکاری اوست- بهتر از شوروی ملحد می‌دانند و این از اشتباهات آنها است. در هر صورت به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحراف آنها که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند، ملت‌های مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد و به حساب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون‌گذاری یا قضایی را ندارند...»

گفتنی است هاشم صباغیان اردیبهشت 94 در مصاحبه با آرمان روحانی را از برخی جهات شبیه بازرگان معرفی کرده بود.

مخالفت آمریکا با برقراری پرواز مستقیم به ایران

مقامات دولت اوباما مذاکره با ایران را با هدف از سرگیری پروازهای مستقیم بین دو کشور تکذیب کرده‌اند.

«واشنگتن فری بیکن» با درج این خبر نوشت: تکذیب مقام دولت اوباما در حالی صورت گرفت که رئیس ایران ایر هواپیمای ملی ایران در آخر هفته گذشته اعلام کرد که بین آمریکا و ایران مذاکراتی در مورد از سرگیری پروازهای مستقیم بین دو کشور در جریان است.

این تکذیب که در پاسخ به یک سؤال «فری‌بیکن» صورت گرفت، همزمان با درگیر شدن ایران در مذاکره با ایرباس برای خرید بیش از یکصد هواپیمای جدید انجام شده است.

مقامات دولت اوباما می‌گویند؛ چنین چیزی حقیقت ندارد و به چندین مورد نگرانی که از سرگیری پروازها را پیچیده و بغرنج خواهد ساخت، اشاره کردند.

یک مقام وزارت‌خارجه آمریکا به فری‌بیکن گفت: «هیچیک از مقامات دولتی آمریکا در چنین مذاکراتی مشارکت نداشتند.» از سرگیری پروازها بین آمریکا و ایران چیزی نیست که ما در حال بررسی آن باشیم. وجود مسائلی مربوط به تنظیم مقررات و غیره، مانع از پروازهای مستقیم بین آمریکا و ایران خواهد شد.» یک مقام دولتی دیگر نیز تأیید کرد که پروازهای مستقیم بین آمریکا و ایران «چیزی نیست که مدنظر قرار گیرد.» مسافران ایرانی عمدتا قادر به گرفتن ویزای آمریکا نخواهند شد.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مذاکره با ایران را برای برقراری پرواز مستقیم تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجو به نقل از فارن پالسی، وزارت امور خارجه آمریکا گزارش‌های انتشار یافته را درباره مذاکرات تهران و واشنگتن درخصوص برقراری پروازهای مستقیم میان دو کشور رد کرد. سم وربرگ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «این موضوعی نیست که فعلا در دست بررسی قرار داشته باشد، برخی از مسائل مانند مقررات و قوانین و چیزهای دیگر وجود دارند که در شرایط کنونی مانع از برقراری پروازهای مستقیم میان ایران و آمریکا می‌شوند.»

فراکسیون رهروان در فهرست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت حل می‌شود؟!

نقش‌آفرینی برخی اعضای فراکسیون رهروان در خدمت اصلاح‌طلبان و فهرست حامیان دولت (موسوم به اعتدال) جدی‌تر شده است.

در پی تشکیل ائتلاف فراگیر اصولگرایان، برخی نمایندگان عضو فراکسیون رهروان که به محافل دولتی و اصلاح‌طلب نزدیک شده‌اند سعی وافری به کار بستند تا این ائتلاف پا نگیرد اما پس از اینکه این اختلاف‌افکنی نتیجه نداد نزدیکی به دو طیف اصلاح‌طلب و دولتی‌ها را تقویت کرده‌اند تا جایی که یکی از سران این فراکسیون در جمع شماری از حامیان خود تصریح می‌کند وی به تماس و اصرار معاون اول رئیس جمهور، و وزیران اطلاعات و کشور و ارتباطات در تهران نامزد شده است.

اکنون فعالان حزبی و نشریات وابسته به دولت و اصلاح‌طلبان ترویج این جریان را تحت عنوان غلط‌انداز «اصولگرایان معتدل» در دستور کار قرار داده‌اند.

احمد شیرزاد از نمایندگان بدنام مجلس ششم که از سوی کروبی به عنوان صدای رادیو اسرائیل معرفی شد در مصاحبه با روزنامه آرمان می‌گوید: من اطمینان دارم افراد معتدلی رامی‌توان به مجلس فرستاد. درست است که جناح مقابل تعداد زیادی کاندیدا در سراسر کشور دارد ولی افراد متعهدی در میان اصولگرایان وجود دارند که بتوان به عملکرد مثبت آنها امید داشت.

روزنامه ایران هم در تیتری نوشت: زمزمه لیست مشترک در اردوی حامیان دولت، از سوی 3 جریان اصلاح‌طلب، اعتدالی و مستقل مطرح شد. دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، کرباسچی دبیر کل کارگزاران، منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی، آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ]معاون سیاسی حزب منحله مشارکت[ از ضرورت ائتلاف سخن می‌گویند. کرباسچی گفته است فهرست مشترک از سوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل ممکن است.

در همین حال بهروز نعمتی عضو فراکسیون رهروان و نماینده اسدآباد که مانند کاظم جلالی این بار از تهران نامزد شده، به روزنامه ایران می‌گوید: «معتقدیم ائتلاف مورد اشاره از سوی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، راه‌حلی است که می‌تواند به عنوان یک پیشنهاد مد نظر قرار بگیرد. عقلاً باید با هم بنشینند، بحث کرده و نظرات خود را مطرح کنند. اجرای آنچه آقای دهقان به آن اشاره کرد، مستلزم آن است تا دوستانی از مجموعه‌هایی که اسم بردند (یعنی اعتدالی‌ها و مستقلان) کنار هم بنشینند و حرف‌های خود را مطرح کنند. به ویژه اینکه حزب اعتدال و توسعه، مجموعه خوبی است و نیروهای این مجموعه حرفی برای گفتن دارند و می‌شود که دوستان بنشینند و حرف‌های خود را مطرح کنند».

غلامعلی دهقان سخنگوی اعتدال و توسعه نیز به روزنامه وقایع اتفاقیه گفته است: «توسعه این ائتلاف تنها راه گریز است. در دو سال و نیم گذشته یک همسویی و همگرایی مشخص میان برخی جریانات فکری و سیاسی شکل گرفت که البته نقطه عطف آن 24 خرداد 1392 بود که اصلاح‌طلبان و جریان میانه به یک ائتلاف نانوشته و نامرئی و در عین حال عملی رسیدند؛ ما فکر می‌کنیم این ائتلاف عملی در دو سال و نیم گذشته وجود داشته است ولی در حوادث منتهی به تصویب برجام در مجلس و بحث‌های مشخص جناح اصولگرا در مجلس نهم، ضلع سومی نیز در عمل به آن اضافه شد.»

وی می‌افزاید: تجربه وقایع دو سال اخیر به ما نشان داد می‌توانیم از اصولگرایان معتدل استفاده کنیم چرا که بر این باوریم اصولگرایان معتدل می‌توانند «ضلع سوم» این ائتلاف باشند.

دهقان در پاسخ به این پرسش که چگونه ممکن است اصولگرایان با اصلاح‌طلبان در یک لیست بنشینند گفت: «ما در قضیه برجام دیدیم که اگر معتدلان اصولگرا مانند رئیس مجلس و حامیانش نبودند، ممکن بود با جابجایی یک رأی، سرنوشت کشور تغییرکند».

از سوی دیگر روزنامه شرق از قول محمد عطریانفر عضو مرکزیت کارگزاران تصریح کرد: به نظر می‌رسد که اگر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، پس از بررسی‌های شورای نگهبان در حوزه‌های انتخابیه به تعداد نمایندگان مورد نیاز، به قدر کفایت نامزد مورد حمایت داشته باشند، به صورت مستقل حضور پیدا خواهند کرد. در چنین شرایطی، رهروان ولایت نیز به صورت مستقل حضور خواهد داشت و رقابت خوب و خوب‌تر شکل خواهد گرفت؛ رقابتی که من به تازگی آن را بارها مورد تأکید قرار داده‌ام.

وی می‌افزاید: فکر می‌کنم رهروان ولایت و تیم معتدلی که از درون اصولگرایان منشعب شده‌اند، منظومه‌ای هستند که با شرافتمندی و عزت نفس می‌توانند با اصلاح‌طلبان رقابت کنند. در فرض دوم، در برخی حوزه‌های انتخابیه، اصلاح‌طلبان نامزد انتخاباتی تأیید شده یا کسی که پیروزی او قرین به موفقیت باشد نداشته باشند و در آن حوزه، شخصیتی از اصولگرایان معتدل مطرح باشد، منطق اصلاح‌طلبی حکم می‌کند برای اینکه تندروها به پیروزی نرسند، به طرفداران اصلاحات توصیه شود در مقام انتخاب میان دو نامزد از جبهه پایداری یا اصولگرای معتدل، رأی خود را به سمت اصولگرای معتدل هدایت کنند. در همین حال روزنامه آفتاب یزد در تیتر صفحه اول خود نوشت: فراکسیون رهروان در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

ابراهیم نکو از اعضای فراکسیون رهروان که ضمناً پیگیر جایگزینی فراکسیون با فراکسیون رسمی حامیان دولت (اعتدال) بود به آفتاب یزد گفت: به دنبال رد صلاحیت برخی از نمایندگان مجلس که بیشتر آنها در شورای مرکزی فراکسیون رهروان حضور دارند، این حدس و گمان وجود دارد که لغو جلسه یکشنبه فراکسیون رهروان به خاطر این است که دوستان رد صلاحیت شده از هیئت رئیسه مطالباتی داشتند.

وی اضافه کرد: حقیقت این است، رهروان نتوانست در قالب یک حزب یا جبهه محکم در انتخابات حضور پیدا کند و مفهوم اثرگذاری خودش را از دست داده است. بنابراین پیش‌بینی می‌کنم که بعد از انتخابات دهم، فراکسیون رهروان از رونق خواهد افتاد تا جایی که این گروه در مجلس آتی معنا و مفهوم حقیقی خود را از دست بدهد.»

وی افزود: «فروپاشی فراکسیون رهروان را پیش‌بینی می‌کنیم اگر چه به نظر من این فراکسیون در مجلس دهم می‌تواند در قالب و شکل دیگر متولد شود که اعضای آن بیشتر از حامیان دولت خواهند بود.»

نکو درباره اینکه اگر قرار بر انحلال این فراکسیون در مجلس آتی باشد، اعضای آن به سمت اصولگرایان گرایش دارند و یا اصلاح‌طلبان؟ پاسخ داد: «احتمالاً تعدادی در قالب لیست اصولگرایان و عده‌ای در قالب لیست اصلاح‌طلبان و گروهی هم تحت عنوان اعتدال و توسعه یا به صورت مشترک در اعتدال و توسعه اصلاح‌طلبان جای می‌گیرند ولی چیزی به نام رهروان ولایت در آینده وجود نخواهد داشت.»

دبیر کل حزب کار مشت اصلاح‌طلبان را باز کرد

رئیس یک حزب اصلاح‌طلب دروغ بزرگ مدعیان اصلاح‌طلبی درباره نداشتن نامزد کافی در انتخابات را آشکار کرد. حسین کمالی از وزرای دولت اصلاحات و سازندگی می‌گوید: اصلاح‌طلبان به اندازه کافی نامزد در انتخابات دارند.

دبیر کل حزب کار در مصاحبه با روزنامه اعتماد و درباره اظهارات حسین مرعشی مبنی بر اینکه 5 اصلاح‌طلب در تهران و 25 نفر در سراسر کشور تأیید شده‌اند، فاش می‌کند: این گفته برای این است که به شورای نگهبان بگوییم خیلی از نیروهای شاخص و کارکشته اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند. این به این معنا نیست که ما نیروهای اصلاح‌طلب در سراسر کشور برای بستن لیست نداریم. در یک جمع چند هزار نفری تعدادی اصلاح‌طلب برای بستن لیست پیدا می‌شود. اینکه ما این افراد را نمی‌شناسیم دلیل بر این نیست که اصلاح‌طلب نیستند. اگر شناسایی نشده‌اند به این معنا نیست که این نیروها خاکستری هستند. اگر خاکستری بودن به این معنا است که این افراد ناشناخته هستند، می‌توان در این باره صحبت کرد اما اگر بگوییم که این افراد سیاست‌های مشکوک دارند و قابل اعتماد نیستند، درست نیست.

وی ادامه می‌دهد: اصلاح‌طلبی محدود به کسانی که رد صلاحیت شده‌اند، نیست. تعداد زیادی اصلاح‌طلب در مناطق مختلف حضور دارند. ما از آنها دعوت کردیم در صحنه حضور پیدا کنند و از آنها برای شکل دادن به لیست استفاده می‌کنیم. لیستی که تهیه می‌شود لیستی از اصلاح‌طلبان خواهد بود. جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی در پاسخ این سؤال که «بنابراین به گفته شما اصلاح‌طلبان در شرایط امروز نیز به هویت اصلاح‌طلبی لیست‌های خود پایبند خواهند ماند؟» می‌گوید: بله- اصلاح‌طلبان در شرایط مناسبی قرار دارند.

پیش از این مرعشی مدعی شده بود از 3 هزار نامزد اصلاح‌طلب تنها 30 نفر (یک درصد) تأیید شده‌اند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* دولت ایتالیا برای میهمان خود از تهران اهمیت ویژه‌ای قایل است. مسوولان شهر رم در اقدامی بی‌سابقه در هنگام بازدید دکتر روحانی رئیس جمهور از رم بیشتر تندیس‌های عریان موجود در موزه اصلی شهر را پوشاندند. خبرگزاری‌های بین‌المللی همزمان با پوشش گسترده اخبار اولین سفر اروپایی رئیس جمهور، عکس‌هایی از سازه‌هایی کمد مانند را منتشر کردند که از قرار معلوم مجسمه‌های عریان موجود در این موزه در واقع پشت آنها پنهان شده است. این اقدام جالب در واقع از سوی مدیریت شهر رم و به احترام باور و سنت‌های ملت ایران و شخص روحانی انجام گرفته است. در مراسم شامی که به افتخار روحانی برگزار شد نیز از نوشابه‌های الکلی اثری نبود.

* تنها مدرسه ایرانی در عربستان تعطیل شد. خلیل‌الله بابالو در رابطه با تعطیلی مدرسه ایرانی در کشور عربستان گفت: یک مدرسه در عربستان با تعداد 15 دانش آموز و 2 معلم ایرانی تعطیل شد. وی گفت: این مدرسه تنها مدرسه ایرانی در عربستان بود، دیپلمات‌ها و کارگزاران ایرانی با بازگشت سفیر ایران از عربستان، به کشور بازگشتند. در همین راستا دو معلم در عربستان داشتیم که با دیپلمات‌های ایرانی به کشور بازگشتند. به گفته قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل، درحال حاضر مدرسه‌ای در عربستان نداریم تا وقتی که مشکلات سیاسی با عربستان مرتفع شود.

* اسماعیل خان، عضو «شورای حراست و ثبات افغانستان» و یکی از رهبران قدیمی جهادی در غرب افغانستان برای مبارزه با داعش در مناطق غربی افغانستان دعوت کرد. محبوب بنایی، از افراد نزدیک به «محمد اسماعیل خان» گفت اسماعیل خان از تمام «مجاهدین» غرب این کشور خواسته علیه داعش مبارزه کنند. این فرمانده جهادی از گروه داعش به عنوان «تکفیری و صهیونیست» یاد کرد. بنایی خاطرنشان کرد که این آمادگی‌های مجاهدین غرب کشور برای اقدامات احتمالی گروه‌های داعش و طالبان است و اگر نیروهای دولتی در برابر این گروه‌ها دچار ضعف شوند، وارد کار خواهند شد. وی ادامه داد: همه این فعالیت‌ها زیرمجموعه برنامه‌های شورای حراست و ثبات افغانستان است. شورای حراست و ثبات افغانستان متشکل از سران و رهبران جهادی است که چندی پیش در کابل اعلام موجودیت کرد. چند روز پیش، اسماعیل خان در میان صدها تن از مردم هرات از «دشمن سوم» یاد کرده بود که به گونه‌ای سربسته به داعش اشاره داشت. وی پیش‌بینی کرد که جنگ شدیدی بوجود خواهد آمد.

* فتوای یکی از مفتی‌های وهابی عربستان که زنان را مایه شرم ساری خوانده، نوعی دعوا و جنجال را بین شخصیت‌ها و شیوخ وهابی این کشور به راه انداخته است. به گزارش شفقنا، ماجرا از آنجا شروع شد که یکی از شیوخ وهابی عربستان به نام «علی المالکی» در برنامه‌ای در شبکه ماهواره‌ای «بدایه» این کشور فرزند دختر و به طور کلی زنان را مایه ننگ توصیف کرد و مدعی شد که هر کس با دختر یا خواهرت ازدواج کند، صاحب فضلی است که شرم و اندوه را از تو رانده است. این فتوا به مذاق «شیخ عبدالله بن سلیمان المنبع» از شیوخ برجسته این کشور که خود در صدور فتاوای شاذ شهره خاص و عام است، خوش نیامد و در واکنش به این فتوا گفت: «کسی که می‌گوید زن مایه ننگ است، خودش مایه ننگ است». از طرف دیگر شبکه العربیه عربستان نیز از هیچ تلاشی برای توجیه فتوای المالکی فروگذار نکرد و شخصی به نام «فینان الغامدی» از شخصیت‌های وهابی عربستان را برای توجیه فتوای مذکور به کار گرفت.

*********************************

روزنامه ایران**

پیگیری رد صلاحیت‌ها، علت لغو سفر جهانگیری

سفر معاون اول رئیس جمهوری به استان قزوین به دلیل پیگیری آخرین وضعیت نامزدهای انتخابات لغو شد. به گزارش «ایسنا»، قرار بود اسحاق جهانگیری روز گذشته برای شرکت در بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز و افتتاح و بازدید از چند طرح عمرانی به استان قزوین سفر کند. اسحاق جهانگیری به همراه وزیران کشور و اطلاعات از سوی رئیس جمهوری مأموریت یافته‌اند موضوع بررسی داوطلبان تأیید صلاحیت نشده انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیگیری کنند.

تعقیب قانونی داوطلبان با سابقه محکومیت در انتخابات مجلس

معاون سیاسی- امنیتی دادستان کل کشور، نام‌نویسی محکومان سابقه‌دار در انتخابات را جرم و قابل تعقیب قضایی دانست. به گزارش «جام جم آنلاین»، مرتضی بختیاری گفت: «افراد دارای سابقه محکومیت که در انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند، هزینه رد صلاحیت‌ها را در جامعه سنگین و اذهان عمومی را مشوش می‌کنند؛ اگر مراجع مسئول از نظر قانونی سرنخ‌هایی بیابند و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی هم مستندسازی کنند، قطعاً اقدام این افراد قابل تعقیب قضایی است.» وی تصریح کرد: «ممکن است بگوییم تعداد افراد دارای محکومیت کم است و از قانون اطلاعی ندارند اما وقتی تعدادشان از 50 تا 500 نفر یا بیشتر افزایش می‌یابد، نمی‌شود در این باره ساده‌اندیشی کرد و گفت از قانون اطلاعی نداشتند.»

نگرانی نخبگان عرب از افزایش برتری منطقه‌ای ایران

بیش از 70 درصد نخبگان عرب شرکت کننده در یک نظرسنجی، نگرانی‌های جزئی یا زیاد خود درباره روابط اخیر ایالات متحده و ایران را اعلام کردند و نگرانی مشترک‌شان را افزایش برتری ایران در منطقه دانستند. به گزارش «ایسنا»، «مرکز اطلاعات الجزیره» با انتشار یافته‌های نظرسنجی خود از نخبگان 21 کشور عرب افزود: «زمانی که از افراد درخواست شد تا روابط بین ایران و جهان عرب را به طور کلی ارزیابی کنند، 90 درصد افراد مورد نظرسنجی گفتند که این روابط نسبت به آنچه که باید باشد، بدتر است. فقط 5 درصد بیان کردند که همان‌طور که باید باشد است و 4 درصد گفتند این روابط بهتر شده است.» بر اساس این گزارش، 65 درصد از افرادی که تمایل به دیدار از ایران را دارند، ابراز کردند که به دلایل فرهنگی قصد سفر به ایران را دارند.»

واعظ طبسی: عده‌ای به اشتباه خود را حزب‌اللهی می‌دانند

نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی گفت: «اصولگرایی» یعنی جریانی که از جنبه فکری، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی، طبق مبانی دین عمل کند و خود را در مقابل مردم، خدا و انبیای الهی مسئول ببیند. به گزارش «ایسنا»، آیت‌الله عباس واعظ طبسی در ادامه با تأکید بر اینکه «عده‌ای به اشتباه خود را حزب‌اللهی می‌دانند»، گفت: «بسیاری از اختلافاتی که منجر به برخوردهای جدی می‌شود نیز معلول همین امر است که ما اشتباه می‌کنیم و حزب‌اللهی نیستیم.»

افشای پشت پرده اهدای مدال اجباری به احمدی‌نژاد

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی پشت پرده اهدای مدال حمید سوریان به محمود احمدی‌نژاد را افشا کرد. حمید سوریان در سال ۸۸ و سه ماه پس از انتخابات مدال طلای جهانی خود را به محمود احمدی‌نژاد تقدیم کرد. سوریان ۵ سال بعد و در برنامه زنده «بعضیا» در شبکه ۳ سیما اظهار کرد که آن اتفاق (تقدیم مدالش به احمدی‌نژاد) تصمیم خودش نبود. او همچنین گفت از این پس قبل از حضور در هر برنامه‌ای، در مورد آن کسب اطلاع می‌کند. اکنون محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی پشت پرده این اتفاق را افشا کرده است.

وی در گفت‌و‌گو با «فارس» گفت: «سوریان به من زنگ زد و گفت که از او دعوت کرده‌اند به دیدار احمدی‌نژاد برود. اصلاً خبر نداشت که چه اتفاقی قرار است رخ دهد و اصلاً مدالی نبرده بود که اهدا کند.» وی ادامه داد: «همان جا تصمیم گرفته‌اند که او مدالش را تقدیم کند. کاغذی دستش دادند و وقتی خواند، فهمید که باید مدالش را تقدیم کند!»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

تعطیلی مدارس انگلیسی با تهدید بمب‌گذاری

مدارسی در لندن پایتخت انگلستان و بندر بیرمنگام بعد از تهدید به بمب‌گذاری بسته شدند. به نوشته روزنامه سان، 2 مدرسه در جنوب لندن روز سه‌شنبه بعد از تهدید به بمب‌گذاری تخلیه شدند. پلیس لندن این تهدید را تایید کرد ولی به جزئیات آن نپرداخت. این در حالی است که روزنامه تلگراف خبر داد، در این روز 6 مدرسه دیگر در منطقه «وست میدلند» بیرمنگام تهدید به بمب‌گذاری شدند و پلیس موضوع را تحت بررسی قرار داد. این اتفاق تنها یک هفته بعد از آن رخ داد که 4 مدرسه در «بلک کانتری» بیرمنگام با تهدید به بمب‌گذاری تخلیه شده بودند.

4 کشته در سالگرد انقلاب مصر

روز دوشنبه در آستانه سالگرد انقلاب 25 ژانویه ده‌ها نفر به اتهام برنامه‌ریزی اعتراض و تظاهرات علیه حکومت عبدالفتاح السیسی در مصر بازداشت و 4 تن دیگر کشته شده‌اند. فعالان حقوقی بین‌المللی معتقدند اوضاع کنونی مصر حتی از حکومت حسنی مبارک که در انقلاب 25 ژانویه سال 2011 سرنگون شد بدتر است. هرچند امسال روز 25 ژانویه در آرامش نسبی سپری شد اما احتمال ادامه اعتراض‌ها هرچند به صورت محدود تا روز 28 ژانویه و جمعه خشم

وجود دارد.

سرکرده طالبان پاکستان کشته شد

ملا فضل‌الله، سرکرده گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در حمله پهپادهای آمریکایی در ولایت ننگرهار واقع در شرق افغانستان کشته شد.

به‌ گزارش شبکه خبری جیو، ملا‌فضل‌الله در حالی‌که مشغول طراحی عملیات‌های بزرگ تروریستی در پاکستان بود، در عملیات مشترک ارتش پاکستان با نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان کشته شده است. با وجود انتشار خبر کشته شدن ملا‌فضل‌الله در رسانه‌های پاکستان هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تایید نکرده است. دولت اسلام‌آباد چندی قبل، از واشنگتن خواست تا ملا فضل‌الله و افرادی را که در فعالیت‌های تروریستی در خاک این کشور دست دارند، هدف قرار دهد.

بازگشایی کنسولگری امارات در جیبوتی

امارات عربی متحده، دوشنبه به صورت رسمی کنسولگری خود را در جیبوتی بازگشایی کرد و پرچم خود را بر فراز ساختمان آن برافراشت. ابوظبی آوریل سال گذشته این کنسولگری را تعطیل کرده بود. یک منبع دیپلماتیک گفت: 2 کشور توانسته‌اند اختلافاتی را که منجر به بسته شدن کنسولگری شده بود، کنار بگذارند. بنا به این گزارش ، این اختلافات در دیدار وزیران خارجه این کشور در ابوظبی مورد بحث قرار گرفته و حل شده است.

خنثی شدن 6 توطئه تروریستی در مالزی

پلیس مالزی روز سه‌شنبه از خنثی شدن 6 توطئه و عملیات تروریستی خبر داد، در حالی‌که 2 نفر از تروریست‌ها در مرحله پیاده‌سازی این حملات بودند. خبر خنثی‌سازی این حملات تروریستی در زمانی منتشر می‌شود که گروه «کتیبه نوسانترا» از شاخه‌های داعش که شامل تروریست‌های مالایی‌زبان است، دوشنبه در فیلمی دولتمردان مالزی را تهدید به انتقام کرد. نخست‌وزیر مالزی ساعاتی پس از انتشار این ویدئو، تهدید این گروه تروریستی را برای مالزی جدی دانست و گفت که آن را پیگیری می‌کند.

افزایش خودکشی مهاجران در اراضی اشغالی

یک سوم افرادی که در اسرائیل دست به خودکشی می‌زنند، مهاجرانی هستند که طی یک دهه گذشته به اراضی اشغالی مهاجرت کرده‌اند. به نوشته روزنامه هاآرتص، از 4806 نفری که بین سال‌های 2000 تا 2013 خودکشی کرده‌اند، 1658 نفر آنها تازه به اراضی اشغالی مهاجرت کرده بودند. در سال 2013 نیز 117 مهاجر که به تازگی در اسرائیل مستقر شده بودند دست به خودکشی زدند. با وجود این ارقام، کابینه رژیم صهیونیستی برای ارائه کمک‌های روان‌درمانی و روانکاوی به مهاجران جدید، بودجه‌ای در نظر نمی‌گیرد.

*********************************

روزنامه خراسان **

انتخاب خبرداد : 
آیت‌ا... محی‌الدین حائری شیرازی برای انتخابات خبرگان در لیست جامعه مدرسین تهران قرار گرفت. وی که عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری است  با توجه به تاکید و پیشنهاد جامعه مدرسین برای حضور وی در انتخابات خبرگان، انصراف خود را روز گذشته تقدیم وزارت کشور نکرد.

تابناک مدعی شد: 
در جریان رقابت‌های فوتبال انتخابی المپیک، محمد مایلی‌کهن گفت‌وگویی را با خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی فارسی انجام داد که واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. مدیر فنی سابق تیم المپیک در بازگشت از قطر در گفت‌وگو با روزنامه گل از انجام این مصاحبه دفاع کرد و خبرنگاران این شبکه را در دوحه "غریب" دانست.مایلی‌کهن در پاسخ به این سوال که آیا می‌دانستید فردی که با او گفت‌وگو می‌کنید، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی است، گفت: «اطلاع داشتم که با بی‌بی‌سی فارسی مصاحبه می‌کنم. این بچه‌ها بارها آمدند سر تمرین و چون از هموطنان عزیز من بودند، تازه شرمنده‌شان شدم که خیلی با آنها صحبت نکردم.»

پارس نوشت : 
این روزها، در ماجرای اتفاق ناگوار حمله به سفارت سعودی، بیشتر از همه نام «حسن کرد میهن» شنیده می شود و او به عنوان متهم ردیف اول این اتفاق خسارت بار در افکار عمومی مطرح می شود حال او خطایی بزرگ مرتکب شده، خطایی که موجب شد بهانه ای  در دست سعودی و چند کشور کوچک و حقیر باشد تا دست به اقداماتی در عرصه دیپلماتیک بزنند و حتما بایستی خطای کردمیهن را دید و برخورد لازم را با او داشت. اما این رافع آن نیست که عملکرد نهادهایی چون «شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی» و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی دیده نشود.شاید برخی از فضاسازی ها نیز در همین راستا باشد که «حسن کرد میهن» گوشت قربانی باشد که ناکارآمدی، سستی و تعلل برخی در این میان دیده نشود.

عصرایران نوشت: 
همزمان با بازدید رییس جمهوری اسلامی ایران از مقر یونسکو (در روز چهارشنبه ) روزنامه اسراییلی هاآرتص با انتشار گزارشی مدعی شد رییس سازمان یونسکو در جریان دیدار خود با حسن روحانی ، به او بابت برگزاری نمایشگاه - مسابقه دو سالانه کاریکاتور هولوکاست در ایران اعتراض خواهد کرد.

پارسینه مدعی شد : 
خانم شهرزاد میرقلی خانی که با انتصاب محمد سرافراز به ریاست صداوسیما به همراه وی از اموربین الملل شبکه پرس تی وی به  جام جم رفت و عهده دار مسئولیت کلیدی بازرس ویژه رییس صداوسیما بود نیمه دی ماه به صورت ناگهانی از کشور خارج شد وبه مسقط پایتخت عمان رفت. وی در صفحه فیس بوک خود مسقط را به عنوان محل اقامت خود معرفی کرده است.گفته می شود خروج ناگهانی وی به دنبال جلسه ای با برخی نهادها بوده است.رسانه های رسمی سال ٢٠٠٧ خبر از محکومیت شهرزاد میر قلی خانی به دلیل خرید دوربین با کاربرد دید در شب برای دولت ایران داده بودند و وی سال ٢٠١٢پس از آزادی به ایران بازگشته و به عنوان مدیر روابط عمومی وبین الملل پرس تی وی منصوب گردیده بود.
*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات